Kirjoittaja Aihe: Hiomakiven/laikan tasapainotustelinettä?  (Luettu 2559 kertaa)

Poissa Matti ZZJ

Vs: Hiomakiven/laikan tasapainotustelinettä?
« Vastaus #15 : 05-10-2017, 07:20:44 »
Jep, timpurihan se olikin eikä seppä. Olis pitämyt varmuuden vuoksi puhua tallisepästä :crazy2:

Poissa pekkanf

« Vastaus #16 : 04-01-2018, 21:46:10 »
Mitekäs tälle käynyt?

Onko ostettu, rakennettu tms?

Munkin pitäis rakentaa normikokoisille (alle 180 mm) hiomakiville tasapainotusteline, vaikka Nykyisissä kivien ohjeissa lukee ettei tarvii. Mutta kun joskus tarvii kumminkin.

Onko tossa mitään taktista valintaa tässä hiomakiven tasapainottamisessa nimenomaan telineen mallilla: Yhdensuuntaiset pyörötangot vs. kiekot?

Kiekkomalli untuu minusta vaikeemmalta tehdä, pitäs arpoo laakereita ja kaikkee. Pyörötangoissa ei kai ole muuta kun saada samaan tasoon kinnitys telineeseen. Kuulostaa helpommin ratkaistavalta.

Pekka

Poissa Jarppis

« Vastaus #17 : 04-01-2018, 21:57:55 »
Odottelee vielä oikeaa tarvetta ja innostumista asiaan...

Sain poran teriä teroitettua ja uusia kiviäkään ei ole tullut vielä ostettua, niin tuo tasapainottaminen jäi vähän odottelemaan. Pitäisi löytää hiomakiville jokunen keskiö, joissa on siirrettävät painot tasapainottamista varten, niin voisi hakkia jokusen kiven niin voisi laitella ne tasapainoon. Sitten olisi sopivia kiviä valmiiksi tasapainotettuna eri tarpeita varten.

Kyllä minä vielä joku päivä... 

Poissa pekkanf

« Vastaus #18 : 05-01-2018, 09:54:29 »
Minäkin harkitsin n. 18v puukiukaan asentamista ja just joulun alla sain sen tehtyä. Mihinkäs tässä kiirettä.

Mulla on hiomakone, jota olen pikkuhiljaa laittanut kuntoon. Ja siinä tollaiset kiven kiinnittimet:

Siinä sama ruuvi kiristää kartioon ja kun käännetään auki niin vastaa reikävarmisteen ja vetää kiinnittimen ulos kartiosta. Joten "seegeri" ja ruuvi pitää irrottaa ennen kun kiinnittimen voi laittaa taspainotuskaralle.

Eihän tossakaan ole tasapainotuspainoja, mutta mä olen nähnyt sellaisia pellistä meistettyjä "epäkeskoja" ehkä niitä vois kasata 1-3 akselille tarvittaessa?

http://www.wmsopko.com/sopko_31_to_42.htm

Jotain tollaista ajattelin:

http://www.wmsopko.com/sopko_90_91.htm

Luin tätä ketjua ja mietin että tollainen valettu alusta on komea, mutta voisko alustan tehdä pikkupätkästä UPE-palkkia, kierteyttää siihen kolme reikää asetusruuveille vaaitusta varten, tilata iipistä halvan kinalaisen libelin ja epoksoida sen kiinni. Jospa sivulevyt tekis MDF/corinth tms. materiaalista ja epoksilla niihin kiinni kesiöttömästi hiotut 10-12mm pyörötangot mittatason päällä. Sitten vaan kokoominen ylösalasin mittakiven päällä jotta tangot tulee samaan tasoon.

Pekka

Poissa Jarppis

« Vastaus #19 : 05-01-2018, 12:27:17 »
Muutama kesken oleva ja aloittamaton projekti pitää aina olla jemmassa odottelemassa jos tulee joutoaikaa tai yht'äkkinen into tehdä jotakin iskee. Kaiken jos tekee pois, niin tulee vielä stressiä ja sitten ei ole mitään tekemistä kun kaikki on tehty.  ;D O0

Ohimennen asiaa on tullut katseltua ja säädettävillä painoilla olevia kivenkiinnittimiä/keskiöitä on kyllä tarjolla Euroopassa, kun vaan jaksaa/ehtii katselemaan. Esim. tuossa on yksi läjä: https://www.maschinensucher.de/Aufnahmen-fuer-Schleifscheiben-15-Stueck-62-104-mm/i-2648161
Pitäisi mitata oman koneen akselin halkaisija niin voisihan noita keskiöitä tilata jemmaan, jos/kun sopivia sattuu tarjolle...

Samoin tasapainotustelineitäkin on aina silloin-tällöin myynnissä. Akseli saattaa puuttua, mutta se ei ole iso ongelma. Tosiaan eihän tuo teline ole paha "rasti" tehdä. Itse jos teen, niin teen varmaan kiskoilla olevan version. Sen saa katsottua suoraan vaikka irto vatupassilla.

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #20 : 05-01-2018, 13:07:58 »
Muistelisin pari tasapainotustelinettä nähneeni myynnissä viimeisen 10-vuoden aikana,ei järin yleisiä.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Jarppis

« Vastaus #21 : 05-01-2018, 13:20:55 »
Ainakin Günterlandiassa noita näkyy olevan silloin-tällöin tarjolla...

Poissa pekkanf

« Vastaus #22 : 05-01-2018, 13:46:20 »
Muutama kesken oleva ja aloittamaton projekti pitää aina olla jemmassa odottelemassa jos tulee joutoaikaa tai yht'äkkinen into tehdä jotakin iskee. Kaiken jos tekee pois, niin tulee vielä stressiä ja sitten ei ole mitään tekemistä kun kaikki on tehty.  ;D O0

Juurikin näin. Motivaatio kärsii jos välillä jää aikaa vain 6h ja sen jälkeen pitäis unohtaa homma viikoksi tai pariksi. Silloin on parempi että tallessa on osat tehdä se 6h homma valmiiksi. Edellyttäen ettei osien etsimiseen mene 6h.

Ohimennen asiaa on tullut katseltua ja säädettävillä painoilla olevia kivenkiinnittimiä/keskiöitä on kyllä tarjolla Euroopassa, kun vaan jaksaa/ehtii katselemaan. Esim. tuossa on yksi läjä: https://www.maschinensucher.de/Aufnahmen-fuer-Schleifscheiben-15-Stueck-62-104-mm/i-2648161
Pitäisi mitata oman koneen akselin halkaisija niin voisihan noita keskiöitä tilata jemmaan, jos/kun sopivia sattuu tarjolle...

Yleensä näyttää siltä että vasta kun kiven keskiön koko menee reippaasti yli 32 mm, niin alkaa noita tasapainotusosia näkyä. Mäkin ajattelin lähinnä hienosteluun ja oman mielen rauhoittamiseen sekä ennenkaikkea jos tulee ongelmia, niin kivi hylkyyn jos se on suora, mutta epätasapainossa.

Samoin tasapainotustelineitäkin on aina silloin-tällöin myynnissä. Akseli saattaa puuttua, mutta se ei ole iso ongelma. Tosiaan eihän tuo teline ole paha "rasti" tehdä. Itse jos teen, niin teen varmaan kiskoilla olevan version. Sen saa katsottua suoraan vaikka irto vatupassilla.

Mä aajttelin että siinä pitää olla pysäyttimet kiskojen päissä, ettei vieri yli. Ne taas lisää yhden mutkan lisää vatupassin käyttöön, jollei sitten ole hionut siihen sopivia suuntaispaloja. Joten kun kerran tehnyt sen homman, niin ehkä sen pohjaan vois liimata muutaman euron T:n mallisen vatupassin, etteit arvii lähtee taas etsimään tarvikkeita dalmaatialandista ja tunti hukattu - tai unohdettu mitä ollaan tekemässä.

Pekka

Poissa Lathe

« Vastaus #23 : 05-01-2018, 20:46:51 »
Minusta ei nykylaikkoja enää ole tarvinnut tasapainoittaa,kunhan on sopivan tiukka se keskityspala.Senjälkeen laikka kiinni koneeseen ja timantilla kun oikaisee heitot pois on käypänen laikka.Ennen joissain koneistamoissa suuremmat hiomakoneiden laikat valettiin itse,niin ne pitikin tasapainottaa ja oikaista.Minulla on hiomakoneessa 200mm laikka eikä sitä ole tarvinnut tasapainottaa,aina riittää kun timantilla oikaisee heitot pois.

Poissa Multivankkuri

Poissa pekkanf

« Vastaus #25 : 06-01-2018, 10:00:56 »
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381501/DZ-Hardware-renkaan-tasapainotuspukki

Oliskohan tuon tyylikästä iloa

Tuo on periaatteessa oikeannäköinen, luulen että sopiva pyörien tasapainotukseen, muttei tarkkuus riitä kotiverstaskäyttöön. Ei ainakaan osat näytä siltä. Näyttäis vaan tuurna lepäävän normaalien kuulalaakereiden, ehkä 608:n päällä ja tuurna itessään jos on vaan sorvattu, niin ei ehkä aivan riittävä.

Googlasin edelliset keskustelut läpi ja jäin edeleen arpomaan kiskomallin ja kiekkomallin välillä.

Kiekkomallin plussa siinä ettei tarvii olla aivan ehdottoman suora. Miinusta siitä että kiekkojen teko ja niiden laakerointi ei ole triviaali, jollei satu olemaan joutavana neljää kovalevyä.

Kiskomalli taas ptää aina olla suorassa, mutta mielestäni oleellisesti helpompi tehdä. Olen kallistumassa enempi ja enempi kiskomalliin.

Pekka

Poissa timpu85

« Vastaus #26 : 06-01-2018, 20:25:56 »
Tuli selatessa vastaan vähän tukevamman oloinen.

https://m.nettikone.com/adolf-lang/granlund-tasapainoituspukki/1689104

Toi ois vissiin vähän parempi?

Poissa pekkanf

« Vastaus #27 : 08-01-2018, 23:26:57 »
Pahuus. Tuo meni ohitse kun olin töissä ja sitten autotallissa tekemessä tasapainotuskaraa.

Maksoko paljonkin?

Ensin kiroilin kun ei meinaa millään saada tarkkaa. Kukin osa meni sinnepäin, mutta kaikki yhdessä oli lähemmäksi 0,05 mm kun 0,01 mm heittoa. Kun en tiedä mitenkä tarkkaa ton pitäis olla, niin ajattelin tehdä hieman paremman kun ajattelin tarvitsevani.

Sitten rupes löytymään virheitä.

1: Olin sittenkin laskenut oikein, mutta toteuttanut hieman väärin astetuksen/leikkauksen. Sen siitä saa kun ei ihan suorilta pääse mittaamaan kaikkea. Kolmiota piti tavoitella kartion kulman asetuksessa ja yksi sivu piti olla 61,05 mm ja toinen 11,25 mm. Jostain syystä oli jonomitan summa ollut tasan 60,00 mm. Selittääkin miksi kartio tuli oiken nyt ekalla kerralla eikö vaatinut "naputtelua"

2: Alkuperäisiä kartioita oli pasikottu kiilaa vasten ja sisällä oli purseita. Piti etsiä siistein ja tehdä kartion mallinen "läppäin" jolla voi vähän skraadeja tasoittaa.

3: Aika monta kertaa piti keskittää ja ottaa ohutta lastua, ennenkun kaikki oli keskisesti. Vaati huolellisuutta päästä parempaan kun 0,03 mm/180 mm pituudella ja satuman/kokeilua että parani siitä.

4: Lopulta huomasin että yksi pinta otti osittin kiinni ennen kun kartio oli pohjassa ja piti vähän poistaa. Nyt paras pidin/kara oli parempi kun 0,01 mm TIR - ainakin yhden kerran.

Kuvassa on outoja värejä. Jostain sysytä prisma näyttää ruosteiselta, ei ole todellisuudessa.

Pekka

Poissa timpu85

« Vastaus #28 : 09-01-2018, 11:17:51 »
alle 400€ oli pyynti.