Kirjoittaja Aihe: Bensadiesel ?  (Luettu 1457 kertaa)


Poissa Janne Kärkkäinen

  • Viestejä: 831
  • Ylöjärvi
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #1 : 09-08-2017, 14:24:57 »
Polttomoottorissa itsesytytys on varsin väkivaltainen tapahtuma jonka seurauksena usemmiten käy joko mäntäpistiäinen kylässä tai sitten siiten lohkosta tulee käkikello eli kiertokanki kurkkii moottorin kyljestä ulos. On kyllä mukava nähdä miten tämä bensanaku kestää kilometrejä.

Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 414
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #2 : 09-08-2017, 14:37:18 »
Soomalaislehtien toimittajilla on taas lukutaidossa parantamisen varaa.
https://insidemazda.mazdausa.com/press-release/mazda-announces-long-term-vision-technology-development-sustainable-zoom-zoom-2030/

Eli käy  jollakin kuormitusalueella ilman tulpista saatavaa kipinää. Mielenkiintoinen keissi jokatapauksessa, ei sitä ole helppo saada pysymään kasassa edes osalla kierroslukualueesta nakumoottorina.

Poissa Janne Kärkkäinen

  • Viestejä: 831
  • Ylöjärvi
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #3 : 09-08-2017, 14:53:34 »
Mielenkiintoista on miten itsesytytys tosiaan saadaan hallittua niin, ettei tule totaalituho. Kai tuo käy nakuna tasakaasulla kun kuormitusta liioin ei ole ja seos voidaan vetää hoikalle. Kuormituksen alla todennäköisesti sytytys hoidetaan tulpilla. Moottorinohajus on varmaan myös aika mielenkiintoinen koska sen täytyy tietää milloin nakuantureilta tulevaa signaalia ei huomioida ja milloin se pitää huomioida. Millainen käyntiääni bensanakussa mahtaa olla?
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 148
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #4 : 09-08-2017, 15:09:56 »
Tervehdys

Taitaa olla "hesselman moottorin" jonkinlainen uusi kehitelmä kun käy pelkällä bensalla. Terv TK

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 286
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #5 : 10-08-2017, 15:14:37 »
villi veikkaus, että oisko suorasuihkutteinen, eli pensa ruikataan suoraan palotilaan. ja suuttimetkin varmaan sen verran nykyaikasia, että se ruikkasu tehdään hallitusti monessa osassa tms. näin ollen palotapahtuma ei ole ihan sama, kun normaali pensakoneen nakutus.

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 518
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #6 : 10-08-2017, 16:02:41 »
Mikä sen bensakoneen rikkoisi, ihan sama sytytetäänkö kipinällä vai millä, kunhan se tehdään oikeaan aikaan. Pysyyhän miljoonat dieselitkin kasassa, koko ajan syttyy puristamalla ja nakuttaa. Sähköisesti ohjatuilla suuttumilla ja nykyaikaisella elektroniikalla ajoitus ja ruiskutusmäärä ja pitäisi olla mikään ongelma.

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 252
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #7 : 10-08-2017, 18:21:20 »
Eikait se dieselmoottori nakuta normaalitilanteessa yhtään sen enempää mitä normi bensakoneet. Syttyminen tapahtuu dieselmoottorissakin hallitusti.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 286
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #8 : 12-08-2017, 11:56:45 »
Eikait se dieselmoottori nakuta normaalitilanteessa yhtään sen enempää mitä normi bensakoneet. Syttyminen tapahtuu dieselmoottorissakin hallitusti.

diiseli käy nakuttamalla, mutta se on hallittua nakutusta. kun taas jos puhutaan pensakoneesta, joka nakuttaa, niin se on epähallittua. ihan sama, nakuttaako se dieseli, vaiko pensa, niin nakutusta se on, kun polttoaineilmaseos syttyy pelkästä puristuksesta ilman kipinää. diiseleissä yleensäottaen aika järeät nuo sisuskalut vs pensakoneet. mutta ei nekään määräänsä enempää kestä, jos sytytys on jotenkin pielessä. suutinvikaa tai ajotusvikaa, niin sitten sen dieselin nakutuksen jo kuuleekin. tollanen voi rikkoa paikkoja samalla tavalla, kun normi pensakoneen nakuttaessa on vaarana, että jotain hajoaa.

Poissa Woima

  • Viestejä: 617
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #9 : 12-08-2017, 16:14:19 »
Eikait se dieselmoottori nakuta normaalitilanteessa yhtään sen enempää mitä normi bensakoneet. Syttyminen tapahtuu dieselmoottorissakin hallitusti.

diiseli käy nakuttamalla, mutta se on hallittua nakutusta. kun taas jos puhutaan pensakoneesta, joka nakuttaa, niin se on epähallittua. ihan sama, nakuttaako se dieseli, vaiko pensa, niin nakutusta se on, kun polttoaineilmaseos syttyy pelkästä puristuksesta ilman kipinää. diiseleissä yleensäottaen aika järeät nuo sisuskalut vs pensakoneet. mutta ei nekään määräänsä enempää kestä, jos sytytys on jotenkin pielessä. suutinvikaa tai ajotusvikaa, niin sitten sen dieselin nakutuksen jo kuuleekin. tollanen voi rikkoa paikkoja samalla tavalla, kun normi pensakoneen nakuttaessa on vaarana, että jotain hajoaa.
Käsittääkseni nakuttaminen tulkitaan väärään aikaan syttyneestä polttoaineseoksesta? Diesel ei nakuta, mikäli on kunnossa.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 518
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #10 : 12-08-2017, 16:21:34 »
Kaiken tietävä internet osaa kertoa seuraavaa:

"Knocking is more or less unavoidable in diesel engines, where fuel is injected into highly compressed air towards the end of the compression stroke. There is a short lag between the fuel being injected and combustion starting. By this time there is already a quantity of fuel in the combustion chamber which will ignite first in areas of greater oxygen density prior to the combustion of the complete charge. This sudden increase in pressure and temperature causes the distinctive diesel 'knock' or 'clatter', some of which must be allowed for in the engine design."


Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 414
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #11 : 14-08-2017, 09:06:54 »
Mikä sen bensakoneen rikkoisi, ihan sama sytytetäänkö kipinällä vai millä, kunhan se tehdään oikeaan aikaan. Pysyyhän miljoonat dieselitkin kasassa, koko ajan syttyy puristamalla ja nakuttaa. Sähköisesti ohjatuilla suuttumilla ja nykyaikaisella elektroniikalla ajoitus ja ruiskutusmäärä ja pitäisi olla mikään ongelma.
Dieselissä ajoitus kuitenkin hoituu ruiskutuksen ajankohtaa säätämällä.

Itse olin ymmärtäväni tuon mazdan version niin että siinä  polttoaine/ilmaseos on jo valmiiksi sekoitettu puristustahdin aikana ja se syttyy spontaanisti sitten jossain vaiheessa puristusta.
TUON tekeminen hallitusti onkin jo mainitsemisen arvoinen temppu.

Villi arvaus on että jollakin kuormitus ja kierroslukualueella koneen "ahtopainetta" säätämällä päästään tilanteeseen että seos syttyy spontaanisti _juuri_ oikealla hetkellä. Jos sattuukin ettei seos syty tarpeeksi nopeasti niin ainahan sen voi sitten sytyttää kipinätulpalla.

Paikalla juska

  • Viestejä: 1 311
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #12 : 14-08-2017, 09:23:28 »
Tuo käyttänee ion sensingiä tai muuta tapaa reaaliaikaiseen palopaineen mittaukseen?

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 266
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #13 : 14-08-2017, 09:58:13 »
Kovin vähän on selventävää tekstiä maailmalla. Tietysti patenttijulkaisut kertovat jotakin mutta englannksi en löytänyt vaikka ameriikassa pitäisi suojata.
Dieselissä syttyy sumuinen polttoaine/ilmaseos. Vaikka pisarakokoa on pienennetty valtavasti kolmen vuosikymmenen aikana, niin kaasuna se ei ole ja palaminen on paljon hitaampaa kuin ideaalisen ilma/bensiini kaasuseoksen. Koska pulling-koneiden pyörimisnopeudet ovat jonkin verran yli 6000rpm, niin niissä suihkutusennakko on hirvittävä. Ja tehoahan syntyy, kun pakoputkesta tulee mustaa "rautakankea", syötetään vaan ilmaa ja polttoainetta. Pulmana on kiertokangen kestävyys etupäässä, muistelen kuulleeni Mauno Ylivakerilta vajaa kymmenen vuotta sitten.

Onkohan noissa Mazdan moottoreissa, sylinterin kannessa jokin pinnoitus tai muu systeemi, kuten lennokkimoottoreissa on platina-elektroditulppa.. Siinä hehkuva platinakierukka aluksi sytyttää ilma/polttoaineseoksen ja vaikka hehkuvirta katkaistaankin, niin platina toimii katalyyttina ja sytyttää metanoli/ilmaseoksen. Risiiniöljy tai synteettinen öljykin toimii voiteluaineena.

Kyllä elämä on vaikeata kun on niin pajon asioita, joita ei tiedä ja oppinen hidastuu ja vanhuus uhkaa. Ja monet julkiset tiedot on pelkkää kvasitietoutta. Kyllä ei pitäisi nuorison tuhlata aikaansa pokemoneilla ja muilla senkaltaisilla huveilla vaan opiskella itse asioita, joilla maailma pelastuu. Koulutiedot on alkuun hyväksi mutta hitaasti vähän siellä oppii ja vähän. Ajattelemaan se laitos ei ohjaa montaakaan. Kyllä olisi hyvä työpaikka sellainen, missä voisi oppiakin jotakin ja löytää itsekin jotakin kehitystä edistävää.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 148
Vs: Bensadiesel ?
« Vastaus #14 : 14-08-2017, 18:49:18 »
Tervehdys

Voisiko olla seuraava rakenne. Terv TK