Kirjoittaja Aihe: Ulkorälläköintipiste  (Luettu 2393 kertaa)

Poissa Festool

Ulkorälläköintipiste
« : 14-08-2017, 11:59:35 »
Ulkona olisi kivempi rälläköidä monestakin syystä. Syntyisikö tuosta ruuvipenkille jalusta? Miten vanteeseen kiinnittäisi järkevimmin renkaat? Ristiin alle RHS-putkea?

Poissa Kanuuna

Vs: Ulkorälläköintipiste
« Vastaus #1 : 14-08-2017, 16:53:57 »
Kuten alla oleva taideteos esittää: punaiset viivat ovat tukiristikko, vihreä viivan on väliputki ja ympyrät pyörät jotka on asemoitu niin että kallistaessa häkkyrä muuttuu nokkakärryiksi. En tiä kuinka helppo tuo on toteuttaa mutta itse tekisin noin.

Poissa Digiootti

« Vastaus #2 : 14-08-2017, 21:44:37 »
Minustakin tuo Kanuunan ehdottama ristikko pyörillä on parempi kuin vanne koska vanne on jalkojen tiellä rälläköidessä, ristikon päällä voi seistä niin pysyy paremmin paikoillaan.

Poissa PetriS

« Vastaus #3 : 14-08-2017, 21:57:13 »
Tuollainen tukiristikkosysteemi kannattanee tehdä kolmella pisteellä tuetuksi, ei ala keikkumaan.

Poissa pera8x

« Vastaus #4 : 16-08-2017, 15:54:02 »
yleensä hommat on niin päin, että havitellaan paikkaa sisätiloista, missä tehdä rälläköinnit sun muut hommat. nyt onkin päinvastanen tilanne. ;D

ulkona pihamaa ei yleensä ole ihan tasanen, joten kolmen jalan syteemiä itsekkin suosisin. tekee vaan heti kerrasta riittävän leveelle ne, niin ei kaadukkaan helposti.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #5 : 16-08-2017, 16:07:39 »
Mulla ko. piste on myös ulkona. Sisätiloissa joita ei ole suunniteltu kipinätyöstöön rälläkän käyttö on hieman haastavaa. Vaikka mökki ei palaisikaan, niin metalli/laikkapölyä on ympäri huonetta. Lisäksi rälläkkä käryttää leikatessa aika vahvasti. Ulkona ilmanvaihto toimii huomattavan hyvin ilman erillistä puhallinta.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa TTA

« Vastaus #6 : 16-08-2017, 16:40:45 »
Itse talvipakkasille tein sammutuspeitteistä verhot, joiden suojissa rälläköin ja hitsailin. Sittemmin totesin että rälläkkää voisi käyttää mahdollisimman vähän ja ostin metallivannesahan. Jotain hiontoja teen nauhahiomakoneessa ja pieniä metallinpoistohommia paineilma suorahiomakoneella. Itseasiassa rälläkkää tulee nykyään käytettyä todella vähän.

Poissa Aukusti60

« Vastaus #7 : 27-08-2017, 06:37:21 »
Minun mielestä rakenne riippuu siitä miten isoja ja paivania kappaleita aikoo rälläköidä ja työstää. Liian kevyt rälläköintiteline ei pysy paikoillaan ja on hutera painavia ja pitempiä kappaleita rälläköidessä.
Itse tein ralläköinti/työpisteen jossa on alimpana on pakettiauton vanne ja sen päällä vielä painava rautakiekko josta jähtee tukeva putki ylöspäin. Putken yläpäässä on laippa, johon viilapennki on kiinnitetty. Koko systeemin painoa ei tiedä mutta suuruusluokkaa 50-100 kg ja on ollut käytössä ainakin 10 vuotta ja hyvin on toiminut. Vaikka on painava, niin on helppo liikutella kun hieman kallistaa vanteen alanurkan varaan ja pyörittää tallista ulos ja sisälle.

Poissa Festool

« Vastaus #8 : 21-09-2017, 14:42:26 »
Heivasin tuon vanteen metallinkierrätykseen ja laitoin rhs-putkea tilalle. Prässillä painoin vielä keskiputkeen painoksi umpitankoa. Ruuvipenkkiä vailla vielä.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #9 : 21-09-2017, 14:48:18 »
Samaa vika rahikaisella, pitää ehkä jo plagiarisoida tuo. Vähän vielä isommat rattaat jos laittaa niin totahan vetää jo vaikka lumihangessa.