Kirjoittaja Aihe: Autotallin ovi  (Luettu 4817 kertaa)

Poissa cdi

  • Viestejä: 462
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #15 : 20-08-2017, 00:39:31 »
Moi

50x50 huullettua oviprofiilia. Samaa profiilia karmit ja oven rungot, niin tulee tuplahuullos. Jos on pariovi, niin keskelle tarvitsee vähän erilaisen profiilin, nk. päällelyödyn huulloksen, koska muuten ei toimi  :P

Ainakin tuossa paikallisella metallikauppiaalla on löytynyt hyllytavarana. Muistaakseni kahden millin käyntivälillä tehtiin nuo minun ovet. Jos mietityttää niin käy kurkkaamassa.

Ilkka

    Miten ratkaisit oven lukituksen?   Lukkorunko ottaa  muistaakseni 3 mm  ja vastarauta 2 mm   Upottamalla?  Vai joku muu ratkaisu?



Voi poistaa
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa juil

  • Viestejä: 457
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #16 : 20-08-2017, 00:50:04 »
Jep. Sama paikka Esko Valtee.

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 959
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #17 : 24-09-2017, 11:24:53 »
Oven pintapeltejä olen tässä miettinyt. Onko olemassa semmoista valmiiksi "uritettua" peltiä. Jotain 150mm välein kun olisi pieni vekki, niin olisi vähän fiksumman näköinen pinta. Ja voisiko tuollaiset vekit ajaa itse jotenkin siihen peltiin. Niblerillä ei olisi vissiin homma eikä mikään. Tavoitteena olisi semmoinen snadisti pystypanelointia muistuttava pinta.

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 134
  • Kempele
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #18 : 24-09-2017, 13:27:32 »
Ruukilla on ainakin vaikka minkä näköistä julkisivulamellia.. Voi olla pientä erää vaan hankala saada..

Vinyylilankku vois olla myös vaihtoehto.. Valmiiksi pinnotetun pellin työstö on aina vähän hankalaa kun pinnote kärsii.. jos ei oo samanlaista linjastoa ku tehtaalla..

jostakin ovifirmasta vois kysästä uusia pintapeltejä O0

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 462
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #19 : 24-09-2017, 13:49:58 »
Oven pintapeltejä olen tässä miettinyt. Onko olemassa semmoista valmiiksi "uritettua" peltiä. Jotain 150mm välein kun olisi pieni vekki, niin olisi vähän fiksumman näköinen pinta.

Peltikaupasta: http://www.voltinpeltikeskus.fi/tuotesivut/k15.html

Poissa juil

  • Viestejä: 457
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #20 : 24-09-2017, 14:43:06 »
Joko olet hitsaillut ovien rungot ja karmit? Mulla oli apuna sellainen kaveri joka oli tehnyt jo useammat ovet, joten osasi ottaa huomioon sellaisia asioita joita itseltä olisi varmasti unohtunut huomioida.
Voi olla sulle itsestäänselvyyksiä, tai vinkit myöhässä mutta kirjoitan kuitenkin.
Kaikki poraukset (lukkopesän, kahvojen ym) kannattaa tehdä ennen kokoonhitsaamista. Yksi profiilin pätkä on helpompi nostaa pylväsporalle kuin koko ovilehti. Ensin hitsataan ovilehdet, jotka asetetaan tasaiselle alustalle vierekkäin. Tässä vielä varmistus karmin mitoista oikeilla välyksillä. Karmit kannattaa hitsata kasaan siten että ovilehdet ovat paikoillaan karmien sisällä. Täten varmistetaan ovien liike, vaikka hitsaus ei olisi sattunut täydellisesti suoraan kulmaan. Jos on hitsattavat saranat, ne hitsataan sitten viimeisenä kiinni.
Seuraava asia olisi multa unohtunut varmuudella: Saranoita hitsatessa täytyy muistaa jättää tiivisteelle tila ovilehden ja huulloksen väliin. Laitoimme muistaakseni 20 sentin kolikot huulloksen päälle, ja sitten ovilehti siihen päälle, jolloin oven rungon ja karmin huulloksen väliin jää tilaa.
CDI:lle kun oli näköjään jäänyt vastaamatta: Lukkorunko tosiaan vaatii oman tilansa tuossa ovien välissä. Vastarautaa en laittanut, vaan kolosin lukon kielelle kolon suoraan oven runkoon.

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 959
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #21 : 24-09-2017, 20:07:16 »
Hyviä pointteja. Huomenna meinasin ruveta tuota hitsaamaan. Meinasin ensin tehdä karmikehikon ja sen sisään ovilehdet n.2.5mm välyksellä. Varmasti fiksumpi tehdä ovilehdet ensin. Karmi on kuitenkin paljon yksinkertaisempi hitsattava. Minulle ei tule noihin oviin lukkokoneistuksia, koska siinä on vieressä käyntiovi. Meinasin toiseen ovilehteen vaan reilunkokoiset kiväärisalvat ylös ja alas, jotka sitten lukitsee koko oven kiinni.

Perseen suti eli assbrush, kun olisi se jiirisaha. Olisi todella paljon helpompi leikkailla noita jiirejä. Olisiko kellään myydä?

Niin vielä, onko tuohon laahustiivisteeksi hyvää suositusta. Meinasin vaan jättää kynnykseen parinkymmenen millin raon ja ruuvata siihen kumisoiron tiivisteeksi.
« Viimeksi muokattu: 24-09-2017, 20:22:47 kirjoittanut Scyyb »

Poissa juska

  • Viestejä: 1 268
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #22 : 24-09-2017, 20:53:50 »
Niin vielä, onko tuohon laahustiivisteeksi hyvää suositusta. Meinasin vaan jättää kynnykseen parinkymmenen millin raon ja ruuvata siihen kumisoiron tiivisteeksi.

Mullon ollut Puuilon tiivistettä tallin ovissa alareunassa ja hyvä on ollut, menee lattaraudan reunaan kätevästi kiinni.

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 575
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #23 : 24-09-2017, 21:13:06 »
Hyviä pointteja. Huomenna meinasin ruveta tuota hitsaamaan. Meinasin ensin tehdä karmikehikon ja sen sisään ovilehdet n.2.5mm välyksellä. Varmasti fiksumpi tehdä ovilehdet ensin. Karmi on kuitenkin paljon yksinkertaisempi hitsattava. Minulle ei tule noihin oviin lukkokoneistuksia, koska siinä on vieressä käyntiovi. Meinasin toiseen ovilehteen vaan reilunkokoiset kiväärisalvat ylös ja alas, jotka sitten lukitsee koko oven kiinni.

Perseen suti eli assbrush, kun olisi se jiirisaha. Olisi todella paljon helpompi leikkailla noita jiirejä. Olisiko kellään myydä?

Niin vielä, onko tuohon laahustiivisteeksi hyvää suositusta. Meinasin vaan jättää kynnykseen parinkymmenen millin raon ja ruuvata siihen kumisoiron tiivisteeksi.

Eikö kynnys olisi kuitenkin parempi? Tein omaan talliin koivusta täyspitkän ja vähän tavallista leveämmän kynnyksen ja hyvin on kestänyt. Voi se laahus siinä silti olla.

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 959
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #24 : 28-09-2017, 12:13:16 »
Parina iltana kerennyt rokotella ovea nippuun. Joutusaa hommaahan tuo on vaikka rälläkällä tekeekin.


Poissa cossuesco

  • Viestejä: 126
  • Hyvinkää
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #25 : 28-09-2017, 13:57:02 »

Eikö kynnys olisi kuitenkin parempi? Tein omaan talliin koivusta täyspitkän ja vähän tavallista leveämmän kynnyksen ja hyvin on kestänyt. Voi se laahus siinä silti olla.
Kynnys on hyvä mutta jos haluaa kikuttaa tavaraa pumppukärryillä sisään niin sitten ei ole :)

Poissa cdi

  • Viestejä: 462
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #26 : 28-09-2017, 21:53:57 »
  Kyllä se karmi kannatta tehdä ensin.  Ja siihen lattiaan olis pitäny  laittaa kulmarauta valuvaiheessa.........niin ei tarvi kynnyksiä ajatella.  Mä en tiedä mikä pointti on tehdä välykset niin pieniksi ettei lukkorungon esilehti mahdu väliin ilman upotusta vastaraudasta puhumattakaan. Ei toki voi olla liikaakaan välystä sitten ei osu enää tiivisteet sinne minne pitäisi. Nää asiat on helpompi hahmottaa kun tekee karmin ensin.





Taas turha postaus voi poistaa.
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 367
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #27 : 28-09-2017, 22:39:56 »
Annatko sinkitä oven rungon vaiko vaan maalia päälle?

Poissa TTA

  • Viestejä: 871
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #28 : 29-09-2017, 07:01:01 »

Eikö kynnys olisi kuitenkin parempi? Tein omaan talliin koivusta täyspitkän ja vähän tavallista leveämmän kynnyksen ja hyvin on kestänyt. Voi se laahus siinä silti olla.
Kynnys on hyvä mutta jos haluaa kikuttaa tavaraa pumppukärryillä sisään niin sitten ei ole :)
Itsellä kynnys tosi korkea, mutta johtuu siitä ettei painavia koneita tarvi rullata sisään ja ettei lunta tarvi lapioida oven ulkopuolelta niin tarkasti ja ovi mahtuu silti aukeamaan. Oikea maan kaato oven ulkopuolella auttaisi, mutta kun siihen ei voinut vaikuttaa.

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 959
Vs: Autotallin ovi
« Vastaus #29 : 29-09-2017, 08:49:21 »
  Kyllä se karmi kannatta tehdä ensin.  Ja siihen lattiaan olis pitäny  laittaa kulmarauta valuvaiheessa.........niin ei tarvi kynnyksiä ajatella.  Mä en tiedä mikä pointti on tehdä välykset niin pieniksi ettei lukkorungon esilehti mahdu väliin ilman upotusta vastaraudasta puhumattakaan. Ei toki voi olla liikaakaan välystä sitten ei osu enää tiivisteet sinne minne pitäisi. Nää asiat on helpompi hahmottaa kun tekee karmin ensin.


Kyllä minulla kynnyksellä on kulmarauta. Kynnyksen yli tulee pumppukärry yms. liikennettä, niin kynnys ei voi olla korkea.

Tuohon oveen ei tule telkilukkoa eikä vastarautaa. Siinä on vieressä käyntiovi, ja teen lukituksen kahdella kiväärisalvalla, jotka lukitsee molemmat ovilehdet. Ovien lukitukset avataan siis sisäpuolelta.

Maalin meinasin laittaa pintaan. Samaa Temalacia mitä käytän kaikissa muissakin metallihommissa. Sinkkiin haalaus olisi hankalaa. Transittiin ei mene tuollainen 2500x2350 ovi. Pulverimaalikin olisi ollut tietysti kestävä.