Kirjoittaja Aihe: Laiturin runko  (Luettu 2953 kertaa)

Poissa torkkeli

Vs: Laiturin runko
« Vastaus #15 : 07-10-2017, 19:54:49 »
Kas kun en ollutkaan käynyt täällä hetkeen.
Tuota sähköpylväs rakennetta olen kyllä harkinnut kun sattuu pari ylimääräistä lojuun nurkissa noita vanhoja, mutta tuo myrkyllisyys kyllä arveluttaa veteen laittaessa.
On minulla terassin pohjalla niitä, mutta ne ovat rinteessä ja siten pääosin ilmassa.
Näillä näkymin olen päätymässä ainevahvuudeltaan riittävän vahvaan puurakenteeseen. Saa sitten lapset uusia aikanaan, kyllä se meikäläisen uimaijän kestää.
Ajattelin tehdä sellaisen tukevan laatikon ja sen verran seinän tapaista alakertaan, että voi kivillä sen tumpata pohjaan. Sitten nelimetriset juoksut ja laudoitus päälle.
Vähän on vesi jo kylmää joten taitaa ensi kesään jäädä.
Kiitos kuitenkin vinkeistä.

Poissa rmt-60

« Vastaus #16 : 08-10-2017, 11:07:05 »
Eikös noita arkkulaitureita ole ennen tehty talvella jään päällä? Siis runko valmiiksi jäälle, sahalla ympäri ja kivillä pohjaan. Pysyy itse kuivempana.

Poissa Multivankkuri

« Vastaus #17 : 08-10-2017, 17:44:59 »
Tein kaverille 5-6 vuotta sitten 6 kpl ruuvipaaluja laiturintolpiksi,  putki 60 mm ja ainoastaan se kierrossa oli halkaisijaltaan hieman suurempi kuin kaupallisissa versioissa koska pohja oli hyvin mutainen, kovin kummoista voimaa ei tarvinnut noiden kiertämiseen käyttää ja hieman epäiltiin miten käy mutta mitään laiturille ei ole tarvinnut tehdä, nyt noiden tolppien hinnat ovat tulleet alaspäin ja nyt tekisin ainoastaan niin että suurentaisin sitä kierreosaa hieman valmiiseen paaluun. Tekemäni tolpat olivat kauttaaltaan RST materiaalia. Pohjassahan ei ole happea juurikaan joten siellä kestää kaikki.

Poissa otus

« Vastaus #18 : 08-10-2017, 17:55:10 »
 Itse puolestani askarin tutun kesämökille neljä ruuvipaalua laituria varten, tuommoisia kaupasta ostettuja. Pohja oli tiivistä savea ja meinasi usko loppua kun kaksi miestä sai metrisillä varsilla vääntää ja kiertää ja manatakkin että edes inasen ruuvi upposi harmaaseen saveen. Vaan kaipa nuo tuolla nyt sitten pysyvät.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa torkkeli

« Vastaus #19 : 08-10-2017, 19:49:29 »
Kylläpä tulee paljon hyviä ehdotuksia :)

Toi ruuvipaalu lienee meillä poissuljettu, kun on niin julmetun kivistä tää maa, että on liian suuri vaara osua kiveen.

Mutta toi jäälle tekeminen vois olla hyvä, jos tekis sen heti alkutalvesta kun jää olis suht ohutta.
Mulla on kyllä avannon tekemistä varten sellanen halppis sähkömootorisaha, jossa ei oo koskaan käytetty teräöljyä.
Täytyy vaan olla tarkkana vanhan poisottamisen kanssa kun pitäis uimaan päästä siitä niin kauan kun jäät tulee.

Eiköhän se tästä.

Poissa Aukusti60

« Vastaus #20 : 08-10-2017, 20:19:09 »
Kannatta olla varovainen tuon sähkösahan kanssa, että jos vesi pääsee sähkölaitteisiin niin voi rikkoa sahan ja / tai käyttäjä saada sähköiskun.
Jääsaha on kätevä suhteellisen nopea jos jään paksuun on korkeintaan 20 cm.
Itsellä on tuommoinen linkissä olevan merkkinen. Muutaman kympin sahoista kuullut paljon moitteita.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10096473

Poissa otus

« Vastaus #21 : 08-10-2017, 20:22:10 »
 Heitetäänpäs takuuvarmasti laatikon ulkopuolinen ajatus. Koska suomen kesät ovat niin pahuksen kuumia ja aurinkoisia, miksei vain lykkäisi rantaa täyteen aurinkopaneleita. Sitten rantaveteen muovisäkki, kokoa iso. Sellainen halutun laiturin kokoinen ja täyteen vettä. Säkin sisällä olevaa vettä viilennettäisiin peltier elementeillä joihin sähkö aurinkopaneeleista. Jäähdytys kannattaa aloittaa ennen vesien sietämättömäksi lämpenemistä. Lopputuloksena oma kesän yli kestävä umpijäinen murikka jonka äärellä kelpaa virvokkeita nauttia.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.