Kirjoittaja Aihe: Saunamateriaaleista  (Luettu 1361 kertaa)

Poissa Palle

Saunamateriaaleista
« : 14-07-2017, 19:20:45 »

Terve,

Loppukesän ohjelmassa olisi saunan remontointi.
Vaimon (ja miksei omaankin) silmään sopiva yhdistelmä on seinien ja katon panelointi tervalepästä ja lauteet lämpökäsitellystä haavasta.

Esson tietotoimisto kuitenkin kertoi, että kyseinen puu ei olisi laudemateriaalina kestävää ja kaiken lisäksi vielä tikkuilee. Itse en ole lämpöhaapaa aiemmin käyttänyt, joten jos joku on sattunut siitä lauteet itselleen tekemään niin mielellään kuulisin kokemuksia.

Poissa Jari Granroth

Vs: Saunamateriaaleista
« Vastaus #1 : 14-07-2017, 19:35:34 »
Yhdet lauteet olen tehnyt lämpöhaavasta. Ei mielestäni tikkuile erityisen paljon mutta on hankala työstää koska on haurasta. Siistit sahaukset vaatii terävän ja tiheähampaisen sahan.

Ruuvit ja kiinnikkeet pitää olla haponkestävää, sinkitty ruostuu olemattomiin kolemessa vuodessa. Tämä on kokemus eikä kuuulopuhe.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa joosef

« Vastaus #2 : 14-07-2017, 20:36:10 »
Älä käytä tehtaan jäljiltä olevaa laudan päätä, ainakaan näkyvässä paikassa. Halkeilu on melkoista. Kasatessa voi käyttää myös ruuvien lisänä liimaa. Ruuvit korkkaa aika helposti.  O0 O0
Itte kun tekee, saa mitä tulee.

Poissa pekkanf

« Vastaus #3 : 14-07-2017, 22:01:16 »
Käytin lämpöhaapaa, hyvin vaaleapaahtoista, porasin pienet esireiät ruuveille ja ruuvasin altapäin. montakohan vuotta siitä on. Ei ole ollut ongelmia, tosin saunon joskus kaksi kertaa viikossa, joskus yhden, harvoin vähemmän.

Mulla haapa oli melko hyvää ja valmiiksi tasalaatuista, vaatii tosiaan hyvän terän, mutta sitten jälki on hyvää, jos ei syötä niin hitaasti, että polttaa.

Pekka

Poissa Antti S

« Vastaus #4 : 15-07-2017, 09:32:03 »
Mitä etua lämpökäsitelty haapa tuo käsittelemättömään haapaan verrattuna?

Poissa Jari Granroth

« Vastaus #5 : 15-07-2017, 10:21:54 »
Ei oikeastaan muuta kuin oletetun kosteudenkeston jolla lauteissa ei ole merkitystä. Ehkä se myös likaantuu hitaammin, käsittelemätön haapa imaisee tummaa kun kävelee metrin päästä ohi.

Peflettien käyttö vähentää näkyvää likaantumista, bakteerien kannalta niillä ei ole juuri merkitystä, saunan lauteet on bakteereille melko vihamielinen paikka (suurimman osan aikaa kuuma ja kuiva). Meillä ei kaupunkisaunassa käytetä mitään alustoja, vaihdan laudepuut mieluummin vähän useammin. Kuusamon saunassa lauteet on kuusta ja pihkataskut pakottaa käyttämään persalusia ellei halua liimaantua lauteisiin. Kuusamon saunan lauteet pitäisikin uusia, ovat jostain 90-luvun alkupuolelta.
Aiempi nimimerkki Jagr

Paikalla Martin Johansson

• Aiempi nimimerkki beavis
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #6 : 15-07-2017, 10:27:13 »
Parempi lahonkestävyys, suurempi lämmöneristävyys ja alhaisempi kosteuseläminen. Näin mainostetaan ainakin. Mekaaniset ominaisuudet huononee, haurastuu aika lailla. Väri taitaa olla se tärkein valintakriteeri ihmisillä.

Poissa Palle

« Vastaus #7 : 15-07-2017, 10:31:32 »
Kiitokset vastauksista. Meilläkin tosiaan väri on suurin syy käyttää lämpöhaapaa. Käsittelemätön on liian vaalea, eikä taas toisaalta viitsisi käydä saunapuuta värjäämään.

Poissa pekkanf

« Vastaus #8 : 15-07-2017, 10:42:30 »
Sitä voi tietysti myös miettiä että kumpi on tärkeempää estetiikka vai toimivuus. Väristä vielä sellaista, että saunan hämärässä sanomisvalaistuksessa tuo "vaalea" haapa ei ole niin vaalea.

Meillä on pellavaliina lauteilla suurimman osan ajasta....lienekkö sauvusaunan verenperintöä. Toki se pitää pestä käsin ja laittaa narulle kuivumaan, mutta jotenkin sitä ei pidä vaikeena.

Pekka

Poissa Palle

« Vastaus #9 : 15-07-2017, 12:58:44 »
Sitä voi tietysti myös miettiä että kumpi on tärkeempää estetiikka vai toimivuus. Väristä vielä sellaista, että saunan hämärässä sanomisvalaistuksessa tuo "vaalea" haapa ei ole niin vaalea.

Tuossa olet kyllä enemmän kuin oikeassa.
Onneksi on vielä kuukauden päivät kesäloman alkuun, joten vielä ehtii pähkäillä.

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #10 : 15-07-2017, 16:46:37 »
Mä olen jo pitkään ihmetellyt miksi porukka aika usein nykyään haluaa saunaan tummat lauteet. Ehkä joku hakee savusaunan fiilistä mutta sielläkin lauteet ovat vaaleat ja seinät/katto sitten oikeasti mustat. Sen kyllä ymmärrän että löylytilaan kaivataan hämäryyttä mutta sen aikaansaaminen on varsin helppoa kun miettii valaistuksen oikein.

Poissa Juhani Laakso

• Rajamäki
« Vastaus #11 : 15-07-2017, 20:21:55 »
Normaali haapalankusta saa ihan siistit pelkällä hionnalla ilman höyläystä, pintaan sitten parafiiniöljyä reilusti useampaan kertaan. Tulee kestävä ja likaa hylkivä pinta.
 Kyllä kai tänä päivänä laudeliina enemminkin yleinen käytäntö.  Kesäisin kun ulkona touhua ilman paitaa, niin saunassa kyllä huomaa miten hiki ajaa likaa ulos ja se näkyy sitten laudeliinalla eli käytämme aina, säästää lauteita.
Aikaisempi nimimerkki sejula

Poissa Urran

« Vastaus #12 : 16-07-2017, 09:11:29 »
Mulle on monelta taholta sanottu että saunassa olevia puita ei saa hioa. Hiottu pinta imee aivan eri tavalla p*skaa ja vettä. Eli höylät ja siklit on ystäviä saunan lauteiden ja pintojen viimeistelyssä. Siks kai mulla onkin piilutetut seinät ja käsin höylätyt lauteet :D

Nii ja myöskään lauteita ei sais öljytä mut tästä jo monesti poristu ja mielipideasioita.

Mä mielummin siklailen lauteita puhtaaks vaikka kerta vuoteen kun käsittelen millään, etenkään nykyisin muodikkailla muovipinnotteilla (Saunasuojat). #80ellä veto kestää hyvin suunniteltuihin (eli helposti pois nostettaviin) lauteisiin ehkä tunnin-kaks.

Poissa Juhani Laakso

• Rajamäki
« Vastaus #13 : 17-07-2017, 19:37:12 »
Saunasuoja ja laudesuoja ovat kaksi eri asiaa, Toinen seiniin, toinen lauteisiin. Jälikimmäinen on pelkää parafiniiöljyä, ainakin meidänkylän tehtaan tuotannosssa, eli tapahtuu pelkkä pakkaus.  Saunamakuja on monenlaisia, kuin myös saunojia. Oman ulkosaunani kuusilauteet ovat höylän jäljiltä puupuhtaat, eivät likaannu pellavaisen laudenliinan ansiosta. Sisäsaunan parafiiöljytyt leppälauteet pysyvät myös puhtaina samalla saunomiskaavalla.
Aikaisempi nimimerkki sejula

Poissa Urran

« Vastaus #14 : 18-07-2017, 12:02:57 »
Joo mutta luuletko että se rautakaupan myyjä erikseen teroittaa asiakkaalle ettei akryyli-saunasuojaa saa laittaa lauteille jos asiakas haluaa ostaa :D Parafiiniöljy on teoriassa kelpo tuote ja voi ehkäistä likaantumista mutta se toinen tuote ei muutakuin haittaa rakenteen toimintaa...

Mun mielestä kummallakaan, etenkään SaSulla ei ole mitään asiaa saunaan..