Kirjoittaja Aihe: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia  (Luettu 8277 kertaa)

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« : 10-09-2017, 12:21:45 »
Tuli eilen avautuduttua tuolla pubin puolella ja linkityksellä tämä ei enää parane, joten valitut palat tässä ketjussa.

Vähän taustoja:

Taisin joskus jossain kehua että tuli ostettua cincinnati tool and cutter grinder 2...osa syynä ostopäätökseen oli runsas varustelu (tosin joitakin osia puuttui ja jotkut osat olivat hyvin kuluneet), mutta kaikki tärkeimmät osat vaikuttivat olevan kunnossa, karassa ei klappia, kaikki liikkui helposti, palkeet kunnossa, keskusvoitelu, siinä öljyä ja selkeesti käytetty.

Kara huoletti eniten, mutta se vaikutti kunnolliselta, meggeröin koneen ja koekäytössä ei ollut ääntä saati sitten klappia.

Mietin kovasti että puranko karan ja voitelenko sen uudestaan. Siinä ei ole voitelunippoja, vaan kara pitää purkaa voitelua varten vaikkei laakereissa olekkaan hankaavia tiivisteitä, on labyrintit. Päädyin kuitenkin siihen että on olemassa huomattava riski, että rasvaus ei onnistukkaan ja rikon laakeroinnin. Molemmissa päissä on viistokuulalaakerit pareittain, toinen pari on kiinteä, toinen kelluva.

Jotakuinkin tälläinen, mutta ulkoa sileet laipat eikä noita holkkeja näkyvissä:
http://www.lathes.co.uk/cincinnati-tool-and-cutter-grinder-number-2/img5.jpg

Tänään sitten yllättäen lähti pitämään selkeesti laakeriääntä. Sammutin heti ja heittokelolla mittasin välykset: Aksiaalisuunnassa ei havaittavasti (heittokellon viisari ei edes värähdä, asteikkoväli 0,01 mm). Radiaalisuunnassa saakelin 0,03 - 0,04 mm välystä. Vapaan pään parilaakeri, aivan kun laakeri olis läheneet liikkeelle, sellainen omituinen kuminauhamainen tuntuma. Saakeli. Ei ole mitenkään vähäinen harmitus.

Saunakaljan jälkeen luin kaikki kuukkelin löytämät manuaalit ja uskottavimman tuntuiset korjauskeissit. Näköjään ei kosketa, jos toimii ja heitetään kuikkaa, jos rikkoutuu.

Manuaalit sanoo ettei voi korjata: lähetä valmistajalle. Löyty sentään ohje miten sen karan saa pois, tästäkin on apua, vaikka se voittopuolisesti selkisi edellä linkitetystä kuvasta.

ja asiaan tai hieman vierestä...

Tänään sitten hieman rauhotuttua päätin ruveta tarkastelemaan paremmin ja puran sen verran että humpan tahtilaji selvii.

Heiton mittaus

Mittasin heitot, aksiaalisuunnassa ei mitään, radiaaliheitto kiinteen laakeroinnin päässä mittakellon ja minun voimien ulottumattomissa, vapaan laakeroinnin päässä radiaaliheitto 0,02 mm kylmänä. Hmm. Paranisko vain kiristämällä?

[ Guests cannot view attachments ]


Kiven pitimien irrotus

Ensin piti irrottaa hiomakaran päässä olevat hiomakiven pitimet ja toiselta puolelta jatko.

Pitimet on "Sopko" malliset, lyhyt kartio ja kummassakin päässä OIKEAKÄTINEN kierre, joten aukee normaalisti. Noin 8 mm kokoinen tuumanen kuusiokoloavain, eikä liikahda mitenkään. Avainta ei saa takoa vasaralla, tässä on viistokuulalaakerit. Joten pienin (ja ainoa) talosta löytynyt pultimopo, 3 bar painetta ja kaksi pikkuista päräystä jonka jälkeen käsin auki. Kun ruuvi lähtee kiertymään auki, niin se tunkaa kartion irti. Näppärä.

[ Guests cannot view attachments ]

Jatko oli tiukasti kiinni ei lähtenyt vetämällä: Kylmäspray niin syvälle kun pilli meni, minuutti suhattamista ja nujuuttamalla irti. Helppoa kun heinänteko.

[ Guests cannot view attachments ]

Pekka
« Viimeksi muokattu: 10-09-2017, 12:34:30 kirjoittanut pekkanf »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #1 : 10-09-2017, 12:24:28 »
Olispa kiva kun vois korja tekstejä kun mulla on lukihärö ja huomaan vasta seuraavana päivänä virheet.

Pölysuojien irrotus

Pölysuojat on kiinni kuusiokoloruuveilla, jotka ovat aivan aitoja tuumasia (kuten muutkin tässä koneessa). Puhdistin kannat ja ympäristön. Kuusiokoloruuvit aukesivat helposti ja vapaan laakerin päässä oleva pölysuoja lähti helposti irti.

Alta paljastuu labyrinttirenkaan kiinnitys ja laakerin ulkokehän kiinnitys.

Mittailin kamat, pitäne askarella sopivat avaimet ja arpoa kierteiden avaus suunta. Olisko mitään syytä poiketa normaalista oikeakätisestä?

Toisen puolen pölysuoja ei sitten lähdekkään irti käsivoimin. Pitääpä kokeilla ruosteen irrotusainetta ja kuumailmapuhallinta miedolla asetuksella.

Pekka
« Viimeksi muokattu: 10-09-2017, 12:37:50 kirjoittanut pekkanf »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #2 : 10-09-2017, 12:36:59 »
Ruuviliitoskomponenttien mittausta ja tulkkausta

Tönärillä enimmäkseen..

Nyt oli hyötyä kun kerran tilasin kaikki tuumaset pienet koot hopeaterästä (keskiöttömästi hiottu tuumakokoihin) jotka myyjältä löytyi.

Sisemmät oli sopivimmat 5,0 mm tangolla kun lähin tuumakoko ja ulompaan 3,0 mm lähimmän tuumakoon (3,2 mm ) sijaan.

Erikoista!
« Viimeksi muokattu: 10-09-2017, 12:40:47 kirjoittanut pekkanf »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #3 : 10-09-2017, 12:45:10 »
Hihnan löysäys

Hihan löysääs aivan manuaalin mukaan. Ylhäältä kilpi irti.

Alhaalta kaksi kuusioruuvia löysälle ja hammastanko/pinioni/käsiväännin menetelmällä avitetaan himppasen ylös ja hihna pois hihnapyörältä: Näköjään noin 4000 rpm. on hitain mitä on tarjolla.


Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #4 : 10-09-2017, 13:49:06 »
Pölysuojan irrotus rev2.

Kiinteen laakeroinin puoli olikin hieman tiukemmassa. Ei lähtenyt käsivoimin.

Hieman lämmitin kuumailmapuhaltimella, irrotusöljyä, eikä liikahtanut.

Leikkasin muovia suojaksi ja otin ranskalaisten autojen korjauspihdin (hankittu xantun "pallojen" eli hydrauliikka-akkujen irrotukseen) ja hieman nitkuttelua. Siltikin kovassa mutta tuli irti.

Joku nuija on käynyt täällä. Tietääpä mihin suuntaan pitää irrottaa.


Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #5 : 10-09-2017, 14:03:43 »
Viestin "Vastaus #1" pölysuojan kuusiokoloruuvien avainkoko on 3/16"

Ja studiojoukkueelle kysymys:

1) Yritänkö ensin avata paikoillaan van ongelmalaakerin puoleisen pään ja tutkin voiko siihen vaihtaa rasvat ja kiriä kun se paikoillaan?

vai

2) Yritän purkaa ja vaihtaa molempien päiden laakerit?

Impperialistilaakerit, eivät välttämättä maailman yleisimmät....voi maksaakkin jos sattuu saamaan.

Mun onnistumisprosentti on ollut korkea pyöränlaakereissa ja sähkömoottoreissa, mutta ei suinkaan 100% eksoottisemmissa koneissa jotka on rajoilla jo valmiiksi.

Jokatapauksessa laakerin kehien irrotukseen pitää tehdä avaimet ja pitää aukaista paikoillaan (ennen karan poistoa) nuo ongelmalliset ruuviliitosrinkulat jotka pitää laakerit paikoillaan koska ei ole penkkiä missä homman tekis kara irti.

Kokeilin ohjeen mukaan löysätä karan kiinnityksen ja irrottaa karan aseteinruuvit, niin kyllä kara liikku, joten lähtene helposti irti.

Mitäs mieltä?

Pekka

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #6 : 10-09-2017, 19:45:48 »
Nonniin nyt on tehty sitten yksi avain joka sisältää pinnit kahdelle eri mutterille. Sopii paikoilleen, nihkeesti, mutta menee.

Yllättäen oli reiät ihan himppasen pienemmät toisella puolella.

Pitihän tota kokeilla hanskat kädessä: Yksikään mutteri ei käänny käsivoimin.

Seuraava kysymys:

1) Luuletteko että olis normaalit oikeakätiset kierteet, eikä mitään vasemman puolen liikennettä?

2) Onkohan käytetty lukitetta vai pelkästään momentissa?

Pekka

Poissa sahamies

  • Viestejä: 118
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #7 : 10-09-2017, 22:15:15 »
Harmillinen tapaus ja vaikeita kysymyksiä (ainakin omalle asiantuntemukselleni), mutta hyvin esitettynä O0 Seuraan kiinnostuksella kuinka homma etenee

Koittaisin itse avata renkaita oletuksella että oikeakätinen kierre. Lämmittäisin ensin melko hyvin kuumailmapuhaltimella ja sitten yrittäisin avata luultavasti naputtelemalla ja tunnustelemalla mitä tapahtuu. Riittävä lämmitys höllää lukitteet jos sellaisia on käytetty.

Hienon näköinen kone muuten. Kaiken järjen mukaan tuollainen on rakennettu korjattavaksi. Aivan yleisenä ohjeena jos jokin vastustaa, ei tahdo aueta yms. niin ei saa hätiköidä vaan miettiä kuinka tulisi tehdä ja antaa esim. lämmölle/irrotusöljylle runsaasti aikaa vaikuttaa.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #8 : 11-09-2017, 09:13:07 »
Kiitos

Nää laakerit on imperialistimitoituksella ja aikoinaan ovat olleet hyvinkin kallita pari. Ei mitään syytä naputella tai hakata. Tässähän on parisovitetu laakerit molemmissa päissä vastakkain. Toisessa päässä kiinteesti pesässä kiinni, mutta yleensä tosiessa päässä päästetään paketti "kellumaan" aksiaalisesti jotta saadan välyksettömäksi, mutta sallitaan karan lämpöliike.

Juuri tästä karasta en ole löytänyt halkileikkauskuvaa, joten lähden oletuksesta että onnistunutta konstruktiota ei ole juuri muuteltu.

Pyörittelin akselia ilman hihan kuormitusta ja kuulen laakeriäänen molemmin puolin, joten olen varma että molemmat puolet ovat finaalissa eikä kananta yrittää elvyttää.

Suunnitelma on nyt avata "mutterit" paikoillaan ja sitten irrottaa kara puretaavaksi. Tää on nyt korkein prioriteetti hommissa selvittää voiko sen karan korjata (tilata laakerit siihen) vai pitääkö tehdä uusi kara välttävällä laakeroinnilla.

Pekka

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #9 : 12-09-2017, 04:46:19 »
Kyllähän ne karan päät avautuivat aivan hyvin. Normaali oikeakätinen kierre ja selkeesti vedetty "perille" muttei mitenkään todella kireellä tai ilmeistä ruuvilukitetta. Mutta sen verran kiinni kuitenkin että olis ollut aivan tyhmää lähtee naputtelemaan taltalla auki, kuten välillä näkee tälläisten osien runtelua.

Joten piti kurkata sisälle ja samantien takas kiinni....purkuun menee.

[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]

Avasin myös karan asetinruuvit ja "lohkon" kiristysruuvit - kuvassa etualalla näkyy "lohkon" avausruuvit, ehkä puoli kierrosta avasin ja koko karapaketti nitkahti liikkeelle. Helppo homma.

Pikanttina yksityiskohtana tuo viimeisen kuvan etualalla/keskellä oleva "Oil" ruuvi, joka aiheutti mulle paljon ihmetystä. Asiaa hieman tutkittuani se ei ollenkaan vaikuta miltään öljytulpalta vaan vaikuttais olevan karan kiertoliikkeen lukitusruuvi.  O0

Pitää etsiä muutama pikkulaatikko että saa karan osat pysymään järjestyksessä ennen putsausta, tuota ei ole tarkoitettu käyttäjän purettavaksi, joten ei välttämättä ole merkintöjä.

« Viimeksi muokattu: 12-09-2017, 04:51:44 kirjoittanut pekkanf »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #10 : 12-09-2017, 08:02:46 »
Jos saa arvata niin:

Vapaan lakkeroiinin puoleisessa päässä on kaksi urakuulalaakeria vierekkän ja laakerin pidätin ei puristu ulkokehään. Akselimutteri lukitsee sisäkehät karalle.

Toisessa päässä pitäis olla viistokuulalaakerit <> asennettuna ja akselimutteri puristaa sisäkehät karalle sekä laakerin pidätin puristaa ulkokehät yhteen ja olaketta vasten. Jos tälläinen rakenne, niin erittäin tod. näk. parihiotut.

Eiköhän tuokin mysteer selvii purkamalla, tutkimalla ja mittailemalla.

Pekka

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #11 : 12-09-2017, 21:31:57 »
OK, Ensin merkkasin osia ja "tuntomerkit".

Kara purkaantui helposti, vaikka kuvassa on järeä ulosvedin, niin kahden laakerin pää irtosi ihan herkällä otteella kävivoimin kiertämällä ja toinen pää vaati avimen ulsovetäjään ja "nitkahduksen" jäkeen lähti sekin helposti.

Onpa erikoinen rakenne, yllättäen metriset laakeri. Karaputken ulkohalkaisija noin 77,78 mm.

Toisessa päässä 2305 ja toisessa päässä kaksi 6305 koon laakeria.

Pekka


Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #12 : 12-09-2017, 21:41:47 »
Toisessa päässä siis yksi SKF 2305 koon laakeri, nimellisesti 25x62x24 mm. Tämä on se laakeri joka lähti oirehtimaan.

Ulkokehässä merkintä NW05 ja sisäkehässä merkintä SKF 2305.

Ulkokehä liukui vapasti eikä labyrinttitiiviste/ulommainen mutteri ota kiinni laakerin kehään. Siisäkehä oli tukevasti kiinni karassa pitää tutkia vielä tarkemmin oliko sovite, sovitekorroosio vai liima.

Hyvin pajon näytää tältä:
https://www.agrolager.de/product_info.php?products_id=12100840

Poislukien kuulapidin.

Mitä mieltä studiojoukkue?


Pekka

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 369
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #13 : 12-09-2017, 21:53:28 »

Onpa erikoinen rakenne, yllättäen metriset laakeri. Karaputken ulkohalkaisija noin 77,78 mm.

Metriset kuulalaakerit ovat kuulemma jenkeissäkin todennäköisempiä wanhoissakin koneissa kun kuulalaakeri on eurooppalainen keksintö. Kartiorullat sitten todennäköisemmin impperialistisiä.
Sytytystulppin kierteet on kai olleet myös jo iän päivät metrisiä.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 242
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #14 : 12-09-2017, 22:13:25 »
Pekka, mitä mieltä pitäisi olla?
Aiempi käyttäjänimi sepän poika