Kirjoittaja Aihe: uutta tekniikkaa auton moottoriin.  (Luettu 2183 kertaa)

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 410
uutta tekniikkaa auton moottoriin.
« : 07-05-2017, 10:25:02 »
koenigsegg freevalve. tuo superauto, tai paremminkin hyperauto, mikä jo sinänsä itsessään on aika vakuuttava rakennelma. mutta, kun siihen lisätään vielä tuo freevalve tekniikka, niin se tekee paketista vielä vakuuttavamman. hienoa tekniikkaa. ei nokka-akselia, vaan venttiileitä ohjataan sähköisesti ja muilla tavoin. näin saadaan venttiilit aukenemaan ja sulkeutumaan paljon nopeemmin. venttiilien aukioloajat on myös juuri sellaiset, kun niistä halutaan. venttiilien ajotusta, nostoa, aukioloa voi säädellä tarpeen mukaan riippumatta moottorin kierroksista, tai muista perinteisistä tekijöistä. hienoa tekniikkaa. ja vieläpä naapurimaasta, ruotsista.

jos hi tech moottoritekniikka kiinnostaa, niin kannattaa tsekata.

https://www.youtube.com/watch?v=S3cFfM3r510

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 410
Vs: uutta tekniikkaa auton moottoriin.
« Vastaus #1 : 07-05-2017, 10:33:21 »
tuossa vielä lyhyempi pätkä tuosta tekniikasta.

https://www.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE

Poissa juska

  • Viestejä: 1 334
Vs: uutta tekniikkaa auton moottoriin.
« Vastaus #2 : 07-05-2017, 12:23:24 »
Monenlaista tekniikkaa on kehitetty nokka-akselin korvaajaksi, jokohan se korvaaja on nyt saatu valmiiksi niin että kestää. Toki tuollaisessa superautossa valmistuskustannuksella ei ole niin justiinsa niin voidaan käyttää vähän kalliimpia osia. Mutta jospa se tuosta valuisi perusautoihinkin.

Fiatin Multiairhan on yksinkertaisuudessaan aika kaunis ratkaisu noston ohjaamiseksi jolloin kaasuläppä voidaan jättää pois ja saadaan se ~10% pienempi polttoaineenkulutus.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 312
Vs: uutta tekniikkaa auton moottoriin.
« Vastaus #3 : 29-11-2017, 14:36:55 »
En jaksanut selata tämän kauemmaksi näitä moottorikeksintöjä. Ajattelen tämän sopivan säikeeseen joten kuten. Tuo Waulis on kovinkin tuttu. Sen keksijä, jo edesmennyt Aulis Pohjalainen keksi tuon, siis patentoi mekanismin polttomoottorin puristussuhteen muuttamiseksi jatkuvasäätöiseksi. Noin seitsemän vuotta sitten olin prototyypin alkusuunnittelijana, siis ihan yksityishenkilönä, enkä työpaikkayhtiön nimissä. Parin kuukauden jälkeen esittelin koemoottorin luonnospiirustukset mutta samalla toin esille monia vaikeuksia ja epäkohtia sovellettaessa sitä esimerkiksi rivineloseen. Kontruktiovaikeus (mahdottomuus) tavanomaisella kampiakseliratkaisulla ja mielestäni massaepätasapainon vakava suureneminen. Lisäksi suurentunut liukulaakerin kitkahäviö vähentäisi kokonaishyötysuhdetta merkittävästi.
Ehdotin ensiksi moottorin mallinnusta ja simulointia. Ei idea kelvannut ja esitin, että en minä osaa tästä suunnitella uutta kampikoneistoa vakio Hondan 1,8 L moottoriin. Sitä olisi pitänyt heti ruveta suunnittelemaan jo ennen kuin ensimmäinen yksipyttyinen, volkkaripohjainen olisi ollut testattavana. Sen valmistus oli kustantanut kaiken kaikkiaan muutama kymppitonni ja aikaa olisi mennyt pari-kolme kuukautta. Koneistajatkin olisin tiennyt.
Jätin sitten keksijän ja jäin seuraamaan kehityspolkua. Muutaman vuoden päästä sieltä pyydettiin analysoimaan miksi moottori hajoaa heti kun tehoa ja pyörimisnopeutta lisätään tyhjäkäyntiä enemmän.
Olihan niissä osissa pahojakin puutteita mutta nuo jaetut hammastetut osat ovat/olivat suurin ongelma.
Ehkä he ovat löytäneet uuden osavalmistajan. Näyttää nuo osat kuitenkin vielä mallinnetuilta, eikä valmistetuilta.
Yllätykseni oli pienoinen, kun taas tupsahti esille mokoma. Seuraan tilannetta.
Vielä tuosta keksinnöstä. Oli hieman tutun oloinen mekanismi. Jälkeenpäin kaivoin yhdestä kirjastoni kirjasta täysin samanlaisen toiminnon. Kirjan kirjoittaja Artobolevsky, emigrantti luultavasti. Sen sovellusta ei oltu määritelty. Toki patentin saa jonkun tunnetun mekanismin uudessa erilaisessa sovellutuksessa. Linkki Artobolevskyn maailmaan. Minulla taitaa olle kaikki nuo sarjan kirjat.
https://www.google.fi/search?q=artobolevsky+mechanisms&client=safari&hl=fi-fi&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiUzJTr5OPXAhURb5oKHYcdAV8Q_AUIEigB&biw=1024&bih=661

Ja linkki moottorikeksintöön.
http://www.tekniikkatalous.fi/kaikki_uutiset/suomalainen-waulis-kehittaa-kilpailijaa-nissanin-muuttuvapuristeiselle-moottorille-video-tapaan-sijoittajia-slushissa-6689147
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 410
Vs: uutta tekniikkaa auton moottoriin.
« Vastaus #4 : 03-12-2017, 08:53:54 »
ihan mielenkiintosta luettavaa. O0

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 410
Vs: uutta tekniikkaa auton moottoriin.
« Vastaus #5 : 03-12-2017, 09:13:36 »
tossa funtsin asiaa, niin onkohan tuossa suomiversiossa tuon muuttuvan puristussuhteen lisäksi sitten muuttuva iskutilavuus? eli onko se epäkesko, mikä sitä puristusta muuttaa, kampiakselilla, vai kiertokangen alapäässä? jos se epäkesko säätää kampiakselilta puristusta niin, että mäntä käy ylempänä, että myös alempana, niin sillonhan iskutilavuuskin kasvaa. mutta jos se säätää kiertokangen alapäästä sitä, niin sillon männän liikematka on sama, mutta vain eri. jos joku ymmärsi, mitä hain takaa.