Kirjoittaja Aihe: Ihmeellisyyksiä pankkimaailmasta  (Luettu 1202 kertaa)

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
Ihmeellisyyksiä pankkimaailmasta
« : 11-10-2017, 22:18:53 »
Hieman olen vieläkin ihmeissäni.

Lopetin vajaa tunti sitten puhelun, jolle ei meinannut soittajan taholta tulla loppua. Siis 21:06 soitti pankista joku mies, esitteli kyllä itsensä, soitti jo päivällä ja lupasi soittaa myöhemmin, jos ei ollut hyvä hetki puhua. Kysyin tietysti kuinka myöhään hänelle on myöhemmin, vastaus oli 21:een asti, vastasin että soita sitten. En kyllä uskonut soittavan.

Pontta soitolleen oli saanut toissapäiväisestä kettuuntumisestani johtuneesta reklamaatiosta sähköpostitse verkkopankin toimimattomuudesta. Mielestäni asia saatiin selvitettyä päivällä, mutta hänellä olisi vielä kovasti asiaa pankkisuhteestani, joten soittakoon.

Tärkein asia oli se miksen ole useampaan vuoteen käynyt pankissa, siis missään konttorissaan. Vastasin etten ole käynyt sen jälkeen, kun julkisuudessa ilmoititte käteisen nostajien tuovan vain kuraa lattioillenne, joten avasin tilin toiseen pankkiin.
Väitti pankilla olevan velvoite tavata asiakkaitaan henkilötietojen yms. päivittämistä varten aika ajoin. Kehoitti varaamaan ajan pankkineuvojalle lähiaikoina. Kysyin, että millähän välineellä, kun puhelimeenkaan ei vastata ja minulla ei ole varsinaisesti tarvetta tavata pankkineitejä. Mies jaksoi jankata, tästä tapaamisesta, niin lupasin joku päivä tulla lopettamaan tilini.

Kuten huomaatte, niin en osaa olla kovinkaan mukava ja helppo asiakas. Mutta outo oli kyllä puhelukin.

Tuntuu vieläkin enempi pilapuhelulta, mutta lähtökohta olisi mahdoton.

Onko kukaan teistä törmännyt tällaiseen pankkinsa kanssa?

Poissa Matti ZZJ

Vs: Ihmeellisyyksiä pankkimaailmasta
« Vastaus #1 : 11-10-2017, 22:49:24 »
Ei vastaavaa mutta heti kun tilillä on enemmän kuin pari tonnia niin alkaa pankista kaaikenmaailman sijoituspalveluiden kauppaaminen.

Paikalla Jarppis

« Vastaus #2 : 11-10-2017, 22:58:31 »
Kuten huomaatte, niin en osaa olla kovinkaan mukava ja helppo asiakas. Mutta outo oli kyllä puhelukin.

Ah, näitä X×X×X×X on pankkitiskillä muitakin.  O0 ;D

Jo joku 10-15 v. sitten kutsuivat pankkiin lounaalle kun yhdelle virkailijalle kerroin ettei minulle tarvitse selitellä eikä valehdella, miksi pankkiasioinnin laitehankinnat ja laitteiden ylläpito siirretään minulle.

Olen näitä keskusteluja käynyt jokusen vuoden välein kun, joku pankkivirkailja on erehtynyt tarinoimaaa minulle.

Tapaamisiinkin on tullut kutsuja, mutta olen luvannut mennä kun maksavat taksit mennen-tullen ja päiväsaikaan korvaavat myös menetetyn työajan. Bonukseksi olen vielä vaatinut ilmaista XL-kokoista säästölipasta kolikoille. Siihen ne tapaamiset ovat kuihtuneet. Eivät pysty eikä ole kuulema rahaa tuollaiseen. Kerroin ettei vastaus ole totta kun juuri uutisoivat, että viime vuosi neljänneksellä tekivät puhdasta voittoa 280 000 000 euroa.

Vuosi-pari sitten hain tiskiltä 200e ja 500e setelit matkaa varten, niin yrittivät kopioda ajokorttini. Sanoin ettei onnistu. Selittelivät ohjeillaan, että kopio tarvitaan. Sanoin, että lainsäädännön mukaan pankin on annettava minulle minun rahoja kun minut on luotettavasti tunnistettu eikä lainsäädännössä ole vaadetta henkilötodistusten kopiontiin. Täti halusi edelleen kopiota ajokorttini, sanoin ettei onnistu. Jos kertovat mikä laki ja mikä pykälä vaatii minun antamaan kopiot henkilöpapereista, niin saavat kopiot. Vähän aikaa jankkasivat asiaa, mutta ei sitä lakia löytynyt. Sain rahat ja pankki ei saanut kopiota minun henkilöpapereista.

Nyt en edes vastaa jos näen, että pankista soittavat. Yrittävät kuitenkin taas kusta silmään tyhmää...  :P

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #3 : 11-10-2017, 22:58:39 »
Mulle kanssa aikoinaan lähettelivät aikansa noita kutsuja sijoitusneuvojan luokse silloin markka-aikana. Ilmoitin, että aion ihan itse syödä nämä tonnini, en tarvise apua.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #4 : 12-10-2017, 01:03:14 »
Joo kyllä sieltä kaiken maailman vakuutuksia ja rahastosäästöjä yritetään kaupitella..

Viimeseen asti vetkuttelin nettipankin käyttöä ja maksoin kaiken minkä pystyi käteisellä.. luottokorttia en ole koskaan hankkinut.. jos rahat loppuu niin sitä pitää tehdä lisää tai sitten pitää venyttää O0

Korotkin on tileillä niin mitättömät että sukanvarressa säilyisivät paremmin muutamat roposet.. Entäs sitten kun joku hakkeri keksii nollata kaikkien tilit.. eihän sitä kukaan muista paljonko sitä oli.. nahkakantisesta oli hyvä aina tarkistaa :D

Paikalla Jarppis

« Vastaus #5 : 12-10-2017, 07:26:48 »
Sijoituspalveluiden tarkoitushan on kerätä vain palkkiota pankille. Sijoitusrahastot on paras huijaus, kun pankki itse hoitaa niitä ja voi hukata asiakkaiden rahat, jotta itse saa toisesta rahastosta tai osakkeista hyvät rahat/voitot itse.

Käteisestä halutaan eroon, jotta pankeilla olisi kaikki kontrolli ihmisten raha-asioihin. Se on hyvä kiristys mahdollisuus kun et voi tehdä elämässäsi yhtään mitään jos/kun pankki tai se systeemin käskystä laittaa rahat jumiin.

Paikalla pekkanf

« Vastaus #6 : 12-10-2017, 07:49:21 »
Joo, noita soittoja tulee "finasitavarataloista". Olen ilmoittanut ettei minut tiedot ja elämäntilanne ole muuttunut enkä osta heidän "sijoitusintrumenttejä".

Kysyin kerran että onko sellaista johdannaista, millä voi suojautua vakuutuksenantajan ahneutta vastaan, mutta ei kuulema ollut sellaista tuotekorissa.

Kovasti yrittävät vakuuttaa, että heillä on joku lakisääteinen määräys tavata asiakkaat parin vuoden välein henkilökohtaisesti ja todeta että minä olen minä. Onkohan tämä lakisääteinen?

Kovasti aina yrittävät myydä vakuutuksia, sijoituksia tai muuta tuubaa. Onkohan vasta kuplan rakennusvaihe, vai jo huippua lähestytään? Joko taksikuskit jakaa sijoitusneuvvoja?

Pekka

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #7 : 12-10-2017, 09:01:14 »
Minulle soitettiin taannoin eräästä pankkiiriliikkestä, pyysivät käymään heidän konttorillaan juttelemassa. Minulla ei ollut minkään laista suhdetta ko. yritykseen aikaisemmin, tiesin toki heidän toimialan. Kysyin että mistä me sitten juteltaisiin. En saanut selkeää vastausta, kierteli, kaarteli ja puhui niitä näitä. Sitten soittaja kysyi että haluaisinko rikastua, vastasin hänelle että minähän olen jo rikas. Sitten alkoi tulla tekstiä kuinka heillä on erinomaisia neuvoja omaisuuden hoitoon, vastasin että ei minun omaisuudessa ole paljon hoitamista. On oma talo ja auto, ei niiden hoitamiseen pankkiiriliikettä tarvita. Jaa niin että eikö ole sijoituksia ja säästöjä? No ei ole, kaikki mikä tulee menee elämiseen. No okei, joskus jää jotain pientä sukanvarteenkin, mutta en minä niidenkään hoitamiseen pankkiiria tarvitse. Paljonko se maksaa se teidän varainhoito? Ei tullut siihenkään vastausta. Soittaja kysyi vielä uudelleen että enkö halua rikastua? Niin, omalla mittapuullani minä olen rikas, se ei aina tarkoita sitä että pitää olla miljonääri. Lopetin puhelun sanoen, että älkää soittako minulle, minä soitan kyllä teille jos joskus palvelujanne tarvitsen.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #8 : 12-10-2017, 10:08:23 »
Vähän googletin, sanoisinko, että voi v...

https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/tule-asiakkaaksi/asiakkaan-tunteminen.html

Meitä siis epäillään rahanpesusta ym. Taisi olla soittajalla henkilökohtainen altistuminen mun sähköpostiarvostelulle.

Paikalla pekkanf

« Vastaus #9 : 12-10-2017, 10:11:46 »
Perustuuko tuo lakiin, vai onko taas joku tekosyy kaupusteluun?

Pekka

Paikalla Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #10 : 12-10-2017, 10:14:14 »
Onneksi sakemannit ovat käteisrahakansaa,eli jos EU:n suurin talous haluaa käyttää käteistä niin sitten käyttävät muutkin.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa zwak

« Vastaus #11 : 12-10-2017, 10:24:04 »
Luulenpa että nämä kaikki on sitä varten, että voidaan sanoa finanssivalvonnalle että teemme toimia rahanpesua vastaan. Käytännössä ideana siis toimia rahanpesua vastaan, mutta kuitenkin sellaisia etteivät ne haittaa rahanpesijöitä (ne kun tuo hyvin rahaa eikä välitä jos tulee turhia pankkikuluja)

Poissa PetriS

« Vastaus #12 : 12-10-2017, 10:24:22 »
Perustuuko tuo lakiin, vai onko taas joku tekosyy kaupusteluun?

Pekka
Lilianan linkin takaa löytyy kysymyksiä ja vastauksia -osio:
"Kysyvätkö kaikki pankit tällaisia kysymyksiä?"
"Kyllä, lainsäädäntö edellyttää kaikkia pankkeja kysymään asiakkailtaan tunnistamiseen ja tuntemiseen liittyviä tietoja. Pankit saattavat kuitenkin tehdä sen eri tavoin ja eri aikaan. Lainsäädännön asettamat tuntemisvelvoitteet sekä viranomaisten ohjeet ja määräykset ovat kuitenkin kaikille pankeille samat.

Pankit voivat päättää itse, miten ne hankkivat nämä tiedot.

Lisätietoja www.finanssivalvonta.fi "

Poissa otus

« Vastaus #13 : 12-10-2017, 10:24:43 »
 Tässä kai sitten sitä pykälää ja säädöstä:

http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Valvonta/Rahanpesun_estaminen/Voimassa_olevat_saannokset/Pages/Default.aspx

Jos asian olen kuitenkin oikein ymmärtänyt, on pankit velvoitettu toimimaan rahanpesua tms. vastaan mutta tarkkoja pelisääntöjä ei ole määritelty ja pankin pitää esittää finanssivalvonnalle oma strategia kuinka toimivat.

Mitä käteiseen rahaan tulee, niin siinä vaiheessa kun käteinen loppuu, jatkuu oravannahka&vaihdantatalous entistä vilkkaammin.

edit: Sen verran vielä että pankit ovat liikelaitoksia jotka saavat nähtävästi päättää ketä asiakkainaan pitävät. Se on hieman harmillista niille, jotka eivät "muottiin" sovi. Jokaisella on periaatteessa mahdollisuus perustaa oma pankki, jos vain rahkeet riittävät.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Aave

« Vastaus #14 : 13-10-2017, 08:14:52 »
Hieman olen vieläkin ihmeissäni.

Lopetin vajaa tunti sitten puhelun, jolle ei meinannut soittajan taholta tulla loppua. Siis 21:06 soitti pankista joku mies, esitteli kyllä itsensä, soitti jo päivällä ja lupasi soittaa myöhemmin, jos ei ollut hyvä hetki puhua. Kysyin tietysti kuinka myöhään hänelle on myöhemmin, vastaus oli 21:een asti, vastasin että soita sitten. En kyllä uskonut soittavan.

Pontta soitolleen oli saanut toissapäiväisestä kettuuntumisestani johtuneesta reklamaatiosta sähköpostitse verkkopankin toimimattomuudesta. Mielestäni asia saatiin selvitettyä päivällä, mutta hänellä olisi vielä kovasti asiaa pankkisuhteestani, joten soittakoon.

Tärkein asia oli se miksen ole useampaan vuoteen käynyt pankissa, siis missään konttorissaan. Vastasin etten ole käynyt sen jälkeen, kun julkisuudessa ilmoititte käteisen nostajien tuovan vain kuraa lattioillenne, joten avasin tilin toiseen pankkiin.
Väitti pankilla olevan velvoite tavata asiakkaitaan henkilötietojen yms. päivittämistä varten aika ajoin. Kehoitti varaamaan ajan pankkineuvojalle lähiaikoina. Kysyin, että millähän välineellä, kun puhelimeenkaan ei vastata ja minulla ei ole varsinaisesti tarvetta tavata pankkineitejä. Mies jaksoi jankata, tästä tapaamisesta, niin lupasin joku päivä tulla lopettamaan tilini.

Tuntuu vieläkin enempi pilapuhelulta, mutta lähtökohta olisi mahdoton.

Onko kukaan teistä törmännyt tällaiseen pankkinsa kanssa?

Syynä on kiristyvät asiakkaan tuntemisvaatimukset (KYC, Know Your Customer) ja rahanpesusäädökset (AML, Anti Money Laundering) jotka käytännössä pakottaa pankit tarkistamaan asiakkaan tiedot tavalla tai toisella. Tämä pätee erityisesti jos kyseessä on yrityksen tilit, yrityksen omistuspohjan ja vastuuhenkilöiden selvittävminen ja tunnistaminen kuuluu pankeille.
Otus laittoikin ansiokkaasti linkin Finanssivalvonnan sivuille, mistä löytyy ne uusimmat määräykset aiheen tiimoilta.

Kyseessä ei siis ole epäily rahanpesusta vaan luotettavuuden lisääminen, että rahanpesu ja terroristien rahoittaminen ei onnistu ko. pankin palveluiden ja ko. asiakkaan tilien kautta.

Toinen asia mikä ei käy välttämättä ilmi hetimmiten on se että mitä paremmin pankki tuntee asiakkaansa (lue: rahan- ja tilinkäyttöprofiilin), niin sitä helpompi pankin on tunnistaa vilpilliset maksut ja petoksella aikaansaadut tilisiirrot.

Niin erikoiselta kuin moinen puhelu saattaakin kuulostaa, niin sen tavoitteena on varmistaa että asiakkaan rahoja ei käytetä laittomiin tarkoituksiin eli yleisen turvallisuuden lisääminen.

ystävällisesti,

/Antti
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...