Kirjoittaja Aihe: Kantele  (Luettu 44275 kertaa)

Poissa Nick Kari

Kantele
« : 21-06-2008, 16:06:29 »
Onko kellään kokemusta oikean kanteleen rakentamisesta? Tarkoitan sellaista isoa 36-kieleistä. Minä koin hieman selittämättömän sisäisen valaistumisen kuukausi sitten.  Lainasin kirjastosta kanteleenrakennusoppaan. Kuivaa, soitinrakennukseen soveltuvaa puuta oli entuudestaan. Mukava harjoitusprojektikokeilu. Soitin on nyt kolmea vaille valmis. Vain viritystappien puoleisen sivun suoja/koristereunus puuttuu. Musiikkiliikkestä ostin vain kielisetin ja viritystapit + kielinastat. Ja tietysti viritysavaimen! Kokemuksia kehiin!

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
Re: Kantele
« Vastaus #1 : 22-06-2008, 16:41:30 »
Hei mukava kuulla ,että joku rakentaa vielä kanteletta. Itse rakentelin 80 luvun alkupuolella kansalaisopiston
puutyöpiirissä  kanteleen,mutta kun en osaa soittaa :-X, se on vaan seinällä.
Pikku kanteleita 5 kielisiä olen tehnyt kaikille lapsille ja muutaman lastenlapsille.kuva tulee tässä ja isosta löytyy kuva
"http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29bc2+pentti-koruja ja muita-
 terv pentti

Poissa suburban

« Vastaus #2 : 18-01-2010, 21:20:27 »
Onko kellään kokemusta oikean kanteleen rakentamisesta? Tarkoitan sellaista isoa 36-kieleistä. Minä koin
hieman selittämättömän sisäisen valaistumisen kuukausi sitten.  Lainasin kirjastosta kanteleenrakennusoppaan.
Kuivaa, soitinrakennukseen soveltuvaa puuta oli entuudestaan. Mukava harjoitusprojektikokeilu. Soitin on nyt
kolmea vaille valmis. Vain viritystappien puoleisen sivun suoja/koristereunus puuttuu. Musiikkiliikkestä ostin vain
kielisetin ja viritystapit + kielinastat. Ja tietysti viritysavaimen! Kokemuksia kehiin!

Minkäköhän nimisestä kanteleenrakennusoppaasta on kyse? Ja löytyisköhän tuosta tekemästäsi kanteleesta kuvaa?
Itselleni on alkanut tulemaan päähän omituisia ajatuksia kanteleen rakentamista. Lienee samaa sisäistä valaistumista.
« Viimeksi muokattu: 18-01-2010, 21:23:33 kirjoittanut suburban »

Poissa Nick Kari

« Vastaus #3 : 30-05-2010, 14:53:26 »
Sorry! En ole pitkään aikaan ollut tällä palstalla.

Kanteleen rakennusoppaani oli: Jussi Ala-Kuhan  kirjoittama "Kanteleenrakennusopas". Lainasin kirjastosta. En tiedä, onko kirjakaupoista enää saatavilla.

Poissa suburban

« Vastaus #4 : 31-05-2010, 19:49:08 »
Sorry! En ole pitkään aikaan ollut tällä palstalla.

Kanteleen rakennusoppaani oli: Jussi Ala-Kuhan  kirjoittama "Kanteleenrakennusopas". Lainasin kirjastosta. En tiedä, onko kirjakaupoista enää saatavilla.

Profiilista näin, että sun edellisestä kirjautumisesta oli aikaa, joten varauduin oottamaan. Ja ihan saman kirjan löysin myös kirjastosta.
Mutta entäs kuvat? Jos sellasia löytyis, niin olis hyvä ::)

Poissa Petteri Heino

« Vastaus #5 : 06-08-2010, 08:42:52 »
Terve,

Eilen sain valmiiksi ensimmäisen kanteleen.

Melkein joka työvaihe tuli tehtyä pariin kertaan. Ponnen rakenne tuli alunperin sen verran heikoksi että se jo kertaalleen repesi kokonaan kielten vedosta. Liimasin uudelleen millisillä messinkitapeilla vahvistettuna. Oli kieltämättä hieno tunne kun sai tuon viritettyä ja se soi ihan oikeasti!  Ei sillä että osaisin tuota juuri soittaa  ;D

Seuraavaan on jo materiaalit ja osat valmiina. Mallia on pikkuisen muutettava mutta josko sen nyt saisi tehtyä kerrasta.

Päivittely:

Eli eihän se ponsi kestänyt vaan repesi irti. Rakensin koko ponnen uusiksi. Liitospintaa on ainakin enemmän ja toivottavasti kestää. Ulkonäköön ei aivan kauheita vaikutuksia ollut.

-Pete
« Viimeksi muokattu: 16-08-2010, 12:17:24 kirjoittanut PeteH »
Aiempi nimimerkki PeteH

Poissa Petteri Heino

Vs: Kantele
« Vastaus #6 : 19-02-2011, 20:03:50 »
Sainpahan tuollaisen valmiiksi.

Maalipinta ei kyllä ollut ihan toivotunlainen kun meni paukkumaaleilla harjoitteluksi. :P

-PETE
Aiempi nimimerkki PeteH

Poissa samu

« Vastaus #7 : 19-02-2011, 21:56:22 »
Miten päin vaan tarkasteltuna, on äijäkkään näköinen kantele.  8)

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa Petteri Heino

« Vastaus #8 : 20-02-2011, 09:23:08 »
Miten päin vaan tarkasteltuna, on äijäkkään näköinen kantele.  8)

Sittenhän tuli tärkein tavoite saavutettua :coolsmiley:

-Pete
Aiempi nimimerkki PeteH

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #9 : 20-02-2011, 10:53:15 »
Nyt sitten vaan rakentamaan isompia,kun on harjoituskappaleet tehty  O0.Niin ja eikun soiton opiskeluun.

Poissa Digiootti

« Vastaus #10 : 20-02-2011, 16:16:05 »
Jokunen vuosi sitten rakensin työväenopiston soitinrakennuskurssilla kolme kannelta, yksi viisikielinen ja kakasi kymmenkielistä.
Ei ole kuvia nyt, kun soittimet on mökillä.
Pitäisi vaan oppia soittamaan niillä jotain.
Virityskään ei niissä pysy, ainakaam mökkiolosuhteissa.
Nuoteista en juuri ymmärrä, joten virityksen olen tehnyt viisikieliseen tällä: http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=917&a=5765
Onko parempia vaihtoehtoja?.

Poissa pentsa1

• Pentension askartelut
« Vastaus #11 : 20-02-2011, 20:52:53 »
 Viisikielisen virityksestä Molliviritys on laulun taivas on sininen ja valkoinen alkusävelet ja duuri arvon mekin ansaitsemme alkusävelet  8)
Näin minä ainaskin viritän

Poissa Petteri Heino

« Vastaus #12 : 21-02-2011, 08:02:02 »
Viisikielisen virityksestä Molliviritys on laulun taivas on sininen ja valkoinen alkusävelet ja duuri arvon mekin ansaitsemme alkusävelet  8)
Näin minä ainaskin viritän

Korvalla jos tarkistan niin Satu meni saunaan toimii mulle ;)

Mutta tosiasiassa useimmiten ihan mittarilla molliviritys  D E F G A tai duuri D E F# G A.

-Pete
Aiempi nimimerkki PeteH

Poissa joulappa

« Vastaus #13 : 29-02-2012, 12:36:29 »
Tyttärenpojalle ja -tyttärelle on tarkoitus rakentaa 5-kieliset kanteleet. Oppaissa tarjotaan jotain kevyttä puuta esim. haapaa ja leppää. Kaupan kanteleet ovat yleensä mäntyä. Mulla nyt vaan sattuisi olemaan sopivasti hyllyssä koivua ja tammea. Onko kellään kokemusta näistä puulajeista?
Kaupassa olen käynyt katsomassa Lovikkaa ja Mäkelää. Lovikassa oli muistaakseni pohja auki ja kansi umpinainen (ei reikiä). Mäkelässä pohjassa on ohut puulevy ja kannessa pyöreä reikä. Onko näillä merkitystä?
Onko kannen ja pohjan paksuudella suurta merkitystä? Mulla, kun ei saa tasohöylän läpi oikein ohutta tavaraa (7-8 mm). Käsihöylälle tietysti saa, jos on tarpeen. Kaupan kanteleissa on pohjat ja kannet 3 - 4 milliä. Onko ne näin ohutta tavaraa materiaalin säästösyistä vai onko vaikutusta äänen laatuun?

Poissa Bjarne Mårtensson

• Hamina
« Vastaus #14 : 29-02-2012, 13:01:44 »
Mulla, kun ei saa tasohöylän läpi oikein ohutta tavaraa (7-8 mm).

Tee paksummasta, suorasta laudasta tai levystä 'kelkka', jonka päälle liimaat pari stopparia, jotka pitävät sen höylättävän paikoillaan.
Tällä saat ohuitakin levyjä höylättyä.
Aikaisempi nimimerkki Måtte