Kirjoittaja Aihe: Ajattelemisen aihetta  (Luettu 2022 kertaa)

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
Vs: Ajattelemisen aihetta
« Vastaus #15 : 10-10-2017, 09:44:47 »
Lainaus
Aina on minua närästänyt tuon autotietouden suhteellinen ylivalta, kiitos autohullun Mauri Salon.

Mikä ketäkin närästää, minulle se on ollut sattuneesta syystä erittäin myönteinen piirre lehdessä. Tosin Tuulilasi on ollut autohullulle parempi valinta, mutta jossain vaiheessa siitäkin on mennyt maku. Autoliiton Moottori-lehti tulee jäsenyyden myötä ja siinä lehdessä on sellaista innostuneisuutta jota itse autolehdeltä kaipaan.

TM-lehteen palatakseni vuonna 1985 TM:ssa esiteltiin Blaupunkt Travel Pilot, navigaattori jonka toimintaperiaate perustui auton tuottamaan dataan kuljetusta matkasta sekä kulkusuunnan muutoksista. GPS:stä siviilikäytössä ei tuolloin osattu edes haaveilla ja Travel Pilot ei ollut sekään ihan jakotavaraa silloisiin autoihin. Liki 20 vuotta myöhemmin, vuosimallin 2002 Audissani on Navigation+, joka on yllättäen Blaupunkt Travel Pilot. Oli sydäntälämmittävää huomata, ettei saksalainen insinööri ole unohtanut kultaista 80-lukua ihan täysin. Onhan tuossa toki GPS jo olemassa, mutta ei se sen antamaa tieto navigointiin käytä. Järjestelmä navigoi edelleen perustuen auton kulkemaan matkaan ja suunnan muutoksiin, GPS tekee ajoittain vain map matchingia, mikä kieltämättä on kätevää etenkin jos ja kun kartat eivät ole ihan ajantasalla. Yllättävän tarkkakin tuo tuollainen sähkömekaaninen navigointi on. Laitteelle toki pitää antaa renkaan ympärysmitta jotta kuljettu matka saadaan tietoon, mutta se mistä itse tykkään on se, että se piste kartalla liikkuu täysin reaaliajassa ja risteykset tulevat liki metrilleen oikein.

Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa TTA

« Vastaus #16 : 10-10-2017, 14:47:05 »
a) Minulla aina nousee karvat pystyyn kun aletaan puhua jostain aiheesta, jota kansanosan köyhimmät harrastaa ja joka todetaan tiettyjen piirien taholta niin vaaralliseksi että asialle pitäisi jotain tehdä. Yhtenäistä näille kaikille "hyvää" tarkoittaville asioille on niiden luoma rahastusmahdollisuus. KAIKKI mahdollisuudet tavallisen ihmisen kiertää pakollisia ja välttämättömiä maksuja, pyritään torppaamaan. Aika moni pientalollinen kertoo lämmittävänsä puilla koska haluaa säästää lämmituskuluissa. No miksi niissä pitäisi säästää? Eläminen tässä maassamme on niin pirun kallista ja kiinteistöveroakin vaan nostetaan vähän väliä.
Kohta paukautetaan savupiippuvero ja monien tuhansien arvoiset tulisijat pitää vaihtaa direktiivin mukaisiksi tai hommata katolle tuhansien arvoinen savukaasupesuri. Eikä tässä vielä kaikki; näiden asennuksen saa suorittaa vain valtuutettu asentaja jonka hinta sattuu olemaan juuri tuplat kotitalousvähennyksen maksimisumman kanssa. Sama homma mikä kävi ilmalämpöpumppujen kanssa; joku tarjosi itseasennussarjaa niin keksittiin äkkiä laki että asennuksen saa suorittaa vain valtuutettu johtojen yhteen kytkijä, jonka taksa on tähtitieteellinen suhteessa laitteen hintaan.
Remontointiluvatkin on toisaalta hyvä juttu, mutta byrokratian rattaisiin uppoaa helposti monta tonnia, ennenkuin pääsee "säästämään" eli tekemään remonttia itse.
Asioista on niin helppo päättää jos asuu Helsingin tai Brysselin ytimessä kerrostalossa, lämpö tulee patterista, sähkö töpselistä, taksi kuskaa työpaikalle ja tiskiä ei synny kun voi syödä lähikadun ravintoloissa. Kyllähän siinä vaiheessa alkaa pohtia että on niillä maalaisilla elämä vaarallista ja miten heitä voisi parhaiten auttaa. Siihen kun sattuu vielä kylässä käymään Suomen tulisijanvalmistajien liiton edustaja kertomassa miten kauppa ei käy ja pitäisi saada uutta pöhinää - eikun miten vanhanaikaiset tulisijat päästää kaduille nokea joka tappaa kaiken.

b) Asiantuntijalehdillä on vaikeaa koska siinä vaiheessa kun lehti tupsahtaa ulos on valveutuneet internetkäyttäjät lukeneet jo kehityksen seuraavasta aallosta. Kun itse seurasin aktiivisemmin tiettyjä aloja, tuntui joidenkin lehtien jutut vanhan toistolta. Kaiken lisäksi jutut eivät olleet useinkaan varsinaisia kunnon testejä vaan pelkästään laite-esittelyjä. Nykyään jutuista paistaa läpi aika turhan usein myös testaajien oma mieltymys/asenne.

Poissa pera8x

« Vastaus #17 : 10-10-2017, 15:12:22 »
TTA:n kanssa 100% samaa mieltä. hyvin kirjotettu! O0