Kirjoittaja Aihe: Lahdesta löytyy Tee se Itse 24/7 työpaja kaikille  (Luettu 6155 kertaa)

Poissa Somero

• Ideaverstas, paikka harrastaa
Moi

Olen aloittanut Lahdessa uudenlaisen palvelukonseptin, Ideaverstaan.
Tänne pääsee harrastamaan ja miks ei myös aloittamaan yritystoimintaa kellon ympäri.
Tarkempaa tietoa löydät kotisivuilta www.ideaverstas.fi tai facebookista www.facebook.com/ideaverstas/.
Täältä löytyy puu- ja metalliverstaan peruskoneet ja rutkasti tilaa. Tarvittaessa löytyy vuokratilaa myös lyhytkestoisille projekteille.

Hinnat ovat edulliset:
Päivälippu (8h) 20,-
Viikkolippu (7pv) 40,-
1/2 kuukautta (14pv) 60,-
Kuukausilippu (30pv) 100,-
Hinnat sisältävät turvaohjeistuksen (n.1,5h) jälkeen kaikkien koneiden käytön 24/7
Olen paikalla ma, ke 8:00-20:00 ja ti, to, pe 8:00- 16:00

Tervetuloa tutustumaan.
T:Jyri Somero
jyri.somero@ideaverstas.fi
Puh. 040 5485958

Poissa TTA

Vs: Lahdesta löytyy Tee se Itse 24/7 työpaja kaikille
« Vastaus #1 : 16-01-2017, 19:36:23 »
Peukku!

Poissa Somero

« Vastaus #2 : 16-01-2017, 20:02:12 »
Kiitos peukusta, mutta tänne tarvitaan myös asiakkaita....................... ja paljon.
Muuten ei pyöri. Tämä toiminta pyörii ilman julkista rahaa.

=(c;

Poissa TTA

« Vastaus #3 : 16-01-2017, 20:04:27 »
Perusta samanlainen Lappeenrantaan niin heti tuun.

Poissa otus

« Vastaus #4 : 16-01-2017, 20:07:52 »
 Ei sattunut omalle paikkakunnalle, mutta iso peukku silti. On äärimmäisen hienoa toimintaa ja Lahti on sen verran iso kaupunki jotta ihme jos ei ilmaannu väkeä paikalle. Toivottavasti ilkivaltaa ja kleptomaniaa ei ilmene.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #5 : 16-01-2017, 20:20:29 »
Nyt kannatetaan! Olisko pajalle tulossa metallijyrsin ja/tai jonkinlainen CNC jyrsin?
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa juska

« Vastaus #6 : 16-01-2017, 20:24:33 »
Kannatettavaa tämmöinen, toivottavasti kannattavaakin.  O0 Ja löytyypä komia ruotsinsorvikin.  ;)

Poissa Somero

« Vastaus #7 : 16-01-2017, 20:36:07 »
Hyvä että kannatusta löytyy. Viidakkorummut vaan pärisemään, niin eiköhän ääni kantaudu myös potentiaalisille Klupilaisille.

=(c;

Ruotsin lahja sorvareille on itseasiassa myytävänä ja niillä rahoilla olisi tarkoitus ostaa se yläkyrsin. CNC-konetta yks Klupilainen jo rakentelee ja on luvannut että muutkin saa käyttää.

=(c;

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #8 : 16-01-2017, 20:40:37 »
Mulla on ykis projekti ollut hautumassa jonkinaikaa jossa tarvis 25-30mm paksua alumiinia jyrsiä muotoon ja hieman koneistaa.
Asun Vantaalla

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #9 : 16-01-2017, 22:27:06 »
Konekannan esittely jäi kyllä melko pliisuksi tuolla sivustolla, siis kuvien osalta. Tekstissä kaikki kai kerrottiinkin, konekanta ei vielä valitettavasti ole kovin houkutteleva.

Voisiko tuota kotisivujen kuvatarjontaa hieman myös siistiä, tuo lähes tyhjien huonetilojen esittely joihin on vielä kuvausajaksi jäänyt ilmeisesti aiemmin majailleiden kuvataiteilijoiden rojuja, eivät anna kovin edustavaa kuvaa toiminnasta.

Idea vuokrapajasta sinällään on monelle harrastelijalle tervetullut, liikeideana saattaa olla vähän optimistinen.
Toivottavasti kuitenkin onnistutte yrittämisessä.

Poissa rockola

« Vastaus #10 : 17-01-2017, 09:08:36 »
Hinnat ovat edulliset:
Päivälippu (8h) 20,-
Viikkolippu (7pv) 40,-
1/2 kuukautta (14pv) 60,-
Kuukausilippu (30pv) 100,-
No on kyllä edulliset hinnat, Espoon nikkariverstaalla 1 h koneiden parissa 10,70. Eikä oo auki 24/7. https://www.omnia.fi/tule-oppimaan/espoon-tyovaenopiston-kurssit/kasityo/espoon-nikkariverstaan-ja-kudonta-asemien-maksut

Onnea ja menestystä projektille!

Poissa Jarppis

« Vastaus #11 : 17-01-2017, 10:59:21 »
Hieno ajatus sinänsä.

Aloitussivulla http://ideaverstas.wixsite.com/tee-se-itse teksti "Yhteisöllinen protopaja aloitti toimintansa." pistää heti silmään...

Klikkaamalla tuosta etusivulta "tutustu" löytyy ideologiaa:

Lainaus
Ideologia

Ideaverstaan lähtökohta on luoda puitteet, jotka mahdollistavat eri toimijoiden, vapaaehtoisen, yhteen törmäyksen ja  laaja-alaisen poikkitoiminnallisuuden.

Tiloissa voi olla samaan aikaan työskentelemässä taiteilijoita, muotoilijoita, edellisten alojen opiskelijoita, mikroyrityksiä, ProtoLAHTI -kumppaneita, käsityöläisiä tai vaikka joku pienryhmä koristeveistokurssilaisia.

Lisäksi toimintaympäristöä ja toimintaa kehitetään mahdollisimman ympäristöystävälliseksi.

Ideaverstaalla tullaan maakunnan mittakaavassa pienten ympäristövastuun ottamisten lisäksi vaalimaan ehdottomasti merkityksellisempää sosiaalista vastuuta. Tilojen olemassaolo ihmisten kohtaamisessa, ja siitä syntyvien, luovien ideoiden luomisessa jatkuu ja poikkitoiminnallisuutensa ansiosta jopa laajenee uudelle tasolle.

Ydinkeskustassa sijaitseva (idea)tuotantotila, jollaisia on enää vähenevässä määrin teollisuusalueilla, kaupungin laitamilla. Matalan kynnyksen paikka, jonne voi kuka tahansa tulla toteuttamaan itseään.

Puuttuuko enää "tilan haltuunotto", "monikulttuurisuus", "yhteiskunnallinen vaikuttavuus", "poikkitaiteellisuus" jne. listalta?

Tässä hiukan ajatelmia mitä itsellekin heräsi:

Konekannan esittely jäi kyllä melko pliisuksi tuolla sivustolla, siis kuvien osalta. Tekstissä kaikki kai kerrottiinkin, konekanta ei vielä valitettavasti ole kovin houkutteleva.

Voisiko tuota kotisivujen kuvatarjontaa hieman myös siistiä, tuo lähes tyhjien huonetilojen esittely joihin on vielä kuvausajaksi jäänyt ilmeisesti aiemmin majailleiden kuvataiteilijoiden rojuja, eivät anna kovin edustavaa kuvaa toiminnasta.

Idea vuokrapajasta sinällään on monelle harrastelijalle tervetullut, liikeideana saattaa olla vähän optimistinen.
Toivottavasti kuitenkin onnistutte yrittämisessä.

Koneista, niiden varusteista ja teristä siis tarkat kuvat ja kuvaukset(tekniset tiedot) esille. Millaiset pöydät, imurit ja varusteet on hitsauspaikoissa? (esim. metallisorvista ei oikein yhtään pysty päättelemään mitä sillä saisi tehtyä kun teristä ei ole tietoa) Samoin tiloista kuvia ilman roinaa ja irtoroina varastoon pois työtiloista. Moni ei halua työskennellä väistellen roinaa ja siinä voi tulla vaaratilanteitakin. Miten isompia tavaroita saa sisään&ulos? Pitääkö pylväsporaan tuoda omat terät, onko isoja teriä tarjolla, onko mahdolliset terät aina kunnossa/teroitettu, jne.?

Tuollainen toiminta tarvitsee volyymiä eli sinne pitäisi saada kävijöitä tasaisena virtana. Moni varmaan tuollaista hyödyntäsi, jos/kun heti esittelystä näkisi saako siellä oman työ/projektin tehtyä ja esim. mitä teriä tai lisätyökaluja pitää hankkia/ottaa mukaan.

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #12 : 17-01-2017, 11:17:09 »
Tässähän voisi toimia ilmainen sisäänheittotarjous eli vaikka ensimmäinen käynti muutama tunti ilmaiseksi jolloin vois rauhassa tutustua pajan varustukseen. Samalla madaltaisi huomattavasti kynnystä käydä ja tutustua paikkaan.
Asun Vantaalla

Poissa Somero

« Vastaus #13 : 17-01-2017, 11:27:33 »
Kiitoksia vihjeistä.
Koneiden ja tuilojen päivitettyä esittelyä on tulossa kunhan vain kerkeäisi. Sitä kun yksin pyörittää narikkaa, niin kaikkea kerkeää tekemään vain pikkuisen kerrallaan.

Lähialueella asustelevat voivat tulla paikan päälle tutustumaan koneisiin ja tiloihin aina kun olen paikalla. Työssäkävijöitä ajatelleen olen maanantaisin ja keskiviikkoisin paikalla ilta kahdeksaan asti.
Sorvin osalta pystyn sanomaan, että kuvissa oleva Ruotsin lahja sorvareille on juuri irroitettu valtakunnan verkosta ja tilalle on tulossa uudempi ja paremmin varusteltu Harrisonin M300.
Tuota tunnin sisään heittoa ei voi valitettavasti tarjota, koska pelkästään koneiden käyttöön oikeuttavan turvaohjeistuksen antamiseen menee puolitoista tuntia ja ei tuo päivähinta 20,- pitäisi olla kynnyskysymys.
=(c;

Eli tulkaa ihmeessä kaffeelle ja tututustumaan tiloihin. Katselu ei maksa mitään

Poissa TTA

« Vastaus #14 : 17-01-2017, 11:31:32 »
Älkäähän nyt. Täällä palstalla kirjoittelevat ovat enemmän tai vähemmän käsillään tehneitä ja monella on melkoisen hieno verstaskin. Sen sijaan jos asuu kerrostalossa ja haluaa tehdä vaikka kajakin, on tilat ja välineet vaikea järjestää. Itselleni tarjottiin kajakkimuottia edullisesti, mutta ei vaan ollut tilaa tehdä - vaikka asun omakotitalossa.

Monessakaan kaupungissa ei ole työväenopiston metallityökursseja - jos edes puutyökursseja. Lappeenrannassa on kyllä puunsorvaajat yhdistys, mutta jos haluaisi opetella metallisorvausta, ei mahdollisuuksia.
Itse sorvannut viimeeksi metallia yläasteella ja kiinnostaisi kyllä oppia lisää - mutta siitä ei olisi mitään hyötyä, ellei olisi sorvia jatkossakin käytössä.

Kun lukee täällä palstalla ylistyksiä Festoolista ja miten vain Arboga on tarpeeksi hyvä pylväsporakone ;) niin ehkä tuollainen Ideaverstas ei ole tarkoitettu heidän verstaansa laajennukseksi. Sitäpaitsi, on hyvä konsti lähteä laajentamaan konekantaa pikkuhiljaa ja asiakkaiden voiveiden mukaan. Ei siten että ostetaan vaan kaikki ja huomataan myöhemmin ettei osaa koneista käytetä lainkaan.