Kirjoittaja Aihe: 2m korkea majakka  (Luettu 6319 kertaa)

Poissa juha.p.kolari@gmail.com

Vs: 2m korkea majakka
« Vastaus #15 : 11-01-2017, 11:59:24 »
Osaako kuka arvella, mikä olisi tämän hinta metallipajalla?

Vielä: tämä on aivan erinomainen sivusto ja keskustelupaikka. En olisi jossain livenä kyselemällä kuin ihan alussa.
« Viimeksi muokattu: 11-01-2017, 12:10:54 kirjoittanut juha.p.kolari@gmail.com »

Poissa Mähis

• Sipoo
« Vastaus #16 : 11-01-2017, 12:45:19 »
2m sähkömankeli löytyy, rullaus onnistuu, ota yhteyttä YV:llä

Poissa juil

« Vastaus #17 : 11-01-2017, 14:01:28 »
Multa löytyisi halvalla 50 cm sisämitalla olevia sinkittyjä pitkittäissaumattuja puruputkia. Sauman kohdalta rälläkällä auki ja siivu pois kyljestä, jonka jälkeen vaikka popniiteilla kiinni. Sauman kohdalle vaikka vähän kittiä, ja maalaus päälle. Kustannukset ei huimaa päätä, ja onnistuu vähäisilläkin työkaluilla. Paljonkos se yläosan paksuus piti olla. Löytyisi myös muita kokoja 😀

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #18 : 11-01-2017, 14:57:08 »
Yksi lähestymistapa olisi 300 pyöreä pilariharkko joka rälläköidään neljältä sivulta auki..

Tehdään laudasta muotti ulkopuolelle ja muurataan harkoista runko.. tämä pitäisi sitten oikaista muurauslaastilla, hiertää ja pinnoittaa julkisivulaastilla..

Noihin harkkoväleihin voi tehdä muotit ikkunoille.. onko niitä neljällä sivulla?

Vähän työläämpi versio mutta aito ja autenttinen O0

http://www.lamminbetoni.fi/fi/pilarit

Onko tämä sama majakka?

[ Guests cannot view attachments ]

« Vastaus #19 : 11-01-2017, 16:25:19 »
Juuri tuo majakka on kyseessä.

Ikkunoita on arvioni mukaan yhdellä sivulla tai mahdollisesti jopa kahdella. Useammalla sivulla en usko niitä olevan. Asia selviää kunhan löydän piirrustukset - jossain nekin ovat.

- Juha
« Viimeksi muokattu: 11-01-2017, 16:31:18 kirjoittanut juha.p.kolari@gmail.com »

Poissa Heikki Ala-aho

• Aiempi nimimerkki hma
« Vastaus #20 : 11-01-2017, 22:02:12 »
Täältä alkuperäiset piirustukset. Vähäsen mittakaava pienentää.

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=224068

Edit: rakennetta sisältä: http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=34662

-Heikki
« Viimeksi muokattu: 11-01-2017, 22:07:26 kirjoittanut hma »

« Vastaus #21 : 12-01-2017, 09:58:08 »
Kiitos. Noista jälkimmäisessä on kuva 7, jossa on kuva majakasta valotornilla. Siinä useammanlaisia kuvauksia. Tuo aivan vasemman puoleinen (4 kerrosta ja valotorni) lienee se, joka juuri tehtiin Pellinkiin. Samassa kuvassa on aivan oikeassa reunassa tarkempi piirros valotornista. Näillä minä ajattelin selvitä, jos muuta ei löydy.

Osa piirustuksista on ajalta, jolloin majakassa ei enää ollut valotornia. Minä aion tehdä alkuperäisen ja siis valotornillisen majakan.

Sitten osa piirustuksista kuvaa matalampaa majakkaa. En tiedä, mikä tämä on?

Tapio K:n sanomassa on kuva ja se mitä olen tekemässä on vasemmanpuoleinen kuva. Ko. kuva taitaa olla jonkun hahmotelma alkuperäisen piiroksen mukaan.

Itse olen jotain löytänyt Seppo Laurell:in kirjoista. Tämä tarkoittaa sitä, että on ne alkuperäisetkin valotornin kanssa olevat piirustukset jossain. Mutta missä ne oikein piileskelevät? Olen käynyt muutamassa arkistossa Helsingissä ja soittanut Wellamoon Kotkaan: ei tietoa.

Tove Jansson kävi aikoinaan lapsena leikkimässä tässä majakassa ja sai siitä ideansa muumitaloon. Katto oli tuolloin jo muumitalon omainen ja valotorni oli purettu pois.

Summasummarum: ko. piirustukset ehkä riittävät, mutta olisi hyvä löytää vielä enemmänkin, jos mahdollista.

Suurkiitokset hma:lle ja ja Tapio K:lle.
« Viimeksi muokattu: 12-01-2017, 10:12:05 kirjoittanut juha.p.kolari@gmail.com »

Poissa Lasse.S

• Nousiainen
« Vastaus #22 : 12-01-2017, 17:29:17 »
Majakoiden "kuru" Tomi Iso-Pahkala tekee nämä betonista. Runkoon rautaa, verkkoa ja betonia. Viimeisin taitaa tulla kokonaan kuparista. Kuvia tekemisestä on vain fasessa, kuvat kansiosta löytää helpoiten.

http://mysticwind.fi/

https://www.facebook.com/Mystic-Wind-264223677022224/

« Vastaus #23 : 13-01-2017, 08:23:00 »
Tomin teokset saavat minut hyvin nöyräksi. Hienoja majakoita. Lisäksi huomaa, että hänestä itsestään tulee ideoita ja mikä tärkeintä: hän itse on itselleen tuomari.

« Vastaus #24 : 16-01-2017, 14:13:09 »
Kharik ja muut. Netistä löytyy perinteistä Uponor:in viemäriputkea, jonka halkaisija on 500 mm (1056595). Sen materiaali on PVC.

PVC-liimoja löytyy todella paljon erilaisia  myös.

En lainkaan vänkää, mutta kysyn: eikö näillä saattaisi päästä kelvolliseen lopputulokseen? Onko se niin, ettei liimaus tahdo kestää?

Tämä majakka on suoraseinäinen, joten tämmöinen helppo toteutus tuli mieleen.

Maalauksen osalta pitänee kysyä joltain automaalaamolta apua.

terveisin
- Juha

Poissa kharik

« Vastaus #25 : 16-01-2017, 14:53:12 »
Kelvollinen on kovin suhteellinen käsite. Voimiahan tuon rakenteen ei tarvitse kestää, joten niiltä osin voisi hyvinkin kestää. Myönnän että mun ajatus oli turhan kovilla lujuusvaatimuksilla. Mulla hitusen enemmän kokemusta PE muoveista ja niistä tehtävistä palikoista vesihuollon osalle ja siellä kaikki liittäminen tapahtuu hitsaamalla. PVC on erillainen muovi ja siihen voi ollakin toimivia liimoja, itsellä ei ole kuin huonoja kokemuksia muovien liimauksesta.

Toinen mikä huolettaa muoviputken (PVC tai PEM/-H) putken taivuttelussa on oikean muodon saavuttaminen. Jossain tapauksessa joustaminen on hyvä juttu ja taas taitteen saaminen haluttuun kohtaan on hankalaa. Putkea halkaistaessa seinämä voi oieta(ainakin PEM/-H putkessa), eli seinän kaarevuus onkin suurempi kuin kokonaisessa putkessa.

Voi onnistua kelvollisesti, mutta mun tuntuma on, että muovista on vaikea saada hyvää betonirakennetta jäljittelevää pintaa.

Hyvin suunniteltu on vielä tekemättä.

« Vastaus #26 : 16-01-2017, 16:52:01 »
Kiitos vastauksesta. Arvaan, ettei asiasta ole liikaa kenelläkään kokemusta.

Taidanpa ostaa pienen viemäriputken ja halkaista sen. Näinhän asiasta pääsisi selvyyteen?

Maalin osalta sen pitäisi olla:
1. täysin mattapintaista
2. paksua
3. PVC:hen hyvin tarttuvaa

Saattaisiko putken muovinen pinta saada kivisen olemuksen? Niin ja onko tämmöistä maalia edes olemassa?

- Juha

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
« Vastaus #27 : 16-01-2017, 17:32:58 »
Tuollaisia kivi efekti maaleja on olemassa sprayna. Ainakin Bauhaussissa olen nähnyt jonkun merkkisenä.
Tiedä sitten miten kestää ulkona.

https://www.google.fi/search?q=stone+spray&safe=off&espv=2&biw=1043&bih=562&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj80_jT_MbRAhWOOSwKHdGuA8EQ7AkIKA&dpr=1.25

Poissa MasaP

• Tuusula
« Vastaus #28 : 16-01-2017, 20:33:36 »
Pvc:n liimauksessa pitää liimattavat pinnat istua tosi hyvin vastakkain. Rakoja ei saa olla, koska liima sulattaa pvc-muovin ja hitsaa saumat yhteen. Liima ei täytä mahdollisia rakoja. Jos putkesta ottaa kiilat pois välistä ja liimaa, niin putki ei ole enää pyöreä. Saattaa olla, että sopivasti lämmittämällä saa putkeen taas pyöreäksi, mutta helppoa se ei ole.
Ferrobetonia vieläkin suosittelen. Tässä yksi video, josta ainakin periaate selviää. https://www.youtube.com/watch?v=U7IGsG0TzUo
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

« Vastaus #29 : 18-01-2017, 15:59:26 »
Kiitos taas neuvoista. Kaikki vaihtoehdot: metalliputki, PVC-putki ja ferrobetoni ovat kai mahdollisia.

PVC:n kanssa pärjäisin ehkä itsekin ja kulut olisivat alhaiset. Tätä varten hain tänään rautakaupasta halkaisijaltaan 90 mm PVC-putken (sädevesiputkea) pätkän ja sen liiman eli Plastmo PVC-sadevesiveimäriliima. Tätä liimaa rautakauppiaskehui hyväksi PVC:lle. Lisäksi rautakauppias oli tietoinen siitä, ettei putkissa olisi juurikaan esijännistystä, joka purkautuisi putken halkaisussa. Kokeilen näillä ja kulutkin jäivät 10 €:oon. Lisäksi sain alustavasti tietoa, mistä saattaisin saada 400 mm PVC-putkea. Lisäksi sain vahvistusta siihen, että PEH-, PEL- jne. mustat muoviputket ovat todella huonoja liimaantumaan ja siksi niitä käytännössä hitsataan. Mutta PVC olisi hieman eri juttu? Jos homma onnistuu saan tehtyä ensin pienen majakan. Tämä saattaisi olla hyväksi kokemuksena ajatellen isompaa majakkaa.

Katsotaan. Saa tulla ideoita, olen kaikista kiitollinen.

Laitan tänne tietoa pikkuputken sahauksen ja liimauksen onnistumisesta.