Kirjoittaja Aihe: Betoniseinään railo.  (Luettu 4478 kertaa)

Poissa Tapani Honkanen

Vs: Betoniseinään railo.
« Vastaus #15 : 30-12-2016, 10:36:24 »
Tämä elämää suurempi projekti nytkähti eteenpäin. Sain valmiiksi lupapisteeseen hakemuksen aukon leventämisestä. Onhan se lupapistejärjestelmä aika hieno ja kansalaista mukauttava systeemin orjaksi. On se työläs eka kerralla käyttää.

Aikaa on kulunut kolme kuukautta kaupanteosta. Yksi kuukausi meni rouvalta kaapinovien ja työtason valintaan, toinen keittiökalusteiden puuttuvien osien toimitukseen ja keittiötoimittajan muistamattomuuteen ja kolmas keittiötoimittajan saamattomuuteen ja pienen asiakkaan jättämisen viimeiseksi loppuvuoden töiden tiivistyessä. Myyjä kun oli jo kaiken maksanut ja minulta puuttuu rahahanojen sääntelyvaikutus.
Saahan nähdä kuinka paljon aikaa tämä lupa-asian käsittely ja itse työ vie aikaa.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #16 : 11-04-2017, 18:49:50 »
Rakennuslupakin tuli laitettua vuoden viimeisenä päivänä (2016) ja luvan käsittely kesti vähän yli kuukauden. Roilot tehty ja valettu tukiteräkset. Aukko leikattu ja oven pieli raudoitettu ja valettu. Kaikennäköistä puuhastelua, kuten jalka-ja kattolistojen uusintaa ja maalarinvalkoisen päälle jotakin vähemmän kylmää. Ilon päivä oli, kun tänään oli lopputarkastus. Onneksi oli hyvä vastaava. Apu ja neuvot tuli tarpeeseen.
Puoli vuotta meni haaveiluun, haahuiluun ja homma sinänsä menisi runsaassa viikossa osaavalla ja ahkeralla.
Minulla jopa kuukausi meni eräänkin rakennesuunnittelijan lupailtua mutta aika meni vetkutellessa ja odottaen. Lopulta se kieltäyty, selittäen flunssakauden vieneen resursseja (aikaa). Minulle ei liiennyt muutamaa tuntia. Lopulta löysin rakennesuunnittelijan, joka teki homman kolmen tunnin laskutuksella.
Yksi tsto olisi tehnyt kokonaistoimituksen. Rakennesuunnittelu, piirustuksien laatiminen (asemakaava ja pääpiirustus (leikkauskuva huoneistosta ja muutos siihen), rakennusluvan hakeminen lupapisteen kautta mutta maksut tietysti minulle sekä vastaavan työnjohtajan palvelut. Hinta koko toimitukselle 4000 € + alv
Mahdollisimman paljon tein itse ja rahaa on kulunut vähän alle neljä tuhatta, jossa on kaikki listatkin ja maalit.
Oikeastaan remontit olisi mukaviakin mutta nuoremmille ne on sopivia. Ihan tuon tyyppisiä hommia on taloyhtiössä varmasti muutamia. Täytyypä tarjota kokemuksiaan halukkaille naapureille.  Ihan helppoahan tuo on, kun sen osaa.
Taidan vielä huomenna kuvan laittaa

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #17 : 12-04-2017, 15:26:58 »
[ Guests cannot view attachments ]

Ennen

[ Guests cannot view attachments ]

Jälkeen

Poissa juhahieta

« Vastaus #18 : 12-04-2017, 17:39:13 »
Oliko sinulla kuvia työvaiheista?

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #19 : 19-12-2017, 14:07:47 »
Tämä homma on nyt sitten hoidettu ihan valmiiksi. Summasin kaikki tähän projektiin suoritetut maksut ja kustannukset. Summa oli 4798 €, sisältäen jopa yhden ylimääräisen liukuovikomeron ja korjausmaalauksen laajennustakin. Ylimääräisiä sähkötöitäkin tuossa oli kuudensadan euron edestä.Nähdäkseni on hyvin mennyt, kun yhdeltä rakennesuunnittelufirmalta tuli tarjous, missä oli niputettu rakennesuunnittelu, piirustusten teko, toimenpideluvan haku (olisin silti saanut maksaa luvista taksan mukaan melkein kolmesataa euroa) ja vastaavan työnjohtajan palkkaus, joista pyydettiin 4000 €+ alv yhteensä 4960 €.
Ne piirustukset tein itse ja hain luvat myös. Pääasiassa tein itse ne kevyemmät remonttihommat. Oviaukon levennyksen betonin sahaus oli 1240 €. Palat kuskasin kierrätyspaikalle. Roilot teki kyllä foorumilainen. Kyllä tonnin olisi kustantanut sekin. En enää tykkää tehdä remonttihommia, kuin pakosta kyllä.

Poissa jyrsija

« Vastaus #20 : 20-12-2017, 11:26:44 »
Betoniin railotus tai betonipalkin katkaisu on yhtä hel_____a, vaikka nykyään siihen on ihan hyviä koneita ja teriä. Meinaan se pölyn määrä ...

Ulkona pihalla menee mutta sisällä kämpässä... örk.

Leca on vielä ärsyttävämpi, jos erehtyy katkaisemaan sen laikalla eikä rosvosahalla missä on lecaterä. Pölyä syntyy tarpeeksi naapureillekkin

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #21 : 20-12-2017, 12:48:28 »
Minä tein teltan molemmille puolin seinää väliseinäjuoksuista ja muovikalvosta. Kiilasin sen kalvon kattoa ja lattiaa vasten ja sivulle pitkähkö ylitys ja teippaus. Ovikin siinä oli kyllä, suljettava. Onnekkaasti, läpihuoneistossa tuulen suunta oli sellainen, että tuulenpuolella avasin parvekkeen oven, joten huoneessa oli lievä ylipaine, eikä pöly pyrkinyt teltasta ulos. Kovin olemattoman vähän oli pölyä muualla kuin siinä telttaan rajoittuvassa tilassa. Eipä ollut missään tasopinnoillakaan enää pölyä muutaman viikon päästä. Teltan sisällä kyllä oli kuumaa ja pölyistä. Varsinkin kun seinän sahauskin oli ilman vettä. Urakoitsija pelkäsi veden karkaamista juuri uusitun lautaparketin alle ja teki kuivasahauksen tuon teltan ohjaamana.