Kirjoittaja Aihe: Laskutikun teoria ja käytäntö  (Luettu 338 kertaa)

Poissa Tapani Honkanen

Laskutikun teoria ja käytäntö
« : 11-01-2017, 08:53:23 »
FlightForum.fi :ssä, eräs jäsenemme kyseli löytämänsä/ostamansa vieraskielisen (lentokakkaran) tarkoitusta. Harrastefoorumien voimasta kertoo, että piankin löytyi laitteelle tarkoitus ja historiakin. Vastauksissa oli linkki suomalaisen professori-ihmisen kirjoitus laskutikun historiasta ja käytöstä sekä katsaus suomalaisen laskutikun roolista. http://www.maol.fi/fileadmin/users/EDimensio/2008/Laskutikuista.pdf
Tuossa kirjoituksessa on opastusta hieman käyttöön ja lopussa katsaus kotimaiseen opaskirjallisuuteen laskutikuista. Minullakin on muutama ihan kuriositeetin vuoksi. Osaanhan tuommoisella laskea ja on minulla muutama eri mallinen laskulaite (tikku ja kiekko). Jopa yhteen-/vähennystikkujakin on.

Olisi noin vuosi sitten minulla ollut taas mahdollisuus ostaa Curta laskurumpu. Oli vaan rikki. Torissa myynnissä ja alkuun pyysi 600€ ja otin yhteyttä ja kävin katsomassa. Huomasin rikkinäisyyden ja lisäksi oletan, että tämä yksilö on varastettu kuolinpesän tavaroista. Myyjän toiminimen ja työn luonteen mahdollistama kaappaus. Vähän googletin. Myyjä kyllä oli niin tyhmä?, että semmoinen ei ikinä ole ollut tietoinen tuommoisen laitteen ominaisuuksista. Siis ei ollut hankkinut tietoisena tai käyttänyt. Kerroin laitteen rikkinäisyydestä ja tuli epäilys, että laitteen kauppaaja oli rikkonut sen väärällä ja väkivaltaisella käytöllä. Kiitin mahdollisuudesta ostaa ja pahoittelin köyhyyttäni maksaa tuota pyydettyä hintaa ja vielä rikkinäisestä laitteesta. Soitti kaveri parin viikon päästä ja tarjosi neljäsosahinnalla. En minä varastettuun tavaraan yhdy, vai miten se termi nyt menikään. Olen minä kirjalliseen aineistoon kyseisestä laitteesta perehtynyt ja se riittää minulle nyt.
Se, mikä yhdistää näitä juttuja on erään jäsenemme aktiivisuus kaiken mielenkiintoisen löytäminen ja seuraaminen. Tämä Curtakin. Olen minä valovuoden päässä kaverini aktiviteetistä ja taidosta löytää kaikkea kivaa maailmalta. Kuten tämä Curta.   http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=18699.msg185290#msg185290
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Joukke

Vs: Laskutikun teoria ja käytäntö
« Vastaus #1 : 12-01-2017, 22:18:53 »
 Tästä tuli mieleen kouluaikani jolloin laskut laskettiin laskutikulla. Sellasella 25 senttiä pitkällä, sikäli kuin muistan Nestler- Riestle tai jotakin. Sitten muistin että minulla pitäisi jossain olla isäni tikku. Löytyihän se. Sellainen 15 senttinen, Made in Germany, Aristo Nr.667U. Tuossa näyttää olevan ominaisuuksia joita ei sähköopin/elektroniikan opiskelijan oppimäärään kuulunut. Nyt pitääkin tutkia nuo opettelomattomat ominaisuudet. Kiitos Tapanin antamien linkkien on olemassa mahdollisuus onnistua.