Kirjoittaja Aihe: Koneiden alle paksumpaa valua  (Luettu 4739 kertaa)

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 956
Vs: Koneiden alle paksumpaa valua
« Vastaus #45 : 10-05-2017, 09:53:26 »
Se, että pari "vaaksan paksuista valua ja villa välissä" ei "riitä" ja lattia kumisee niin onko ainoa toinen vaihtoehto tälle todellakin metrin paksuinen laatta?

Tietämättä minkälainen rakennus kyseessä, niin metrinen laatta ei moneenkaan paikkaan edes mahdu. Hihasta vedetty kuivumisaika sentti ja viikko periaatteella hetki menee että voi pinnoittaa.

Suosittelen, että kyseistä kohdetta suunnittelisi joku oikea suunnittelija, ennen kuin lurautatte sen sata mottia tavaraa monttuun.

Poissa juhahieta

  • Viestejä: 50
Vs: Koneiden alle paksumpaa valua
« Vastaus #46 : 10-05-2017, 11:42:36 »
Eikös fag:n/sheaffler:n varastossa Helsingissä ollut useamman metrin paksuinen laatta? Tällä estettiin värähtely ja laakerin vauriot varastoitaessa.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla

Mitenkäs näin värinäherkkiä laakereita sitten kuljetetaan mihinkään? Vaikkapa tehtaalta sinne varastoon?  ::) Entä miten ne kestävät käytössä?



Ihanko vaan vittuillakses vai tyhmyyttäs???

Laakereita varastoitaessa olisi niitä syytä käännellä sopivin väliajoin, jotta rasva pysyy laakerin sisällä ja ei valu kokonaan pois. Samoin esim. varastoituja sähkömoottoreita olisi hyvä pyöräyttää välillä, jotta laakerikuulat/rullat eivät painu kehiin. Sama koskee myös varavoimaloiden turbiineja jne.

Poissa JH-Q

  • Viestejä: 99
Vs: Koneiden alle paksumpaa valua
« Vastaus #47 : 10-05-2017, 12:06:54 »

Ihanko vaan vittuillakses vai tyhmyyttäs???

Laakereita varastoitaessa olisi niitä syytä käännellä sopivin väliajoin, jotta rasva pysyy laakerin sisällä ja ei valu kokonaan pois. Samoin esim. varastoituja sähkömoottoreita olisi hyvä pyöräyttää välillä, jotta laakerikuulat/rullat eivät painu kehiin. Sama koskee myös varavoimaloiden turbiineja jne.

Sekä että.  ;D
Kyllä tiedän että pitkään varastossa olevia vierintäkomponentteja on hyvä notkistella tai käännellä tuon vuoksi. Mutta ei siihen metristä betonilattiaa tarvi...? Yhtä hyvin laakereita voi käännellä vaikka vanerilattiaisessa varastossa.

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 127
  • Kempele
Vs: Koneiden alle paksumpaa valua
« Vastaus #48 : 10-05-2017, 14:01:47 »
Kyseessä on kaverin äänitysstudio -projekti jossa pitää saada aikaan kumisematon lattia. Näillä näkymin valun paksuus tulee olemaan vaatimattomasti metri ja kun tällöin massan kokonaistarve on huikeat sata kuutiota, ellei ylikin, voisi projektissa saada budjettia melkoisesti alemmas käyttämällä seassa kiveä. Lienee selviä, ettei tässä tavoitella maksimilujuutta, ellei sitten desibelit ala lähentelemään avaruusrakettia tms.

Kipsivalulattia voisi olla tuohon hyvä vaihtoehto.. se on kutistumaton ja hyvä ääneneriste.. ja pääsisi nopeammin levytyshommiin O0

Sisärakentaminen on vähän kuin musiikin teko.. levytetään, nauhoitetaan ja kohta päästäänkin jo listoille ;D


Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 209
Vs: Koneiden alle paksumpaa valua
« Vastaus #49 : 10-05-2017, 15:27:21 »
Laakereita varastoitaessa olisi niitä syytä käännellä sopivin väliajoin, jotta rasva pysyy laakerin sisällä ja ei valu kokonaan pois. Samoin esim. varastoituja sähkömoottoreita olisi hyvä pyöräyttää välillä, jotta laakerikuulat/rullat eivät painu kehiin. Sama koskee myös varavoimaloiden turbiineja jne.

Saanen osallistua näin säkenöivään keskusteluun. Jossakin määrin kaupunkilegendaa? saattaa olla noissa värähtelynestovarastoinnissa, minkä osoitettiinkin tarpeettomaksi. Mitä tulee tuohon koneiden pyöräyttelyyn  niin voisi ajatella sen johtuvan tuosta kuivuvan/valuvan voitelurasvan haittojen vähentämiseksi tehdystä toimenpiteestä. Jos kyseessä on korrodoiva ympäristö, niin voisi ajatella tuoreemman rasvan saaminen vierintäpintoihin. Missään tapauksessa, mitkään laakerit eivät tarvitse pyöräyttelyä sen vuoksi, että se suojaisi tai estäisi vierintäelimen, rullan kai kuulan painumista vierintäpintaan. Jos semmoinen vaara olisi, niin se painuma tulee nimenomaan sisärenkaaseen koska niiden kaarevuussäteet ovat samanmerkkiset. Ulkorenkaan ja vierintäelimen kohdalla kaarevuussäteet ovat erimerkkiset. Mutta se että niitä pyöräyteltäisiin silloin tällöin tämän takia, on lähinnä yksikertaisuutta. Laakereilla on painettu lukuarvo, jolla laakeria voi kuormittaa ilman pysyvää muodonmuutosta. Kun useimmiten laakerin mitoituskuorma on paljon pienempi kuin tuo Co, niin huoli on aiheeton.
Kuljetettaessa jotakin konetta, jossa on raskas roottori, erityisesti rautateitse, niiden roottori on tarpeen vaatiessa arretoitava (lukittava). Tämä sen vuoksi, jotta tärinä ja kiihtyvyydet eivät vahingoittausi laakeria. Nuo mikroliikkeet poistavat voiteluaineen pois vierintäpintojen välistä ja tuhoavat pinnan niin, että sen kestoikä on huomattavasti alentunut. Erityisesti rullatyyppisten laakerien äkkinäinen aksiaalinen liike on tuhoisaa. Ihan pyörivässäkin laakerissa. Kun laakeri on saavuttanut tasapainotilanteen niin kaikki on hyvin. Kun ja jos, etupäässä toisioakselin tai hitaan akselin kautta saattaa syntyä sellaisia tilanteita että sieltä tulee aksiaalisia hetkellisiä/äkkinäisiä ulkoisia voimia jotka aihettavat siirtymiä aksiaalisuunnassa. Nämä useinkin generoi seuraaviinkin portaisiin häiriöitä. Niin, kun se pyörivä vierintäelementti on saavuttanut stationäärisen tilan jossa kitkavoimat ja kiihtyvyysvoimat ovat tasapainossa. Kun sillä pyörivällä elementillä on massaa ja siitä johtuvia ominaisuuksia. Häiriössä sen hitausvoimat aiheutta sen, että syntyy ylimääräistä liukumista, joka sekin on pitkään esiintyessään hyvin vahingollinen. Tästä on esimerkiksi tuuliturbiinien vaihdevalmistajat saaneet maksaa oppirahat.

Kun oikein mietin tarvetta pyöritellä noita isoja generaattorien roottoreita, en löydä muuta syytä kuin maanjäristysalueella jakaa tuota mikrokiikkeen jakamista ympäri laakerin sisärenkaan. Kun niiden laakerit on voideltu kiertovoitelulla, ei löydy syytä rasvan herkistämiseenkään.


Ei kannata polttaa päreitään noin yksikertaisissa asioissa, ei vaikka olisi oikeassakin. Eihän täällä kukaan halua "kuttuilla" kavereilleen. Menen takuuseen tuosta kaveristani JH-Q:sta, ei kaveri ainakaan tyhmä ole ja se toinen vaihtoehokin on nähdäkseni poissuljettu kun hän on hyvätapainen. Älykäs ja tietäväinen kyllä ja jostakin voi tuntua ikävältä kun huono argumentti sortuu omaan mahdottomuuteensa.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa toivo2

  • Viestejä: 359
Vs: Koneiden alle paksumpaa valua
« Vastaus #50 : 10-05-2017, 18:26:52 »
Minun työmaalla tämä varaosien  laakereita kuluttava värinä on tuttu ja asia hoidettu siten, että kaikki  ne osat jotka kokonsa puolesta varastoitavissa on sijoitettu erilleen tuotannon tiloista kellariin ja loput esim. Isot jauhin akselit varastoidaan linatex kumien päälle.
Noitten isojen generaattoreiden pyöritykseen on yksi syy akselin taipumisen estäminen.
No tämä on nyt ihan ohi asian, sori.
 Tuosta sadan kuution valusta tulee jo yli kaksisataa tonnia painoa, tarvisko tuo jo perustukset vähän syvemmälle, eli uppoako tuo ajan kanssa maahan.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 269
Vs: Koneiden alle paksumpaa valua
« Vastaus #51 : 10-05-2017, 19:14:49 »
OTOT:
Johonkin maailman aikaan esimerkiksi autojen pyöränlaakerit tapasivat kai hajota rautatiekuljetuksessa, mutta muistelen että se olisi ratkennut rasvan (ep)lisäaineistuksella.

Säilytyksen aikaiselle sallitulle tärinälle on aika vaikea löytää minkäänlaista lukuarvoa, muutakuin että "ei saa täristä"