Kirjoittaja Aihe: Kasvihuone - liimat ja silikonit  (Luettu 825 kertaa)

Poissa Kasvihuone

Kasvihuone - liimat ja silikonit
« : 07-07-2017, 12:08:18 »
Haasteena pystyttää kääpiökokoinen 4,4 neliön puurunkoinen (ohutrimaista jättiläistuijaa) ulkosaariston tuuliin. Ikkunat 3mm karkaistua lasia. Lasin painoon nähden puukehikko tuntuu ainakin nyt kokoamatta auttamattoman köykäiseltä kestämään tuulia ja myrskyjä. Ajatuksenaa tukea kehikkoa lopuksi esim. kulmista kierretangoin.
Rompetta en lähde saaresta tuomaan pois, joten yritettävä on ainakin. Muutama kysymys siis:
- Mukana oli puuliitoksiin liimatuubi. Par. ennen 31.12.2016... Uskaltaako käyttää? Mikä olisi tuore tilalle? Olisiko näissä olosuhteissa elastisuudesta hyötyä vai haittaa?
- Entä ikkunoiden kiinnitys. Ohjeissa jäävät vain uriin ja listojen alle ilman liimaa tai silikonia. Kannattaisiko kuitenkin käyttää, jos näin saisi kehikkoa tuettua lisää?

Vinkkejä please.

Poissa Nicholas-69

Vs: Kasvihuone - liimat ja silikonit
« Vastaus #1 : 07-07-2017, 13:06:37 »
Ehdottomasti elastinen liima joka joustaa rakenteiden kanssa ! ja kyllähän se lasien liimaus vahvistaa rakennetta myös mutta on syytä huolehtia että välykset ei ole liian tiukat että on elämis varaa ja mikäli maasto antaa mahdollisuuden pultata kiinnikkeitä (onko kalliota?) niin yksi mahdollisuus vahvistaa olisi pistää pultit kallioon ja niistä vaijerit nurkkiin ?

Itse katselisin Sikan tuotteista mieleisen elastin liiman
http://fin.sika.com/fi/solutions_products/Rakennustuotteetjamenetelmat/Liimaus/02a012/02a012sa01/02a012sa01100/02a012sa01101.html

Poissa Kasvihuone

« Vastaus #2 : 07-07-2017, 17:10:33 »
Kiitos vinkistä. Joku Sika-tuote olikin mielessä ikkunoihin, mutta mikä. Väri saisi olla kirkas tai ehkä harmaa tai ruskea (jos sellaista onkaan)  ja siitäkin syystä, jos pigmentti näissäkin suojaisi auringolta kuten maaleissa?

Juu, liian tiivis ja tiukka ei ikkunoiden liitos saa olla. Silikonin tehtävänä minusta sekin, että se estää jonkin aikaa ikkunoiden kulmien nakertavaa vaikutusta tässä tuulen huojuttamassa rakennelmassa. Kalliomaasto ja vaijeri-tuki varmaankin antaisi tukea. Vastaavillahan teltatkin pystyssä pysyvät.

Se pakkauksen mukana tullut vanhentunut liima puuliitoksiin kuului myös Sika-perheeseen, ainakin jollakin tapaa:
http://www.everbuild.co.uk/502-All-Purpose-Weatherproof-Wood-Adhesive?filter_name=502

Sille pitäisi löytää puupinnoille sopiva korvike, jos myyjä ei saa samanlaista löydettyä. Mitähän mahtaisi olla?

Poissa Nicholas-69

« Vastaus #3 : 07-07-2017, 17:58:10 »
Mä ottaisin varmaan noista joko T2:n, -11 FC+:n tai AT:n kun niitä käyttänyt ja tuttuja ja At:n sekä -11 FC+ päälle voi maalata, Tummat pigmentit on suojaavuudeltaan huonoinpia koska "imevät" auringon lämpöä ja uv:ta itseensä vaaleat sävyt ja varsinkin valkoinen taas heijastaa aurinkoa pois jolloin kestää paremmin !

Silikoneja en itse saari paikassa moiseen käyttäisi vaan menisin noilla Sika massoilla ne varsinkin -11 FC+ hoitaa sekä liimaamisen että tiivistyksen tuollaisessa kasvihuone tai leikkimökki jutussa niin selviää 1-x tuubilla ? mutta se on mun henk mielipide

Poissa Woima

« Vastaus #4 : 07-07-2017, 18:05:35 »
Mä ottaisin varmaan noista joko T2:n, -11 FC+:n tai AT:n kun niitä käyttänyt ja tuttuja ja At:n sekä -11 FC+ päälle voi maalata, Tummat pigmentit on suojaavuudeltaan huonoinpia koska "imevät" auringon lämpöä ja uv:ta itseensä vaaleat sävyt ja varsinkin valkoinen taas heijastaa aurinkoa pois jolloin kestää paremmin !

Silikoneja en itse saari paikassa moiseen käyttäisi vaan menisin noilla Sika massoilla ne varsinkin -11 FC+ hoitaa sekä liimaamisen että tiivistyksen tuollaisessa kasvihuone tai leikkimökki jutussa niin selviää 1-x tuubilla ? mutta se on mun henk mielipide
Onko oikeasti merkitystä UV-säteilyn vaikutukselle liiman värillä?
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa Stanley

« Vastaus #5 : 07-07-2017, 19:13:10 »
Laittasin kirkkaalla, jos sellaista löytyy valitusta liimasta.
Siinä on aikamoinen leipominen sen liiman kanssa ja sitä leviää joka tapauksessa paikkoihin johon ei ollut tarkoitus.
Kirkkaalla siistimpi lopputulos.
S

Poissa Nicholas-69

« Vastaus #6 : 08-07-2017, 01:55:55 »
Onko oikeasti merkitystä UV-säteilyn vaikutukselle liiman värillä?

No ainakin talomaaleissa olen nähnyt lukuisia tapauksia missä kaksi vierekkäistä taloa jotka on rakennettu ja/tai maalattu about samaan aikaan ja toinen on vaalea toinen tumma sävyinen niin tumman on "joutunut" huolto maalaamaan useita vuosia aikaisemmin kuin sen vaalean ??

ja kuten sanottu mun mielipide ja havainto asiasta vuosien saatossa

Korjattu omituisesti sekaantuneet lainaukset
Antti
« Viimeksi muokattu: 08-07-2017, 18:26:37 kirjoittanut liliana »

Poissa Jnes

« Vastaus #7 : 09-07-2017, 08:21:22 »
Mitä joskus noist kasvihuoneist eksyin lueskelee ni vissii ainaki kennolevyt lähtee naapurin pihan puolel ensmäisel kunnon tuulel ellei niit liimaa et kait ne lasitki kannattaa liimata, porukka käyttäny silikoonii.

Eikös se saniteettisilikooni ainaki oo pois suljettu laskuist koska puurunko ja etikka saniteettisikoonissa...