Kirjoittaja Aihe: Kierreongelma  (Luettu 1610 kertaa)

Poissa Riiviö

Kierreongelma
« : 20-08-2017, 08:54:56 »
Mulla on tulossa oleva kierreongelma eli englannista tulee valjaat joista ohjasavain poikki. Sis se lenkki mistä ohjas kulkee hevosen selän päällä olevasta silasta. Siinä on kierre joka kuvan mukaan on suurin piirtein M8 mutta tuumamittainen. Eli paksuus mittaa en kaverilta saanut mutta kierteitä hän laski 17 per tuuma. Onkohan kellään käsitystä mikä kierre ja mistä sais kierrepakan jos joudun valamaan uuden vastaavan? Osahan on messinkiä joten en voi sitä noin vaan korvata M8 aluskappaleella ja rosterisella uudella osalla... aluksi meinaan kyllä yrittää juottaa sen mutta jos näyttää ettei oikeen käy toimimaan niin sitten menee valuhommiksi.
Ihmisten tekemiä, miksen siis minäkin osaa...

Poissa Nicholas-69

Vs: Kierreongelma
« Vastaus #1 : 20-08-2017, 09:20:03 »
Normaali UNC kierre mikä menee noilla tiedoilla lähelle M8:a on 5/16-18

Poissa MaTaHa

« Vastaus #2 : 20-08-2017, 09:53:41 »
Kun saat sen rikkinäisen osan käteesi, käy sen kanssa Lahessa Liukkosen pultissa, sieltä luultavasti löytyy tieto ja työkalut.
Aina on selvitty!!

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #3 : 20-08-2017, 10:10:36 »

Poissa pekkanf

« Vastaus #4 : 20-08-2017, 10:48:09 »
Tervetuloa takaisin. Missä olet ollut?

Voiko sen mitenkään korjata vai uusiko pitää tehdä?

Käy pulttiliikeessä. Pyydä niitä arvaamaan koko, osta sellaista arvattua kierrettä vastaava pultti ja kokeile vastakappaleeseen.

Jos ei ole pulttia (UNC 5/16" on niin yleinen, etä löytyy melkein jokaisesta rautakaupasta jossa on on IKH:n kamaa.....mutta jos onkin joku harvinaisempi), niin lähetä mulle YV ja mä käyn paikallisesta pulttiliikkessä kyselemässä sekä postitan sen sulle jos löytyy, niin pääset kokeilemaan että varmasti on oikea eikä tule vikaostosta....pakat eivät ole halpoja jos jos tilaan kauempaa, niin joudut odottelemaan.

Jos se on noin yleinen, niin motonetistä löytyy...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786667/RUKO-Kierrepakka-516UNC-181

Mikäskokoinen väännin sulla on pakkaan? Mulla on varmasti 4 väännintä yksittäin ostettuna ja aina iskee kylmä hiki että onko oikea koko ja joka kerta kun ostan uuden pakan niin pitää tarkistaa.

Pekka

Poissa Teemu

Poissa MasaP

• Tuusula
« Vastaus #6 : 20-08-2017, 16:22:20 »
Jos rikkoontunut osa on messinkiä tai pronssia, niin hopeajuotoksella korjaus kyllä onnistuu.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Poissa ohrana

« Vastaus #7 : 20-08-2017, 19:29:43 »
Oon Pekan lailla kaivannu monitoimi-Riiviön kirjoituksia palstalla, paranna tapasi!

Poissa Riiviö

« Vastaus #8 : 21-08-2017, 09:07:24 »
Höm joo. Ollu vähä kaikellaista... lusikatkii meni jakoo, lievästi ollu hommaa isän äkillisen poistumisen johdosta jne.
Mutta joo meinasin hopealla juottaa jos vaan onnistun. Mutta jos sulatan koko p...kan tai juotan sen vituralleen niin uuttahan sitä pitää valaa. Muistelen että joskus mulla oli valjaat joissa oli just joku "witvortti" kierre noissa. Vaihdettiin ohjasavaimet millisiin ja tehtiin tapilla M8 jenkat vastakappaleisiin. Pahoittelut näppylöintivirheistä, kännykällä kirjoitus on nakkisormilla hankalaa.

Poissa Riiviö

« Vastaus #9 : 21-08-2017, 09:10:11 »
Niin ja hyvä vinkki tuo pulttikauppa, kouvolan pultti lienee lähin palveleva alan liike kuusaalla.

Poissa Riiviö

« Vastaus #10 : 12-10-2017, 19:29:14 »
Juuuh kävin siis asiantuntijaliikkeessä Kouvolan Pultissa ja siellähän kaveri sitten totesi että juuh 3/8" U mikäsenytolikaan... Noh nythän on niin että mä meinaan tän juottaa, mutta kun ja jos sulatan sen pilalle niin meinaan varuiksi tampata pari kolme hiekkamuottia niin että niihinhän joutuu kierteen kyllä pyörittämään, jos siihen tilanteeseen mennään. Visuna haluan tietysti varmistaa takamukseni joten tosiaan varasuunnitelma on jo olemassa ;D