Kirjoittaja Aihe: Radiokaappi (apua tarvitaan)  (Luettu 3112 kertaa)

Poissa -MH-

Radiokaappi (apua tarvitaan)
« : 31-12-2016, 14:22:33 »
Tuli hetken mielijohteesta ostettua kirpputorilta vanha radiokaappi, tai ainakin sillä nimellä se myytiin. Keskimmäinen kaappi avautuu alaspäin 90 asteen kulmaan ja sivuovet avautuvat "normaalisti".

Ongelmana on paikoittainen "lakkapinnan" huonokuntoisuus, varsinkin sivuovissa joista poistin pyöreät tarrat. Tarran alla lakka on tummempaa niistä kohdin joista se ei lähtenyt irti. Toinen tarra irroitti lakkaa vai pari pientä palaa mutta toinen poisti lakkaa huolella. Onkohan kyseessä sellakkapinta, vai mikä? Kuinka kannattaisi lähteä kunnostamaan?

Lisäksi minua kiinnostaa jos joku tietää kenen valmistama kaappi on ja koska se on valmistettu?
Itse päättelin viilun olevan koivua, menikö metsään? Keskikaapin viilu on tuollaista vahvaraitaista ja alalistan viilu tummemman ruskeaa.

Tarraan jäänyt lakka.

En oleta kaapin olevan millään tapaa arvokas. Kiinnostaisi vain tietää edes vähän sen historiasta ja huoltaa lakkapinta kestämään tuleviakin vuosia.

Poissa ilsaarin

• Valkeakoski
Vs: Radiokaappi (apua tarvitaan)
« Vastaus #1 : 31-12-2016, 15:11:22 »
Meillä on mummolassa samansorttinen ja siinä keskellä on yhä edelleen gramofoni, joka kääntyy alas. Sivuilla on savikiekkoja pystyssä. Epäilisin 50-lukulaiseksi.

Poissa jom

« Vastaus #2 : 31-12-2016, 16:22:36 »
Kyllä tässä varmaan 1950-luvulla ollaan.
Tuolloin kotimaisia valmistajia oli paljon etenkin Lahden seudulla, jos ei mitään leimoja ole lienee mahdoton selvittää valmistajaa.
Keskimmäisen oven viilu ei kyllä ole koivua, voisi olla raitaa.
Jos lakkaus on alkuperåinen se on sellakkaa tai nitroselluloosalakkaa. Pinnassa ei näy selluloosalakan tyypillistä halkeilua.
Ota vaaleaan rättiin Sinolia ja pyyhi jostain vähemmän näkyvästä kohdasta, jos rättiin tulee keltaista lakkaa on sellakkaa.
Lakkapintojen kunnostuksesta on vanhoissa ketjuissa runsaasti asiaa, selaileppa niitä.
Ei tuo mikään antiikkiarvokaluste ole mutta ihan kelpo käyttöhuonekalu ja pesee porolevy/mdf kötöstykset 100-0.
Rungon loimukoivureunat on erityisen nättejä.

Poissa -MH-

« Vastaus #3 : 01-01-2017, 12:09:09 »
Kiitos vastauksista! Olinkin siis oikeilla jäljillä. Yritin itse selvittää keskimmäisen oven viilun lajia mutta aika vaikeaa on. Eniten se mielestäni muistuttaa kotimaisista lajeista jalavaa ja ulkolaisista zebranoa. Toki se saattaa myös raitaa olla. Kuten lähikuva näyttää on se erittäin suurihuokoista. No se siitä.

Uskon pintakäsittelyn olevan sellakkaa. Voisin asian kyllä sinolilla testata, sinolia löytyy kaapista trangian polttoaineeksi, mutta olen huomannut liuotinhuuruisten rättien olevan pirun vaikeita hävittää kerrostalo-olosuhteissa kun ei ole edes parveketta eikä taloyhtiöllä ole pihallaan grilliä, tai muuta polttopaikkaa. Miten te muut kerrostalonikkaroijat hävitätte sinoli/öljy/yms rätit joissa on itsesyttymisvaara?

Kyseisistä nikkarointiolosuhteista ja siitä johtuen että kyseessä ei ole mikään arvokalusta, haluaisin tehdä kunnostuksen mahdollisimman vähällä sotkulla. Olen harkinnut "kaikille lakkapinnoille" soveltuvaa ehostustekniikkaa eli Ring Remover + Finishing oil käsittelyä.  Mitä mieltä olette tällaisesta riman alituksesta?  :D

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #4 : 01-01-2017, 12:52:43 »
Rättien hävittämiseen yksi tapa on kastella ne kunnolla. Silloin ei kyllä syty.

Harrastan tätä kastelua verstaalla, jos ei tule heti vietyä noita rättejä saunanuuniin.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Anssi

« Vastaus #5 : 01-01-2017, 13:14:12 »
Voisin asian kyllä sinolilla testata, sinolia löytyy kaapista trangian polttoaineeksi, mutta olen huomannut liuotinhuuruisten rättien olevan pirun vaikeita hävittää kerrostalo-olosuhteissa kun ei ole edes parveketta eikä taloyhtiöllä ole pihallaan grilliä, tai muuta polttopaikkaa. Miten te muut kerrostalonikkaroijat hävitätte sinoli/öljy/yms rätit joissa on itsesyttymisvaara?

Sinoli on pääosin etyylialkoholia eikä sillä ole itsesyttymisvaaraa.

Poissa jom

« Vastaus #6 : 01-01-2017, 13:26:23 »
Olen harkinnut "kaikille lakkapinnoille" soveltuvaa ehostustekniikkaa eli Ring Remover + Finishing oil käsittelyä.  Mitä mieltä olette tällaisesta riman alituksesta?  :D
Kyllä tuota voi käyttää ihan hyvin. Pinta näyttää kuvissa ihan hyväkuntoiselta, tuota tarrajälkeä lukuunottamatta.
Ei tuon kanssa mielestäni kannata ryhtyä mihinkään "raskaampiin" kunnostuksiin.
Sinoli ei tosiaan itsestään syty ja haihtuu kyllä rätistä aika pian.
Keskioven pinta voi olla jalavaakin, sitä on aika monennäköistä riippuen miten viilu on tukista leikattu.

Poissa -MH-

« Vastaus #7 : 04-01-2017, 10:39:09 »
Nyt olen alkanut epäilemään onko kaapin pintakäsittely sittenkään sellakkaa.
Pyyhkäisin pintaa sinolilla, tai itseasiassa hankasin, mutta paperiin ei jäänyt kuin lievä keltainen väri. En itse nyt osaa sanoa onko kyse pinnan puhdistumisesta vai sellakan liukenemisesta sinoliin.

Olen kevyesti hieronut/raapinut kolkuisia kohtia päällislevystä muovisella tiivistenauhapaketilla (se nyt oli käden saatavilla) ja lakkapinta lohkeilee helposti irti kolhukohdista ja niiden ympäriltä.

Ohessa on nyt kuvia sekä sinolirätistä että lakkapinnasta raavittujen kolhujen kohdalta sekä muualta. Näkyykö salamavalottomissa kuvissa jomin mainitsemaa nitroselluloosalakan tyypillistä halkeilua??

Olin jo kerennyt päättämään että korjaan lakkapinnan levittämällä uutta sellakkaa vauriokohtiin, mutta jos kyseessä ei nyt olekaan sellakkapinta niin... mitäs sitten tehdään...?

Poissa -MH-

« Vastaus #8 : 04-01-2017, 10:40:03 »
Tässä vielä muutama kuva.

Poissa jom

« Vastaus #9 : 04-01-2017, 11:15:31 »
Ei taida sitten olla sellakkaa tuo pinta. En kyllä edelleenkään nää noissa uusissa kuvissakaan nitroselluloosalakan tyypillistä halkeilua.
Kun kyseessä on pienten vauriokohtien korjaus, kyllä sen voi mielestäni tehdä sellakallakin, jos sitä on jo valmiiksi hankittukin.

Poissa Kahimooni

« Vastaus #10 : 04-01-2017, 11:28:16 »
En minäkään nitroselluna tuota lakkapintaa pitäisi.

-K
- Qui scribit, bis legit.