Kirjoittaja Aihe: Tietokoneen rakennus  (Luettu 16774 kertaa)

Poissa Tapio K

• Kempele
Tietokoneen rakennus
« : 21-06-2017, 00:07:43 »
Pojalle pitäis pelikone rakentaa.. Minä taas olen elektroniikan kanssa aivan käsi ;D
Mutta jos poitsua ei saa kiinnostumaan verstashommista niin pakkohan se on hypätä sen maailmaan ;D saapahan jotain touhuta yhdessä..

Kysytääs täältä kun tuntuisi tietoa ja taitoa riittävän..

Sen verran googlailtiin että valmiita paketteja tuntuis löytyvän.. Niissä ei ainakaan olisi yhteensopivuusongelmia..

Mutta jos tilaisi kaiken romun irtaallaan niin saako sitä käyntiin ikinä ;D

Eikös kaikki osat tule nykyään Kiinasta.. Aliexpressin kautta saisi tilailtua edullisesti.. Mutta kauanko ne kestää on arvoitus..

Mitäs kaikkea sitä tarvitaan?

-kotelo
-virtalähde
-emolevy ja prosessori

Noissa emolevyissä taitaa olla nykyään valmiina ääni/verkkokortit ym systeemit..

-erillinen näytönohjain on kuulemma se "juttu" kun pelataan pelejä?
-kiintolevy
-ram-muisti
-levyasema ja optinen asema?

Mitäs muuta..

Aliexpressistä löytyi hienoja nestejäähytyksellä olevia koteloita :o

Golden Field Silver Fox Computer Case 558*261*531mm Aluminum Alloy ATX/M-ATX/ITX liquid cooler
 http://s.aliexpress.com/bA7BvIBr
(from AliExpress Android)

Budjetti olis noin 6-700€.. Mitä halvempi sen parempi ;)

Pojalla on nyt käytössä mun 10v vanha matolaatikko niin sen kylkeen ei taida kannattaa rakentaa tai laajentaa..

Laittakaas vinkkiä ja hyviä ostopaikkoja O0

Ja jos joku on koneensa rakentanut niin tarinaa otetaan ilolla vastaan O0

Poissa ilsaarin

• Valkeakoski
Vs: Tietokoneen rakennus
« Vastaus #1 : 21-06-2017, 00:38:26 »
Budjetti riippuu kovasti siitä mitä meinaa pelata ja mitä vaatii. Jos halutaan vääntää Counter Strikeä netissä kovilla resoilla ja kaikki silmänkarkit päällä, et saa tuohon budjettiin edes pelkkää näytönohjainta ;D Kato vaikka ite jos et usko: https://www.verkkokauppa.com/fi/search/?query=gtx%201080 Jos Tetris riittää niin sitten kaivetaan joku raato kellarista ja viritetään siitä. Eli: ensin pitää määritellä tarve vähän tarkemmin ja sitten vasta rauta, joka täyttää halutun tason.

Kun meinaat osista rakentaa, ensin pitää päättää prosessori (mikä malli, ylikellotettava vai ei, Intel i5/i7 vai AMD Ryzen) ja siihen pitää hankkia kyseisen prosessorin kantaa tukeva emolevy jossakin koossa (atx, mini atx, jne). Niitäkin on aika paljon. Sitten pitää emolevyvalmistajan ja prosessorivalmistajan sivuilta etsiä QVL-lista, eli Qualified Vendor List, jotta saa varmasti kyseiselle prossulle ja emolle sopivat muistikammat hankittua. Sitä pitää olla 8-16 gigaa nykyään. Kaikki muistit eivät suostu toimimaan kaikkien emolevyjen kanssa. Primäärilevyksi nykyään ilman muuta SSD, mieluusti M.2-liitäntäinen. Siinä pitää selvittää se, että jos levy vaikkapa tukee PCIe3 X4 liitäntää, olisi hyvä että emokin tukisi ja sille on liitäntä.  Muuten nopeasta levystä ei saada kaikkea irti. U.2 on toinen SSD-liityntätyyppi mutta harvinaisempi. Massalevyksi joku useampiterainen, ei ole niin väliä mikä, kunhan pyörittää 7200 RPM. Sitten, haluaanko useampi näytönohjain samalle emolle, mitä liityntää niiden pitää tukea (Nvidia SLI/AMD crossfire). Prossulle pitää olla riittävä jäähdytys. i7-7XXX sarjassa (prossukanta LGA1151) tulee jäädytin useimmiten mukana, mutta i7-6xxxx sarjassa ei tule. Polttava blueray-asema koneen kylkeen riittää nykyään. Sitten kotelo, joka voi sitten olla vaikka minkälainen. PItää ottaa huomioon että ostettu emo siihen sopii.

On siinä paljon mietittävää ja rahaa niihin hommiin saa palamaan aika reippaasti. Ehkä hyvä tapa olisi lähteä tekemään budjettiluokan pelikonetta jostain i5-sarjan prossusta tai AMD Ryzenistä, siihen vaikka sata3-liitäntäinen SSD puoliteraisena ja niin edespäin. Eikä muuten pidä unohtaa riittävän nopeaa ja isoa näyttöä, mekaanista näppistä ja kunnon pelihiirtä. Niihinkin saa upotettua aika paljon fyrkkaa. Voi jäädä budjetti vähän lyhyeksi.

Itse olen juuri suunnittelemassa 4K-videon editointiin sopivaa rautaa. Kokoan sen vanhaan koteloon, kaikki muu menee pöntössä uusiksi. Pari tonnia ei riitä, vaikka kuinka yritän. Osia olen katsonut saksalaisesta firmasta: https://www.computeruniverse.net/en/

Nilla on vaan paska käytäntö: Jos tilaat ison satsin ja jotain osaa ei olekaan, koko tilaus jää odottamaan sitä puuttuvaa palaa. Sillä välin voi helposti käydä niin että jokin toinen palikka tilauksestasi loppuu, jolloin tilaus jää taas odottamaan sitä. Ihan pyllystä, mutta näin se vaan menee kuulemma siellä. Lisäksi: homma pitäisi maksaa suoraan pankkiin jos haluaa maksaa ilman lisäkuluja. Se kestää muutaman päivän ja jo siinä ajassa jokin tuote voi loppua. Korttimaksut ja muut ovat tosi kalliita heillä. Muuten kyllä kuulemma lutotettava firma kaikin puolin ja hoitaa myös reklamaatiot niin kuin kuuluu.

Ilkka
« Viimeksi muokattu: 21-06-2017, 00:44:31 kirjoittanut ilsaarin »

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #2 : 21-06-2017, 01:30:31 »
No arvasinhan mä että tietoa löytyy O0

Joo ei ihan viimesintä huutoo tarvis olla että pysytään budjetissa.. Ei oo enään halkojakaan pinottavana niin poitsu ei pääse tienestihommiin.. Tai no kyllä mä jotain aina keksin ;)

Hiiren ja näppiksen se on jo hankkinut.. Jotain razerin juttuja.. Nappeja ja valoja niin perkuleesti ;D mekaaninen on kuulemma näppis..

Mitäs ne nyt kavereitten kanssa netissä hakkaa.. Gta ja cs taitaa olla kova sana.. Mutta jos muutaman pikselin sais lisää nykyseen verrattuna ;D

Mä myös kuvasin goproolla 4K videota ja yritin kattoa omalta koneelta.. Ei muuten näkyny.. Eikä edes 2.7K..

No 1080p ja 60fps oli jo ihan hyvälaatusta edelliseen verrattuna ;D

Täytyypä listata kamoja ja vaatimuksia ja kysellä sitten enemmän O0

Poissa Teemu

« Vastaus #3 : 21-06-2017, 09:43:02 »
Mitenkä olisi kunnon old school meininki, oppisi digitaalielektroniikkaa, ykkösiä ja nollia.

http://oldcomputers.net/z80-starter-kit.html
http://cpuville.com/Z80_kit.html

Vanha kunnon Zilog Z80  :)

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #4 : 21-06-2017, 09:48:10 »
Tuosta budjetista kun laittaa kolmasosan tai jopa puolet pelkkään näytönohjaimeen ja venyttää loppurahat muihin osiin niin saa pelikäyttöön parhaiten toimivan koneen.

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
« Vastaus #5 : 21-06-2017, 09:53:33 »
Käytettyäkin kannattaa harkita, joskus löytyy kelpoja koneita kohtuuhinnalla. Sitten tarpeen mukaan lisää muistia ja uutta näytönohjainta. Voisi olla budjetti tehokkain ratkaisu.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #6 : 21-06-2017, 10:00:12 »
Käytettyäkin kannattaa harkita, joskus löytyy kelpoja koneita kohtuuhinnalla. Sitten tarpeen mukaan lisää muistia ja uutta näytönohjainta. Voisi olla budjetti tehokkain ratkaisu.
Jep, olin just ehdottamassa esim vstoren käytettyjä.
Käytettyihin "toimistokoneisiin" ei sitten välttämättä saa mitään ihan mielettömän tehokasta näytönohjainta vähemmökin on pärjätty.

Esim tähän jos raksii 12 gigaa muistia, gtx 1050 näytönohjaimen ja 240-480 gb ssd-levyn niin ollaan vasta 500-600euron haarukassa: https://www.vstore.fi/tuote/241/tehotyoasema:_hp_z400_workstation/

Korjattu osoite.
« Viimeksi muokattu: 21-06-2017, 10:04:47 kirjoittanut liliana »

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #7 : 21-06-2017, 10:04:24 »
Ja tasapuolisuuden vuoksi ja likietuisen sijainnin takia mainittakoot taitonettikin ja sieltä esim
https://taitonetti.fi/kaytetyt-poytakoneet/Dell-XPS-8500-i7-16-120SSD-1TB-Nvidia-GTX1060-3GB-Win-10

Poissa rit

« Vastaus #8 : 21-06-2017, 10:06:21 »
Komppaan Mikaa ja Mattia, käytettyä konetta kannattaa harkita. tuossa olis parikin budjettiin sopivaa konetta. https://taitonetti.fi/kaytetyt-poytakoneet/pelikoneet. Liike oulun keskustassa pakkahuoneenkatu 32. Olen itse ostanut sielta pari käytettyä kannettavaa.

Poissa ilsaarin

• Valkeakoski
« Vastaus #9 : 21-06-2017, 12:06:12 »
Just äsken luin siitä kuinka näytönohjaimia myydään kuin leipää. Juttu selittää miksi ne on loppu joka paikasta.

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/naytonohjaimia-myydaan-suomessa-kuin-leipaa-asiakkaat-tyhjentavat-hyllyt-6659050?utm

Poissa Festool

« Vastaus #10 : 21-06-2017, 12:50:03 »
Minä marssisin Systemaan Ouluun ja esittäisin asian siellä. Tuolla budjetilla saa kohtalaisen pelikoneen. Palikat saa hyllystä heti mukaan ja on halvempi kuin verkkokauppa.

Poissa TTA

« Vastaus #11 : 21-06-2017, 13:08:07 »
Päivitin oman koneen muutama vuosi sitten toimimaan videoeditointi työasemana ja kun kokeilin jotain pelejä, eihän ne pyöri kunnolla. Ajattelin sitten ostan jonkun kunnon näytönohjaimen; hirveissä hinnoissa.

Olen pohtinut josko jossain elämänvaiheessa ostaisi pelikonsolin. Saisi suoraan toimivan paketin, ilman virittelyä. Mutta onko pelit niillä niin näyttäviä kuin kunnon PC:llä?

Alkuperäiselle kysyjälle; ostaisin käytetyn pelikoneen, testaisin haluttua peliä ennen ostoa ja jos pyörii pojan mielestä ok, sellainen. Myöhemmin osia vaihtaessa/päivittäessä hukkuu projektin kokonaishinta paremmin eikä tunnu niin kalliille :D :D :D

Poissa TTA

« Vastaus #12 : 21-06-2017, 13:15:59 »
Semmonen lisäys että itse aloittelin vasta 386 maailmasta 2 megatavun muistilla ja jollain 30 megatavun kiintolevyllä. Sen jälkeen on osia vaihdettu satoja ja konetta päivitetty aina omien viikkorahojen ja kesätyöansioiden salliessa. Parasta tuossa tiessä oli se, että oppi tuntemaan tietokonetta ja mitkä osat vaikuttaa mihinkin. Joutui pohtimaan haluaako lisää keskusmuistia vai kiintolevytilaa. Jne...
Siitä se ammattikin tietotekniikan alalla avautui. Voi olla hyvä konsti ostaa perustason pelikone, jota päivittää sitten pikkuhiljaa.

Toisaalta olen miettinyt sitä, että olisi hienoa jos nykynuoriso alkaisi arvostaa enemmän sitä, mitä sillä tietokoneella/tabletila/puhelimella (kaikki tietokoneita) voidaan tehdä, eikä keskittyisi vain siihen että on mahdollisimman nopeat pelit ja vehkeet. Nyt on onneksi tasaantunut tämä tietokoneiden kehitys ja ei tarvi joka toinen vuosi olla päivittämässä nopeampaan.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #13 : 21-06-2017, 13:38:34 »
Mitenkä olisi kunnon old school meininki, oppisi digitaalielektroniikkaa, ykkösiä ja nollia.

http://oldcomputers.net/z80-starter-kit.html
http://cpuville.com/Z80_kit.html

Vanha kunnon Zilog Z80  :)

No jos tinaamista on tiedossa niin mulle kyllä kelpais ;D

Käytetty olis kyllä kova sana.. Sopii ainakin palikat yhteen O0

Mulla on tässä vaan taka-lehmä-ojassa-ajatus että sais pojalle opetettua vähän jotain projektia.. Suunnittelua ja kärsivällisyyttä ym...

Jos sais edes päivän kulutettua teinin kans niin se olis noin 100€ tunti ;D ;D kallista on perkule..

Jos tänä iltana kerkeis vähän suunnitteleen.. Käytetty olis melkeen plug&play ;D

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #14 : 21-06-2017, 13:42:07 »
Minä marssisin Systemaan Ouluun ja esittäisin asian siellä. Tuolla budjetilla saa kohtalaisen pelikoneen. Palikat saa hyllystä heti mukaan ja on halvempi kuin verkkokauppa.

Tuolla vois kyllä käydä kysymässä.. Entinen työkaveri on ollut töissä tuolla.. Vois yrittää käyttää suhteita hyväksi ;)