Kirjoittaja Aihe: Puutavaran suoristaminen / oikohöylän korvaajat  (Luettu 2734 kertaa)

Poissa Apeli

Budjetti rajoittaa oiko ja/tai tasohöylän hankintaa, ja olen etsinyt/pähkäillyt korvaavia kapistuksia jolla saisi raakalaudasta suoraa ja tasapaksua. Työkaluista löytyy mm. sirkkeli, yläjyrsin, vannesaha, sähköhöylä ja kutosen käsihöylä. Tässä tämän hetkinen saalis

1. Yläjyrsinkelkka (https://www.youtube.com/watch?v=J0SDvKHcL5M)
2. Sama, mutta sähköhöylälle (https://www.youtube.com/watch?v=FwPGek8YJaM&t=454s)
3. Sirkkelijigi (https://www.youtube.com/watch?v=ryaL6buKmyo)

Periaatteessa kaikilla saa suoraa. Yläjyrsinkelkka ehkä varmatoimisin - höyläviritys tuntuu vähän, no, viritykseltä. Tuo sirkkelijigi on ollut käytössä mutta kokonaan esillä oleva terä on vähän hurjan oloinen varsinkin kun keväällä sirkkelöin peukalonpäästä pari milliä.

Mitäs muita? Tarve on sen verran satunnaista että tasohöylän hankinta tuntuu vähän kovalta, varsinkin jos haluaisi kunnon laitteen.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
Vs: Puutavaran suoristaminen / oikohöylän korvaajat
« Vastaus #1 : 25-09-2017, 11:22:36 »
Minusta nuo videoiden jutut on oikeasti kikkailua.
Jos sulla on lautatavaraa, niin se vannesaha olisi kenties helpoin. Vannesahalla ensi yksi suvu suoraksi. Vaatii tietysti vakaata kättä. Lyhyillä palikoilla voisi tehdä kelkan johon palikan tukee.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Skaribo

« Vastaus #2 : 25-09-2017, 11:56:16 »
Samoja olen pähkäillyt, ja olen sitten käyttänyt pöydässä olevaa yläjyrsintä kuten linkissä https://www.youtube.com/watch?v=9lheWuf1Bzk
Ainakin sillä saa kaupan nykyhöylätystä reunapyöristykset pois ja hieman oiottua.

Poissa Apeli

« Vastaus #3 : 25-09-2017, 12:23:37 »
Minusta nuo videoiden jutut on oikeasti kikkailua.
Jos sulla on lautatavaraa, niin se vannesaha olisi kenties helpoin. Vannesahalla ensi yksi suvu suoraksi. Vaatii tietysti vakaata kättä. Lyhyillä palikoilla voisi tehdä kelkan johon palikan tukee.

Oikestaan ainut mikä mun mielestä on oikeasti käytännöllinen tapa on tuo yläjyrsinkelkka, sitten kun olis niin leveää lankkua ettei missään tasohöylässä riitä leveys. Vannesahan käyttö tosiaan vaatii hyvän terän ja vakaata kättä (en ole varma omistanko kumpiakaan :) ja vähän hankala jos pitäis saada milli tai pari pois sieltä täältä.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #4 : 25-09-2017, 13:06:29 »
Joo. Tuo jyrsin sopii tuollaiseen.
Vannesahaan saa terävän terän teroittamalla. Helppo homma esim. Dremelin kanssa.

Jos asustelet Kirkkonummi/Vihti alueella niin ota palikat mukaan ja tule vierailulle, niin oikaistaan ne.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Joukke

« Vastaus #5 : 25-09-2017, 17:28:36 »
 Tämä tapa taitaa olla liian hidas:

https://www.youtube.com/watch?v=m231_HKCOWs

Poissa Apeli

« Vastaus #6 : 25-09-2017, 23:21:28 »
Tämä tapa taitaa olla liian hidas:

https://www.youtube.com/watch?v=m231_HKCOWs

No juu, pitikin tuon innoittamana yrittää yhtä tammipalaa suoristaa kutosen höylällä, kivaa hommaa kun saa lastun lentämään mutta turhan työläs pitkässä juoksussa.

Poissa M.L.

« Vastaus #7 : 27-09-2017, 11:32:24 »
Kyllähän sitä aika monta lautaa suoristaa ennen kuin työmäärä on sama kuin jyrsinkelkan rakentamisessa. Tai ehkä käytetty aika mieluummin.

Poissa Apeli

« Vastaus #8 : 27-09-2017, 11:37:49 »
Viime talvena rakentelin ns. riittävällä tarkkuudella toimivan jyrsinkelkan kun piti profiloida lumilaudan ydin. Itse kelkan rakennus vei ehkä tunnin, mutta ytimen kiinnityksessä pöytään menikin sitten vähän pitempään ja tuli yks susikin. Tein lopulta hyvin raakaversion vakuumipöydästä jolla sen sai pysymään pöydässä kiinni. Ytimen paksuus vaihteli 2-8,5 milliin.

Poissa M.L.

« Vastaus #9 : 27-09-2017, 12:03:34 »
Joo, no 2 mm paksun vähänkään isomman palan tekeminen käsityökaluilla voi olla aika haastavaa.

Itse ajattelin asiaa lähinnä yksittäisiä huonekaluja ilman ansaintatarkoitusta rakentelemisen kannalta. Ensin suunnittelin jyrsinjigejä ym. kun tilat ja varat ei riittäneet kunnolliseen konehöylään, varsinkaan sellaiseen jolla suoristaisi pöydän kannen kokoisia kappaleita. Sitten opettelin käsihöylän käytön ja huomasin että se on riittävän tarkka ja nopea mun tarkoituksiini.

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #10 : 27-09-2017, 12:35:48 »
Vitosen ja kutosen käsihöylällä olen itse puutavaran suoristanut. Toki puutavara kannattaa katkasita lähelle lopullista pituutta niin pääsee höyläämisessä vähän helpommalla. Meinaan että jos tarvii 3 kpl metrin pätkiä niin höylää ne metrin pätkät suoriksi eikä sitä kolmen metrin pätkää. Tietty jos kysymyksessä on nimenomaan pitkän tavaran oikaisu, niin silloin käsihöylääminen menee vähän työlääksi. Onneksi en ole ainoa elämäntapaintiaani täällä joka tarpoo Sellersin jalanjäljissä  :D
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa M.L.

« Vastaus #11 : 27-09-2017, 12:49:12 »
Lainaus
Onneksi en ole ainoa elämäntapaintiaani täällä joka tarpoo Sellersin jalanjäljissä  :D

Hehee, joo. Niin outoa harrastusta ei olekaan ettei netistä löytäisi hengenheimolaisia.

OT mutta sanon kuitenkin:
- jos menen lenkille, kukaan ei sano että taksilla olisit päässyt nopeammin
- jos nostelen puntteja, kukaan ei sano että tunkilla nousis enemmän ja kevyemmin
- jos menen purjehtimaan, kukaan ei sano että yhden knaapin hinnalla olisit päässyt viikkarilla Rutosiin
- jos teen pöydän käsipelillä, heti joku on että taisi tulla kalliiksi jos yhtään laskit työtunnille hintaa, ja eikö olis kannattanut kuitenkin käyttää konetta X tai Z, jne, jne...

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #12 : 27-09-2017, 13:02:38 »
Noniin, jos nyt jatketaan vähän ot:na. Minulla on autotalli jossa teen myös puutöitä. Se ei ole suurensuuri, sellainen että isohko henkilöauto sopii sinne ovet ja luukut auki. Jos nyt ajatellaan puusepänverstaan peruskoneita, niin ainakin pitäisi löytyä oiko-/tasohöylä, pöytäsirkkeli sekä mahdollisesti alajyrsin, vannesaha ja talttaporakone. Purunpoistokin pitäisi olla. Niin, ja sitten itse mööpelin kasausta varten jonkin lainen työpöytä. Siinä alkaa olla reilu 20 neliön autotalli aika täynnä, ettei sinne enää autoa saa helposti sopimaan. Jokunen käsisaha, käsihöylä, talttasarja yms. käsityökalut menee aika pieneen tilaan ja niillä tekee samalla tavalla vaikkapa tuolin kuin koneita käyttämällä. Aikaa menee varmasti enemmän, mutta tilantarve on oleellisesti pienempi. En myöskään hirveästi nauti koneiden metelistä ja toisaalta tykkään siitä fiiliksestä mitä esim, käsihöylällä höylääminen tuo, kun sen tuntee käsiin miten höylä ottaa lastua. Makuasioitahan nämä  :)

Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa Apeli

« Vastaus #13 : 27-09-2017, 13:29:22 »
Mullakin saattaa todennäköisin vaihtoehto olla se, että sillon kun tarviin höylää, niin hankkiudun johonkin missä on se höylä, ja rakentelen noi erikoisviritykset sitten jos tulee tarve.

Siitä puheen ollen - onko tietoa pk-seudulta löytyvistä avoimista verstaista? Espoossa on se jonkun opiston paja mutta sen verran kaukana Itä-Helsingistä ettei ole tullut vielä käytyä.

Poissa M.L.

« Vastaus #14 : 27-09-2017, 14:33:29 »
Lainaus
Minulla on autotalli jossa teen myös puutöitä. Se ei ole suurensuuri, sellainen että isohko henkilöauto sopii sinne ovet ja luukut auki.

Tehdashalli mun tiloihin verrattuna  ;): n. 7m2 lämmin koppi jolla pituutta reilut 4m ja leveyttä vaihtelevasti joku 1,2 - 2,5. Jokainen mahdollinen cm3 hyödynnetty. Kääntöpöytäsirkkeli mahtuu, jota laiskuuttani käytän varsinkin halkaisuun, välillä joutuu sahaamaan molemmista päistä että lauta mahtuu läpi... Muuten aika vähän pölyhommia, imuri on lähinnä siivoamiseen. Hiekkapaperia en juuri tarvitse, enkä kaipaa muutenkaan. Olen kuitenkin saanut kopissani rakennettua 3m pitkän pöydän ja 2,5m kulmasohvan - osan työvaiheista tosin jouduin tekemään ulkona ja olkkarissa. Käsityökalut oli siis alkuun vähän pakon sanelema juttu, mutta nyt kyllä tykkään tehdä mieluiten "neander tooleilla" ... remppahommat koneilla, mutta se ei ole niin hauskaa.

Lainaus
Siitä puheen ollen - onko tietoa pk-seudulta löytyvistä avoimista verstaista? Espoossa on se jonkun opiston paja mutta sen verran kaukana Itä-Helsingistä ettei ole tullut vielä käytyä.

Tätä on kai kyselty ennenkin, mutta Espoon nikkariverstas taitaa olla ainoa?