Kirjoittaja Aihe: Rakennustelineet  (Luettu 9198 kertaa)

Poissa perleh

Vs: Rakennustelineet
« Vastaus #30 : 04-02-2017, 15:17:07 »
normi-omatoimi-maalari käy telineillä käy huojumassa kerran kymmenessä vuodessa..
Ja silloin kannattaa jo laskea kahdesti miten paljon on säästänyt tuona aikana: olisiko sittenkin aika ottaa Dino tms sinne ylempiin kerroksiin työskentelyyn. On nimittäin varsin paljon nopeampaa puuhastelua. Kyselee hieman ympäriinsä ja aina löytyy jostain sopuhintaan - joskus jopa vuokraamosta - joutilas työkalu.

Poissa KalleV

« Vastaus #31 : 04-02-2017, 19:36:04 »
Tossa olis hyvännäköinen setti

https://huutokaupat.com/fi/v/413490

Poissa Fallingdown

« Vastaus #32 : 04-02-2017, 21:05:55 »
Monenlaisille alumiinitelineille olen kiivennyt ja kaikki ne on huojunut. Mitäs se huojuminen sitten haittaa? Ei ne telineet siitä hajoa.

Ikävä maalata kylmä rinki perseessä, kun normi-omatoimi-maalari käy telineillä käy huojumassa kerran kymmenessä vuodessa..
Noh niin noh. Meitä on monenlaisia.
Ite kävin tänään vapaa-ajalla huvikseni kiipeämässä sähköpylvääseen pylväskengillä  :P
Failure is always an option.

Poissa tynnyri

« Vastaus #33 : 04-02-2017, 21:31:40 »
Miltä tuntu kiivetä? Itse kiipeilin 34 vuotta, viimeksi 15.6 2009.

Poissa Fallingdown

« Vastaus #34 : 04-02-2017, 21:39:11 »
Miltä tuntu kiivetä? Itse kiipeilin 34 vuotta, viimeksi 15.6 2009.
Itse en ollu ikinä ennen kiivennyt  :crazy2: Eihän tuossa. Meni ja kiipesi. Minusta ei ollut sen kummempaa kuin jonnekin palotikkaille kiipeäminen. Täytyy myöntää että huipulla tuntui aavistuksen pahalle kun jäi nojaamaan vyön ja hihnan varaan  :ninja:
Failure is always an option.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #35 : 04-02-2017, 21:44:03 »
Kyllä se korkealla olo on aina alkuun tosi epämukavaa. 80-luvun loppupuolella olin Telellä kesätöissä. Silloin tuli kiivettyä yli 80 metriseen mastoon. Mastoon kiipeämisessä ensimmäiset 10 m tuntui ikävältä, sen jälkeen oli ihan sama kuinka pitkälle menee.

Pari vuotta sitten tuli kiikuttua sellaisella Dinolla 9 m korkean rakennuksen räystäitä ja kattoa korjaamassa alkuun ikävää, mutta muutaman tunnin jälkeen ihan ok. Kyllähän tollasen Dinon vuokra on aika kallis, mutta kyllä se on näppärä laite tollasiin korjaus ja maalaushommiin. Kannattaisi mun mielestä harkita, jos jotenkin järkevästi mahdollinen. Ei hirveän mielekästä tuollainen tellinkien rakentelu ja siirtely.

Poissa tynnyri

« Vastaus #36 : 05-02-2017, 10:09:34 »
Muinoin oli kanssa mastoluvat, käytiin kurssilla Espoon Tillinmäen mastossa.
Mentiin hissillä 170 m. Eivät vieneet korkeammalle kun olisi pitänyt sammuttaa lähettimiä.
Oli pirullinen tuuli, haalarit meinasi lähteä päältä.

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #37 : 05-02-2017, 10:55:54 »
70-luvulla rakennettiin sitä Torikadulla ollutta Oulun Puhelinlaitoksen taloa (jossa oli sitä vihreätä karkaistua lasia julkisivuissa). Tehtiin niitä julkisivuja. Kerroksia oli 4. Hakitelineet ympärillä. Minulla oli tapana kiivetä sinne telineelle sitä ulkonurkan tolppaa pitkin. Ehkä se olisi nykyään ihan rikollinen teko. Kaveri oli vähän korkeanpaikan kammoinen. Pari lasia särkyi sen vuoksi, kun kaverilta loppu liikuntakyky yhtäkkiä. Hänellä oli kyllä vaikeaa, kun alkoi tulla valmista, niin telineen seinäkiinnikkeitä jouduttiin irroittamaan sen mukaan ja telineet heilui pahimillaan ainakin 10 cm. Sovittiin sitten sellainen systeemi, että minä menen edellä ja kaveri hihkaisee, kun tekee pahaa ja lasketaan lasi välittömästi kengän päälle. Ei silloin ollut turvakenkiä. Oli siinä joskus pottuvarvas lujilla. Talo saatiin kuintenkin lasitettua ja miehet lähti matalammille työmaille.
Sillä työmaalla oli kinaa myös "työn laadusta", kun oli lähes 6 m alumiinisia peitelistoja, kun asennus oli talviaikaan piti jättää tosi isoja rakoja kesän lämpölaajenenmista varten.

Olen suunnitellut tehdä telineet 3m pitkän peräkärryn päälle, niin ovat helposti siirrettävissä. Jos siihen saisi keksittyä "systeemin", että voisi telineen varastoida johonkin sivummalle, ilman kärryä. Ensi kesänä pitäisi räystäitä päästä räpläilemään.
Sileätä tietä - kaikille

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #38 : 05-02-2017, 11:10:51 »
Mulla on trukkiin henkilökori. Hallin rakennusaikana tein telineen, jolla henkilökorin sai traktorin hitin kattoon kiinni. Kori tuli takaikkunasta taaksepäin n. puoli metriä kattoa korkeammalle. Melko tukeva ja helposti siirrettävä ratkaisu, mutta kulku tuonne nyt ei ollut ihan näppärä.

Poissa Herja

« Vastaus #39 : 07-02-2017, 11:05:24 »
Minulla oli tapana kiivetä sinne telineelle sitä ulkonurkan tolppaa pitkin. Ehkä se olisi nykyään ihan rikollinen teko.

Ei nykyää suurempaa rikettä työmaalla olekaan kuin työturvallisuusrike, mutta ei sekään haittaa kunhan siitä ei jää pääurakoitsijalle merkintää (ainakin isojen rak. liikkeihi osalta)..
Jokatapauksessa se ulkonurkan tolppa on edelleen se nopein ja ruuhkattomin reitti ylös ja alas.. Aikanaan kun noita sähkösuotimia rakennettiin. niin niillä 30 metriä korkeilla telineillä oli ukkova jos jonkin laista, niin ei niissä rappusissa oikein tahtonu aina mahtua kulkeen..

J
-Matalaa kaappia kutsutaan senkiksi ja korkeaa senkkiä vastaavasti kaapiksi-

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #40 : 07-02-2017, 11:14:08 »
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Jukolainen

• Pudasjärvi
« Vastaus #41 : 07-02-2017, 11:15:52 »
Minulla oli tapana kiivetä sinne telineelle sitä ulkonurkan tolppaa pitkin. Ehkä se olisi nykyään ihan rikollinen teko.

Ei nykyää suurempaa rikettä työmaalla olekaan kuin työturvallisuusrike, mutta ei sekään haittaa kunhan siitä ei jää pääurakoitsijalle merkintää (ainakin isojen rak. liikkeihi osalta)..
Jokatapauksessa se ulkonurkan tolppa on edelleen se nopein ja ruuhkattomin reitti ylös ja alas.. Aikanaan kun noita sähkösuotimia rakennettiin. niin niillä 30 metriä korkeilla telineillä oli ukkova jos jonkin laista, niin ei niissä rappusissa oikein tahtonu aina mahtua kulkeen..

J
Siitähän se minullakin oli kyse. Olisi pitänyt kiertää sisäpihan kautta kerroksiin, josta sitten telineille. Ei se edes tuntunut mitenkään vaikealta tai vaaralliseltakaan, kun siihen aikaan vielä voimissani olin. Muistelen, että joku taisi vähän puhutteluakin pitää asiasta.
Tämä ei kuitenkaan ole kehoitus ketään edes kokeilemaan, kun elämme nykyaikaa sääntöineen.
Sileätä tietä - kaikille

Poissa triplee

« Vastaus #42 : 07-02-2017, 14:24:41 »
Itse tein puusta telineet. Sahalta hylkylankkua n. 100eur kiinto. 40x120mm kuusta 4-5.5m pätkiä otin tuon 1 kiinnon.
tasot kuormalavoista. Todella tukevat ja hyvät teliteet työskennellä ja vielä halvalla. Lankut voi vielä polttaa saunassa kun homma on tehty.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #43 : 08-02-2017, 00:21:07 »
Onhan tuota tullut monenlaisilla telineillä keikuttua.. nyt on työmaalla kattopesufirman alumiiniset ja on siellä vaan mukava olla.. ja joutavat olemaankin kun pesukelit on nyt vähän huonot ;D

Itselle oon tehnyt jo monelle työmaalle pari korkeaa A-pukkia.. noin 4-metriä korkeaa.. siinä on vaakapuita 50cm jaolla.. niihin on hyvä laittaa maalatut laudat kuivumaan ja perus omakotitalon yltää levyttämään ja paneloimaan.. 2kpl 50x200 lankkuja on juoksupuina.. yksi lankku on siinä 150cm korkeammalla kaiteena ja työtasona.. ne kannattaa valkata tarkoin ettei ole ristioksia tai muuten rasahtaa poikki..

Maalaushommassa on se huono puoli jos on vaakapanelointi että pari lautaa kerralla pitäisi vetää päästä päähän kerralla.. muuten jää rajat.. pitäisi olla monta tornia ja juoksulankut välillä..

Toinen huono homma on sitten aurinko.. pitäisi kiertää taloa auringon kanssa kilpaa.. sitä hyvää pilvipoutaa ei tahdo silloin olla kun tarvisi..

Melkein tekisin niin että dinolla (nostimella) kiertäisin yli 4metriä korkeat paikat rauhassa kuntoon.. ja sitten talkoilla loput omilta tai vuokratelineiltä..

Poissa Herja

« Vastaus #44 : 08-02-2017, 07:34:28 »

J
Tämä ei kuitenkaan ole kehoitus ketään edes kokeilemaan, kun elämme nykyaikaa sääntöineen.
O0
-Matalaa kaappia kutsutaan senkiksi ja korkeaa senkkiä vastaavasti kaapiksi-