Kirjoittaja Aihe: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.  (Luettu 1686 kertaa)

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 213
Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« : 17-07-2017, 12:03:14 »
Otsikko kertoneekin ongelman eli onnistuuko tuollaisella 12V systeemin tarkoitetulla perus ajoituslampulla mopon sytyksen tarkistus? Mopossa 6V vaihtovirtasähköt.
Kytketään ajoituslampulle 12V toisaalta ja anturileuka tulpanjohtoon, riittääkö tämä vai pitääkö lamppu vielä maadoittaa mopon kanssa samoihin maihin?
Ajoituslamppua en ole vielä ostanut mutta ajattelin biltema/motonet 30€ mallia kokeilla..
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa jaketech

  • Viestejä: 273
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #1 : 17-07-2017, 12:27:09 »
Otsikko kertoneekin ongelman eli onnistuuko tuollaisella 12V systeemin tarkoitetulla perus ajoituslampulla mopon sytyksen tarkistus? Mopossa 6V vaihtovirtasähköt.
Kytketään ajoituslampulle 12V toisaalta ja anturileuka tulpanjohtoon, riittääkö tämä vai pitääkö lamppu vielä maadoittaa mopon kanssa samoihin maihin?
Ajoituslamppua en ole vielä ostanut mutta ajattelin biltema/motonet 30€ mallia kokeilla..

12v akku viereen ja lamppu kytkentään siihen. montaa kertaa autoista tarkistanut tuolain missä akut peräkontissa.
kuplasta myös tarkistanut missä 6v järjestelmä.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 137
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #2 : 18-07-2017, 10:04:53 »
sama homma täällä. jos mopossa ei ole ollut akkua, niin olen raahannut auton akun viereen ja sillä kattonut. eli toimii.

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 213
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #3 : 24-07-2017, 21:01:37 »
Nyt on bilteman lamppu koestettu ja sen elinkaari oli lyhyt ja ytimekäs, otti ja lopetti vilkkumisen heti alkumetreille. Noh vaihdetaan jokupäivä ehjä tilalle..
Senverran ehdittiin stroboilla että selvisi sytytyksen olevan oletettavasti ainakin hehtaarilla, googlella ei mielestäni löytynyt suzuki pv:n tai DS:n ennakkokäppyrää?  vai enkö vain osannut hakea? Ainoa tieto minkä löysin oli että pitäisi PV:ssä olla 17 astetta 6000rpm ennakkoa. Tyhjäkäyntiennakko oli ehkä noin 5 astetta, sekin noin lukema kun lamppu hajosi ennen tarkempaa diaknoosia.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa AKH

  • Viestejä: 386
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #4 : 24-07-2017, 21:17:54 »
2 tahtisesta tarkastin just kanssa stropolampulla ennakkoa, ei oikein meinaa onnistua isoilla kierroksilla, kun tulee kipinä kerran kierroksella. 4 tahtisiin tarkoitetut stropot ei oikein pysy mukana.

Olenkohan ihan hakoteillä jos mittaan 10 000rpm:än kierroksia 2 tahtisesta, niin 4 tahtisessa se vastaa 20 000rpm:ää.

Poissa AKH

  • Viestejä: 386
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #5 : 24-07-2017, 21:26:58 »
2 tahtisessa ennakkokäyrä on eripäin kuin nelareissa. Isoilla kierroksilla laskeva, jos ylhäällä paljon ennakkoa, niin toimii rajoittajana.

 Omassa 2 tahterissa menee suurinpiirtein niin, että 1500rpm/17° 3000rpm/30°, 9000rpm/7°


Poissa jaketech

  • Viestejä: 273
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #6 : 24-07-2017, 22:32:07 »
nuo halvat säädettävät stropot näytää väärin jos kipinöitä tulee tuplamäärä mitä esim normijakajalla olevassa 4 tahtimoottorissa. ne laskee kipiniväleistä ennakon. esim jos moottorissa on 5 astetta ni lamppun säätö pitää olla 10 asteessa.
« Viimeksi muokattu: 24-07-2017, 22:35:21 kirjoittanut jaketech »

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 137
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #7 : 25-07-2017, 07:48:49 »
mää en nyt ihan ymmärtänyt, että miten ne näyttää väärin. eikös tollanen perus ajotuslamppu näytä vain vilkahduksen sillon, kun kipinä tulee? oli se sitten kaks tai neli tahti. jos nelari ja antaa hukkakipinän, niin sehän vilahtaa oikeassa kohtaa ja täysin 180 astetta väärässä kohtaa, mikä ei haittaa mitään. lukee vain niitä asteita kampuralta. jos kovilla kierroksilla lukee, niin eikös se anna sen vilauksen ihan yhtä oikeaan aikaan, kun mitä kipinä tulee?

kaks tahtisen kanssa ei pitäis olla olla ongelmaa, se vilahtaa aina oikeassa kohtaa. säädettävää stropoo en ole vielä nähnytkään, niin siitä ei ole mitään hajua. cdi ohjattu tuo suitsakin taitaa olla, joten jos joutokänyntiennakko on ok, niin kait se muillakin kierroksilla on ok. siis jos se cdi poksi on ehjä.

en tiä suitsan cdi laatikoista, mutta noihin kinukeihin myydään mitä eriskummallisempia cdi pokseja. on ac pokseka, sitten on dc pokseja ja sitten on vielä eri käyrillä olevia pokseja ja sitten löytyy säädettävällä ennakolla olevia pokseja. yhde tollasen säädettävän ostinkin, mutta ei se käynyt ihan päikseen, kun olikin dc poksi ja mulla ac poksi vakiona. toimimaan sen toki saa, mutta vaatii sähkötöitä.

EDIT: se pilteman malli on sitä halpaa mallia, missä ei ole mitään näyttöjä, eikä säätöjä. kertoo vain koska kipinöi.
ps. mullakin yksi pilteman ajotuslammppu meni paskaks. ostin toisen mokoman. siitä risasta ajattelin, että olis itse valo palanut ja annoin sille vähän sähköä, niin sitten se vasta paloi. eli vika ei ainakaan ollut lampussa, mutten sitä voinut takasinkaan viedä koska olin sen itse purkanuta ja lopullisesti rikkonut. (tigillä ja hf kipinällä saa tollasen stropon lampun palaan aika kirkkaasti. tosin vain lyhyen hetken.. ;D)

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 213
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #8 : 25-07-2017, 08:42:12 »
2 -tahtisen tai hukkakipinällä varustetu kanssa se lamppu ns lukee kaksinkertaiset kierrokset. Lamppu ei tiedä kampiakselin asteista mitään vaan mittaa vain aikaa ja sama aika tuplakierroksilla tarkoittaa kaksinkertaista ennakkoa asteina.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 137
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #9 : 25-07-2017, 08:53:41 »
nyt meikäläinen on ihan pihalla..

eikös se lamppu anna sen välähdyksen vain sillon, kun kipinä tulee? ei siitä lampusta mitään ennakoita säädetä. se vain antaa merkkivalon. olkoot sitten nyt vaikka kaksitahtinen, niin sehän välähtää sillon, kun kipinä tulee? vai eikö?

ja kun sojottaa sen lampun sinne kampiakselin pyörälle, missä yleensä on ne astee, niin voi siitä lukea ennakot.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 137
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #10 : 25-07-2017, 08:55:38 »
en ole kyllä ikinä 2 tahtisesta muistaakseni kattonut ajotuslampulla ajotuksia, mutta vaikka kuinka ja monesta nelitahtisesta. oli sitten ylimääränen kipinä tai ei. eikä ole ollut ikinä mitään ongelmia noiden kanssa.

siksi olen tässä nyt vähän pihalla, kun lumiukko.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 137
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #11 : 25-07-2017, 09:04:03 »
tarkennetaan vielä. vai tarkotitko tuossa, että se lukee tupla keirrokset, että josm mittarissa on kierrosten näyttämä, niin se näyttää tulpa kierrokset? niinhän se näyttää, mutta ei kait sillä ole mitään väliä, jos tarkotukesena on vain katsoa perusennakko kohdilleen? loputhan hoitaa sitten se cdi poksi, tai millä sen nyt ikinään onkaan sitten toteutettu.

vaikka se 4 tahtisessa hukkakipinällisessä vilkahtaisikin tuplamäärän, niin mitä se ylimääränen vilkahdus haittaa? kait siitä silti näkee sen, mitä se siellä kampiakselilla näyttää.

tai selostakaa jotenkin niin, että tyhmäkin ymmärtää.. :idiot2:

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 137
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #12 : 25-07-2017, 09:05:49 »
mää en nyt ihan ymmärtänyt, että miten ne näyttää väärin. eikös tollanen perus ajotuslamppu näytä vain vilkahduksen sillon, kun kipinä tulee? oli se sitten kaks tai neli tahti. jos nelari ja antaa hukkakipinän, niin sehän vilahtaa oikeassa kohtaa ja täysin 360 astetta väärässä kohtaa, jollonka ei tule kipinää, mikä ei sinänsä haittaa mitään. lukee vain niitä asteita kampuralta. jos kovilla kierroksilla lukee, niin eikös se anna sen vilauksen ihan yhtä oikeaan aikaan, kun mitä kipinä tulee?

kaks tahtisen kanssa ei pitäis olla olla ongelmaa, se vilahtaa aina oikeassa kohtaa. säädettävää stropoo en ole vielä nähnytkään, niin siitä ei ole mitään hajua. cdi ohjattu tuo suitsakin taitaa olla, joten jos joutokänyntiennakko on ok, niin kait se muillakin kierroksilla on ok. siis jos se cdi poksi on ehjä.

en tiä suitsan cdi laatikoista, mutta noihin kinukeihin myydään mitä eriskummallisempia cdi pokseja. on ac pokseka, sitten on dc pokseja ja sitten on vielä eri käyrillä olevia pokseja ja sitten löytyy säädettävällä ennakolla olevia pokseja. yhde tollasen säädettävän ostinkin, mutta ei se käynyt ihan päikseen, kun olikin dc poksi ja mulla ac poksi vakiona. toimimaan sen toki saa, mutta vaatii sähkötöitä.

EDIT: se pilteman malli on sitä halpaa mallia, missä ei ole mitään näyttöjä, eikä säätöjä. kertoo vain koska kipinöi.
ps. mullakin yksi pilteman ajotuslammppu meni paskaks. ostin toisen mokoman. siitä risasta ajattelin, että olis itse valo palanut ja annoin sille vähän sähköä, niin sitten se vasta paloi. eli vika ei ainakaan ollut lampussa, mutten sitä voinut takasinkaan viedä koska olin sen itse purkanuta ja lopullisesti rikkonut. (tigillä ja hf kipinällä saa tollasen stropon lampun palaan aika kirkkaasti. tosin vain lyhyen hetken.. ;D)

edit tuli ajatusvirhe. muokkasin tuota 180 astetta, 360:seksi.

Poissa AKH

  • Viestejä: 386
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #13 : 25-07-2017, 09:08:39 »
Itselläni ongelma, kun ei vilkun stropo isoilla kierroksilla ollenkaan, oliskohan suunniteltu nelitahtisten harvemmalle kipinä välille. Joku jolla esim. 600cc kyykky olis kiva kuulla kommenttia toimiiko lamput 15 000 rpm kierroksilla joka mielestäni vastaa 2 tahtisessa 7500 kierrosta.

DC CDI käyttää akun jännitettä ja kipinä teho on sama aina, omassa 2 tahterissa on staattorilta ohjaus CDI boxi on ja kipinä teho muuttuu kierrosten mukaan.

Kärjillä oleviin käytän tulpan reikään tulevaa mikrometriä ennakon säätöön, sillä saa tarkasti säädettyä.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 137
Vs: Sytytyksen ajoituksen tarkistus mopossa.
« Vastaus #14 : 25-07-2017, 09:13:43 »
en nyt muista kuinka noi lamput näytti noissa kiertävämmissä koneissa, kun itte räpläsin viimeajat pääasiassa perämoottoreita. mutta mitä nyt viimeksi tosta omasta mopostani katoin, niin kyllä tuo pilteman halpalamppi vilkku 10 000 kierrokseen sakka. siis nelitahtisessa.