Kirjoittaja Aihe: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti  (Luettu 8420 kertaa)

Poissa olavinar

  • Viestejä: 68
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #30 : 25-01-2018, 10:07:11 »
Kiertovoitelupumppu tuli myös purettua, putsattua ja maalattua punaisella epoksilla. Pumppu on Krachtin hammasrataspumppu.

[ Guests cannot view attachments ]

Pumppu pumppaa voiteluöljyn jalustassa olevasta irroitettavasta 20l kaukalosta ja öljy suihkuaa reikäisestä putkesta vaihteistoon ja valuu sieltä takaisin säiliöön. Pumpun alkuperäinen imusuodatin oli päästetty aivan tukkoon ja se oli alipaineen vaikutuksesta mennyt aika ruttuun. Ebaysta tilasin suurinpiirtein vastaavaa messinkiverkkoa ja tinailin uuden suodattimen. Verkosta ensin suodattimen pyöreä pääty sorvissa.

[ Guests cannot view attachments ]

Sen jälkeen yksinkertaisessa muotissa painoin verkon kuppimaiseksi, jotta suodattimen vaippa on helppo tinailla päätyyn.

[ Guests cannot view attachments ]

Poissa olavinar

  • Viestejä: 68
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #31 : 25-01-2018, 10:13:42 »
Sen jälkeen vaippa on juotettu kiinni päätyyn ja vaipan sivu umpeen. Kuvassa uusi ja vanha suodatin.

[ Guests cannot view attachments ]

Valmis suodatin juotettuna holkkiin, joka kiinnittyy pumpun imuputkeen.

[ Guests cannot view attachments ]

Imusuodattimen suojaputki paikoillaan, kuvan oton jälkeen tuo suojavaippa tuli vielä mustattua muiden osien mustauksen yhteydessä.

[ Guests cannot view attachments ]

Poissa olavinar

  • Viestejä: 68
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #32 : 25-01-2018, 10:29:44 »
Väliprojektina tuli myös parin pyörityspöydän kunnostus :). Saksan ebayn kleinanzeigenista (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/) bongasin Walterin 250mm pyörityspöydän ja myyjä oli suostuvainen sen Suomeen lähettämään. Hinnasta päästiin sopuun ja sovittiin kaupat. Kun olin jo maksanut Walterin pöydän tarjosi vielä pienempää 150mm Hofmannia edulliseen hintaan ja ostin sitten senkin. Vähän meinasi jännittää lähettääkö myyjä vielä tavarankin, mutta hienosti tuli UPSin expressillä perille puulaatikossa. Kiinnitys oli tosin sen verran pettänyt että Walterin pyörityskahva oli katkennut kierteestään, mutta se on pikku juttu. Muuten molemmat pöydät olivat erinomaisessa kunnossa ! Pienelle pöydälle en tehnyt muuta kuin purin, putsasin, rasvasin osat ja kasasin takaisin. Walterin pöydän ajattelin maalata samalla kertaa jyrsinkoneen kanssa saman väriseksi ja se tuli sitten tehtyä perusteellisemmin.

Pienempi Hofmannin 150mm pöytä putsattuna:

[ Guests cannot view attachments ]

Walterissa oli myös öljysilmä rikkoutunut ja öljyt häipyneet.
Walter RtL 250 TG. Waltereiden käyttöohje räjäytyskuvineen muuten löytyy näihin vanhoinkin Walter Präzisionin sivuilta: http://www.walter-praezision.de/downloads.html

[ Guests cannot view attachments ]

Ensin purkaminen osiin, maalit pois Eetvartilla ja teräsharjalaikalla. Sen jälkeen uudet epoksit sisälle.

[ Guests cannot view attachments ]



Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 216
  • Kerava
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #33 : 25-01-2018, 10:34:47 »
Walterin pyöröpöytä kertaluokkaa laadukkaampi kiinankuraan verrattuna.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa olavinar

  • Viestejä: 68
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #34 : 25-01-2018, 10:43:04 »
Walteriin tilasin uuden öljysilmän ja pyörityskahvan Norelemilta Saksasta (www.norelem.com). Jos on tarvista standardiosille niin tätä voi kyllä suositella  O0. Ensinnäkin yksityishenkilönä tuollaisia osia on monesti melkein mahdoton saada hankittua. Suomessa jostain Etralta voisi tilaamalla saada, mutta hinnat ja toimitusajat on mitä on. Norelemilta saa kohtuullisilla postikuluilla ja todella nopealla toimitusajalla tavaraa. Hinnat (verottomat) näkyy suoraan netistä. Postikulut ovat olleet 10-15e.

Pyöritypöydän kittasin ensin karkeasti 2k autokitillä kuten muutkin osat. Sen jälkeen vedin siihen ja muihinkin jyrsinkoneen irto-osiin 2k polyesteri-ruiskukitin. Ruiskukitin päälle sitten epoksipohjamaali.
Tällä hetkellä suurin osa irto-osista on maalattuna epoksilla ja odottavat pinnan kevyttä hiomista ja PUR pintamaalia.

Maalaushommia varten tein talliin raksamuovista teltan nosto-oven kiskoja hyväksikäyttäen. Teltta on katosta auki, joten kyllä sieltä pöly leviää muttei ihan yhtä pahasti kuin ilman. Ilmanvaihtoa en jaksanut tuonne enää ruveta virittämään.

[ Guests cannot view attachments ]

[ Guests cannot view attachments ]

[ Guests cannot view attachments ]




Poissa olavinar

  • Viestejä: 68
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #35 : 25-01-2018, 10:55:30 »
Walterin pyöröpöytä kertaluokkaa laadukkaampi kiinankuraan verrattuna.

Samoin näyttää olevan tuo Hofmannikin oikein laadukas. Saksasta sekin. Molemmat lienee olleet aivan mitättömällä käytöllä.

Tässä vielä kuva tuosta Walterin pöytäosasta putsattuna

[ Guests cannot view attachments ]

Talliin viritetty maalausteltta

[ Guests cannot view attachments ]

Tällä hetkellä työn alla on itse koneen pohjamaalaus. Jalusta on maalattu 2k primerilla. Seuraavaksi pitäisi sitten ruveta varsinainen jyrinkoneen runko-osa maalaamaan. Paljon tässä vielä on tekemistä ennen kuin on valmis mutta kunhan pintamaalit saa vedettyä isoimpiin osiin, niin pääsee pikkuhiljaa jo kasaushommiin. Tämä mun entraus on hyvin pitkälti tämmöistä ulkonäkökeskeistä kunnostusta. Mutta kunhan koneen saa läjään niin pitää sitten mittailla missä kunnossa masiina oikeasti on ja mahdollisesti harkita onko tarvetta johdepintoja kaavata. Mutta se on vielä täysin minun osaamisalueen ulkopuolella ja vaatii paljon perehtymistä. Koneeseen löytyy alkuperäinen dokumentaatio jossa on mm. tehtaan tarkastuspöytäkirja. Siihen on hyvä verrata kunhan joskus saa valmiiksi ja pääsee ihmettelemään.

Runko pohjamaalattuna:

[ Guests cannot view attachments ]



Poissa Kahimooni

  • Viestejä: 752
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #36 : 26-01-2018, 06:14:47 »
Ilo katsella huolellista työtä! Siisti talli ja työvälineetkin järjestyksessä  O0

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa Weijoesso

  • Viestejä: 89
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #37 : 26-01-2018, 08:12:16 »
Hyvältä näyttää! O0 Aina miettinyt että miksi kaikissa vanhoissa työstökoneissa ja esim. ristisyöttöpöydissä öljytilat ja t-urien pohjat on maalattu punaiseksi? Että onko tähän joku erityinen syy?

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 1 054
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #38 : 26-01-2018, 08:16:35 »
Minäpä tuota ihan samaa mietin männä viikolla, kun rupesin tuosta yhdestä pylväsporakoneesta niitä t-urien pohjia maalailemaan.. punaiseksi tietenkin..

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 128
  • HOLLOLA
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #39 : 26-01-2018, 11:20:01 »
Mulle on joskus kerrottu sen punaisen maalin merkkikin, vaan en muista, oli sen tarinan mukaan ainoa maali joka pysyi valussa kiinni ja kesti vaihteistoissa käytetyt öljyt ja rasvat. Siitä selvästi muodostui konevalmistajille "standardi", kun lähes kaikki vanhat koneet ovat punaisia niiltä osin kun joutuvat kosketuksiin öljyjen ja leikkuunesteiden kanssa, myös nuo T-urat.

Kiinan pojilla saattaa vain olla punaisia perinteen vuoksi, maalin ominaisuuksista välittämättä.

Poissa Weijoesso

  • Viestejä: 89
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #40 : 26-01-2018, 11:26:46 »
Tuota tuossa aamusta kaverin kanssa pohdittiin että liekkö ollut ainut väri mikä tarjolla moiseen.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 489
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #41 : 26-01-2018, 12:56:29 »
hienoa työskentelyä!

nyt kun tuosta punasesta väristä mainittiin, niin oon huomannut, että töissäkin kaikki koneet, joissa on sisällä öljy on sisäpuolelta punasia. ulkopuolelta vaalean harmaita, tai vihreitä, mutta sama punanen aina sisäpuolella. koneet on jostain n.80 luvulta keskimäärin, osa vanhempia ja osa uudempia.

Poissa olavinar

  • Viestejä: 68
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #42 : 26-01-2018, 22:01:51 »
Kiitoksia kommenteista! Aika sekaisin tuo talli kyllä on, mutta sallittakoon se projektien aikana.
Punainen vaan näyttää hyvältä koneen sisäpinnoissa sekä muutenkin tehostevärinä :). Kyllä tuo alkuperäinen punainen maali oli pahimmista paikoista lähtenyt jo kokonaan pois. Olisi melkein pitänyt tuon vaihteistonkin sisusta maalata uusiksi, mutta menköön nyt noin.
 

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 711
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #43 : 26-01-2018, 22:16:59 »
Mulle on joskus kerrottu sen punaisen maalin merkkikin, vaan en muista, oli sen tarinan mukaan ainoa maali joka pysyi valussa kiinni ja kesti vaihteistoissa käytetyt öljyt ja rasvat. Siitä selvästi muodostui konevalmistajille "standardi", kun lähes kaikki vanhat koneet ovat punaisia niiltä osin kun joutuvat kosketuksiin öljyjen ja leikkuunesteiden kanssa, myös nuo T-urat.

Kiinan pojilla saattaa vain olla punaisia perinteen vuoksi, maalin ominaisuuksista välittämättä.
Oisko Glyptal eli samaa kamaa kuin sähkömoottoreiden "lakkauksessa" käytetään. Sävy sellainen ruskeenpunainen?

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 128
  • HOLLOLA
Vs: Thiel Duplex 155 jyrsinkoneprojekti
« Vastaus #44 : 26-01-2018, 22:29:37 »
Eikös käämilakat pääsääntöisesti ole, tai anakin ennen oli, uunitettavia, siis melko korkeassa lämpötilassa kovetettavia.