Kirjoittaja Aihe: Mikä *** jumitti mutterin?  (Luettu 4325 kertaa)

Poissa Nicholas-69

  • Viestejä: 253
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #15 : 29-08-2017, 12:53:15 »
Hilti on tosin lobannut tuotteensa voimakkaasti rakennesuunnittelijoille, niin usein niitä on pakko käyttää.

Oikaisempa hieman tätä virheellistä käsitystä

Hiltin tuotteita joutuu usein käyttämään sen takia että Hilti on kehittänyt laajimman valikoiman "Hyväksyttyjä" tuotteita jotka täyttävät erilaisia standardeja joita vaaditaan esim siltojen rakentamisessa ja muissa rakennuskohteissa joissa kiinnityksen pettäminen aiheuttaisi hengenvaaraa tai muuten ovat ns suuririskisiä rakenteita joiden kiinnitykset ei saa pettää.

Ja lisäksi Hilti on ainoa valmistaja joka tarjoaa käyttäjilleen PC yms ohjelmia joilla valita tarpeeseen sopivat kiinnittimet

Poissa rantanek

  • Viestejä: 55
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #16 : 29-08-2017, 16:58:21 »
Hilti on tosin lobannut tuotteensa voimakkaasti rakennesuunnittelijoille, niin usein niitä on pakko käyttää.

Oikaisempa hieman tätä virheellistä käsitystä

Hiltin tuotteita joutuu usein käyttämään sen takia että Hilti on kehittänyt laajimman valikoiman "Hyväksyttyjä" tuotteita jotka täyttävät erilaisia standardeja joita vaaditaan esim siltojen rakentamisessa ja muissa rakennuskohteissa joissa kiinnityksen pettäminen aiheuttaisi hengenvaaraa tai muuten ovat ns suuririskisiä rakenteita joiden kiinnitykset ei saa pettää.

Ja lisäksi Hilti on ainoa valmistaja joka tarjoaa käyttäjilleen PC yms ohjelmia joilla valita tarpeeseen sopivat kiinnittimet

ja laskea kiinnitysten väliset etäisyydet  :smitten: Itse kemialliseen ankkurointiin, se on kai ainoa menetelmä, jolla pystytään tekemään suuren kuormituksen kiinnityksiä, koska kuormitus jakaantuu tasaisesti ja varmasti koko matkalle ja saadaan kuormitusarvo myös haljenneeseen betoniin. Mekaanisissa ankkuroinneissa kuormitus tulee aika pienelle alalle.

Näistä syistä tulee itse kirjoitettua pääsääntöisesti hit-hy 170 tms ja eipä tuo ruuttamalli ole ainakaan 8-vuoteen hiltillä muuksi muuttunut  ::)

Poissa otus

  • Viestejä: 1 277
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #17 : 30-08-2017, 11:34:43 »
 Hyvin löyhästi aiheeseen liittyen kerronpa tarinan. Maan alla kaivoksissa tuppaavat tunneleita lujittamaan useilla eri menetelmillä. Ruiskubetonoinnissa on hutun sekaan sotkettu lasikuitua ja mokoma on sangen hyvin tarttuvaa sellaista. "Naulaus" taasen tarkoittaa toistametrisiä reikiä joihin tuupataan kyljestään halkaistu putki, joka puolestaan hakataan perille siten että putki turpoaa paikoilleen. Naulojen päissä on teräslevyt "prikkoina". Jos verkotetaan, naulataan betoniraudoitusverkko paikoilleen ed. "nauloilla". Joissain paikoin olen nähnyt kuinka melko järeää reikänauhaa naulataan seiniin ja luonnollisesti kaikkia näitä ed. menetelmiä voidaan yhdistellä keskenään. Oikein huonoissa paikoissa porataan 20 metrisiä reikiä säteen suuntaisesti ja reikiin teräsvaijeri jonka jälkeen betonikura pumpataan reikään hyvin suurella paineella jolloin betoni tunkeutuu lustiin (halkeamiin) kokolailla hyvin.

 Kaikesta huolimatta, olen päässyt näkemään kuinka luonto kuittailee takaisin ja luonnonkivi osaa tulla alas tunnelin katosta, vaikka sitä olisi koetettu paikoillaan pitää. Valitettavasti en saa laittaa kuvia näytille, mutta taannoin otin kuvan suurehkon pakettiauton kokoisesta kivestä tunnelin pohjalla jonka selkämyksestä törötti näitä nauloja.

 Tarinan opetus on se, ettei paraskaan lukitus/ankkurointi toimi jos kivimateriaali antaa periksi.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Tee

  • Viestejä: 1 029
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #18 : 31-08-2017, 06:05:28 »
Hilti on tosin lobannut tuotteensa voimakkaasti rakennesuunnittelijoille, niin usein niitä on pakko käyttää.

Oikaisempa hieman tätä virheellistä käsitystä

Hiltin tuotteita joutuu usein käyttämään sen takia että Hilti on kehittänyt laajimman valikoiman "Hyväksyttyjä" tuotteita jotka täyttävät erilaisia standardeja joita vaaditaan esim siltojen rakentamisessa ja muissa rakennuskohteissa joissa kiinnityksen pettäminen aiheuttaisi hengenvaaraa tai muuten ovat ns suuririskisiä rakenteita joiden kiinnitykset ei saa pettää.

Ja lisäksi Hilti on ainoa valmistaja joka tarjoaa käyttäjilleen PC yms ohjelmia joilla valita tarpeeseen sopivat kiinnittimet
Muillakin brändeillä on laaja valikoima hyväksyttyjä tuotteita, tähän mennessä on melkeinpä jokaiseen hiltin kiinnikkeeseen löytynyt vastaavat arvot ja hyväksynnät täyttävä eri kauppanimellä myytävä tuote.

Mitoitusohjelmat ovat olennainen osa lobbausta ja niitä hyödynnetään, eikä siinä mitään väärää ole.

Poissa Jnes

  • Viestejä: 66
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #19 : 31-08-2017, 20:04:14 »
Ainakin "ennen" toimitetiin nuo rosteriset ruuviliitoskomponentit "vahattuna", jotta loppukäyttäjä ei sössi kiinnityksessä. Selittää ehkä osan siitä "ettei näin ikinä ennen tapahtunut".

Pekka

Meil töis mutterilootis lukee kyl waxed kaikis A2 ja A4 paketeis mut kiinni leipoo ellei rasvaa lisää.
Kiristellään kyl melkeen kaikki porakoneil mut onnistuu käsipelilläki kiristämäl nalkkaus melkee heti jossei rasvaa lisää  ;D

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 781
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #20 : 31-08-2017, 21:55:38 »
Ainakin "ennen" toimitetiin nuo rosteriset ruuviliitoskomponentit "vahattuna", jotta loppukäyttäjä ei sössi kiinnityksessä. Selittää ehkä osan siitä "ettei näin ikinä ennen tapahtunut".

Pekka

Meil töis mutterilootis lukee kyl waxed kaikis A2 ja A4 paketeis mut kiinni leipoo ellei rasvaa lisää.
Kiristellään kyl melkeen kaikki porakoneil mut onnistuu käsipelilläki kiristämäl nalkkaus melkee heti jossei rasvaa lisää  ;D

Ehkä valmistaja jättänyt vahan kulueränä pois, mutta unohtanut muuttaa pakkausmerkinnät O0. Tai useinhan ne oli lähinnä jäämiä muokkauksessa tarvittavista voiteista.

Reilu meininki.

Pekka

Paikalla Markus Nylund

  • Viestejä: 844
  • Vantaa
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #21 : 31-08-2017, 22:01:31 »
Taisivat vahatakin ennen paremmin. Nykyisissä vahatuissa ei juuri vaha tunnu näpeissä. Kaikki oli ennen paremmin. Mitä ennemmin sen paremmin. Toisten mielestä ei olisi edes pitänyt laskeutua puista. Joidenkin mielestä ne puutkin oli jo vikaliike. Tässä nyt kuitenkin ollaan ja muistetaan voidella ne rosterikierteet.

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 650
  • Siuntio
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #22 : 01-09-2017, 05:12:38 »
Jostain kumman syystä pursipuolen rikauksissa A4 mutterit pyörii ketterästi kaudesta toiseen A4 vanttiruuveissa ilman mitään voitelua. Kierteet tavanomaisia ja yhteensopivia ämmiä. Voimat ovat isoja 10-20m mastoissa ja  kuluttavaa vaihtokuormitusta on riittävästi tarjolla. Lieneekö raksapuolen "edulliset" ruuvituotteet laadullisesti huonompia kuin venekaupan sikahintaiseksi tuomitut kierreosat?
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #23 : 02-09-2017, 10:57:20 »
Jostain kumman syystä pursipuolen rikauksissa A4 mutterit pyörii ketterästi kaudesta toiseen A4 vanttiruuveissa ilman mitään voitelua. Kierteet tavanomaisia ja yhteensopivia ämmiä. Voimat ovat isoja 10-20m mastoissa ja  kuluttavaa vaihtokuormitusta on riittävästi tarjolla. Lieneekö raksapuolen "edulliset" ruuvituotteet laadullisesti huonompia kuin venekaupan sikahintaiseksi tuomitut kierreosat?

voisko olla mahdollista, että vartavasten veneeseen tarkotetut tollaset pultti/mutteri yhdistelmät saattavat olla väljemmiksi tehtyjä, jollonka ei narahda kiinni?

perämoottoriasennuksissa monissa veneissä törötti peräpeilissä valmiina 2 kappaletta rst kierteitä. ne oli koneen alemmat kiinnityspisteet, kiinteesti veneessä kiinni. siihen, kun meni sovittaan konetta ja poras vielä ylemmille pulteille reijät, niin kyllä nappasi hienosti kiinni, jos ei voidellut ja jos vielä oli lasikuitupölyä jengoissa. puhdistus ja ketjurasva oli parasta lääkettä kiinnileikkaamattomuuteen. mutterinsärkijällä sai toisinaan pistellä muttereitä halki, kun jumahti niin totaalisesti kiinni.

Poissa wallenperi

  • Viestejä: 1
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #24 : 16-11-2017, 21:19:29 »
Töissä asennellut hast. ruuveja yli 30 vuotta. Olen oppinut kantapään kautta rasvaamaan aina kierteet molybdeeni pohjaisella rasvalla ( esim. molycote ). pienikin sipaisu rasvaa kierteisiin poistaa leikkaantumisen vaaran.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #25 : eilen kello 15:53:20 »
lisätään vielä. oli yamahan peräprutkujen mukana toimitettavissa rosteripulteissa ilmeisesti sinkitys päällä. näytti meinaan ihan sinkityiltä pulteilta, mutta rosteria niiden oli kaiketi oltava, kun niin muuttumattomina säilyivät vuodesta toiseen veneen perässä. rosteripultin sinkityksessähän ei ruostumattomuuden kannalta ole mitään järkeä, mutta jos se estää kiinnileikkaantumisen asennuksessa/irrotuksessa, niin sehän selittäisi syyn sinkitykselle.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 364
Vs: Mikä *** jumitti mutterin?
« Vastaus #26 : eilen kello 15:58:41 »
lisätään vielä. oli yamahan peräprutkujen mukana toimitettavissa rosteripulteissa ilmeisesti sinkitys päällä. näytti meinaan ihan sinkityiltä pulteilta, mutta rosteria niiden oli kaiketi oltava, kun niin muuttumattomina säilyivät vuodesta toiseen veneen perässä. rosteripultin sinkityksessähän ei ruostumattomuuden kannalta ole mitään järkeä, mutta jos se estää kiinnileikkaantumisen asennuksessa/irrotuksessa, niin sehän selittäisi syyn sinkitykselle.
Ja esim Swagelok käyttää putkiliittimissään kierteissä hopeointia. Hintakin on kyllä sitten ihan sen mukainen kun joku peukalonpään kokoinen varttituuman rst liitin on 30 euroa kappale.