Kirjoittaja Aihe: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.  (Luettu 9084 kertaa)

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 205
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #45 : 25-04-2017, 10:52:38 »
Mielestäni koneessani ei ole vaihteistossa öljypumppua sen voitelulle vaan ihan roiskevoideltu. Ainakaan vaihteiston sisällä ei ollut mitään siihen viittaavaa mutta pitänee vielä tutkia asiaa tarkemmin. Tosin muuta merkitystähän tuolla pumpun olemassaololla ei ole kuin että jos sellainen on niin sen toiminta pitää varmistaa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 044
  • Kempele
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #46 : 25-04-2017, 12:00:40 »
Taidan tehdä tämän karan laakeroinnin kanssa niin että pistän sen kasaan ja teen siihen jatkuvan öljyvoitelun eli asennan nippojen tilalle öljykupit ja kokeilein millainen öljylinkon karasta tulee. Välyksensäätö käy helpohkosti ja pitää asettaa jokin pienehkö välys ja kokeilla kuinka toimii. On tuossa vielä tuon vaaka-akselilla olevan ison rattaan akselin laakerointi korjattavana joten työmaa ei ian heti lopu.
Labrasin tuota paikoilaan olevaa kotitekoista pystypäätä ja sehän on melkolailla välyksetön heitoton.  :)

Tänään sain vaihdettua vaihteistoon uudet öljyt, vahat oli suht hyvännäköiset ja riittävästi. Ihan pohjalla oli vähän "maitokahvia" eli vaihteistokotelon sisälle ollee hiemna hikoillut kosteutta mikä muodostaa öljyn kanssa just tuota namaitokahvin väristä liejua.
Korjasin pikaisesti öljyntason mittalasin ja puhdistin vaihteistokotelon, juurikaan mitään ylimääräistä tai hälyyttävää sieltä ei löytynyt ja viahteiston rattaat näyttivät hyväkuntoisilta. Laakereiden välyksiä koittelin varoen raudalla kammeten tunnustella mutta mitään väljää ei missään tuntunut.

Öljyä vaihteistoon meni noin 5 litraa ja pistin 10w-30 maatalouden yleisöljyä (tb monitra) lähinnä hinnan ja saatavuuden 10l pänikässä takia. Uskoisin että toimii tuollakin melkohyvin jos on 50-luvun öljyilläkin toiminut.

 Täällä kun tykätään kuvista niin niitäkin tuli jokunen otettua. Tuota oli mukava roplata kun kaikki osat näytti siistiltä ja hyväkuntoisilta ja vähäisellä putsaamisella tuli siistiä. 
Mielenkiintoisena yksityiskohtana vaihteistokannen valusta löytyi merkintä VPF 141.

Mulla on myös tuo merkintä noissa valuosissa.. nämä on ilmeisesti koneistettu aina tiettyyn koneeseen istuvaksi..

Kaikissa suuremmissa osissa on valunumero.. voi katsoa onko "matching numbers" laite ;D

Onko sulla semmosia ohuita messinkipillejä missään päin vaihteistoa?

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 205
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #47 : 25-04-2017, 12:18:00 »
Mielestäni ei ollut oljyputkia vaihteiston yläosassa ainakaan selkeästi näkyvillä. Tosin koko öljypumppuhomma oli unohduksissa kun putsasin vaihddelootan ja ei tullut ihan tarkaan siihen kiinnitettyä huomiota.

Tarkemmin tutkien tässähän on jokasuuntaan asetettavat syöttöjen vaupauttimet jotka on tällähetkellä asetettuna sopivasti äärirajoihin.
« Viimeksi muokattu: 25-04-2017, 12:40:02 kirjoittanut Antti Logrén »
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 044
  • Kempele
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #48 : 25-04-2017, 13:56:39 »
Ok. Sitä hattua jos käyttää irti niin siellä on suojapelti.. sen kun ruuvaa irti niin näkee vaihteiston yläpään..

Mulla on siellä pillit rattaiden päällä mistä valuu öljyä rattaille..

Voihan tuo olla jo modernimpaa mallia O0

Poissa JuMu S

  • Viestejä: 58
  • Kipinöitä ja lastuja
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #49 : 27-04-2017, 15:26:12 »
Tuolla toisaalla tulikin jo mainostettua että samanlainen kone ilmestyi minullekin.  8)

Kuvia ei vielä tähän lähtöön ole mutta oman laitoksen vuosimalli on kylkeen kiinnitetyn peltilätkän mukaan 1944. Vaihteiston vivut ja tuo öljysilmä sekä kaikki tanskankieliset peltikyltit ovat juurikin samanlaiset kuin Antin koneessa, oikeastaan ainoana havaitsemanani erona on tuo hihnapään valettu suojakansi joka tuossa minun koneessani on nostamalla poistettavaa mallia kun Antin koneessa näyttäisi olevan saranoitu.

Minun koneessani on pelkästään vaakakaravarustus eikä hallussani tiettävästi ole muita jyrsimen työkaluja kuin paikallaan olevat 45 asteiset lautasterät akseleineen sekä tukilaakeri.

Pari kysymystä;

- Tarviiko näissä vanhoissa jyrsinkoneissa pakkivaihdetta mihinkään? Kysyn siksi että purettuani tuosta koneesta harrastehommissa turhaa tuotantolaitteistoa pois joudun samalla vetämään sähköt osittain uusiksi ja kun kerran yksi tuommoinen suunnanvaihtokatkaisin jää samalla joutilaaksi olisi hyvä tilaisuus sekin mahdollisuus hyödyntää pienellä lisätyöllä.
- Ymmärtääkseni kulmapää kiinnittyy vaakakaraan tukilaakerinkin käyttämään yläjohteeseen ja/tai neljällä karan ympärillä olevalla pultilla, mahtoiko mennä aavistus oikein?
"Kokemus on munausten summa."

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 205
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #50 : 27-04-2017, 16:17:47 »
Kyllä aavistelit oikein eli mulla on tuo alkuperäinen pystykara juurikin mallia joka kiinnittyy siihen yläpuomiin ja sitten tämä paikoillaan oleva jonkun itsetekemä pystypää on pultattu suoraan koneen kylkeen neljällä pultilla.
Sähkömoottorin suunnanvaihdon välttämättömyydestä en osaa sanoa mutta voinee joissakin tapauksissa olla ihan tarpeellinen ominaisuus. Omaani sen teen kun uusin koneen sähköt.

Epäilen myös koneeni olevan melko vanhaa mallia, ettei vaan olisi tämäkin 40-luvun kone? Näistähän ei tiedä kuinkapitkään ja millaisilla varuteluilla näitä koneita on alunperin valmistettu.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 121
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #51 : 27-04-2017, 17:59:20 »
Tervehdys

Vaaka karaisen omistajana tiedän että molempia suuntia tarvitaan (jos ajat kiekkoterällä molemmista suunnista niin tarvitaan kumpaakin suuntaa).
Pysty karalla normaalisti riittää myötä päivään, jos ei käytä paljon kierretappeja kierteen tekemiseen.Terv TK

Poissa JuMu S

  • Viestejä: 58
  • Kipinöitä ja lastuja
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #52 : 28-04-2017, 08:28:42 »
^Kiitosta tiedosta! Otetaan ohjelmaan katkaisijan vaihto jossain kohtaa.

Eilen sain kaikki loputkin pöydän vivut herkisteltyä ja ajelin sitten vaakajohteita konesyötöllä päästä päähän tippakannulla ja rätillä kulkua avittaen.
Johderuuveihin levitin sitten käsipelissä uutta rasvaa koska sitä (kökkööntyneessä olomuodossa tosin) näytti olevan niiden suojana ennestäänkin.

Muljupumppua (jälkiasenteinen sähköpumppu) luulin toimivaksi koska hurisi lupaavasti kun kokeilin, tarvii vielä sekin ottaa pöydälle koska nyt tuntuu vaan jumisevan ja kohta laukeaa suojakytkin. Muljuna tosiaan jäteöljyn näköistä pahanhajuista ainetta, täytyy impata nuo pois ja koittaa herätellä pumppua puhtaammalla ölpällä henkiin.
"Kokemus on munausten summa."

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 205
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #53 : 29-04-2017, 17:55:50 »
Kuinkahan vaikeasti tässä pääsee käsiksi tuon sähkömoottorin liitäntäkoteloon? Nyt kun noita sähköjä uudistan niin mieluusti vetäisin ihan noottorilta asti uuden johdon. Jo alkuun mittasin mootorin eristysvastuksen ja senpuoleen on kunnossa.
Nostettiin  tuo puomi pois paikoiltaan ja löytyihän sieltäkin hieman ajansaatossa kertynyttä köntsää ja varmistui ettei tässä ole oljypummppua. Kokeilin laittaa koneen käyntiin ja näytti öljy jotenkuten kulkeutuvan ja roiskuvan ylösasti. Pumpulla höystetty voitelu on varmasti paljon tehokkaampi, varsinkin nuo ylimpien akseleiden laakerit on roiskevoitelulla aika vähäisellä öljyllä varsinkin jos käytöjaksot on lyhyitä.

Hieman tuli heikko kuva sieltä ylhäältä otettuna.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 205
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #54 : 06-05-2017, 19:51:40 »
Kuvissa kytkin ja alkuperäinen? muljupumppu.
Viimeisessä kuvassa vaaka-akselin peräpään laakerointi kansi auki. Tuossa akselin peräpäässä on kaksi rulla tai kartiorulla laakeria. Voitelukanava laakerille on melkolailla tukkeessa. Tuossa putken tilalla oli perinteinen rasvanippa ja siitä koitin painaa prässilä öljyä sisään heikoin tuloksin, muutama tippa öljyä siitä tihkui oletetusta  kanavasta laakerin puolelle ja nyt koitan jos se liukenisi auki mitä kyllä epäilen.

Mitenkähän tuo voitelu on alunperin toteutettu? Toisisikohan tuon korjaus siten että poraan kanavan auki ja asennan tuohon reikään sopivan öljykupin josta sopivan pieni kanava laakerin tilaan ja öljytihku pitäisi laakerin voideltuna? Öljy valuisi laakerien lävitse vaihteistoon.  Tosin tässä akselin nopeus maksimissaan vain noin 650rpm joten vaseliinivoitelukin voisi toimia?
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 205
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #55 : 13-05-2017, 16:59:22 »
Nyt on kurkistettu Syöttöjen suunnanvahtimeen siellä oli melkolailla kaikki kunnossa. Ainut isompi puute oli vaihdevivun asentojen pitomekanismi jos ta puuttuu kuula ja jousi. Nyt pitäisi löytää noin 8mm kuula ja vähintään 5mm pitkä jousi. 

https://youtu.be/sBWuP118pL4
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 205
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #56 : 19-05-2017, 21:40:53 »
Noniin viimeinkin alkaa olla siinä kunnossa että voinee alkaa jotain pientä tekemään.

https://youtu.be/jxPBDu4WQ78
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa JuMu S

  • Viestejä: 58
  • Kipinöitä ja lastuja
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #57 : 20-06-2017, 11:24:27 »
Tuota omaa hankintaa on tullut pikkuhiljaa herkisteltyä ja öljyiltyä. Nyt kun pajan vahvuuteen sain lisättyä kunnon puristimen oli aika ensimmäisten tositoimien.

Alumiininkikkale kiinni pöytään ja USSR/HSS urajyrsin kiinni tukilaakeroituun vaakakaraan. Vanhoja pyöränlaakereita + prikkoja laitoin tuurnaan fylliksi koska ihan väkisin en viitsinyt tukilaakeria hakata lähemmäksi koneen runkoa. Alun perin kiinni olleet viistoteräkiekot olivat sen verran leveät että tyhjää jäi tuurnalle melkein 10cm. Siinä sitten hissunkissun tuli ajeltua paria uraa kokeillen eri pyörimisnopeuksia ja syötön nopeuksia + lastunpaksuuksia. Tehoa tuntuu laitoksessa olevan, ihan toiseen malliin kaapii kevytmetallia kuin tuttavan "pöytämallin" kiinankone. Ensimmäinen kerta tähänastisessa elämässä kun ihan itsenäisesti jyrsinkonetta käytin, ihan mukavastihan tuo sujui - teräkään ei kovin lämmennyt isommillakaan syötöillä, eli kyllä tälläkin laitteella tullee vielä paljon pahaa tehtyä. 8)

Kone myös sen verran tuossa parin tunnin harjoittelun aikana lämpesi että mustanpuhuvaa ja melko eltaantuneen tuoksuista koneöljyä alkoi valua kara-akselin laakereista yli eli oletettavasti on nippojen kautta syötetty uudempi liukaste kulkeutunut kohteisiin.

Sitten se pakollinen kysymysrypäs;
Tuota tukilaakeria haluaisin käyttää myös lähempänä konetta joten tuon yläpuolisen tukipalkin johteet tarvisi saada herkisteltyä. Helpoiten tuo kävisi ylhäältäpäin työskennellen pöydällä eli palkki tarvisi saada tilapäisesti irti. Samalla voisi yläpuolelta kenties luoda silmäystä vaihdelootan sisälmyksiin. Ne koneen rungon läpi kulkevat pari lukituspulttia lähtivät ilman tuskaa irti ja koitin sitä palkkia saada liikkumaan mutta kiinni on, ja lujasti. Johteet ovat näkyviltä osin paikoin ruostuneet rasvan puutteessa, ja epäilen saman tapahtuneen tuolla piilossakin. Ruosteenirroitusspraytä suihkin sivuilta ja päistä tuonne lohenpyrstön väleihin mutta vielä parin päivän odottelulla ei ole miksikään herkistynyt. Paksua valurautaa tuo tuntuu kauttaaltaan olevan eli ei varmaan huonoksi mene jos sopivalla työkalulla (tunkilla/taljalla) erehtyykin hiukan johteen suuntaista leikkausvoimaa luomaan. Varsinaista kiinnityspistettä tuossa palkissa ei taida tuohon tarkoitukseen olla eli onko tehtaalta lähtiessä ollut niin herkkäliikkeinen että käsin on liikkunut? Onko kokemusta aiheesta?
"Kokemus on munausten summa."

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 121
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #58 : 20-06-2017, 11:41:40 »


Sitten se pakollinen kysymysrypäs;
Tuota tukilaakeria haluaisin käyttää myös lähempänä konetta joten tuon yläpuolisen tukipalkin johteet tarvisi saada herkisteltyä. Helpoiten tuo kävisi ylhäältäpäin työskennellen pöydällä eli palkki tarvisi saada tilapäisesti irti. Samalla voisi yläpuolelta kenties luoda silmäystä vaihdelootan sisälmyksiin. Ne koneen rungon läpi kulkevat pari lukituspulttia lähtivät ilman tuskaa irti ja koitin sitä palkkia saada liikkumaan mutta kiinni on, ja lujasti. Johteet ovat näkyviltä osin paikoin ruostuneet rasvan puutteessa, ja epäilen saman tapahtuneen tuolla piilossakin. Ruosteenirroitusspraytä suihkin sivuilta ja päistä tuonne lohenpyrstön väleihin mutta vielä parin päivän odottelulla ei ole miksikään herkistynyt. Paksua valurautaa tuo tuntuu kauttaaltaan olevan eli ei varmaan huonoksi mene jos sopivalla työkalulla (tunkilla/taljalla) erehtyykin hiukan johteen suuntaista leikkausvoimaa luomaan. Varsinaista kiinnityspistettä tuossa palkissa ei taida tuohon tarkoitukseen olla eli onko tehtaalta lähtiessä ollut niin herkkäliikkeinen että käsin on liikkunut? Onko kokemusta aiheesta?
[/quote]

Tervehdys



Ruosteen irrotus spraytä sitten kakkosnelos pätkä, moskalla päähän lyöntiä ( ei omaan vaan orren). Hieman molemmista suunnista niin alkaa kulkea jouheasti. Terv TK

Poissa JuMu S

  • Viestejä: 58
  • Kipinöitä ja lastuja
Vs: Pedersen VPU1 yleisjyrsinkone.
« Vastaus #59 : 20-06-2017, 20:51:50 »
Kolmannen päivän liotuksen jälkeen riitti yksi kunnon kolautus lekalla niin äityi liikkumaan moskaniskuistakin. Sen verran sain innostuttuani  voiteita sotkettua väliin että nyt liikkuu jo ihan käsivoimin melkein päihin asti. Takapäästään ovat orren johteet paksussa ruosteessa eli takakautta täytynee hänet liu'uttaa petin päälle että saa käännettyä huoltoasentoon. Suht paljon tippui lastua orren koloista kun vihdoin sain sen liikkeelle, onneksi oli ylöspäin aukinainen runko viisaasti tukittuna tehtaalaisella (?) suojapellillä etteivät kaikki lastut ym putoilleet vaihteistoon.

Ajattelin vielä kuormaliinalla varmistaa tuon orren kattorakenteisiin ettei losahda lattialle asti irrottuaan...

"Kokemus on munausten summa."