Kirjoittaja Aihe: Ongelmaa Makitan Ni-Cd akkujen kanssa  (Luettu 6754 kertaa)

Poissa Arnie

Ongelmaa Makitan Ni-Cd akkujen kanssa
« : 26-08-2008, 10:37:42 »
Laitanpa näin ensimmäisen kysymyksen (anteeksi jos menee väärään osastoon). Näyttää tosi hienolta ja aktiiviselta palstalta!! Löysin tänne Puuvene-palstalla olleen vihjeen kautta.

Alle kaksi vuotta vanhan Makita 6270D -akkuporakoneen Ni-Cd akut (PA12, 12V/1.3 Ah) eivät pidä varaustaan latauksen jälkeen muutamaa päivää kauempaa. Siis normikäytössä noin kerran viikossa käytettynä joudun joka kerta aloittamaan hommat  ottamalla laturista akun. Tämän takia yksi akku makaa yleensä koko ajan laturissa, lieneekö terveellistä akuille. Heti laturista otettuna toimii erinomaisesti ja "melko pitkään" (siis ei yleensä lopu kesken). Vaikka akkuun jää varausta, muutaman päivän päästä on ihan väsy. Akut on numeroitu, ja niitä on vuoroteltu tasaisesti ja kaikki 3 kpl toimivat samalla tavalla.

Vastaavalla käytöllä, ehkä harvemmallakin, aikaisempi Black&Decker toimi surutta, kunnes akku kuoli kokonaan.

Olen yllättynyt tästä, koska olen pitänyt Makitaa laatumerkkinä, ja näyttää tämänkin palstan äänestyksessä olevan kärjessä, eli laatumielikuva on hyvä. Kone sinänsä onkin erinomainen. Maahantuojan edustaja kiisti että olisi yleistä laatuongelmaa (kuten kuulin huhun) ja ehdotti että lähetän huoltoon testausta varten, mutta kun takuuaika on ummessa niin auttaneeko tuo mitään....

Onko vastaavia kokemuksia, neuvoja, vinkkejä etc?

Poissa jussi

Re: Ongelmaa Makitan Ni-Cd akkujen kanssa
« Vastaus #1 : 26-08-2008, 11:55:44 »
Itellä on ollut noin 5-6 vuotta Makitan 6317D + väännin, akut ovat 12V/ 2.6Ah.

Tuollaista ongelmaa ei ole mutta myönnän etten myöskään ole akkujen kestoon kovin tyytyväinen, pärjään kuitenkin.

Aiemmin oli AEG:n joku malli, akku kesto ei ollut ainakaan huonompi.

Entinen työkaveri myy Makitaa ja olenkin niitä ostanut, lähes kaikki pienkoneet ovat Makitaa.
Noin yleisesti ottaen olen tyytyväinen.

Oikeastaan ainoa ongelma on tänä päivänä se että kyseinen firma on paisunut niin paljon ettei yksityinen näytä enää olevan asiakas

Nimimerkillä "Tinkaanko liikaa? Miksi myyjä ei enää tervehdi"  ;D

Poissa msb

« Vastaus #2 : 26-08-2008, 12:09:18 »
Vaikka takuuaika onkin mennyt umpeen, niin joku virhevastuuhan tuossa silti on olemassa. Eli jos kerran huollon testaus on ilmainen tai uuteen akkuun verrattuna mitätön, niin kannattaahan tuo testauttaa. Tietysti maahantuoja voi vedota että akun huononeminen johtuu käyttövirheistä tai muusta, eikä suostu korvaamaan virhettä.

Poissa JanneKi

« Vastaus #3 : 26-08-2008, 12:51:19 »
Minäkin sain vastaavanlaisilla oireilla yhden uuden akun Panasonicin akkuruuvariin.

Mutta noi akut on kulutustavaraa, kyllä noita Panasonicin akkuja on joutunut vaihtamaan n. 3-4 v välein, kaikki alkuperäiset olen jo korvannut tarvikeakuillla. Uutta merkkiakkua Panasoniciin ei olisi merkkiliike ruvennut edes myymään, sanoi myyjä vain että osta koko paketti, se on halvempi (jotain mätää tuossa logiikassa on, joku huijaa jotakuta).
- J

Poissa samu

« Vastaus #4 : 26-08-2008, 13:48:13 »
Moi,

Jotain hiukan akkupuolesta tietävänä ehdotan siirtymistä litiumakkuihin. Kunhan ei jätä pakkaseen eikä pura liian kuivaksi. Kadmiumista yleensäkin kannattaa päästä eroon kuluttajapuolella.

Kyllä ne isokapasiteettisetkin akut sieltä jossain vaiheessa tulevat, kunhan malttavat päästää mokomat virrantiheydet markkinoille. Silloin voisin itsekin hankkia akkuvehkeitä. Nyt on noita johdollisia pyörittäjiä vaan.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin suht kiihkotonta englantia akuista ja pattereista: http://www.batteryuniversity.com/index.htm

terv,

Samu
...killi nyt jo hakki on... (28 merkkiä jäljellä)...

Poissa JanneKi

« Vastaus #5 : 26-08-2008, 14:08:48 »
Kadmiumista yleensäkin kannattaa päästä eroon kuluttajapuolella.

Jep, asiallinen hävitys oikeaan kierrätyspisteeseen, eikä metsikköön! Ne alkuperäiset panat oli NiCD:tä, uudet mulla on jo kaikki NiMH:tä, eli ne on kait vähemmän vaarallisia (joskin noissakin se pakkaskesto on heikkompi kuin NiCD:ssä - mutta eipä meikäläinen pakkasella ulkona mitään ruuvailekkaan, kun en ole ammattimies).

- J

Poissa suburban

« Vastaus #6 : 26-08-2008, 21:17:34 »
Tuolta saa uusia akkuja ja muuta sellaista. Jos hinta on kohtuullinen eikä muualtakaan saa niin.....

http://www.servcat.com/document.asp

Sieltä Akut, paristot ja sitten Työkalu akut

Poissa Pasi Himanen

« Vastaus #7 : 03-09-2008, 13:16:05 »
Täällä toukokuussa 2006 ostettu Makitan DK 1059 D -paketti, jossa 6916 FD -iskevä ruuvinväännin ja 6317 D -porakone sekä 3 kpl NiMH  12 V 2,6 Ah -akkuja.

Olen ollut erittäin tyytyväinen settiin. Akkuja olen kierrättänyt niin, että aina lataus tyhjenemisen jälkeen, joten kaikkia akkuja on käytetty yhtä paljon. Tänä kesänä mökin terassiprojektissa yksi akku hyytyi tyystin ja toisen varauksenkesto lyheni huomattavasti. Yksi on vielä suht hyvässä iskussa mutta ilmeisesti on myös elinkaarensa päässä. Käyttö on aktiivista mutta kuitenkin harrastajapohjalla - enemmänkin viikottaista kuin päivittäistä. Omasta mielestäni akkujen ikä oli pettymys, mutta liekö normaalia?

Vaikuttaako akun ikään se, säilytetäänkö sitä varattuna vai tyhjänä (esim. vko tai kaksi käyttökertojen välillä)?

Onko tarvikeakuissa eroa alkuperäisiin, muuta kuin hinnassa? Tuon mallin kappalehinta tarvikeakuissa näyttäisi olevan 55 euron luokkaa, alkuperäisissä n. satasen. Jos alkuperäiset kestää 2 vuotta, ei se liene tarvikeakuillekaan mikään ylitsepääsemätön vaatimus.

Aiempi käyttäjänimi lobster

Paikalla liliana

• -
« Vastaus #8 : 03-09-2008, 21:21:25 »
Makitallahan on aina ollut varusteena mukana, tai lisävarusteena hankittavissa valaisin, joka käyttää noita samoja vääntimen akkuja. NiCd-akkujen kanssa valaisinta kannattaa käyttää vaikka olisi muuten kuinka valoisaa hyvänsä. Yleensä akku, jonka varaus ei enää riitä pyörittämään väännintä jaksaa hehkuttaa lampun polttimoa pari tuntia. NiCd-akut pitäisi aina purkaa mahdollisimman tyhjiksi, lataamalla puolityhjiä (= puolitäysiä) akkuja löydetään lopulta tuo akun muisti-ilmiö. Tämän valitettavan muisti-ilmiönhän kaikki varmaan tietävät, mutta piti kuitenkin muistuttaa.

NiMH-akkujen kanssa tätä ilmiötä ei pitäisi esiintyä, vai?
« Viimeksi muokattu: 03-09-2008, 21:23:43 kirjoittanut liliana »

Poissa Matias.

« Vastaus #9 : 03-09-2008, 22:52:41 »
Vanha Makitan 7,2 voltin vehje on eikä sitä millään saa rikki. Tuo valaisinkin on ja sillä kyllä akut saa tyhjättyä ihan tyhjäksi. Sen olen huomannut jo vuosia sitten ettei nuo Makitan kalliit akut kestä sen enempää kuin tarvikeakutkaan.
Tuttu ammattimies jätti jo vuosia sitten vanhan vääntimensä minulle varaosiksi ja siinä oli elämää nähnyt Bilteman tarvikeakku tähän Makitaan.
Outo akku. Alkuperästä huolimatta se toimii viimeisenä näistä kaikista. Oli uudempia Makitan omiakin mutta ne hyytyi.

Kaikista oudointa oli että neljä kuukautta verstaassa lojuneena Bilteman akussa oli edelleen lataus..... :o  kun sen löysin jostain laatikosta ja piruuttani testasin, että joko lentää patterinkeräykseen.
...

Poissa Tombe

« Vastaus #10 : 03-09-2008, 23:44:26 »
Mä turasin aikoinani 20 v eräässä E-alkuisessa kansainvälisessä telecom-yrityksessä kunnes pomot huomasivat tyrineensä 3G-pisneksen ja "härregyyd" 50 000 sielua pellolle, minut mukaanlukien.

Yhtiö toimitti aikoinaan huippuluokan radiopuhelinjärjestelmiä ympäri maailmaa. Käsiradiopuhelinten akkuina käytettiin nicd-kennopaketteja jotka testattiin (Suomen markkinoita varten Suomessa), kennot yksitellen, kapasiteetin suhteen. Kennot lajiteltiin sitten kapasiteetin mukaan eri akkupaketeiksi. Muu konserni ihmetteli sitten miten Suomessa oltiin niin tyytyväisiä akkujen kestävyyteen ja testausmenetelmä levisi muualle kunnes todettiin, että menetelmä on liian kallis...
Kennojen toimittajina oli 3 eri yritystä joista tasaisimmasta laadusta vastasi panasonic.
Sen pituinen se...

Tuskin ajat ovat muuttuneet kustannustehokkuuden suhteen ja tarvitaan edelleenkin vain yksi paska kenno jotta koko akku on perseestä.
Olen täysin samaa mieltä sumun kanssa, säästetään luontoa ja käytetään johdinkoneita (tosin mulla on possin sininen akkupora johon olen oikein tyytyväinen  O0 )

Tombe

Poissa hanski

« Vastaus #11 : 03-09-2008, 23:56:54 »
Kerrotaan taas ensin etten tiedä sähkötekniikasta oikeastaan mitään, ihmetyttää kuitenkin nuo jutut Makitan akkujen iästä nehän ovat vielä aivan uusia riippumatta käytetäänkö niitä ammattimaisesti vai ei.
Ei sunkaan enää sellaisia latureita olekkaan jotka eivät tyhjää NC kennoja ennen latausta ja lataa niitä katkoen täyteen asti. Itselläni on De Waltin kone jossa muita toivomuksen varoja kyllä on mutta akut toimii jakestävät sen mitä uutenakin, en ainakaan huomaa eroa, kone on yli 5v vanha. Äkkiä arvioiden olen parin viime vuiden aikana poranut alkureijät ja ruuvannut ainakin 5000kpl ruuveja, 30mm kipsiruuvista 150mm karmiruuviin, joista suurin osa 90mm rakenneruuveja. Sittenkin paras akkukone on ollut Makitan, niitä ensimmäisiä, kiinteäakkuisia 7,2v.sia ei hajo sitten millään ja mikä ihmeellisintä niin koneen mukana tullut kiertimenkärki toimii edelleen.  8) >:D
- hanski

Kiitos Tombe, oli se hyvä etten kirjoittanut tuota lähes samaa juttua. Sen verran kuitenkin eroa omiin tietoihin että tuo kennojen tasaisuus vaihtelee eri merkeille riippuen niiden koosta ja kestosta. 90luvun molemmin puolin käytettiin Sanyota. Silloin kerrottiin myös huhua tuosta tehdaslajittelusta että parhaat kennot menivät mittalaitteisiin ja huonoimmat/epätasaisimmat työkoneisiin. Myöntää täytyy että 300 akkukennosta oli jo uutena oikkarissa n.1%. Nämä oli sellaisia juttuja jotka tulivat esiin RC harrastuksen myötä.  O0
« Viimeksi muokattu: 04-09-2008, 00:10:58 kirjoittanut hanski »

Poissa Lathe

« Vastaus #12 : 04-01-2009, 22:56:52 »
Olen näperrellyt monta Makitan akkua uusiksi.Erään elektroniikkahuollon kautta olen ostanut uusia akkukennoja jotka olen tinanut samalla tavalla kuin akku on alunperikin ollut.Ainoa huono puoli on hinta, laadukkaita kennoja käyttäen akun kunnostus maksaa n40€ työpalkkaa ei siitä saa.Mutta kun itselleen tekee kyllä se kannattaa.Ei toimivaa konetta kannata hylätä vanhan akun takia.Kaksi uutta akkua kun maksaa enemmän kuin uusi tarjouskone kahdella akulla.Olen saanut kavereiltani vanhoja akkuporia joista on akut loppu.Kunnostamalla akku minulla on nyt kolme toimivaa akkuporaa.

Poissa Pasi Himanen

« Vastaus #13 : 08-01-2009, 10:24:32 »
... Erään elektroniikkahuollon kautta ...

Lathe, voisitko antaa vähän tarkempia yhteystietoja?
Aiempi käyttäjänimi lobster

Poissa Arnie

« Vastaus #14 : 08-01-2009, 10:31:17 »
Olen näperrellyt monta Makitan akkua uusiksi

Kiinnostaisi minuakin mistä niitä kennoja saisi. Samoin muut vinkit kyseiseen hommaan, esim onko purkamisessa/kasaamisessa jotain huomioitavaa?