Kirjoittaja Aihe: Roadcar retkeilyauto tai vastaava  (Luettu 2180 kertaa)

Paikalla rimppis

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 627
Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« : 10-10-2017, 21:52:32 »
Kuume on nyt kova, ollut jo kesästä lähtien. Jospa ensi syksynä saisin hommattua retkeilyauton kun ahkerasti säästän ja laitan viikkorahoistani jemmaan. Mä alan vanheta kun ollut joskus vahvasti sitä mieltä että pärjään tavallisella pakettiautollakin. Pärjään toki mutta kai se vanheneminen tuo mukana mukavuuden kaipuuta, eikä ainaista kurjuuden maksimointia. Yöpymistä kylmässä, ahtaassa peltipakussa ja puskassa paskomisesta tai aamukahvien virittelyä retkikeittimellä on harrastettu jo jonkun vuosikymmenen. Nyt tahtoo oikean retkeilyauton... vaimo tahtoo myös - sen retkeilyauton.

Roadcar nähtävästi pidetään sellaisena halpis retkeilyautona jos tässä yhteydessä voi halvasta puhua. Sanotaan että hiukan edullisemmasta muihin kilpailijoiden malleihin nähden. Vielä en ole ehtinyt minnekkään potkimaan renkaita mutta virtuaalisesti tutkinut vaihtoehtoja sitäkin enemmän. En ymmärrä mikä näissä tekee sen joskus isonkin hintaeron kun alusta näissä pääosin on Ducaton 2,3l Mjet 130Hv/148Hv. Onhan joukossa toki Sitikkaa, Pösöä ja Transultakin joitain malleja mutta Fiat Ducato on selkeästi ykkönen tarjonnan puolesta. Mua ei tuo Fiat ja sen maine pelota kun tarkoituksena olisi saada uusi auto suoraan pakasta tai korkeintaan 25-30.000 ajetun. Hinta ei hirveesti putoa vuoden parin vanhassa kun niihin on ehditty jo hommaamaan jos jonkinlaista lisävarustetta ja saattaa joissain tapauksissa olla jopa kalliimpi kuin perusversio suoraan pakasta vedettynä. Miseva myy uusia Roadcar retkeilyautoja ja tämä kaikista lyhkäsin 5,40m olisi se mitä nyt vilkuillut. Perusversio 2,3lit Multijet 110kw/148Hv olisi uutena 39950€

Lyhkäsin siksi että jos ja kun käy niin että työpakua joutuu välistä käyttämään pajalla, olisi tästä lyhkäsestä hätävara-autoksi sen ajan mitä joutuu ajoja tekemään kun työauto on siellä pajalla. Mukavempi sompailla sillä ahtaita rivitalon pihoja... ja muutenkin. Onhan tuohonkin saatu mahtumaan kylmää peltipakua enemmän mukavuutta.

Mitä näissä nyt oikein kannattaa ottaa huomioon jos ei lasketa huomioon päästöjen tuomia kustannuksia tai käyttökuluja. Kun ei oikein ole tietoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Muutkin vaihtoehtoiset kilpailijat Roadcarille on yhä olemassa jos vain ajan ollessa kypsä osuu sitten sopiva yksilö kohdalle.

http://www.miseva.fi/wp-content/uploads/2016/02/Roadcar-esite-2017-Miseva-Oy-Roadcar-Maahantuonti-Myynti-Edustus.pdf

Kertoilkaas mietteitä ja kokemuksia näistä retkeilyautoista. Matkailuautoja en halua lähestyä. Ne kun näyttää niin matkailuautoilta. Pakettiauton näköinen auto ei kiinnitä niin paljoa huomiota.

Kim

Poissa Anssi Suortti

  • Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Viestejä: 2 438
  • Kirkkonummi
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #1 : 10-10-2017, 22:14:29 »
Suoraa kokemusta ei ole. Joskus olen noita messuilla katsellut. Näppärähän tuo on matkailuautoon verrattuna, mutta myös melkoisen paljon ahtaampi. Ajettavuus tietenkin sama kuin pakettiautolla.

Eristeistä en tiedä. Tuollaisen auton runko lienee haastava eristää kunnolla rakenteensa takia. Myös ovet on aika isot ja ilma vaihtuu reilusti kun niitä auotaan. Mutta tehokkaalla lämppärillä lienee talvellakin lämmin.

Mutta paljon riippuu siitä, kuinka autoa haluaa käyttää ja mitkä on tarpeet.


- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 220
  • Kempele
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #2 : 10-10-2017, 22:17:47 »
Sä kun oot maailman laidat kiertänyt niin haet Saksasta tai Ruotsista.. Matkailu/retkeilyauton saa tuoda verovapaasti..

Oletko tutustunut ulkomaan tarjontaan?

Tommoseen uuteen Ruotsissa rakennettuun retkeilyautoon tein irrotettavan pöydän.. oli viimosen päälle hienosti tehty pirssi O0 Suomen retkeilyautosäännökset on vähän omintakeiset.. tuo pöytä oli yksi niistä vaatimuksista vaikka autossa oli parikin eri tasoa :idiot2:

Paikalla rimppis

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 627
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #3 : 10-10-2017, 22:32:30 »
Mutta paljon riippuu siitä, kuinka autoa haluaa käyttää ja mitkä on tarpeet.

Kyllä tuollainen tulee sitten varmaankin ihan ympärivuotiseen käyttöön, joskin talvella varmaan vähemmän ajoja kuin kesäaikaan. Tuollaisella jos lähtee matkatöihin, ei tarvitsisi enää miettiä yöpymisiä sen kummemmin. Takatalliin koneet ja työkalut ja olisi yhä kaikki muu tila käytettävissä.

Sä kun oot maailman laidat kiertänyt niin haet Saksasta tai Ruotsista.. Matkailu/retkeilyauton saa tuoda verovapaasti..

Oletko tutustunut ulkomaan tarjontaan?

Tommoseen uuteen Ruotsissa rakennettuun retkeilyautoon tein irrotettavan pöydän.. oli viimosen päälle hienosti tehty pirssi O0 Suomen retkeilyautosäännökset on vähän omintakeiset.. tuo pöytä oli yksi niistä vaatimuksista vaikka autossa oli parikin eri tasoa :idiot2:

Vaikka muailmaa kiertänytkin, ei nuo kielet väänny niin että voisi tutustua paremmin esim Saksan tarjontaan. Bahasa Indonesialla ei taida tässä asiassa olla hyötyä.  :crazy2:  Tuossa yksi tuttu Oulusta käy autoja Saksasta kavereillensa hakemassa tuon tuosta ja taitaa olla tässä hommassa aika spesialisti. Tietää paikat ja koukerot, mutta en ole ehtinyt vielä jututtamaan jospa tehtäis yhdessä reissu Saksan maalle. Mietinnässä on tuo vaihtoehto kyllä jo ollut.

Kim

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 220
  • Kempele
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #4 : 10-10-2017, 22:43:37 »
Juuri katsoin tuossa Saksalaisen diilerin hinnastoa samasta autosta.. Olihan se halvempi mutta eikös tuosta pidä kuitenkin arvonlisävero pulittaa vielä tullille..

https://roadcar-mobile.de/cms/wp-content/download/20171009_Roadcar_Katalog_2018.pdf


Poissa KalleV

  • Viestejä: 536
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #5 : 10-10-2017, 23:01:17 »
Juuri katsoin tuossa Saksalaisen diilerin hinnastoa samasta autosta.. Olihan se halvempi mutta eikös tuosta pidä kuitenkin arvonlisävero pulittaa vielä tullille..

https://roadcar-mobile.de/cms/wp-content/download/20171009_Roadcar_Katalog_2018.pdf

Noissa on alvit mukana hinnoissa, ainakin lisäarusteissa, ja vientiin ostettaessa pitäisi pystyä ostaan ilman alvia.

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48662/yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusval/

Ao mukaan käytetystä ei makseta Suomeen alvia.

https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvon_osto_ja_myynti/ajoneuvon_maahantuonti

Poissa cossuesco

  • Viestejä: 141
  • Hyvinkää
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #6 : 11-10-2017, 06:48:33 »
Oletko käynnyt täällä tutkimassa: https://karavaanari.org/

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 644
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #7 : 11-10-2017, 12:16:22 »
Kun kerran uutta ostetaan, niin ehdottomasti kilpailuttaisin kaikki liikkeet Suomessa ja useamman ulkomailla. Mikä sen mukavampaa, kuin reissata sitten kotiin uudella reissuautolla! Ja uuden ostaminen ja vertailu on helpompaa, kuin käytetyn. Siksi kannustan Saksaan tai miksei muuallekin. Hinta ratkaisee, kun uusi kyseessä.

Poissa cdi

  • Viestejä: 470
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #8 : 11-10-2017, 13:35:45 »
Jokuhan vika siinä on kun vahat vaununomistajat vaihtaa autonsa takaisin  vaunuksi?  Suoraa as-auton ostajat taas ei?

saapoistaa
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Paikalla rimppis

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 627
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #9 : 11-10-2017, 14:40:56 »
Oletko käynnyt täällä tutkimassa: https://karavaanari.org/

Juu, tutkittu on tuo foorumi mutta ei retkeilyauto puolella ole montaa säiettä aloitettu. Hiljaista siellä siis tällä saralla.

Jokuhan vika siinä on kun vahat vaununomistajat vaihtaa autonsa takaisin  vaunuksi?  Suoraa as-auton ostajat taas ei?

saapoistaa

Vaunuun tottunut on tottunut myös väljempiin tiloihin. Varsinkin retkeilyauto jossa leveys on pari metriä kun taas vaunussa alkaa olla ihan yleisesti kakspuolmetriä. Onhan siinä iso ero jos siihen on ehtinyt tottua. Useimiten se vaunu on kerran pari kesässä käytössä ja lopun ajan seisoo pihalla. Pakolliset maksut vaunussa on joitain kymppejä vuodessa kun taas autossa... huh huh... ja jos tosiaan sen kerran pari vetää vaunua vuodessa, niin onhan se parempi vaihtoehto kuin asuntoauto tai edes retkeilyauto.

Kim

Poissa cossuesco

  • Viestejä: 141
  • Hyvinkää
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #10 : 11-10-2017, 14:45:27 »
Jokuhan vika siinä on kun vahat vaununomistajat vaihtaa autonsa takaisin  vaunuksi?  Suoraa as-auton ostajat taas ei?

saapoistaa
Kahta kuppikuntaa, toiset liikkuu ja toiset maatuneet sfc-leirintäalueille :) Saksassa paljon paikkoja missä vaunun ympärille rakennettu asumus :D Samaa mallia käytetään myös Suomessa.

Poissa cdi

  • Viestejä: 470
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #11 : 11-10-2017, 15:01:39 »
 Jaa´a  piti oikein soittaa ja kysyä asianomaiselta vaihtajalta.

 Tuntuu olevan mukavuus,vaunun saa jättää rannalle ilman toimenpiteitä kun pitää kaupassa käydä.Matkailuauto pitää laittaa jokakerta reissukuntoon..........lapsiperheelle tuntuu olevan ylivoimaista.
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 644
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #12 : 11-10-2017, 16:12:07 »
Just noin kuin cdi kirjoitti. On paljon helpompaa ja vaivattomampaa jättää asuntovaunu parkkiin ja käydä mutka Köpiksen keskustassa henkilöautolla, kuin vastaavat tilat käsittävällä matkailuautolla.

Retkeilyauto on hyvä kompromissi liikkuvuuden ja tilojen suhteen.

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 798
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #13 : 11-10-2017, 16:34:38 »
Minä ajoin monta vuotta käytännössä kaikki ajoni pakettiautolla, joka oli suurempi kuin tuo rimppiksen suunnittelema auto. Eikä nykyinenkään auto juuri pienempi ole, eikä ainakaan sen ketterämpi. Saattaa noilla joutua silloin tällöin jättämään auton 50 metriä kauemmas parkkiin, kuin mihin henkilöauton joutuu jättämään. Kuitenkin kaupunkien keskustoissa mahtuu liikkumaan kuorma-autot ja linja-autotkin, joten aivan mitätön on ero siinä henkilöauton ja retkeilyauton näppäryydessä. Yksi arvostaa yhtä, toinen toista, ja mielipiteet suotakoon jokaiselle.

Veikkaampa vaan, että jos rimppis päätyy uuteen retkeilyautoon, niin ei vanhan pakun keula montaa kertaa etelän suuntaan käänny. On se vaan niin paljon helpompi lähteä työreissulle kun on omat sosiali tilat ja nukkumatilat ym. mukana.


Poissa Jari Granroth

  • Viestejä: 1 018
Vs: Roadcar retkeilyauto tai vastaava
« Vastaus #14 : 11-10-2017, 16:49:36 »
Mitenkähän noissa retkeilyautoissa on ruostesuojaus? Voisin kuvitella että keski/eteläeuroopassa ei ajatella kondenssiveden olevan todellinen ongelma seinien sisärakenteissa. Jos uuden ostaa ja aikoo pitempään pitää niin ruoste on varmaan pahin vihollinen. Tekniikka yleensä kestää pisimpään, ensin raiskaa ruoste ainakin täällä Suomessa. Pakut on muutenkin aivan per...leellisiä ruostumaan. Paitsi nämä joidenkin niin vihaamat SEVEL-pakut joiden sinkitty kori kestää vähän paremmin mutta ei se sinkkikään kestä jos vesi lilluu lämpöeristeissä. Pahimpia ruostujia taitavat olla Mersu ja Volkkari, ainakin mitä olen käytettyjä pakuja katsellessa huomannut.
Aiempi nimimerkki Jagr