Kirjoittaja Aihe: Rakennustelineet  (Luettu 9197 kertaa)

Poissa SI

Vs: Rakennustelineet
« Vastaus #15 : 02-02-2017, 22:55:55 »
Mulla on Haki telineet tässä omassa projektissa, pitkään puntaroin vuokrauksen ja oston välillä, päädyin sitten viime keväänä hankkimaan noi telineet itelle. Tarve on kuitenkin niin pitkäaikainen että vuokraus tulis kalliimmaks. Nyt ei tartte hiki hatussa tehä hommia ja ressata aikataulujen kanssa. Yhden kesän kokemuksella suosittelen hankkimaan kunnon telineet ennen ku jotain huteria virityksiä. Ei se raha hukkaan mene, myy eteenpäin sitte ku työ on valmis. Mut niinku tuossa aiemmin todettiin ni onhan noi Hakit aika raskaita ja vaatii säilytys tilaa, toi mun kasa painaa noin 2800 kiloa...

Poissa perleh

« Vastaus #16 : 03-02-2017, 06:17:18 »
Uudisprojektin kanssa tässä puuhailen - jahka lumet taas sulaa pois - ja pitkään ynnä hartaasti tutkin myynnissä olevia telineitä. Kiersin kaupat ja totesin, että _minä_ en suostu noille aloituksessa listatuille rakennelmille nousemaan  :idiot2: Ainakaan yli puolentoista metrin korkeuteen.

Haki-tyyppiset olivat vähän kalliit ja niinpä päädyin ostamaan toiselta rakentajalta 'vuokraamon poisto' telineet. Niitä saan nyt sitten varastoida ja käyttää niinkauan kuin lystää. Omansa saa pois, kun projekti on selvitetty. Lisäksi hankin parit taitto-alu-telineet matalampaan työskentelyyn. Huonopuoli tuossa omahankinnassa on se, että näin uudisprojektissa _kantavuus_ ei riitä täysille harkkolavoille.

Huutokauppojen kautta liikkuvat telineet menevät lähes aina yli uuden hinnan varsinkin jos lisää kuljetuksen. Haki-tyyppisiä on käytettynä kaupan ainakin treen tienoilla ja läntisellä uudellamaalla olevien 'jobbareiden' kautta, tori'sta löysin noiden tiedot.
« Viimeksi muokattu: 03-02-2017, 06:20:23 kirjoittanut perleh »

Poissa juska

« Vastaus #17 : 03-02-2017, 08:34:05 »
Mulla jäi räystäslaudat aikoinaan laittamatta ja kun rupes vaivaamaan niin pari vuotta kyttäsin hyvää tarjousta telineistä.

Mä laitoin vanhaan taloon päätyyn räystäslaudat katolta käsin kun en tikkailta yltänyt.  :D Turvavaljaat kiinni niin niistä voi kumartua katolta käsin pää alaspäin ja ruuvailla kiinni.  ;)

EDIT: Siis ne harjalle menevät reunalaudat, räystään alapuolelle ei ihan yllä noinkaan. :)

Poissa pera8x

« Vastaus #18 : 03-02-2017, 12:45:30 »
suosittelen, että ostaa omat, tai sitten vuokraa/lainaa jostain tutun/tutun tutun kautta jos sellaseen on mahdollisuus. tollanen konevuokraamon 20e/pvä tulee äkkiä sika kalliiks. me maalattiin kans talo tossa joukunen kesä taakseppäin. ajattelin, että kyllä homman nyt viikossa, tai parissa viimeistään tekee. mutta ei tehnyt. ensin kaikki hinkkaamiset ja pesut ynnä muut. sitten telineiden kasailut ja siirtelyt ja maalaaminen kahteen kertaan. kyllä siinä meni kokolailla täys kesä, ennenku torppa oli väreissään. venähti tuo aikataulu aivan tolkuttomasti, vaikka hommia painettiin kokoajan. en olisi äkkiseltään uskonut mikä urakka siinä on.

meillä oli telineet lainassa vaimon työkaverin mieheltä. en edes tuntenut koko sälliä, mutta mukava ukko, kun tälläin lähes ventovieraalle lainasi. eikä edes pyytänyt mitään rahaa siitä. palautin telineet kesän lopussa ja annoin kyllä seteliä kiitokseksi lainasta. säästin meinaan melkosen summan, kun sain nuo lainaan.

telineet oli ihan jykevät ja fiksun oloset. alumiiniset, niin ei painaneetkaan ihan tolkuttomasti. siltikin, kun talon korkeimmasta kohtaa, jossain arviolta lähes kymmenessä meterissä maalasi harjan kohdalta seinää, niin se pienikin heilunta, mitä telineet tekivät tuntui karseelta. pelkäsin, että kaatuu koko hökötys, niin vedin sellasta reikänauhaa telineiden ympäri ja paksulla ruuviilla talonseinään kiinni. lakkasi heilumasta.

Poissa RAITOU

« Vastaus #19 : 03-02-2017, 14:13:40 »
Kokeile ostoilmoitusta torissa. Telineet saa jatkossa helposti myytyä eteenpäin.

Poissa KalleV

« Vastaus #20 : 03-02-2017, 14:49:56 »
Jos vuokraat, niin on hirvee kiire saada telineet takaisin. Ja sitten kuitenkin sataa vettä just silloin 24/7 kun oot telineet vuokrannu.

Osta käytetyt, jos vaan löytyy sopiva. Saa varmaan omansa pois, ainakin melkein, keväällä myydessä.

Jos ostat uudet, HAKI tms pro-kategoriaa edullisemmat, käy koekiipeään telineet ennen ostoa. Itse pohdin samaa ja olin jo melkein ostamassa IKHsta sopivaa telinettä tarpeeseeni, kun tuumasin, että käympä ennen maksamista kokeilemassa tukevuutta. Myyjien hirvitykseksi kiipesin kauppaan kasatun nelimetrisen telineen päälle. Joku yritti estelläkin, mutta hiljeni kysyttyäni, eikö tää olekaan turvallinen, jos tänne ei kerta saa kiivetä. Huojunta pelotti oikeasti ja jäi ostamatta.

No päädyin sitten pakettitalon seinien pystytyksen ollessa ajankohtaista vuokraan Hakit (Sami-talojen sopparin mukaan ostaja hoitaa telineet). No pystytysporukka ei varmaan kertaakaan sitten vuokraamaani telinettä käyttänyt vaan teki omat telineet lankuista. Taas ..tutti.

Anyway, huutokaupat.com sivuilla oli ainakin viimetalvena useasti myytävänä alumiinisiakin telineitä. Noita on kyllä moninverroin kivempi kasata ja siirrellä kuin HAKEja

Poissa cdi

« Vastaus #21 : 03-02-2017, 17:48:31 »
       Kustannus kysymys tuo pakkaa olemaan. Omaprojekti vaati talon ympäri telineet   Etupuolella  3kerrosta takana 2:si .  Naapurilla oli telineet(2kerrosta) ympäri taloa vuokralla kustannus 4000 e    siihen kuului pystytys ja purku.

Meillä taas oli nippu kakkosnelosta joka jäänyt holvilaudoituksen koolingeista  Eli teimme itse telineet.  Tasot tuli lavoista niitä oli kasapäin jäljellä kellarikerroksen seinien "kivistä"

Mitä sitten?   Kustannuksia joutuu pohtimaan sen mukaa tekeekö itse vai teettääkö ja kuinka on aikataulujen laita.  Ilmeisesti yksiselitteistä vastausta ei ole.  Etenki jos käyttö on raskasta esim muuraus olisin valmis taipumaan valmistelineisiin.
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa Fallingdown

« Vastaus #22 : 03-02-2017, 20:52:24 »
Mites http://www.ikh.fi/fi/rakennusteline-speed-xl-4-56m-at22956004 ja siihen 2m jatkot noin 500.

Minun mielestä maalaustöihin riittää hyvin nuo kapeammat telineet.
Itse jos hommaisin telineet omiin projekteihin niin en ostaisi tuollaista "täydellistä" pakettia joissa on mukana kaukalot tasoihin nousuportaat kaiteilla.
Failure is always an option.

Poissa timpu85

« Vastaus #23 : 03-02-2017, 22:09:02 »
Kaverilta oli lainassa sellaset n. 50mm vesijohtoputkesta rakennettavat. Liitoskohtaan tulee selain pantaliitos ns. Lukko. On kauheen kätevät kun voi täysin portaattomasti säätää miten vain joka suuntaan ja varsin tukevatkin niistä tuli kun vinoreivit sivuttain ja pitkittäin. Onhan niissä vähän kasaamista ja kantamista mutta hyvät kuitenkin.

Poissa peko

« Vastaus #24 : 03-02-2017, 22:15:16 »
Eipä tommosiin IKH telineisiin kannata rahojaan tuhlata, pihanurmella tuskin 2 metriin uskaltaisi nousta kun rupeaa huojumaan, jos tipankin uppoaa joku kulma. Sisätiloissa saattaisi menetellä, josko sielläkään yli sen 2 metrin. Muuta kokemusta ei ole moisista kunhan epäillen liikkeessä niitä katsellut, mieleenkään ei ole tullut uskaltautua niille nousemaan.

Poissa Fallingdown

« Vastaus #25 : 03-02-2017, 22:26:33 »
Monenlaisille alumiinitelineille olen kiivennyt ja kaikki ne on huojunut. Mitäs se huojuminen sitten haittaa? Ei ne telineet siitä hajoa.
Failure is always an option.

Poissa Tee

« Vastaus #26 : 03-02-2017, 22:31:44 »
Monenlaisille alumiinitelineille olen kiivennyt ja kaikki ne on huojunut. Mitäs se huojuminen sitten haittaa? Ei ne telineet siitä hajoa.
Niin se tahtoo olla että jos valmistajan ohjeita noudattaen käyttää - oli kyseessä sitten teline tai nostin -  niin usein loppuu ennemmin ukon uskallus kuin laitoksen kyky.

Toinen asia on sitten jos ei luota siihen laitokseen vaikka se todellisuudessa kestäisikin, silloin ei hommista tule mitään.

Poissa peko

« Vastaus #27 : 04-02-2017, 09:11:38 »
Juurikin tätä Teen mainitsemaa luottoa ajan takaa, kun mennään pois mukavuusalueelta niin menee työteho pystyssä pysymiseen. Tommonen Layherinkin teline 6m korkeana yksilohkoisena kolmiotuella maahantuettuna ja reivattuna ilman seinäkiinnitystä talon seinällä pistää mulla jalat tutisemaan ennenkuin tottuu huojuntaan tai saa ankkuroitua sen yläpäästään räystääseen/seinään. Eihän semmoisia telineitä saa myydäkkään jotka eivät ilmoitettuja massoja kestä ja toivottavasti myös näin onkin.

Iän ja painon myötä vaatimukset telineille nousevat kaiken aikaa, sekä korkeanpaikankammo pahenee, mulle ainakin on käynyt niin.

Poissa KalleV

« Vastaus #28 : 04-02-2017, 13:23:24 »

Ikävä maalata kylmä rinki perseessä, kun normi-omatoimi-maalari käy telineillä käy huojumassa kerran kymmenessä vuodessa..

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #29 : 04-02-2017, 13:38:56 »
Eihän semmoisia telineitä saa myydäkkään jotka eivät ilmoitettuja massoja kestä ja toivottavasti myös näin onkin.

Ei kai näissä telineissäkään ole mitään ennakkotarkastuspakkoa. Jokainen valmistaja tai EU-alueelle tuoja piirtelee CE-merkin kylkeen. Jos vahinko sattuu, niin sitten tutkitaan. Muuten luotetaan siihen, että merkitsijä on toiminut vastuullisesti.

Jossain autonostureissa oli juuri takaisinkutsuja, kun ne ei kestänyt sitä, mikä oli luvattu max. kuormaksi.