Kirjoittaja Aihe: Lahdesta löytyy Tee se Itse 24/7 työpaja kaikille  (Luettu 6156 kertaa)

Poissa Jarppis

Vs: Lahdesta löytyy Tee se Itse 24/7 työpaja kaikille
« Vastaus #15 : 17-01-2017, 13:53:50 »
Sorvin osalta pystyn sanomaan, että kuvissa oleva Ruotsin lahja sorvareille on juuri irroitettu valtakunnan verkosta ja tilalle on tulossa uudempi ja paremmin varusteltu Harrisonin M300.

Tuo onkin hyvä sorvi!  O0 (ainakin minusta, kun itsellä on sama  :sealedlips:  ;D ) Toivottavasti sattui UK tai Taiwan versio M300:sta. Uusimmista Kiinassa tehdyistä on netissä jonkin verran "kitinää".  Tuolta löytyy siihen manuaali/r-kuvat, jos niitä ei tullut mukana: http://rlab.org.uk/mediawiki/images/c/c4/M300.pdf

Tuota tunnin sisään heittoa ei voi valitettavasti tarjota, koska pelkästään koneiden käyttöön oikeuttavan turvaohjeistuksen antamiseen menee puolitoista tuntia ja ei tuo päivähinta 20,- pitäisi olla kynnyskysymys.

Tuo on melkein pakko tehdä kaupallisessa toiminnassa. Jos jotakin sattuu, niin palvelun tuottaja/tarjoaja on ensimmäisten joukossa kun syyllistä tapaturmaan etsitään. Vaarojen ja riskien arviointikin kannattaa tehdä niin on asiaan paneuduttu niin on jo pienempi riski saada kaikesta syytä itselle. Ei ole helppoa palvelun tarjoajankaan osa: http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kuluttajaturvallisuus/Kuluttajapalvelut/Vaatimuksia-palveluntarjoajalle/

Monessakaan kaupungissa ei ole työväenopiston metallityökursseja - jos edes puutyökursseja. Lappeenrannassa on kyllä puunsorvaajat yhdistys, mutta jos haluaisi opetella metallisorvausta, ei mahdollisuuksia.
Itse sorvannut viimeeksi metallia yläasteella ja kiinnostaisi kyllä oppia lisää - mutta siitä ei olisi mitään hyötyä, ellei olisi sorvia jatkossakin käytössä.

Kun lukee täällä palstalla ylistyksiä Festoolista ja miten vain Arboga on tarpeeksi hyvä pylväsporakone ;) niin ehkä tuollainen Ideaverstas ei ole tarkoitettu heidän verstaansa laajennukseksi. Sitäpaitsi, on hyvä konsti lähteä laajentamaan konekantaa pikkuhiljaa ja asiakkaiden voiveiden mukaan. Ei siten että ostetaan vaan kaikki ja huomataan myöhemmin ettei osaa koneista käytetä lainkaan.

Usein vaikka metallityökursseja onkin, niin sielläkin on aika rajallisesti koneita tarjolla. Eli metallisorvin ääreenkin voi päästä vain muutamaksi tunniksi yhden kauden aikana, jos muita halukkaita sorvareita on ryhmässä. Melkein tuolta Arbogan pylväsporan tunnistin?! Onhan myös Strands, Solberga ja AMO:kin hyviä porakoneita.  ;D

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #16 : 17-01-2017, 16:24:56 »

Tuota tunnin sisään heittoa ei voi valitettavasti tarjota, koska pelkästään koneiden käyttöön oikeuttavan turvaohjeistuksen antamiseen menee puolitoista tuntia ja ei tuo päivähinta 20,- pitäisi olla kynnyskysymys.
=(c;

Eli tulkaa ihmeessä kaffeelle ja tututustumaan tiloihin. Katselu ei maksa mitään

Juurikin tällaista tutustumista tiloihin ja laitteisin ajattelin. Sisäänheittotarjouksella meinasin sitä että saisit mahdollisimman monen ensinnäkin houkuteltua sisälle ja kiinnostumaan paikasta ja sen mahdollisuuksista. Tietysti turvaohjeistus pitää antaa ja olla kunnossa mutta sen päälle vois olla houkuttimena hieman ilmaista aikaa.
Parikymppiä voi olla hyvinkin kynnyskysymys sille ensimmäiselle kerralle tulla paikalle.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Somero

• Ideaverstas, paikka harrastaa
« Vastaus #17 : 17-01-2017, 18:48:53 »
Kiitokset Jarppisille linkistä. Sorvin mukana tuli toki jonkun sortin A4-vihkonen ja pitää tarkistaa onko vastaava kuin tuo PDF. Niin ja TUKESille esiteltyäni konseptin sain vastaukseksi, että toiminta rinnastetaan kuntosaliin/konevuokraamoon ja henkilökunnan ei tarvitse olla paikalla 24/7, vaan koneiden turvaohjeistuksen jälkeen vastuu siirtyy Klupilaisen vakuutusyhtiölle.

=(c;

Poissa Jarppis

« Vastaus #18 : 17-01-2017, 21:19:56 »
Omassa tuli tuo sama ohjekirja painettuna, mutta siinä oli vähän paremmin listattu lisävarusteet ja painojälki oli tietysti vähän parempi kuin tuossa heikohkosti skannatussa versiossa. Oma sorvi oli oppilaitoskäytöstä ja kai noin 90-luvulta. Siihen vaihdoin moottorin laakerit, ne oli kuivat. Myös kiilahihnat vaihdoin, muuten tein vain puhdistusta ja pientä säätöä. Jos vaihtaa kiilahihnat, niin kannattaa ottaa pykälää pidemmät. Oikea koko oli liian tiukka laittaa paikoilleen. Alkuperäisen tyyppi on A29, mutta A30 menee helpommin paikoilleen ja senkin saa kiristettyä ilman ongelmia.

Poissa Jarppis

« Vastaus #19 : 20-01-2017, 09:47:57 »
Sorvin osalta pystyn sanomaan, että kuvissa oleva Ruotsin lahja sorvareille on juuri irroitettu valtakunnan verkosta ja tilalle on tulossa uudempi ja paremmin varusteltu Harrisonin M300.

Taitaa olla tuossa myynnissä tuo "Ruotsin lahja": https://www.tori.fi/paijat-hame/Ruotsalainen_Storebro_Bruk_in_metallisorvi_33416120.htm?ca=13&w=3

Ei tietysti pitäisi puuttua toisten asioihin...

Metallisorvissa lisätarvikkeet maksaa helposti 20-50% sorvin hinnasta. Sorvin myyntiä varmaan helpottaisi kuva/kuvat, jossa kaikki mukana tulevat lisätarvikkeet/osat on levitettynä lattialle/pyödälle. Kuvasta ei ihan saa selvää, mutta näyttää että teräkelkan päällä on terille pikavaihtopidin. Jo se ja ja muutama teränpidin siihen maksavat käytettyinä 200-400 eur riippuen koosta ja montako teränpidintä on. Samoin muutamalle hyvän laatuiselle terävarrelle hintaa tulee helposti jokunen satanen. Kiinteälle ja liikkuvalle tuelle voi arvoa laskea yhteensä 400-700 eur. Tasolaikalle voi hintaa laskea 150-250 eur. Mahdolliset välitysten vaihtoon käytetyt irtorattaat on melkein korvaamattomia hinnaltaan/arvoltaan, kun niitä ei oikein saa välttämättä mistään.

Onkohan sorvissa pakan alla irroitettava johdepala? Eli sorviin voi saa isomman kappaleen kiinni lähelle karaa. Tuokin ominaisuus voi kiinnostaa ostajia (varsinkin jos siitä saa palan pois).

Tuolla taitaa olla tarinaa tuosta sorvista: http://www.lathes.co.uk/ornmaskiner/ ja varaosiakin & ohjekirjat kai tuohon saa tuolta: http://storebro.eu/en/spare-parts
« Viimeksi muokattu: 20-01-2017, 10:03:16 kirjoittanut Jarppis »

Poissa Somero

• Ideaverstas, paikka harrastaa
« Vastaus #20 : 20-01-2017, 10:37:07 »
Kiitoksia taas Jarppis tarkasta huomiosta. Siellähän se myynti-ilmoitus on (lisäsin parit yksitiskohta kuvat).
=(c;
Kuten olen maininnut, niin nuo metallipuolenkoneet eivät ole vahvuuteni.
Sorvin hankkintaa harkitseva voi tulla paikan päälle mittailemaan ja toteamaan kunto.
Terien pikavaihtopitimiä ei koneessa ole valitettavasti kuin yksi. Ruotsistahan niitä saa toki tilattua lisää.

=(c;

Poissa Jarppis

« Vastaus #21 : 20-01-2017, 11:23:33 »
Lisäkuvista löytyy heti perusteita hyvään hintaan... Ekassa lisäkuvassa on erilliskiristettävä nelileukapakka, vetolevy (se pienempi halkasijainen päällimmäinen) ja tasolevy (se isompi alla oleva). Toisen lisäkuvan muovissa olevat osat ehkä kannattaa kuvata ilman muoveja, niin näkee mitä siellä on. Kaiketi siellä on ainakin kiinteä tuki oikealla. Onkohan vasemmalla liikkuva tuki, siitä ei ihan pysty arvaamaan? Noiden tässä listattujen hinta on helposti tonnin (tai enemmän) käytettyinä. Lisäksi ainakin sorvautukien löytäminen jälkimarkkinoilta on melko vaikeaa, kun noita ei liiku myynnissä ja jos ne on sorvin mukana niin ne menee sen mukana. Nuo pelkät tuet olisi olleet uutena M300:seen hiukan alle tonnin ilman rahti/postikuluja (onneksi ne löytyivät sorvin luukun takaa kun porasin lukon auki).

Taitaa olla, että moni harrastaja ehkä laittaa sorviin noin 1000-2000 eur ja se joka haluaa/saa hyvät lisätarvikeet mukana maksaa sitten enemmän. Hyvän sorvipaketin löytävä ostaja kauempaakin saattaa ostaa sorvin ilman etukäteistä paikan päällä käyntiä jos/kun näkee ilmoituksesta, että nyt löytyi itselle sopiva laite&lisäosat.

Poissa juska

« Vastaus #22 : 20-01-2017, 17:36:39 »
Mullon tuollainen ruotsinsorvi ja siinon kierrevaihteisto eli ei tartte hammasrattaita. Ainoa että jos vaihtaa millisten ja tuumaisten kierteiden välillä niin pitää sitten vaihtaa rattaita eri järjestykseen, mutta samat rattaat käyvät.

Tuo on kyllä hyvä että on nuo varusteet matkassa. Tuurillaan löysin torista muutamalla kympillä melkein sopivat nuo välituet, kiinnikkeitä piti vähän modata mutta korkeus oli oikea yms. Mutta käytännössä jälkikäteen hankalia löytää. Pakat on L0-kiinnityksellä niin hyvä että nekin löytyy, omaani tilasin Englannista kun Colchesterissa oli sama kiinnitys ja muutamia satasia maksoi 4-leuka sekä takalevy.

Tuleeko tuossa nuo suojat matkassa? Omani ostin koulun huutokaupasta niin siinä oli kans suojat mukana. Appiukko sanoi että jälkikäteen nuo suojatkin on melko kalliita jos tarvii ostaa, toki yksityiskäytössä ei ole vaadittavia.

Pikavaihtopidin on mallia "malcus 1-2" tai "toolfix 1-2" ja just äsken ostin käytettynä 4kpl lisää kun eräs verstaslainen tarjosi moisia ylimääräisenä. Sikäli jos käyttää kovametallipaloja ja samankokoisia terävarsia niin noita pitimiä ei välttämättä tarvitse kovin montaa, kun tuo korkeusasemahan pysyy samana niin varren voi vaihtaa itse pitimeen. Käytössä on kyllä ihan kätevä tuo pidinsysteemi.

Komeus painaa n. 950kg ja ovat 60-luvulta, muistaakseni mulla päättyy pakan sarjanumero -68. Manuaali löytyy netistä skannattuna pdf:nä, tietenkin ruotsiksi.

Storebrotahan myy Ruotsissa vieläkin Storebo Service, kunnostettuja koneita, ja käsittääkseni myös varaosia on saatavilla.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #23 : 21-11-2017, 14:00:47 »
Kävin tekemässä tänään pikaisen tutustumisen paikkaan. Todella hyvä paikka. Kunnollinen sirkkeli ja leveä oiko-tasuri ym. tarpeelliset puupuolen vehkeet. Hitsaus koneita monen moista ja tarvittavat ohutlevyvehkeet löytyi. Itseä ehkä eniten kiinnosti tuo reilulla työalueella oleva 150 W laseri. Ei tietysti metalleille, mutta puulle, muoveille ja esim. jonkun harvinaisen tiivisteen polttamiseen tiivistepaperista.

Kaiken kaikkiaan aivan erinomainen konsepti. Kansalaisopistojen kursseille olisi mentävä juuri silloin kun kurssi sattuu olemaan ja viikottainen aika on hyvin rajallinen. Tuonne pääsee silloin kun haluaa, vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu. Tietysti eniten tarvitut työkalut pitää olla itsellä, mutta ainakin oman laskutapani mukaan harvoin tarvittavien koneiden osalta ennemmin kannattaa tuolla hinnoittelulla ennemmin käydä tekemässä hommat tuolla, kuin alkaa hankkimaan koneita itselle.

Ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka, jossa tulen ainakin itse käymään, kun tarvitsen koneita käyttööni.  O0
Toivottavasti homma pyörii hyvin ja paikka tulee pysymään käytössä pitkään.

Poissa Jarppis

« Vastaus #24 : 21-11-2017, 20:23:24 »
Kansalaisopistojen kursseille olisi mentävä juuri silloin kun kurssi sattuu olemaan ja viikottainen aika on hyvin rajallinen.

Jos/kun kurssille menee niin sielläkin sen itse tarvitseman koneen käyttöaika saattaa vähäiseksi jos muilla on haluja/tarvetta käyttää samaa konetta. Eli voi käydä niin että syys/kevät kauden aikana voi päästä koneelle, jota tarvitsee max. 2-3 tunniksi. Tuossa ajassa ei välttämättä saa tarvitsemaansa työtä tehtyä...

Hyvä ratkaisu tuollainen hyvin koneistettu/varusteltu vuokratila konsepti!  O0 Alan harrastajien vaan pitäisi käyttää noita, kun muuten rahaa ei tule tarpeeksi ja hyvä paikka joutuu sulkemaan ovensa.