Kirjoittaja Aihe: Mitäs tänään tuli rassattua?  (Luettu 44053 kertaa)

Poissa juska

  • Viestejä: 1 284
Mitäs tänään tuli rassattua?
« : 20-12-2016, 19:41:59 »
Ajattelin tehdä tämmöisen topikin tänne kulkinepuolelle kun noita romuja kuitenkin joutuu välillä ropaamaan.

Emäntä soitteli että ranskatar (C3 Pluriel) näyttää ulkolämpötilaksi 74C eikä kabiiniin oikein saa lämpöistä kun automaatti-ilmastointi haluaisi tietää ulkolämpötilan. No eikun kulkine talliin ja tutkimaan, noissa on anturi peilissä. Kerrankin meni jotain helposti ja peilin lasin irroitus oli sangen simppeliä, säätö ihan sisäänpäin ja sitten sormet väliin ja varovasti vääntämistä. Itse anturi olikin hankalammin kasattu peilin lohkojen väliin enkä halunnut alkaa purkamaan kaikkia peilin muovinipsuja auki niin väänsin sieltä yhden tapin poikki mikä piti anturia pesässään. Johdot poikki ja vaihdoin tilalle C4:n käytetyn anturin kun sattui moinen olemaan romulaatikossa, vähän erinäköinen oli mutta passasi pesäänsä ja näytti järkeviä. Tinalla johdot yhteen ja liimasukkaa päälle. Tipalla kuumaliimaa tarttui sitten pesäänsä kun puuttui yksi kiinnipitävä tappi.. :) Peili läjään ja kovaa ajoa. :)

C4:n anturi mulla oli kun aikoinaan ostin C5:n anturin että laitan Berlingoon vaan siitä puuttui koko johtosarja enkä sitten jaksanut rueta johdottelemaan niin jäi lojumaan. C4:stä alkoi anturi piiputtaa niin vaihdoin tuon C5 anturin sinne mutta vika oli lopulta peilin juuresta särkynyt johtosarja kun C4:ssa peilit kääntyvät kiinni ovet lukitessa. Näköjään passaa hyvin keskenään nuo Sitikan anturit.. :)

Poissa Sami Hiltunen

  • Aiempi nimimerkki Moduliviiva
  • Viestejä: 173
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #1 : 21-12-2016, 09:01:23 »
Eilen illalla vaihdoin Hondaan puolet takavalopolttimoista. Kaksi neljästä polttimosta oli palanut, toinen peräkontin kannesta ja toinen aukon reunasta.
Lisäksi sain iäisyysprojektiksi venähtäneen lisäperuutusvalokytkennän valmiiksi. Rupesi naurattamaan, kun kokeilin sitä käytännössä. Ei se oikein jaksa valaista maisemaa tummennetun takalasin läpi. Lamppu kyllä kestää 32V, ja nyt on vasta 2x 9V käytössä. Pitänee kokeilla lisätä soppaan vielä 12V patteri ja katsoa, tuleeko hommasta mitään. Jos se toimii, niin pitää vielä tiivistää lampunkehys takalasin pintaan esimerkiksi itseliimautuvalla E- tai P-tiivisteellä. Ei kopisisi ikkunaan peräkontin kantta paiskoessa.
Tosiaan lamppu ei ole yhteydessä auton varsinaisiin peruutusvaloihin, vaan toimii paristoilla omasta vetokatkaisijastaan.
"... ja hännillä ori Eri Hidasteeee..."

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #2 : 21-12-2016, 11:20:57 »
mopon "siivosin" tallista pois, jotta sain tilaa. eli kasasin moottorin huonolla menestyksellä. ei ollut läppäystahnaa, kun sitä karkeata. uskoin, että kyllä se silläkin menee ja pitää sen, mitä pitääkin. konen kasaan ja kokeileen. eihän se pitänyt. ainakin imuventtiili valskaa. siihen loppui into tältä erää. katteet heitin kyytiin ja tönäsin pihalle. täytyy jatkaa joskus ajan kanssa. yleensä kyllä testaan tuon pitävyyden, mutta tällä kertaa piti saada mopo vaan pois tallista, niin ajattelin, että piti tai ei, niin osat jotenkin kasaan, ettei huku ja saan sitä tilaa.

Poissa jaketech

  • Viestejä: 293
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #3 : 21-12-2016, 22:37:41 »


eilen dekkipinnan korkeuksia kohileen. mäntä tulee nyt 0.6mm yli.



tänää tein öljypohjaan loiskelevyt luukuilla varustettuna.

Poissa Käppyrä

  • Viestejä: 344
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #4 : 21-12-2016, 22:53:34 »
Skootterin sylinterinkannen palotilaa tuli hinkattua ja samalla meni myös venttiilinlautaset

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #5 : 26-12-2016, 12:43:04 »
ostin läppäystahnaa lisää ja tönäsin mopon talliin. läppäsin venttiilit, mutta imu ei vaan alkanut kunnolla pitämään. irti ja tutkaileen. olin hionut väärän kulman venttiiliin. ei muutakun uusiksi. hionta, läppäys ja nyt alkoi pitämään. sitten vain kasaan ja käymään. siinä vaiheessa soikin puhelin. vaimo oli jo nukkumassa ja heräsi meteliin. sanoi, ettei keskellä yötä voi kurmuuttaa mopoo.. kattoin kelloa, niin lähempänä kahta yöllä. en huomannut ajankulua. ;D

käyttelin kuumaksi ja vaihdoin vielä öljytkin. pitää vähän ajella ja tsekata sitten vielä venttiilinvälykset, etteivät ole pahasti muuttuneet.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 782
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #6 : 26-12-2016, 13:01:55 »
Vaihdoin Foordin öljyt erapiatyönä.

Olishan sitä vielä ollut vaihtoväliin 5000 km, mutta kun nyt oli hyvä keli ja virallinen vaihoaika osuu varmasi hyville pakkasille. Muuten meni hyvin, mutta olipa vetänyt harjoitelija tiukkaan edellisen. Piti ottaa ihan  pitkä pihti käyttöön. Kattelin edellisessä öljynvaihtopaikassa touhua ja hyvinhän se meni harjoittelijatyönä, tais vaan vetää suodattimen kiinni oikein tunteella. Kauheesti tiiviste ujelti avatessa.

Pekka

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #7 : 26-12-2016, 13:07:51 »
monasti roput ja öljynsuodattimet vedetään ihan ylitiukkaan. perus peltinen suodatin, niin riittää, kun sen käsin vääntää kiinni. ei mitään työkaluja. sama pätee esim. veneen pensansuodattimeen.

öljyproppu pitäisi vetää kans vähän vähremmän tiukkaan, mitä monet tekee. omaani autooni, kun vaihtelin öljyt, niin huomasin, että joku oli jo joskus aikasemmin vetänyt sen niin tiukkaan, että oli propun kanta korkannut. siinä on n.17mm tai 19mm jenka, eli aika iso. ja kanta on vakiona 13mm. nyt siihen on hitsattu 17mm mutteri, kun tuo kanta on rikottu. eli entistä herkemmin vetäsee isommalla avaimella liian tiukkaan ja seuraavaksi korkkaa jenka.. momenttiavain on hyvä noissa, jos ei ole muuten käsitystä kireydestä.

Poissa arvi

  • Viestejä: 133
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #8 : 26-12-2016, 14:05:58 »
Tulipa rassattua ruuan päälle mersuun uudet kaasujouset konepeltiin.
Pirun vehkeitä moiset.
Wanhassa 123-korisessa ja volvoissa pelasi hienosti jousivivusto ja pelti jäi mihin asentoon halusi.
Eihän tuossa mennyt montaa minuuttia, mutta joutava rahanmeno kirpaisee aina. 17,- € /pari.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #9 : 26-12-2016, 16:57:31 »
sitä ei kannata sitten painaa pohjaan. kaveri joskus pelleili mun mersun nokkapellin kaasujousen kanssa ja painoi sen pohjaan. varressa on ohennus siellä ihan päässä, jotta jos sen painaa pohjaan, niin kaasut pääsee karkuteille. sen jälkeen se on entinen jousi..

Poissa Aave

  • Viestejä: 972
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #10 : 26-12-2016, 19:57:34 »

Mopon etujarrusylintereitä purkaillut.
Toinen on osissa ja pussitettuna odottamassa puhallusinspiraatiota ja uutta pintaväriä, toinen vielä vähän vaiheessa.
Liukutangot ilmeisen karstassa/hapettuneet, kun sisään meni vielä "kohtuullista voimaa käyttäen" ja palat sai irti, mutta ulospäin ei meinaa saada sopivallakaan otteella ...
Pitänee joku konsti tuohon keksiä :)

Jarrumäntien ulosottaminen paineilmalla aiheuttaa kivan possauksen  O0

t. nimim. "Eka kerta vähän jännitti"
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...

Poissa jyrsijä

  • Viestejä: 112
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #11 : 26-12-2016, 20:13:36 »
Tuossa paineilmalla irroittelussa kannattaa käyttä jotain kangasta tai matonpalaa vaimentimena. Jos jumittunut mäntä lähtee voimalla liikkeelle niin lentorataa on vaikea ennustaa. Usein tulee käytettyä vanhoja jarrupaloja tai jotain vanerinkappaletta topparina jarrusatulan välissä enne lopullista irroitusta.

Poissa heikkiv

  • Viestejä: 1 299
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #12 : 26-12-2016, 20:29:21 »
Ja mä huomasin että sitä painetta ei kannata ihan kauhealla voimalla sinne laskea. Rasvaprässi lienee turvallisempi konsti. Triumpissa on molemmin puolin sylinteri ja aika temppuilua oli saada ne yhtäaikaa irti. Ei ole muuten paskempi idea puhaltaa niitä sylinteitä siten että on männät ja vanhat kumit paikoillaan. Ei tarvi varoa/suojata niitä sylintereitä.

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 220
  • Kempele
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #13 : 26-12-2016, 21:00:29 »
Se on hyvä konsti kun laittaa kaksi laudanpätkää ruuvipenkkiin ja siinä välissä puhaltaa männän irti.. ei ammu mäntää hallitsemattomasti..

Noissa vanhoissa autoissa on ollut niin hapettuneita että rasvaprässillä on pitänyt ottaa.. sillä lähtee kyllä rauhallisesti O0

Poissa juska

  • Viestejä: 1 284
Vs: Mitäs tänään tuli rassattua?
« Vastaus #14 : 26-12-2016, 21:01:54 »
Subarun 4-mäntäsatulassa tuli joskus ongelmaksi ottaa juminut mäntä irti. Piti paukutella irti paineilmalla ja sitten tukea irronneet männät takaisin satulaan jotta sai viimeisenkin irti. :)