Kirjoittaja Aihe: Raita?  (Luettu 2410 kertaa)

Poissa Janitor

Raita?
« : 16-09-2017, 07:35:50 »
Onnistuin haalimaan itselleni 20€ hintaan n. 50 metriä tuppeen sahattua raitaa. Kaunis puulaji ja odottelen inspiraation iskevän, jotta pääsen siitä jotain askartelemaan. Odotellessani inspiraatiota sahasin yhdestä lankusta pätkän tutustuakseni materiaaliin paremmin. Lankut on ilmakuivattu ja kosteusprosentti näytti 12-13.

Olihan kaamea työstettävä.

Höylätessä vastateroitetulla höylällä puu tuntui ihmeellisen "nihkeältä" ja repeili kummallisesti. Vaikka kappaletta kuinka käänteli ja tuijotteli syiden suuntia, repeilyä tapahtui. Tai ei se edes ollut kunnon repeilyä, vaan tuntui siltä, että kitka irrotti puun pinnasta säikeitä.

Minkälainen puulaji on Raita ja kuinka sitä kannattaa yrittää työstää? Ja ennen kaikkea mitä siitä kannattaa yrittää rakentaa? Väänteleekö pahasti, jos siitä tekee esim laatikoita tai kaappeja? Vai kannattaako se jättää pelkästään sorvaukseen?

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Raita?
« Vastaus #1 : 16-09-2017, 07:43:50 »
Helppoa rairan tyästö on mulla ollu, koneella olen höylänny ja sahannu. Olisko laittaa pari kuvaa joista näkis millasta puuta sulla on, varsinkin ku rairaks sanotaan yleensä useampaakin pajulajia.
Miks mulle tulee miäleen kuvauksesi perusteella Terijoen salava? Onko puu kellertävää tai kellertävän ruskehtavaa ja kevyttä?
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Janitor

« Vastaus #2 : 16-09-2017, 07:58:22 »
Muutama kuva:

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #3 : 16-09-2017, 19:18:17 »
Jälki on kyllä aika rujoa, onhan puu kuivaa? Musta toi on liian vaaleaa rairaks, näyttää enenmmän Terijoen salavalta. Oletko nähnyt puuta kasvavana, oliko kapeat pitkät lehret ja pallomainen oksisto? Millainen paino tolla puulla on?
Voi olla myäs hopeapajua tai vastaavaa, kummatkn on vaaleampaa ku raita ja myäs kevyempiä.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Juhani Laakso

• Rajamäki
« Vastaus #4 : 16-09-2017, 20:14:28 »
Mahtaako olla raitaa, kun väri on kovin yksitotinen, epäilen hiukan?  Voisikoolla lehmusta? Itse olen raitaa työstänyt ongelmitta, kaunista eri värisävyineen, pinta on erittäin sileä höyläyksen jälkeen.
Aikaisempi nimimerkki sejula

Poissa Jari Granroth

« Vastaus #5 : 16-09-2017, 20:49:49 »
Terijoen salava ainakin minun höylillä käyttäytyy just noin, lähes mahdotonta höylättävää.
Aiempi nimimerkki Jagr

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #6 : 16-09-2017, 22:19:13 »
Lehmus on yleensä kaikin tavoin mukavaa työstää, hyvin yleinen materiaali mm. koristeveistäjillä.
Raidaksi tuossa on kovin vaalea väri, raidassa toki pintakerrokset ovat vaaleaa puuta, mutta ei sitä yleensä noin paksulti ole. Siis raita on hyvinkin punaista pintaa syvemmältä.
Poppeli ja salava on enempi noiden kuvien näköistä höttöpuuta.

Poissa Kahimooni

« Vastaus #7 : 17-09-2017, 00:12:48 »
Taitaa raita muuttua ytimeltään tummaksi melko pian sen mitä olen sitä käsitellyt. Jotain muuta puuta tuo lienee.

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa ismo

• kaarina
« Vastaus #8 : 17-09-2017, 00:14:51 »
ei siitä pintapuusta vissiin ole mihinkään mutta tummasta ytimestä vaikka sorvaukseen,veistoon,koristeisiin ,ynnä.
pajupillin vissiin saliksista  :happy:
niin ja jotain lääkinnällisiä asioita.

Poissa Woima

« Vastaus #9 : 17-09-2017, 07:28:02 »
Voisiko tuo olla haapaa? Minulla oli haapalankkuja jotka olivat juuri tuonnäköisiä.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa Janitor

« Vastaus #10 : 17-09-2017, 08:37:12 »
Haapaa se ei ole. Puu oli kaadettu ja oksittu, kun sen metsästä hain mutta muistaisin nähneeni sen välittömässä läheisyydessä kapeita ja pitkulaisia lehtiä. Appiukko, joka on ollut sahalla töissä koko elämänsä, sanoi sen olevan raitaa. Voihan olla toki väärässä.
Puu oli sahauksen jälkeen ytimeltään huomattavasti punertavampaa, todella kaunista. Nyt on hieman vaalentunut. Puu on kyllä suhteelisen kevyttä. Äkkispäältään vertaisin männyn painoluokkaan. Ja sitkeää kuin mikä.

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #11 : 17-09-2017, 09:02:51 »
Alusa mainittu kosteus soveltunee ulos jäävälle puutavaralle mutta jos sisälle noista tekee jotain niin kuivattelisin niitä reilusti lisää.
Tee koepalikka jonka kuivatat vaikka keittiön uunissa todella kuivaksi ja sillä kokeilee jos työstetävyys paranisi?
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Janitor

« Vastaus #12 : 17-09-2017, 09:10:33 »
Hyvä idea. Kuinkas tuo keittiön uunissa kuivatus käytännössä tapahtuu?

Poissa Itsok

« Vastaus #13 : 17-09-2017, 09:34:13 »
Ei liian paksu palikka sopivalle uuniastialle (kysy käyttöön lupa hallitukselta!) ja lämpöä uuniin joku snadi vajaa sata astetta. Ja riippuen halutusta kuivuudesta niin uunitusta 3-24h. Jos mahdollista niin punnitse kappaleen paino gramman tarkkuudella ennen uunitusta ja uunituksen jälkeen. Mittaa ja laske myös kappaleen koko ennen ja jälkeen uunituksen. Tuloksista voi laskea sitten ominaistilavuuden ja kosteuden muutoksen.

Tässä tapauksessa ei varmaan tarvitse kuivattaa kuin ehkä kuusi tuntia, kun ei tarvita absoluuttisen kuivaa puuta.

Jokatapuksessa ei minun silmään näytä raidalta. Sen pari lankkua mitä olen raitaa käsitellyt, niin käytännössä kokonaan on punertavaa ollut. Puu on kyllä pehmeä työstää ja lopputuote on sangen pehmeä. Eli jälkiä jää herkästi.

Tässä kuva viime syksynä tehdystä kaapista verstaalle, jossa on ovien peilit raitaa.

Poissa Janitor

« Vastaus #14 : 17-09-2017, 11:50:59 »
Kiitos vihjeestä ja kuvasta, Itsok!

Taidanpa samota sinne metsään "raidan" alkulähteelle ja yritän napata kuvan oksista ja lehdistä. Josko niistä saisi lopullisen selvyyden mysteeripuulaadulle. Sitä on kuitenkin kuivumassa ihan liiaksi jotta siitä polttopuuta tekisi. Jotenkin se pitää yrittää kesyttää työstettävään olotilaan.