Kirjoittaja Aihe: jääkiekko, mainokset, urheilu ja muut ärsyttävät asia.  (Luettu 9587 kertaa)

Poissa pekkanf

Vs: jääkiekko, mainokset, urheilu ja muut ärsyttävät asia.
« Vastaus #105 : 12-11-2017, 13:41:19 »
Toi kyllä tuli todettua tänäkin syksynä juuri kun tottunut tummissa vaatteissa kulkeviin kännykkää tuijottaviin jalakulkioihin ja valottomiin sateenvarjon takan sokkona poukkoileviin pyörälijoihin, niin valottomat mopot on uusi kestoriesa.

Mutta yksi kyllä oli huippu: Täysin valoton motukka huitasi vähintään 80 kmh 40 rajoituksella kylän ohittavalla tiellä juuri pimeyden laskeuduttua. Olin juuri kääntymässä oikeelle kun katuvalaistuksella naamioidulla kadulla nöin jotain tummaa liikkuvan lujaa vasemmalta kohti ja attelin että hirvi...vähän himmailin vauhtia ja ohitse viuhahti joku hokasuya. Mulle ei selvinnyt yrittikö se itsemurhaa vai murhaa.

Monessa paikassa on menty taaksepäin nuissa katuvaloissa ja liikennemerkeissä, rakennettu tivoleja ja isoja liikennemerkkejeä, mainoksia ja muuta huomiovarasta. Huippu on uusi ilmiö laittaa jotakin heijastimia suojateiden pylväisiin. Määrätyissä olosuhteissa ne heijastaa just sokaisevasti silmiin eikä varmasti näe ilman heijastina kulkevaa henkilöä kun se vilkkuperkele osuu silmiin.

Eikä nuita suojatietä vois valaista tasaisesti, luomatta tummia katveita ja rauhoittaa muusta tauhkasta?

Pekka

Pekka

Poissa Tee

« Vastaus #106 : 12-11-2017, 19:37:38 »
Häikäisystä tuli mieleen nämä tienvarsien kontinkyljen kokoiset videotaulut. Kirkkausasetus lyöty asentoon jossa kesän paisteessakin näkee, mutta mitään hämäräasetusta näihin ei ole osattu koodata. Turussa Hämeentien taulu, vähintään joka toinen päivä se välähtää tummasta täysin valkeaksi juuri kun on kohdalla, hetken saa ajaa ihan fiiliksellä kun mitään ei näe.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #107 : 12-11-2017, 20:15:54 »
Häikäisystä tuli mieleen nämä tienvarsien kontinkyljen kokoiset videotaulut. Kirkkausasetus lyöty asentoon jossa kesän paisteessakin näkee, mutta mitään hämäräasetusta näihin ei ole osattu koodata...

Tampereella sama ilmiö videotaulujen suhteen, ja samaa olen ihmetellyt. Kumma, ettei mikään viranomaistaho katso asiakseen puuttua.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa otus

« Vastaus #108 : 12-11-2017, 20:34:29 »
 Joistain paikoista on paikallisasukkaiden vastustuksen johdosta saatu valosaastetaulut pois. Tämä on käsittääkseni vaatinut läheistä asutusta, eikä välttämättä moottoriteillä reunaehdot häätöön toteudu. Muutoinkin olisi hyvä jos, erityisesti tähtikirkkaan sään vallitessa, saataisiin kaupungit pimeiksi.

Tänään hieman harmitusta aiheutti kun suojatielle singahti pariskunta auton eteen kokolailla viime hetkellä. Ei muuten, mutta 40km/h vauhtia ja olin jo keskellä risteystä, kun pysähtyneet päättivätkin rohkaista mielensä ja uhmata fysiikanlakeja. Luonnonlait kun määrittelevät edes teoreettisen pysähdysmatkan kera reaktioajan. Onneksi sain edes säikäytettyä näitä oikeuksiaan puolustavia jääriä.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #109 : 13-11-2017, 06:58:24 »
Kyllä lakiin pitäisi määrätä ajoneuvon alle käveleminen rangaistavaksi teoksi. Eli määrättäisiin jokainen olemaan itse vastuussa omasta hengestään. Se jos jäät suojatiellä auton alle ja kuolet niin ei siinä paljoa läheisiä tai kuollutta lämmitä että autoilija todetaan syylliseksi.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa pekkanf

« Vastaus #110 : 13-11-2017, 08:40:16 »
Kyllä lakiin pitäisi määrätä ajoneuvon alle käveleminen rangaistavaksi teoksi. Eli määrättäisiin jokainen olemaan itse vastuussa omasta hengestään. Se jos jäät suojatiellä auton alle ja kuolet niin ei siinä paljoa läheisiä tai kuollutta lämmitä että autoilija todetaan syylliseksi.

Nyt varovasti sarkasmin kanssa. Se ei avudu kaikille ja twitteri-klaanin mukaan sanoja on vastuussa kaikkien kuulijoiden kaikista tulkinnoista.

Pekka

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #111 : 13-11-2017, 09:02:51 »
Tiäliikennelaki sanoo, oliko 44 pykälä, että jalankulkijan on otettava huamioon autot. Eli ei saa hypätä alle, jos ajat yli ni sanot vaan etä astu suajatielle varomattomasti suaraan auton eteen ja et enää kerinnyt tekemään mitään. Julmaa mutta näin se menee lain mukaan, monet luulee että auto pysää ittestään ku he hyppää eteen.
Mua risoo liikenteessä ne perskärpäset ja kolmion takaa eteen tulijat, katotaan ett kerkii se pysätä ennen ku päälle tulee.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #112 : 13-11-2017, 09:31:12 »
Sitten oma ryhmänsä on vielä ne vanhukset, jotka korvauksia saadakseen yrittää jäädä auton tönäisemäksi. Niitäkin tosiaan on. Eipä sitäkään oikein muuksi voi tulkita, kun kerran yksi mummeli oli ylittämässä katua. Tosi liukas keli vielä. Pääsi keskikorokkeelle, kun olin parin sadan metrin päässä. Pysähtyi siihen odottamaan ja lähti sitten liikkeelle, kun olin n. 50 m päässä. No kyllä auton vielä sai pysähtymään tuolloinkin.

Suojatiellä ajavaa polkupyöräilijäähän ei tarvitse väistää, vaikka paljon niitäkin tulee eteen yhtään sivulleen katsomatta. Mutta kyllä siitäkin varmasti sakot saa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jos sen yli ajaa.

Eilen just lähdin liikennevaloista liikkeelle kun valot vaihtui vihreäksi. Vasemmalta tuli auto punasia päin reilusti viittäkymppiä ajellen. Jos en olisi pysähtynyt niin kuskin ovesta olis tullut sisään. Ei minkäänlaista yritystäkään väistää tai tehdä mitään, vaikka näkee että ajaa päin punasia, ja toiset lähtee jo liikkeelle. Aina täytyy katsoa tuleeko ketään, vaikka liikennevalot onkin.

Poissa PetriS

« Vastaus #113 : 13-11-2017, 10:27:48 »
Sitten oma ryhmänsä on vielä ne vanhukset, jotka korvauksia saadakseen yrittää jäädä auton tönäisemäksi. Niitäkin tosiaan on. Eipä sitäkään oikein muuksi voi tulkita, kun kerran yksi mummeli oli ylittämässä katua. Tosi liukas keli vielä. Pääsi keskikorokkeelle, kun olin parin sadan metrin päässä. Pysähtyi siihen odottamaan ja lähti sitten liikkeelle, kun olin n. 50 m päässä. No kyllä auton vielä sai pysähtymään tuolloinkin.

Suojatiellä ajavaa polkupyöräilijäähän ei tarvitse väistää, vaikka paljon niitäkin tulee eteen yhtään sivulleen katsomatta. Mutta kyllä siitäkin varmasti sakot saa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jos sen yli ajaa.

Eilen just lähdin liikennevaloista liikkeelle kun valot vaihtui vihreäksi. Vasemmalta tuli auto punasia päin reilusti viittäkymppiä ajellen. Jos en olisi pysähtynyt niin kuskin ovesta olis tullut sisään. Ei minkäänlaista yritystäkään väistää tai tehdä mitään, vaikka näkee että ajaa päin punasia, ja toiset lähtee jo liikkeelle. Aina täytyy katsoa tuleeko ketään, vaikka liikennevalot onkin.
Suojatiellä pyöräilyhän on tietty kiellettyä, mutta pitää myös huomata että monessa paikassa missä puhutaan suojatiestä, niin onkin myös kevyen liikenteen väylän jatke, jota pitkin pyörällä ajaminen on sallittua.

Poissa Digiootti

« Vastaus #114 : 13-11-2017, 12:24:59 »
Niin ja jalankulkijan pitää ylittää suojatie kävellen, kerran lenkkeilijä tuli puskantakaa justen yli suojatien minun auton eteen ehdin pysäyttää lukkojarrutuksella autoni mutta takapusuriin tömähti takana tuleva auto.

Poissa TTA

« Vastaus #115 : 13-11-2017, 16:17:28 »

On olemassa kilpailu, nimeltään työmatkatempo. Sen säännöissä on eräs mielenkiintoinen asetelma, jonka voisi kääntää myös liikennesääntöihin. Työmatkatemmossa ei nimittäin koskaan voi voittaa. Voi ainoastaan hävitä. Jos joku ohittaa sinut, olet hävinnyt. Toisten ohittamisesta et voita.
Liikennessäännöissä on väistämisvelvollisuus. Ei yliajo-oikeutta. Voidaan siis miettiä että on väistämisvelvollisia, mutta se ei tarkoita että vastapuolella olisi jotain oikeuksia.

Itse ihmettelin että tasavuosia täyttäessä on hämärä näkökin heikentynyt kovasti. Nyt syksyn tultua kun ei näe kaupungissa oikein mitään. Asiasta kaupungin insinöörien kanssa keskustellessa selvisi että hekin ovat huomanneet että uudet ledivalaisimet ei anna hajavaloa lainkaan. Epäilen että ledivalaisimien hankintatilanteessa on joukkohysteerisesti ilakoitu energiansäästöä, mutta unohdettu että aiemmin katuvalaisimet valaisivat tien lisäksi vieressä menevän pyörätien. Kun ledivalaisimet on laitettu samoihin tolppiin kuin ennen, näkee että pyörätie on aivan pimeä ja jopa valotolppien välissä on pimeitä kohtia. Tuo pelkän kadun valaiseminen kylmän valkoisella valolla, aiheuttaa sen, että silmä tottuu valaistuun katuun ja pyörätiet, suojatietenkohdat yms. näyttää entistäkin pimeämmiltä. Tänä syksynä olen ollut lukevinani eri medioista entistä enemmän kehotuksia käyttää heijastinta, fillarissa valoja, jne... Luulen että johtuu juuri tuosta viimeaikojen ledivalouudistuksesta.

Poissa otus

« Vastaus #116 : 13-11-2017, 17:46:35 »
 Lakipykäsissä kielletään yksiselitteisesti rakentamasta liikennettä haittaavia esteitä tielle. Siitä huolimatta yleinen konsensus on pykätä joka paikkaan nopeushidasteita. Harmi, että takavuosien "tööttäätöyssyssä" -kampanja katosi tyystin.

Poissa pera8x

« Vastaus #117 : 14-11-2017, 05:44:12 »
Lakipykäsissä kielletään yksiselitteisesti rakentamasta liikennettä haittaavia esteitä tielle. Siitä huolimatta yleinen konsensus on pykätä joka paikkaan nopeushidasteita. Harmi, että takavuosien "tööttäätöyssyssä" -kampanja katosi tyystin.

noi muuten ärsyttää. mulla on onneksi niin huono, tai niin hyvä auto, etten ole juuri jaksanut noista hidasteista välittää. vähän romut lentelee peräkontissa, kun pistää meneen hidasteeseen suurinpiirtein sen mitä rajotus sallii. matalampi auto matalaprofiilisilla kumeilla ja joku tuorehko jyrkkä hidaste, niin voisi tulla jotain vikojakin autoon. mutta tollanen vanha auto, missä renkaatkin on enemmän korkeet, kun leveet ja maavaraa suunnilleen sen, mitä nyky "maastureissa", niin kyllä sillä ihan hyvin voi normaali vauhtia ajella töyssyihin. ei se silti ajamisesta mukavaa tee, kun auto hyppii.

Poissa Tauru

« Vastaus #118 : 14-11-2017, 16:17:24 »
Jos töyssy olisi moottoritiellä niin se olisi liikenteen haittaamista.
Töyssyt on sellaisissa paikoissa (esim. koulujen ja päiväkotien kohdalla) joissa on tarkoitus ajaa hitaasti kuten nopeusrajoituksella on osoitettu. Kun sitten suurin osa autoilijoista on välittämättä rajoituksista niin viranomainen on keksinyt porkkanan sijasta kepin (töyssyn) ja siitä sitten kärsii kaikki autoilijat eikä vain ne jotka ajavat taajamassa ylinopeuksia.
Töyssyistä siis saamme kiittää kaikkia niitä jotka eivät ole oivaltaneet miksi niitä pitää rakentaa.
Kyllä kaikki pysyy tiellä vaikka ajaa 80 km/h 40:n alueella mutta siitähän ei ole kysymys vaan yleisestä liikennekäyttäytymisestä ja -turvallisuudesta.

Poissa otus

« Vastaus #119 : 14-11-2017, 20:04:24 »
 Kyllähän noihin syy on, mutta miksi pitää tehdä semmoisia töyssyjä joissa auto särkyy jos ajaa rajoitusten mukaisesti?