Kirjoittaja Aihe: Jalkalistojen liimaus rappausseinään  (Luettu 9073 kertaa)

Poissa Nipsa

Jalkalistojen liimaus rappausseinään
« : 02-12-2016, 23:31:32 »
Vuonna 2012 tehdyssä remontissa jalka/lattialistat oli liimattu jollakin asennusliimalla. Olihan ne liimatäpät vielä kiinni MDF-listoissa, mutta lähes kaikki irti betoniseinän rappaus/tasoite-pinnasta. Liima ei ollut imeytynyt yhtään millin kymmenysosaakaan huokoiseen kiviainekseen.

Olen noita uudestaan liimaillut helpolla ja siistillä aineella: akryylimassalla. Nimittäin sillä huokoisen rappaus/betonipinnan saa ensin pohjustettua vedellä ohennetulla massalla ja sitten listoja liimatessa saa samalla työvaiheella myös mahdolliset raot siistittyä! Ja tykkään siitä, että kaikki roiskeet ja muut töhryt saa heti siistittyä märällä rätillä.

Mutta tuon akryylimassan liimauslujuus ei ole oikein kehuttava paikoissa missä tulee lämmöstä tai kosteudesta johtuvia rasituksia. Eli tahtoo tällöin helposti irtoilla.

Nyt kysyisinkin onko kenelläkään kokemuksia yhtä siististä, mutta pitävämmästä vesipohjaisesta liimamassasta, joka pitäisi myös rappauksessa? Olisiko esim. Sikan MaxTack tällainen?

Pattexin NoMoreNailsia ei muuten kannata edes ehdottaa - todella onnettomaksi todettu!

Poissa tessu

Vs: Jalkalistojen liimaus rappausseinään
« Vastaus #1 : 03-12-2016, 01:40:18 »
itse en kyllä jaksa ymmärtää että joku laittelee MDF listoja!! (siis se entinen omistaja) jotenkin risoo saman tuotteen pahvilattiatkin HEH!
No makuasia mutta ite en kyllä maksais lattiaa joka on puristettua pahvia ja lätkä muoviliparetta päällä.
Mutta sitten asiaan:
Haet kuule kunnon liuote pohjasta Sikakittiä ja sillä sudit listat ja jos saat jotenkin hetkeksi puristettua seinää vasten niin AVOT kiinni on ja pysyy!

Poissa -JV-

« Vastaus #2 : 03-12-2016, 07:37:11 »
Max tack pitää hyvin, mutta ei ole vähääkään joustava. Liimasin sillä väliseinien alapuut kiiltävän epoksilattian päälle ja seuraavana päivänä koitin testimielessä potkia yhtä irti. Ei lähtenyt, puusta irtosi säleitä.
Kun itse tekee, tulee juuri sellainen kuin sattuu tulemaan...

Paikalla Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #3 : 03-12-2016, 09:10:14 »
Akryylimassa ei oikein ole liimaukseeen soveltuva. Osta jotakin liimamassaa (Sika) niin kyllä pysyy.
Ei sen liimamassan ole tarkoituskaan imeytyä siihen aineeseen. Kyllä se tarttuu siihen pintaan kiinni.

Tuo listojen liimaaminen tuntuu olevan nykyään melkoinen trendi.

Niitä on vaan kiva irroitella, jos jonkun syyn takia niin pitää tehdä. Itselle en vastaavaa kiinnitystapaa hyväksyisi.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Jnes

« Vastaus #4 : 03-12-2016, 11:49:28 »
Joo, eipä kai sillä oo väliä mitä sinne väliin lykkää jos tuubin kyljes vaan lukee liima- / tiivistysmassa.

Parikymppisenä kun nykyseen taloon emännän kans muutettiin ja listahommii tein viimeks ni tuli tehtyy oikee amatööritemppu  :embarrased:

Vetäsin kylppärin viereisen makkarin yhden seinän puiset jalkalistat saniteettisilikonil kii ku sitä nyt sattu olee ja naulat ei kerran harkkoseinään oikee purru  :angel:

Eipä ne nyt irronnu oo mut voiko tos enempää enää väärin tehdä  ;D

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #5 : 03-12-2016, 13:00:23 »
Käytän itse tätä liimaa kaikissa listahommissa.  http://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=523&p=3029

Liima on sen verran jäykkää, että jaksaa pitää vähän vääntyneenkin listan seinällä ennen kuivumista.

Kim

Poissa tynnyri

« Vastaus #6 : 03-12-2016, 19:04:34 »
Tuota cascoa minäkin käytän.
tynnyri

Poissa TTA

« Vastaus #7 : 03-12-2016, 20:32:11 »
Jotain listoja joskus liimasin laittamalla liimamassatiploja ja väleihin täplät kuumaliimaa. Nopeasti kiinni ja jollain laudanreunalla tms. painaa että kuumaliima painuu kasaan. Kuumaliima siis pitää sen aikaa että se vahvempi liima ehtii kuivua.

Poissa DummyLeeJones

« Vastaus #8 : 03-12-2016, 20:42:14 »
Käytän itse tätä liimaa kaikissa listahommissa.  http://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=523&p=3029

Liima on sen verran jäykkää, että jaksaa pitää vähän vääntyneenkin listan seinällä ennen kuivumista.

Kim
Olen joskus tätä samaa kehunut eri kiinnityksissä ja on kyllä hyvä.

Poissa Nipsa

« Vastaus #9 : 04-12-2016, 11:31:12 »
Jotain listoja joskus liimasin laittamalla liimamassatiploja ja väleihin täplät kuumaliimaa. Nopeasti kiinni ja jollain laudanreunalla tms. painaa että kuumaliima painuu kasaan. Kuumaliima siis pitää sen aikaa että se vahvempi liima ehtii kuivua.

Tuolla tavalla tulee kyllä tosi kiirus yhtään pitempiä listoja liimattaessa. Minä käytän sen sijaan pieniä puukapuloita, joihin laitan tipan kuumaliimaa ja liimaan kapulat kiinni lattiaan tukemaan listaa paikoilleen. Kapulat saa helposti ja siististi irti napauttamalla niitä sivusuuntaan vasaralla. Ei jätä jälkiä ainakaan parkettiin.

Poissa Nipsa

« Vastaus #10 : 04-12-2016, 11:50:04 »
Akryylimassa ei oikein ole liimaukseeen soveltuva. Osta jotakin liimamassaa (Sika) niin kyllä pysyy.
Ei sen liimamassan ole tarkoituskaan imeytyä siihen aineeseen. Kyllä se tarttuu siihen pintaan kiinni.

Tuo listojen liimaaminen tuntuu olevan nykyään melkoinen trendi.

Niitä on vaan kiva irroitella, jos jonkun syyn takia niin pitää tehdä. Itselle en vastaavaa kiinnitystapaa hyväksyisi.

Tuosta imeytymisestä kiviainespinnalla olisin kyllä eri mieltä. Nimittäin ilman sitä vahvakin liima irtoaa helposti ja ottaa mukaansa vain pintamurut, eli liimatäpästä tulee "hiekkapaperi". Tämä siis höttöisissä rappaus- ja vanhoissa betonipinnoissa.

Nauloja minäkin mieluummin käytän aina kun vain mahdollista. Mutta vanhoissa murenevissa kiviseinissä liimaus on ainoa järkevä tapa. Naulat eivät myöskään toimi uusien talojen gyproc-metallikehikko virityksissä (ruuvi toimii, mutta on ruma).

Paikalla Anssi Suortti

• Kirkkonummi
« Vastaus #11 : 04-12-2016, 15:29:42 »
Jos se kivipinta murenee, niin silloin liima ei ole soveltuva siihen tai pitää laittaa se suuremmalle pinta-alalle. Tuskin se liimamassa kovin syvälle imeityy, jotta saa kiinni kiinteästä rakenteesta.

Itse olen käyttänyt jalkalistoissa ruuvikiinnitystä. Ja ruuvin kannan rumuus on katsojan silmissä.
Ruuvilla pystyy vedättämään kieron listan/epäsuoran seinän aiheuttaman raon.

Ja tarvittaessa listat saa helposti irti ja uudelleen takaisin. Lujasti liimattu lista lienee aika vaikea saada ehjänä irti esim. maalaus, tapetointi, lattia yms. remonttiin

Viimeisin listaprojekti oli kerrostalokämppä, jossa ulkoseinä kiveä ja väliseinät tuota peltirankaa.
Ruuvi sopi molempiin.
Edellinen mestari oli vetänyt viimeistelynauloilla peltirankaan kiinni ;) Oli hieman huonosti paikoillaan.

Kysymys: Kuinka paljon nopeampi tuo listojen liimaus on ruuvaamiseen nähden? Kokemuksia?

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #12 : 04-12-2016, 16:03:33 »
Jos viitsii käyttää oikeaa maalattua puulistaa, voi ruuvin kannan upottaa ja asennuksen jälkeen lopuksi kitata ja hioa jolloin lopputulos on oikein siisti ja kestäväkin. Vaikka "kauneus on katsojan silmässä" niin en ainakaan itse vielä ole törmännyt sellaiseen henkilöön joka pitäisi ruuvin kantoja listoissa jotenkin kauniina. :)

Tosin itse olen aina liimannut listat kiviseinään ja käyttänyt liiman apuna teräksisiä listanauloja. Ne yleensä uppoavat hyvin rappaukseen ja kahteen eri suuntaan vinoon lyötynä ne antavat liimalle mukavasti aikaa tarttumiseen.

Poissa rimppis

• Valvoja
« Vastaus #13 : 04-12-2016, 16:12:11 »
Vaikka "kauneus on katsojan silmässä" niin en ainakaan itse vielä ole törmännyt sellaiseen henkilöön joka pitäisi ruuvin kantoja listoissa jotenkin kauniina. :)

Täällä olis yksi joka pitää ruuvinkantoja hyvännäköisinä. Siististi tehtynä oikeanlaisella kannalla ja säännöllisyys ruuviien etäisyyksissä on mieleeni.  :)

Kim

Paikalla Anssi Suortti

• Kirkkonummi
« Vastaus #14 : 04-12-2016, 16:22:56 »
Kiitos rimppis ;) Kun ruuvit on upotettu tarkasti (senkkikannat), ne on siistit. Lisäksi kannan väri/ruuvin kantamalli vaikuttaa siihen kuinka ruuvin huomaa. Lisäksi jalkalistat on usein kalusteiden takana. Tietysti on kohtia joissa ruuvit on näkyvilläkin, mutta silloin ruuvit vaan pitää laittaa hyvin.

Paperipinnoitettuun MDF-listaan niitä on tosiaan turha laittaa. Ruuvin kohta rispaantuu helposti. Mutta en niitä itse laittaisi ja en muillekaan suosittele, vaikka halpoja ovatkin.

Edelleenkin painotan tuota listojen irroitettavuutta. Paitsi tietysti jos ei tee itselle ;)