Kirjoittaja Aihe: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia  (Luettu 8276 kertaa)

Paikalla Teo Pelho

  • Viestejä: 4 119
  • Kerava
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #105 : 06-10-2017, 21:38:57 »
Tuo karkaistu välikemateriaali leikkautuu mainiosti teräväreunaisella tuurnalla ja terävällä vasaraniskulla pystysyistä koivutukkia vasten.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #106 : 11-10-2017, 22:07:01 »
Oli ylimääräinen tunti niin kokosin karan. Laittamatta vielä paikoilleen, joten jäljellä on hihnan asennus, karan asennus, hihnan kiristys, testaus ja kiven asennus.

Laakerien sovite ulkokehällä on liki löysä, sisäkehä on kokolailla tiukka akselille. Ei olis mennyt ilman prässiä.

Kaikki vaikutti menevän hyvin, mutta sen tietää vasta kun hioo jonkin aikaa.

Pekka

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #107 : 14-10-2017, 20:58:36 »
Tänään mietin miten päin mä haluan kiinteen laakeroinnin puolen pään ja miten ne kootaan. Löin kamat kasaan ja pyörittelin muutaman minuutin. Yllättävän hiljainen.

Erikoinen asia on se että:
1. Kylmänä, heti paikoilleen laiton jälkeen oli heittoa 0,002 mm ja joustoja käsivoimin n. 0,01 mm kiinteen laakerin päässä ja vapaan laakerin päässä 0,05 mm.
2. Viiden minuutin käytön jälkeen ei untunut yhtään lämpenevän mikään ja heitto pysyi samana, mutta "joustot" pienenivät noin 50%:n.

No, eiköhän tuon laakeroinnin kunto selvii jonkun ajan kuluessa.

Pekka

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #108 : 17-10-2017, 21:32:47 »
Tänään otin lämpömittarin autotalliin ja pyörittelin karaa tunnin aikana noin 40 minuuttia tyhjiltään ilman muuta kuormitusta kun hihnan kireys.

Autotalli ja laakeroinnin lämpötila oli 14C alussa.

2305 laakerin puolen pää nousi viidessä minuttissa liki 16 astetta ja pysyi siellä koko loppuajan. Ulkopuolelta lämpötila nousi n. 15-16C, karan päästä(pultin reiästä n. 16C.

Tiukemman pään kaksi 6305 koon laakeria tuotti enempi lämpöä ja kuvittelisin äänen muuttuneet hieman, joten pysäyttelin alussa ja tsekkasin miltä se tuntuu pyöritellä käsin ja vaihdoin suuntaa 5-10 min. välein. Lämpötila nousi 15 minuutissa 22C karan päästä ja karan ulkopuolen läpötila hitaasti n. 16C, jonka jälkeen karan lämpötila lähti laskemaan hitaasti ja stabiloitu hieman päälle 21C.

Olettaisin äkkisistään, että tähän asti kaikki mennyt hyvin ja seuraavaksi pääsen ruuvaaman loput osat paikoilleen ja testaamaan käytännössä hiomajälkeä.

Pekka
« Viimeksi muokattu: 17-10-2017, 21:48:04 kirjoittanut pekkanf »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 791
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #109 : 12-11-2017, 12:41:12 »
Edelleen toimii ja kukkuu, tosin en ole hirveesti kerinnyt käyttämään, tähän koneeseen on tulossa pri pikku päivitystä josain vaiheessa.

MUTTA sain hieman jälkijättöisesti oikein hyvän linkin karalaakerointien DIY vaihtamisesta etenkin jos on kyse CNC vehkeistä. Linkin asiat koskevat vähän vaativampia projekteja ja erilaisia laakerointeja, mutta jos mulla olisi ollut tuo linkki, niin ehkä olis säästänyt monen päivän opiskelulta.

https://highspeedtechnologies.com/category/how-to-replace-cnc-spindle-bearings/

Toisaalta tulipas selviteltyä perusteellisesti ihan itelleen ja tuon linkin asia on todella hyvin kirjoitettu eikö mitään triviaalien asioiden salailua,

Pekka