Kirjoittaja Aihe: Sorvia metsästämässä  (Luettu 12346 kertaa)

Poissa DoZe

Sorvia metsästämässä
« : 14-11-2016, 19:49:38 »
Aloitteleva sorvailija ilmoittautuu :)

Olen nyt jonkin aikaa pyöritellyt palikoita Einhellin reilun 100 euron sorvilla. Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä että olisi aika päivittää johonkin parempaan. Tarjontaa on kuitenkin netti pullollaan, eikä tästä lähimaastosta myymälöitäkään näille laitteille löydy josta ehkä apuja saisi.

Eli kyselisinkin että mikä olisi sellainen sorvi millä saisin työstettyä kippoja, kuppeja, kulhoja yms. Hintaluokassa noin 1000e. Onko esimerkiksi ao. Nova 15 + pakkasetti mistään kotoisin?

http://www.koneita.com/puusorvit/puusorvi_nova_15.htm
http://www.rautajatti.fi/p694-hbm-ck-5-4-h-taydellinen-iso-nelileukapakka-tasolevysarja-puusorviin-tarjous-fi.html

Poissa vijama

Vs: Sorvia metsästämässä
« Vastaus #1 : 14-11-2016, 20:16:03 »
Aloitteleva sorvari täälläkin. Tutkin kaikenlaisia sorveja ja päädyin ostamaan käytetyn ruotsalaisen sorvin yhdeltä kotiverstaslaiselta. Maksoin reilun 1000€ ja mukana tuli 3 talttaa, nelileukapakka ja taajuusmuuntaja. Painoa sorvilla on noin 300kg ja kärkiväli 1000mm. Tutkin noita kiinalaisia ja edullisia eurooppalaisia, mutta päätös panostaa laadukkaaseen käytettyyn ei ole kaduttanut hetkeäkään.

Kaikenlaisia oheishankintoja on tullut tehtyä samalla summalla lisää mm. pakan leukoja, talttoja ja Tormek teroitukseen. Lisäksi olen hankkinut suurten kulhojen lisälaitteen sorvin ulkopuoliseen kiinnitykseen ja sorvaukseen. Nälkä kasvaa syödessä ja rahan menoa on vaikea estää.

Kun sinulla on nyt olemassa yksi sorvi, niin voit odottaa sopivaa käytettyä. Mielestäni sellaisesta saa hyvää laatua.

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #2 : 14-11-2016, 20:20:30 »
Jos mulla olis tarkoitus ostaa puusorvi ja burjetti olis 1000€, en kattois tohon Novaan päinkään. Samantasoisia ja samannäköisiä kiinansorveja saa halvemmallakin, eikä toi välttämättä kauheesti ole sitä Einhelliä parempi. Kunnon puusorvissa sais olla painoa ainakin tuplaten tuohon verrattuna, lisäksi piänin kiarrosnopeus sais olla jopa alle 500 kiarrosta minuutissa (Nova 600). Kulhoja sorvatessa sorvin paino on plussaa kuten alhaalta alkava kiarroslukualue.
Itse katselisin valurautaisia sorveja Nettikoneesta tai muilta nettisivuilta, ennenpitkään tulee sopiva vastaan. Jos Pori ei oo liian kaukana voit tulla kokeilemaan ton Novan tasoista sorvia mun tyköni.
Tervetuloa foorumille ja anteeksi jos mun vastaus tuntu vähättelevän sun sorvisuunnitelmia, mutta se sorvipakka näytti ihan kohtuulliselta. Sellainen kannattaa ostaa vasta sitten kun on ostanut sorvin, näkee sitten millaisella kiärteellä se on.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa DoZe

« Vastaus #3 : 14-11-2016, 20:50:57 »
Kiitoksia vastauksista. Arto, harmillisen pitkä matka täältä Oulusta Poriin tulla kokeilemaan :)

Pitänee katsella sitten tukevampia kuin tuo vajaa 100kg. Saako tuolla ~1000 eurolla sellaista, vai pitääkö odotella että saa budjetin nostettua esim. 2000 euroon?

Novassa näkyi ilmoitetun tosiaan pienimmäksi kierrosnopeudeksi 600rpm, mutta kuvissa näkyy tuossa säätimessä 400rpm. Tiedä sitten kumpi niistä pitää paikkansa.

Ja tuo pakkasetti näytti olevan yhteensopiva useamman kierteen kanssa, jos nyt ihan oikein ymmärsin. (Universaali liitännät koneisiin: M33 / 1"x8 / 3/4"x16)

Edittiä: Näyttäisi olevan samanlainen laitos itsellä kuin tässä ilmoituksessa oleva: http://www.nettimarkkina.com/puusorvi/1423451
« Viimeksi muokattu: 14-11-2016, 20:56:44 kirjoittanut DoZe »

Poissa PetriS

« Vastaus #4 : 14-11-2016, 21:02:22 »
Itsellä on IKH:n suurempi malli, samaa kokoluokkaa tuon Novan kanssa.
Pidemmän päälle tuo peltipukki ei ole hyvä, omaani tein puurakenteisen telineen, johon vielä moottorin päätyyn laatikon joka on täynnä harjateräksen pätkiä. Painoa lie 50 kg luokkaa.

Variaatorikäytön olen korvannut taajuusmuuttajakäytöllä.

Poissa DoZe

« Vastaus #5 : 14-11-2016, 21:08:03 »
Itsellä on IKH:n suurempi malli, samaa kokoluokkaa tuon Novan kanssa.
Pidemmän päälle tuo peltipukki ei ole hyvä, omaani tein puurakenteisen telineen, johon vielä moottorin päätyyn laatikon joka on täynnä harjateräksen pätkiä. Painoa lie 50 kg luokkaa.

Variaatorikäytön olen korvannut taajuusmuuttajakäytöllä.

Tarkoitatko tuota: http://www.ikh.fi/fi/puusorvi-1090mm--kaantopaa--woodtec-xw017

Tuokin voisi olla tietysti yksi vaihtoehto nykyisen tilalle, jää sitten pesämunaa sitä seuraavaa ja parempaa varten.. :)

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #6 : 14-11-2016, 21:11:00 »
Täytyy sanoa että on se Nova sitä linkin konetta parempi, mutta kannattaa seurata noita markkinasivuja. Traderasta tai Blocketistakin vois löytyä, tai Hugos Maskin joka on pohjoisruattissa tarkemmin Haaparannassa.
Mulla on samanlainen ku toi Woodtec, mutta eri merkillä ja värillä. Kohtalainen sorvi hintaansa nähren.
« Viimeksi muokattu: 14-11-2016, 21:14:19 kirjoittanut Arto Ahonkivi »

Poissa DoZe

« Vastaus #7 : 14-11-2016, 21:18:18 »
Täytyy sanoa että on se Nova sitä linkin konetta parempi, mutta kannattaa seurata noita markkinasivuja. Traderasta tai Blocketistakin vois löytyä, tai Hugos Maskin joka on pohjoisruattissa tarkemmin Haaparannassa.
Mulla on samanlainen ku toi Woodtec, mutta eri merkillä ja värillä. Kohtalainen sorvi hintaansa nähren.

Pitääpäs seurailla tuota Hugoa. Eihän tästä Oulun pohjoispuolelta ole kuin noin 100km Haaparantaan.

Jos tuollaisen Woodtecin "erehdyn" hankkimaan. Niin siihen sopinee tuo pakkasarja?: http://www.ikh.fi/fi/pakkasarja-puusorveihin-3-75--xw064

Poissa Lasse.S

• Nousiainen

Poissa DoZe

« Vastaus #9 : 14-11-2016, 22:02:55 »
Tässä nopea tsekkaus Torin tarjonnasta. Alin hieman hintava mut Keskustelulla varmaan hinta tippuis.

http://www.tori.fi/satakunta/Puusorvi_31376958.htm?ca=16&w=3

http://www.tori.fi/keski-suomi/Puusorvi_Record_Power_CL3_48_30314895.htm?ca=16&w=3

http://www.tori.fi/pirkanmaa/Puusorvi_Wadkin_Burgscreen_29792056.htm?ca=16&w=3

Tuollaisesta Recordista olen täältä lueskellut jotain. Ilmeisesti ihan pätevä laite? Minkä hintaista noiden liikuttelu on? Ei taida ihan postilla liikkua noin isot ja painavat laitteet?

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
« Vastaus #10 : 15-11-2016, 08:51:36 »
Lassen linkkaamilla sorveilla päihittää sen Novan mennentullen. Mankossa ja Wadkinissa painoa tarpeeksi, Recordin jourut pulttaamaan pöytään kii.
Paikalliselta rahtifirmalta kun kysyt saat hinnan, muuttofirma vois olla kans hyvä kun tulevat yleensä tyhjällä autolla takas.
Mää hain syyskuussa motskariprojektin Haaparannasta avolavalla, samalla tuli vaimon kanssa kateltua minkä näköstä siälläpäin on. Meni samalla turistimatkailuks, miksei onnistuis sultakin. Päivän reissu Oulusta Siikaisiin ja takas, tuhatkunta kilometrii tulee ajettuu. Painava sorvi kannattaa hakea peräkärryllä, voi olla haastavaa sovittaa pakuun (riippuu pakusta).

Poissa vijama

« Vastaus #11 : 15-11-2016, 09:38:07 »
Tuo Wadkin näyttää varsin hyvältä peliltä. Hinta on melko korkea, mutta tee tarjous myyjälle.

Poissa DoZe

« Vastaus #12 : 15-11-2016, 09:51:10 »
Tulikin jo yhdeltä forumilaiselta tarjousta ostaa häneltä Solbergin sorvia. Pitää katsella millaista pakettia tuosta saisi kasaan.

Poissa vijama

« Vastaus #13 : 15-11-2016, 09:56:11 »
Solberga olisi loistava valinta.

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #14 : 15-11-2016, 11:03:47 »
Minäkin olen kiinnostunut tuollaisesta Solbergasta tai vastaavasta. Minulla on vain ongelma, ettei ole sisätilaa sijoitukselle ennen kuin keväällä. 500< halkaisijaa pitää pystyä sorvaamaan ja portaaton kierrosten säätö. Painava täytyy tietenkin olla kun siihen on tarkoitus melkoinen pölkynpuolikas laittaa pyörimään.
Vinkit kelpaavat mielihyvin. Ei ole tarkoitus kilpailla DoZen kanssa samoista kamppeista.
DoZelle. Jos ajelet joskus Pudasjärven suunnassa tule käymään, jutellaan sorvauksesta O0
Sileätä tietä - kaikille