Kirjoittaja Aihe: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi  (Luettu 9609 kertaa)

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Kyseessä on ruatsalainen motskari jota on tehty 1955-57, valmistusmäärien oletan olleen muutaman tuhannen. Mallia tehtiin kahta väriä, punaista ja mustaa. Malleja oli Standar, Sport, Army ja tämä enskaversio jota on tehty vähiten. Mallien Standarin ja Sportin erona oli nappularenkaat sekä yläpakari oikealla. Army taas oli mattavihreäksi maalattu Sport suksien kiinnitysvarusteilla. Enska oli muutettu eniten, etuhaarukkana siinä oli BSA B33;sen etuhaarukka Armyn rungossa. -57 siihen vaihtui Nortonin etuhaarukka.
Ruatsalaiset tekivät rungon ja peltiosat, moottori DKW:ltä RT 250/2 ja renkaat sekä lamput tulivat myäs Saksasta. Muissa versioissa moottori oli normaali 14,1hv, enskan moottoria oli hiukan piristetty.
38 mallia ei ole koskaan tuatu uutena Suomeen, vanhempia versioita 35 ja 36 kylläkin. Kaikki maassamme olevat ovat muuttopyöriä tai jälkituantia kuten munkin punainen motskari, mun toinen NV 38 on muuttopyörä. Turunja Porin läänissä näitä on ollut 9 kpl rekisterissä, uskon näitä olleen maassamme kaikkiaan siinä 25-30kpl.
Korpivaara myi NV:tä Suomessa Kometin nimellä, ruattissa nimiä oli enemmän esim. Tiger, Blixt, Rambler, Nordstjernan, Crecsent, Hinden, Maraton, Apollo ja Kroon. Nimien takaa löytyy lähes kaikkien mallien myyntinimet.
Elikkä lähtötilanne Haaparannasta hakemani motskari oli aika täyrellinen, jopa kaasarin suajakoppakin oli tallella. Muutenkin oli hyvin täydellinen aihio jota olis jonkun miälestä rikos muuttaa toiseksi versioksi, pääasiallinen syy on siinä ettei tota etuhaarukkaa ole missään muussa mallissa. Nyt minulle jää varahaarukka jos toiselle tapahtuu jotain.
Tässä kuva mistä lähretään.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #1 : 29-11-2016, 19:48:01 »
Tähän olis tarkoitus tulla, pakari voi kuitenkin vaihtaa toiselle pualelle koska tästä on sellainen versio olemassa. Yläpakareita oli kummallekin pualelle ja lokareita alumiinisia sekä kromattuja. Tankkeja 5-20 litraa riippuen kisan pituuresta, joten vaihtoehtoja riitää museointiin  O0
Laitan tänne kertomusta kuvien kanssa kunnostuksesta, tankki on jo oikastavana.
Lopuksi kuva tuonkaltaiseen lopputulokseen.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #2 : 02-12-2016, 19:36:56 »
Hain tankin takas, nyt on ne kaks pikkulommoo oikastu. Kaveri kehu hyväpeltiseks tankiks, seuraavaks se pitäis putsata sisältä. Pari kourallista sepelii pariin litraan vettä ja tankin reiät umpeen. Tankki kuarmaliinoilla kii betonimyllyyn, pari tuntii rauhallista pyäritystä ja asennon vaihto välillä.
Mites toi runkon ym. metalliosien putsaus vanhasta maalista, vaihtoehtoina sooda- tai hiakkapuhallus. Kuulemma soodapuhallus aiheuttaa uuren maalin huanon pysyvyyren, tulee kuulemma joku oksidipinta johon maali ei tartu kunnolla. Tarttis hioa tai hiakkapuhaltaa soodapuhalluksen jälkeen, miksi sitten soodapuhaltaa sitä.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa rengaw

  • Viestejä: 420
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #3 : 02-12-2016, 20:51:34 »
Eikös ne soodajämät saanu ihan pestyä pois. En siltikään lähtis leikkimään soodan kanssa. Lasimurskalla puhaltaisin, kun se on hellempi pellille ja vie silti ruosteen mennessään, kun taas sooda ei tehoa ruosteeseen. Hiekkakin on ihan hyvä, jos puhaltajalla on järki mukana.


Edit. On muuten hienon mallinen pyörä, jotain muuta kuin nuo tämän päivän muoviluodit..  O0
« Viimeksi muokattu: 02-12-2016, 20:55:11 kirjoittanut rengaw »

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 289
  • Kempele
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #4 : 02-12-2016, 21:33:02 »
Mä hiekkapuhallutin oman -77 Harleyn rungon rautapojilla Oulussa.. Niillä oli vähän suuremmat vehkeet ja runko oli pientä kuoppaa täynnä..

Piti laittaa fyllerimaali alle ja hioa suoraksi.. siinäkin oli kova homma..

Samaan aikaa olisi rungon hionut käsipelillä puhtaaksi :P

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 891
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #5 : 03-12-2016, 08:15:21 »
Kyllä huonoin vaihtoehto näille harrastelaitteille on viedä ne hiekkapuhallettavaksi niille teollisuuden puhaltajille, jotka ovat tottuneet puhaltamaan I ja U palkista tehtyjä runkoja. Ei välttämättä mene perille, eikä ole sopivat vehkeetkän ohuiden putkien ja peltien puhaltamiseen. Kyllä mä pitäisin lasikuulapuhallusta parhaana vaihtoehtona. Lähtee ruosteet, mutta paljon hellempi käsittely kuitenkin kuin hiekalla puhaltaminen.

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #6 : 03-12-2016, 08:25:41 »
Mulla on tiarossa lasikuulapuhaltaja jolle noi vien, on myös parikin soodapuhaltajaa lähempänä mutta niille en viä puhallettavaks.
En heti muistanu tota lasilla puhallusta, olin vaan sooda/hiakkapuhalluksen välillä että kumpi parempi.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #7 : 04-12-2016, 19:42:06 »
Viälä ennen joulua tulee pakarin käyrien tekijä poikkeamaan, siks tarttis löytää käyrän aihiota. Elikkä alkuperäinen on 42x39mm, ulko-/sisähalkaisija.
Äkkiseltään en löytäny muuta ku kupariputkee, rautastahan mää tartten. Ainakin neljä käyrää tarttee vääntää, pituus arviolta 75cm.
Mistä sellasta löytyis? Miälellään Porin läheltä.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Jippe

  • Viestejä: 962
  • Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #8 : 04-12-2016, 19:56:03 »
Motonetissä on monenlaista pakoputkenosaa, suoraa ja käyrää ym. Kai sellanen porissa on?

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #9 : 04-12-2016, 20:09:52 »
Onhan toki, mutta tukin sitä putkee siällä on. Ovat yleensä 40mm ulkohalkaisijaltaan, sisältä 37mm. Motskarin sylinterissä on putkennatsa jonka ulkohalkaisija on 38,5 ja 43-44mm on sen sylinterissä olevan "reiän" koko. Jos löytyis oikeen kokosta putkee ei tarttis patentoira mitään, muuten joutuu tekeen piänemmän natsan sylinteriin tai suurentamaan putken alkupään reikää parin sentin matkalta.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Jippe

  • Viestejä: 962
  • Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #10 : 04-12-2016, 20:21:51 »
Jaa se on niin tarkkaa  ;D 45 ulkohalkaisijaa on myös. Marteliuksen sivuilla on myös vaikka mitä putken osia. Se tosin ei taida olla sielläpäin.

Poissa rengaw

  • Viestejä: 420
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #11 : 04-12-2016, 20:28:54 »
Rosteriputkea on ainakin 42.4mm halkaisijalla ja 2mm seinämällä

Poissa heikkiv

  • Viestejä: 1 322
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #12 : 05-12-2016, 05:55:48 »
Eikös Martelius on Laitilassa ei oo pitkä matka Porista? Mun mielestä Fordin pakari oli just tuon kokoinen, kannattaa kysyä ne vääntää sopivan putken.

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #13 : 05-12-2016, 08:38:10 »
Eikös Martelius on Laitilassa ei oo pitkä matka Porista? Mun mielestä Fordin pakari oli just tuon kokoinen, kannattaa kysyä ne vääntää sopivan putken.
Marteliukselta olen kysyny, nostivat käret pystyyn. Heillä oli 40mm:n putkea, eikä sitä olis saanu taipumaan käyrän muatoon.
Laitan kuvan millainen käyrä on.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 252
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: NV 38 Standarin kunnostus ja muutos enskaversioksi
« Vastaus #14 : 05-12-2016, 08:39:14 »
Toisesta suunnasta tällainen
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/