Kirjoittaja Aihe: Ruuvattavat jäänastat, tekeekö mitään ?  (Luettu 716 kertaa)

Paikalla jom

Ruuvattavat jäänastat, tekeekö mitään ?
« : 20-11-2017, 14:19:07 »
Onko verstaslaisilla kokemuksia tuollaisista ruuvattavista jäänastoista ?
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10117554
Traktoriin takarenkaisiin meinasin, jos olisi lisäpitoa jääkelillä. Asfalttiajoa ei juuri ole joten voisivat olla paikallaan aina.
Tuo kuvaus on vähän epämääräinen myös:materiaali teräs, mutta kai tuo keskipiikki sentään kovametallia tms on?
Ja jos tuo ulkonema on vain milli, niin silloin lienee ruuvattu niin syvälle kuin hylsy pitää, jolloin aukiruuvaus ei enää onnistu ??
Montako nastaa per rengas pitäisi olla, jotta olisi hyötyä moisista?
Kiinteistöhuoltotraktoreissa noita irtonastoja näkyy, mutta varmaan eri laatuisia ja hintaisia kuin nämä halpakauppojen nastat.

Poissa Stanley

Vs: Ruuvattavat jäänastat, tekeekö mitään ?
« Vastaus #1 : 20-11-2017, 14:31:45 »
IKH:lla on parempia. Niissä on kumipohjassa pitävä kierre.
Pilkkisaappaissa olen käyttänyt.
Pitää valita riittävän iso nasta, että pitää.
https://www.ikh.fi/fi/renkaat--pyorat--jaaketjut--jaanastat/jaanastat
S

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #2 : 20-11-2017, 14:55:03 »
Trukeissa olen nähnyt käytettävän ihan kuusiokantaisia itseporautuvia ruuveja. On paljon halvempia kuin nuo puuilon nastat. Eihän noilla mitään virkaa ole, jos ulkonema on milli. Jos taas jättää enemmän ulos, niin tuskin pysyy paikallaan. IKH:lta löytyvät kyllä toimii, mutta onhan ne hintavia.

Paikalla Jari Granroth

« Vastaus #3 : 20-11-2017, 15:05:36 »
Minulla on Fordissa (4610 4WD) eturenkaissa IKH:n nastat ja takarenkaissa OFA Tapio ketjut. Nastat auttaa ainakin mielikuvan tasolla ohjautuvuudessa mutta vetopitoon niillä ei ole juuri vaikutusta. Vanhoissa takarenkaissa kokeilin niitä ja totesin että ei ole hintansa väärttejä jos vetopitoa tavitsee. Uusien rankaiden kanssa laitoin suosiolla kettingit taakse.

Varmaan paras hyötysuhde olisi takavetotraktorin eturenkaissa keskiharjassa jolloin ohjautuvuus paranisi. Tosin sellaista ohjaillaan jarruilla ainakin lingon tai muun painavan työlaitteen kanssa.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #4 : 20-11-2017, 16:31:33 »
Minulla oli Avant 520 mallissa tuollaiset talvipyörissä ja ei tullut mitään siitä hommasta :D Ketjut kun laittoi takapyöriin niin nousi vaikka puuhun  ;)

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #5 : 20-11-2017, 18:34:44 »
Mulla oli mönkijässä nuo bestgribit mitä ikh myy.. mönkijän alla tuntui ainakin pitoja piisaavan..

Nyt mulla on ohjaamossa semmonen nappi millä pito kaksinkertastuu ;D ;D

Poissa Mkin

« Vastaus #6 : 20-11-2017, 18:59:41 »
Raksvaattorin (neliveto) takapyöriin ruuvailin jokusia piikkejä ja ovat sikäli hyvät, että ei tarvi kesäksi ruuvata pois. Kevyet laittaa paikoilleen ja myös lompakko keveni huomattavasti. Paljon huonompaa "bang for buck" -suhdetta on millekään tuotteelle hankala keksiä. Jos talvella tarvitsee vähintään kesäkelin etenemiskykyä, riimut on mielestäni ainoa järkevä ratkaisu. Ehken hyvät Goodyear tai Nokia -kumit nelivetoisessa piisaa pelkälleen, jos ei umpihankeen tarvitse syöksyä. Ikävähän niitä on kaks kertaa vuoteen voimistella paikoilleen, mutta onpahan sitten pätevät.

Poissa timpu85

« Vastaus #7 : eilen kello 22:44:45 »
Minulla oli Avant 520 mallissa tuollaiset talvipyörissä ja ei tullut mitään siitä hommasta :D Ketjut kun laittoi takapyöriin niin nousi vaikka puuhun  ;)

Millaiset ketjut laitoit. Talveksi pitäisi hankkia että helpottuisi auraaminen...

Poissa psi

« Vastaus #8 : eilen kello 23:12:21 »
En tiedä traktorista mutta moottoripyörässä 1mm ulkoneman nastoilla ei tehnyt loskassa yhtään mitään vaikka renkaassa olikin kuviota. Paljaalla asvaltilla pitoa toki riitti ja takarenkaana toimi varsin hyvin. 3-5mm ulkonema toimi sitten erinomaisesti loskassa ja syvemmässä lumessa. Moottoripyörässä on jousittamattoman massan lisäys melko huomattava mutta talvinopeuksissa yhdentekevä.

Naapurilla on traktorirenkaisessa (eritt. iso kuvio renkaassa) mönkijässä bestgripit, kehuu että auttoi sen pitoon todella paljon. En tiedä ulkonemaa enkä määriä.
Stupid is as stupid does

Poissa AANE

« Vastaus #9 : tänään kello 07:05:24 »
Saa ilman kovametallia ja kovametallipäällä. Sen voi asentaa myös hiukan korkeammaksi tai jopa syvemmällekin renkaaseen. Itsellä kokemusta kyseisistä nastoista ja toimii "sopivan" hyvin asfaltilla mönkijässä. Tuo nastamalli on verrattavissa pidoltaan auton nastaan.
Traktoriin suosittelen järeämpiä nastoja tai ketjuja.

Jos kunnon pitoa haluat, niin silloin ketjut on hyvä valinta. Maantielle nastat.

Ruuvattavat nastat pysyvät todella hyvin paikoillaan. Paketin mukana tuleva työkalu on vellirautaa ja ei todellakaan ole pitkäikäinen. Itse sorvasin pikkuhylsystä uuden asennustyökalun.

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #10 : tänään kello 07:57:17 »

Millaiset ketjut laitoit. Talveksi pitäisi hankkia että helpottuisi auraaminen...
Avantin omat ketjut hommasin.