Kirjoittaja Aihe: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia  (Luettu 8223 kertaa)

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 392
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #15 : 12-09-2017, 22:19:28 »
Oliko laakereissa mitään merkintää tarkkuusluokasta,monesti tuollaisissa koneissa ei ole ihan tavallinen laakeri.Vaikka merkintä on sama voi olla välykseltään eri kuin normi laakeri.

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 784
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #16 : 12-09-2017, 22:27:36 »
Toisessa päässä on kaksi kuulalaakeria 25x62x17 , jotka vaikuttavat parisovitetulta!

Merkintöjä on enemmän, ulkokehän pyöristyksen lähellä on maksimiheiton merkki, ulkokehällä SKF EC, sisäkehällä 6305 C7 B3 G1 ja paritusmerkit toisella puolella.

Periaatteessa prinesessaversio tästä:
https://www.agrolager.de/product_info.php?products_id=11060364

MUTTA osa merkinnöistä on luettu väärin tms. esim. sisäinen välys C7 merkintä on pakko olla väärin...toisaalta C1 olis myöskin outo....C0 olis normaali.

http://www.skf.com/sg/products/bearings-units-housings/roller-bearings/principles/bearing-data-general/bearing-internal-clearance/index.html

Sitten pitäis olla joku tarkkuusmerkintä P6 tms. Toisaalta nää on ameriikassa tehty eikös niillä ole ABEC-luokat joiden numerojärjestys on käänteinen?

Olisko joku 6305.P6 FAG riittävä?

Pekka





Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 784
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #17 : 12-09-2017, 22:37:32 »
Olin juuri pääsemässä asiaan...

Siis tuo pendelikuulalaakeri 2305 ei vaikuttanut siltä että siinä olis mitään tarkkuusmerkintöjä....karahan on kahtia, hihnapyörä välissä jne. joten toinen pää vaan roikkuu mukana....on muutenkin epäpyhävalinta.

Toisessa päässä on selkesti parisovitettu/valikoitu tms. urakuulalaakeri, joissa on suurimman heiton merkinnät ulko/sisäkehällä ja joku kohdistusmerkki ulkohenän laidassa.

Näiden kahden parina olevan urakuulalaakerin 6305 merkinnöistä en saa tolkkua.Ajattelin katsoo jos löytys jotain normaalia CN/P5 laakeri, ehkä se riittäis mun autotallihommiin, muttei suorilta löydy.

Pekka

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 784
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #18 : 13-09-2017, 08:34:20 »
Ammulla kurkkasin vähän SKF:n kataloogia ja tuosta 6305:sta on enempikin tarinaa ja variantteja
http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/index.html?designation=6305#

Toleransseista: Normaali, P4, P5

ja löytyy jopa parisovitettuja.....mutta ei tietenkään kaikkina kombinaatioina eikä nämä näytä olevan normaalia laakeriliikekamaa.

Katselin että tolla akselihalkaisijalla olis helpompaa löytää viistokuulalaakeripari, mutta halkaisija olisi pienempi. En edes katsonut kuormia.

Ehdotuksia laakereiksi?

Kiitos,
Pekka


Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 366
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #19 : 13-09-2017, 09:01:08 »
SKF Explorer tais olla P5 vaikkei sitä erikseen ois merkattukaan (tai no käytännössä about kaikki merkkivalmistajien kuulalaakerit taitaa olla P5 tarkkuusluokkaa)

Paritellut laakerit onkin sitten oma lukunsa. Itte mahtaisin labrata vakiolaakerit shimmilevyjen kanssa... ei ehkä ideaalinen ratkaisu, mutta taatusti parempi kuin vanha koriseva laakeri.

Onko kukaan muuten koittanut mitata vakiolaakerien epäkeskisyyksiä?

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 247
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #20 : 13-09-2017, 09:38:22 »
Olin juuri pääsemässä asiaan...

Siis tuo pendelikuulalaakeri 2305 ei vaikuttanut siltä että siinä olis mitään tarkkuusmerkintöjä....karahan on kahtia, hihnapyörä välissä jne. joten toinen pää vaan roikkuu mukana....on muutenkin epäpyhävalinta.

Toisessa päässä on selkesti parisovitettu/valikoitu tms. urakuulalaakeri, joissa on suurimman heiton merkinnät ulko/sisäkehällä ja joku kohdistusmerkki ulkohenän laidassa.

Näiden kahden parina olevan urakuulalaakerin 6305 merkinnöistä en saa tolkkua.Ajattelin katsoo jos löytys jotain normaalia CN/P5 laakeri, ehkä se riittäis mun autotallihommiin, muttei suorilta löydy.
Pekka


Toki ensinnä utelen, miten pallomaista kuulalaakeria nimitetään pendelikuulalaakeriksi? Toki pendeli (heiluri) voidaan muodostaa yhdellä pallomaisella kuulalaakerilla ja sen sisään asetetulla pystysuoralla akselilla, missä on selvästi eripituiset päät ja jossa se pidempi pää roikkuu alaspäin. Se laakeri muodostaa nivelen, ei ihan kitkattoman sentään. Joissakin rauta-ja maantiesilloissa on pedelilaakerointia käytetty mutta kuulista ei ollut tietoakaan niissä systeemeissä.

ja nokertelusta eteenpäin. Mitä hommia tuolla työkaluhiomakoneella tultaneen tekemään? Hiotaanko teriä? Hiotaanko isoja tarkkoja tasopintoja? Hiotaanko IT6 tai jopa tarkempia IT5 lieriöpintoja hyvällä pinnanlaadulla.

Tuon tehtävän tasopinnan tasomaisuuteen vaikuttaa myös sen pöydän laakerointi, joka lienee kuulalaakeroitu V-johteella ja tasojohteella sekä Y-suunnassa normaali V-johde ja tasojohde liukupinnoilla. Onko nämä missä kunnossa?
Tuon hiomakaran laakerointi vaikuttaa lähinnä pinnanlaatuun ja värähtelykuvion syntymiseen. Hiomapaine on viimeistelyssä melko vakio, joten laakerin välys ei niin kovin paljoa merkitse. Tärkeätä on oikea hiomalaikka ja sen tasapainoitus.

Tuon lieriöpinnan teossa on vähän samantapaiset asiat, tosin vain pöydän Y-liikkeen suoraviivaisuus vaikuttaa sen emäsuoran tarkkuuteen. Kartiomaisuus asetetaan pöytää kiertämällä.

Miten se pallomainen kuulalaakeri 2305 on vaurioitunut?  Entäpä, millaiset välykset on siinä " sovitetussa" kuulalaakeriparissa 6305 onkaan, esimerkiksi aksiaalivälys. Sen voinee tarkastaa helposti.

Toki täytyy asettaa vierekkäisesti asennettujen laakerien ulkorenkaat niin, että korkeammat/paksuimmat kohdat ovat samalla kohtaa ja samoin sisärenkaat. Nuo sisä-ja ulkorenkaan heitot ovat ällistyttävän suuria vakiolaakereissa. Siis ajatellen tarkkuushiomakonetta ja vertaillessa P4-tarkkuusluokan laakereihin.
Noin yleensäkin ajatellen, tuo Pekan masiina on hieman epäortodoksimainen tuon laakeroinnin osalta. Koetan päästä jyvälle, mitä tuossa on ajettu takaa. Pitäisi vaan päästä selville joistakin välyksistä ja asennuksen yksityiskohdista.

Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 366
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #21 : 13-09-2017, 10:06:09 »

Toki täytyy asettaa vierekkäisesti asennettujen laakerien ulkorenkaat niin, että korkeammat/paksuimmat kohdat ovat samalla kohtaa ja samoin sisärenkaat. Nuo sisä-ja ulkorenkaan heitot ovat ällistyttävän suuria vakiolaakereissa. Siis ajatellen tarkkuushiomakonetta ja vertaillessa P4-tarkkuusluokan laakereihin.

Speksatut  vai olet ihan noita mittaillut joskus? Paljonko ne heitot sitten todellisuussa olivat jos joku näitä on mitannut?

Ite koitin joskus mitata SKF:n jotain vakiokuulalaakeria mutta joko menetelmä oli väärä tai laakeri liian hyvä kun ei siitä löytynyt oikein mitään mitattavaa.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 247
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #22 : 13-09-2017, 11:30:30 »
Olen joskus suunnitellut ja valmistuttanut pienehköjä erikoistyöstökoneita. Erääseen avarrusautomaattilaitteeseen piti saada melko tarkat laakeroinnit, jolloin tehtiin noita laakerirenkaiden heiton tarkistuksia. Oli kuitenkin heitot vain alle kolmasosa maksimista. Ja joskus on melko lähellä nollaa, ihan seurausta gaussin käyrästä sarjatuotannossa. Jos on nolla, mittari on vaan epäherkkä.
Mittaukset tehtiin mikrokaattorilla. Ja onhan noita tullut mittautettua muitakin. Eräs turboahdinta käyttävään, suunnittelemaani ylennysvaihteeseen tuli viistokuulalaakerit. Vaikka olikin tarkkuusluokka P5, asennettiin sisärenkaat samaan positioon. Kyllä siinä oli vähän kysymys nuorehkon kaikitietävän suunnittelijan tärkeydestä. Toki tiesin iästäni huolimatta paljon enemmän kuin kukaan monttööreistä mutta ne peijakkaat, ainakin osa heistä osasivat tehdä sen, mitä ajoin takaa. Toki olisin ehkä osannut minäkin mutta meillä kaikilla oli tunne, tämän minä osaan.
En ole netistä hakenut, koska ne löydän helpommin omista laakeriluetteloistani vielä ne toleranssiarvot. Mielenkiintoista luettavaa on ne taulukot. Toki oli suunnittelijoita, joista harva noita tavasi, saatikka ymmärsi niiden syvimmän olemuksen.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 366
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #23 : 13-09-2017, 11:45:02 »
Olen joskus suunnitellut ja valmistuttanut pienehköjä erikoistyöstökoneita. Erääseen avarrusautomaattilaitteeseen piti saada melko tarkat laakeroinnit, jolloin tehtiin noita laakerirenkaiden heiton tarkistuksia. Oli kuitenkin heitot vain alle kolmasosa maksimista. Ja joskus on melko lähellä nollaa, ihan seurausta gaussin käyrästä sarjatuotannossa. Jos on nolla, mittari on vaan epäherkkä.

Mittaukset tehtiin mikrokaattorilla.
Juu sillä minä utelinkin kun nykypäivänä valmistustoleranssit on paremmat kuin joskus 80 vuotta sitten kun nuo speksit on laadittu.
Vakiolaakerin(ABEC1, ISO "normal") toleranssista kolmasosa vastaa about ABEC5/P5 tarkkuutta.

Mikrokaattorista päästäänkin heinäseipääseen, eli mites PekkaNF ois jos ruettas pajomaan kapasitiivinen anturi&mittasysteemi?  >:D
Suht helpolla? nanometriluokan resoluutio, kaupalliset menee johonkin nanometrin murto-osiin. 

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 784
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #24 : 13-09-2017, 12:17:15 »
Toki ensinnä utelen, miten pallomaista kuulalaakeria nimitetään pendelikuulalaakeriksi? Toki pendeli (heiluri) voidaan muodostaa yhdellä pallomaisella kuulalaakerilla ja sen sisään asetetulla pystysuoralla akselilla, missä on selvästi eripituiset päät ja jossa se pidempi pää roikkuu alaspäin. Se laakeri muodostaa nivelen, ei ihan kitkattoman sentään. Joissakin rauta-ja maantiesilloissa on pedelilaakerointia käytetty mutta kuulista ei ollut tietoakaan niissä systeemeissä.

Käännöskukkanen....Pendelkugellager 2305-TVH FAG 25x62x24
https://www.agrolager.de/product_info.php?products_id=12100840

ja nokertelusta eteenpäin. Mitä hommia tuolla työkaluhiomakoneella tultaneen tekemään? Hiotaanko teriä? Hiotaanko isoja tarkkoja tasopintoja? Hiotaanko IT6 tai jopa tarkempia IT5 lieriöpintoja hyvällä pinnanlaadulla.

Tuon tehtävän tasopinnan tasomaisuuteen vaikuttaa myös sen pöydän laakerointi, joka lienee kuulalaakeroitu V-johteella ja tasojohteella sekä Y-suunnassa normaali V-johde ja tasojohde liukupinnoilla. Onko nämä missä kunnossa?
Tuon hiomakaran laakerointi vaikuttaa lähinnä pinnanlaatuun ja värähtelykuvion syntymiseen. Hiomapaine on viimeistelyssä melko vakio, joten laakerin välys ei niin kovin paljoa merkitse. Tärkeätä on oikea hiomalaikka ja sen tasapainoitus.

Tuon lieriöpinnan teossa on vähän samantapaiset asiat, tosin vain pöydän Y-liikkeen suoraviivaisuus vaikuttaa sen emäsuoran tarkkuuteen. Kartiomaisuus asetetaan pöytää kiertämällä.

Mitä nyt sähköinsinööri työkaluhiomakoneella tekee? Ensin yritetään tasohiontaa ja tarkoitus päästä parempaan pinnantarkuuteen kun sillä jyrsinkoneella jonka ääressä olet huokaillut niin pitkään attä tais jäädä kahvitkin juomatta? Sitten kun tasopinta sujuu jotenkin, niin työkalujakin olis iso nippu odottamassa terotusta. Jokunen karakin pitäis varmaan sitten josasin vaiheessa tehdä ja akselin laakeripintojen ja karaputken sisäpintojen hiominen mittaan ja suoraan on se ongelma jossa mä en erota IT:tä TI:stä.

Kun lukenut hiomakoneen karoista, yleensä englanniksi ja yleensä usasta, niin buba-lee-bob:n parran pärinä kertoo että itse ei kannata yrittääkkän korjata, kukaan ei ole koskaan onnistuntu ja kun paljon maksaa, niin ei saa katsoo karankorjaajaan ja mitään ei tee jos laakerit ei maksa vähintään 400 USD/kpl. Näin varmaan jossain, mutta mulla on epäillytävän historian omaava hiomakone, joka vaikuttaa ihan hyvältä, mutta toki on vanha.

Pointti on lähinnä että mitä se kara vaatii että pääsee eteenpäin harrastuksessa? Nyt se ei hio, joten vakiolaakeritkin on paremmat kun nykyinen tilanne. Tosiaalta ton koon universaalit viistokuulalaakerit ei maksa enää maltaita:
https://www.agrolager.de/product_info.php?products_id=12102998
Mieluiten vaan pitäis karan mahdollisimman samanlaisena enkä alkais tästä tekemään isompaa projektia.


Miten se pallomainen kuulalaakeri 2305 on vaurioitunut?  Entäpä, millaiset välykset on siinä " sovitetussa" kuulalaakeriparissa 6305 onkaan, esimerkiksi aksiaalivälys. Sen voinee tarkastaa helposti.

Siinä oli aksiaalivälystä käsivoimin n. 0,02 mm kylmänä ja lähti rohiseva ääni. Mittasin myös lämpimänä edellisenä päivänä ja oli mielestäni suurempi (0,03, ehkä jopa liki 0,04 mm). Parisovitetun laakerin päässä ei ollut havaittavissa välystä mihinkään suuntaan, mutta stetoskoopilla kuunneltuna kuulosti "karkeelta".

Mitenkäs muuten tälläinen laakeri kannattais mitata irti karasta? Lähinnä mietin mittausjärjestelyä ja voimaa?


Toki täytyy asettaa vierekkäisesti asennettujen laakerien ulkorenkaat niin, että korkeammat/paksuimmat kohdat ovat samalla kohtaa ja samoin sisärenkaat. Nuo sisä-ja ulkorenkaan heitot ovat ällistyttävän suuria vakiolaakereissa. Siis ajatellen tarkkuushiomakonetta ja vertaillessa P4-tarkkuusluokan laakereihin.
Noin yleensäkin ajatellen, tuo Pekan masiina on hieman epäortodoksimainen tuon laakeroinnin osalta. Koetan päästä jyvälle, mitä tuossa on ajettu takaa. Pitäisi vaan päästä selville joistakin välyksistä ja asennuksen yksityiskohdista.

Tämäpä olis kiva mitata ja helppo toteuttaa kun vaan tietää suunnan ja suuruden.

Kysäsin yhdeltä suunnittelijalta ja hän vahvisti Matin kannan siitä että tuon kokoluokan paremmat laakerit on P5 ja parihiotut tai universaalit viistokuulalaakereilla paremmat.

Mutta toi epäkeskisyys pitäis mitata, ainakin vanhoissa laakereissa oli merkinnät, sekä ulko että sisäkehällä. Millainen mittausjärjestely tuohon olis sopiva eliminoimaan muut virheet?


Sitten vielä kaksi nuubia (http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/919/791/790.jpg) kysymystä:

1) Miten tälläiset paremmat laakerit putsataan vanhasta rasvasta ja liasta? Kokemuksesta tiedän että purksita otetut puhdistusaineet ja öljyt tuppaa olemaan likaisempia kun koneessa olleet nesteet.....

2) Mikä voiteluaine olis sopivaa mittauksiin kun selvittelen parempaa voiteluainetta ja sitten odotelen Kluber NBU 15 tuubia....jotain ohutta, mutta voitelelevaa, ei korroosivista ja helposti poistettavaa?
https://www.bearing-king.co.uk/bearing/kluber-isoflex-nbu15-spindle-bearing-grease-50g/14497



kiitos,
Pekka
« Viimeksi muokattu: 13-09-2017, 12:29:29 kirjoittanut pekkanf »

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 247
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #25 : 13-09-2017, 12:57:21 »
Ultraäänipesurilla lähtee. Sitten kun on puhdas, voi tehdä silmänkääntötempun ja katsoa ne vierintäradat. Ulkorenkaassa on helppo ja sisärenkaankin voi tarkastaa kun muljauttaa yhden kuulan irti kummaltakin puolelta.
Periaatteessa pintapaine on suurempi tuossa ulkorenkaan ja kuulan kosketuskohdassa, koska ulkorenkaan pallopinnan kosketuspinta-ala kuormitettuna on pienempi kuin sisärenkaan ja kuulan kosketuskohdassa huolimatta siitä, että kaarevuudet ovat erimerkkiset. Riippuu kyllä miten suuri on sen sisärenkaan rullaradan kaarevuussäde suhteessa kuulaan. Joskus noita laskiskelin mutta niin vähän, että tuntumaa ei kehittynyt. Maailmahan on kaavoja täynnä.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 247
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #26 : 14-09-2017, 09:51:42 »
Sain luvan tutustua laakereihin eilen illalla. Pääosa kuivuneesta rasvastakin oli poissa, joten näki jo melko hyvin vierintäradat jo kuulienkin kunnon. Ei mitään hätää. Ei ne laakerit uusia olleet mutta hyvin käyttökelpoisia. Vielä lisää liuotusta rasvaa ja saippuaa (joka sitoo rasvan) pehmentävässä nesteessä ja huuhtelu sekä ultraäänipuhdistusta lisää. Hyvää tuppaa tulemaan. Laakerien voitelu sopivalla rasvalla ja huolellinen kokoonpano. On vehjestä harrastushommiin vuosikymmeniin siinä. Joku saanee tuosta vielä kunnon koneen siinä vuosisadan puolenvälin paikkeilla. Kannattaisi jo miettiä, hankkiiko varalaakerit jo nyt. Saisi myydessään paremman hinnan kun on jatkuvuutta hommassa.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 366
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #27 : 14-09-2017, 10:15:22 »
Eli oli lähinnä kuivaa rasvaa ja laakeri vielä "melko hyvä". Ja PekkaNF siellä kiemurtelee tuskissaan kun joutuu elämään melko hyvän kanssa  ;D

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 784
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #28 : 14-09-2017, 11:00:09 »
Joo juteltiin Tananin kanssa ja pyöriteltiin laakereita....vaativat lisää pesua ja puhdistusta.

Lattahihna pitää jokatapauskessa hommata uusi, joten tässä vähän aikaa miettiä ja puntaroida.


Se vapaan pään 2305 askarruttaa, montakin asiaa aprikoitavana....

1) Suojaus...tässä on jonkinlaiset "labyrintit", käytännössä pienivälyksinen kartio ja vapaat laakerit, oliskohan nykypäivänä joku tiivistys "vyöt ja henkseli" parempi, koska selkeesti jotain möhnää oli päässy lähes laakerille asti? Normi RS ei käy. Kierrokset on tyypillisesti noin 4000 tai 6000 rpm.
http://www.skf.com/pk/products/bearings-units-housings/ball-bearings/self-aligning-ball-bearings/self-aligning-ball-bearings/index.html?designation=2305%20E-2RS1TN9

Nilokset eivät taida mahtua.


3: Sisäinen välys/tarkuusluokka? Tapani vienosti huomautti että tollaisella laakerilla mittaamani välys on normaali ja jos taromepaa haluan niin syytä hioa toisella päällä.
http://www.skf.com/pages/jsp/catalogue-table.jsp?id=tcm:143-138591

Eli mittamani "välys" on aivan normaali CN tai C3 rajoilla!

Siltikin uusi olis uusi, 37€
https://www.agrolager.de/product_info.php?products_id=12100840
http://medias.schaeffler.de/medias/en!hp.ec.br.pr/23*2305-TVH?clrsb=1
ja sen sisäinen välys olis CN, eli tässä 11-24 mikronia.....eli ei parannusta ole luvassa tähän päähän.
http://medias.schaeffler.com/medias/en!hp.info/10*UK*genauigkeit

Kiinteen puolen parisovitettu kuulalaakeri on sitten astetta mielenkiintoisempi. Alkuperäisissä vaikuttais laakerirasva jotenkin ragoineen kuulapitimien (tai pinnoitteen?) kanssa siitä irtoo jotain mohnaa, näkyy värjäymänä.

Jotenkin tuntuu vaikeelta laittaa pois otettuja laakereita paikoilleen.

Ne pitäis jotenkin mitata ja keskusteltiin mittaamisesta. Tonnikello, pidin ja kivi on. Piää miettiä miten sais mittajäjestelystä niin jäykän että mitataan tosiaan vain ulko/sisäkehän kiinityspinnan ja kuularadan välistä heittoa, samalla kun yhtä kehää kerrallaan pyöritetään.

Pekka

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 784
Vs: Hiomakoneen karan kanssa tunarointia
« Vastaus #29 : 14-09-2017, 15:01:02 »
Tapani on sanonut mulle pari kertaa kun olen harhautunut harhapoluille ja keskittynyt väärään asiaan "Sä olet taas lukenut ihan liikaa ja vääriä asioita".

Mutta katsokaa nyt tätäkin laakerin mittausjikiä, eikö olekkin kaunis:
http://www.prattandwhitney.com/Content/LabMaster_Universal_Bearing_Measurement_Instrument_.asp

Kuvat saa klikattua isommiksi....mutta en edelleenkään ymmärrä mitä tuo kitkaton differentiaalimittaus tuossa paikkaa tarkoittaa. Mihin aiheutetaan voima ja mistä mitataan?

Pekka