Kirjoittaja Aihe: "Harppi" jyrsimelle  (Luettu 1334 kertaa)

Poissa Vklnuppi

"Harppi" jyrsimelle
« : 12-10-2017, 07:18:16 »
Tarvis tehdä jyrsimelle harppi kun aina välillä noita ympyröitä joutuu jyrsimään. Tähän mennessä olen käyttänyt yksinkertaisesti levyn soiroa johon jyrsin kiinni ja keskitalo sopivalle etäisyydelle terästä. Tuossa vaan on se huono puoli, ettei ole minkäänlaista hienosäätöä.

Google tarjoaa lähinnä tälläisiä;
http://www.redneckdiy.com/build-a-better-circle-cutting-jig/

Mielestäni noissa ei tuo lukitus ole kovinkaan pätevän/pysyvän oloinen. Onko verstaslaisilla parempia ideoita? Olen joskus tehnyt pikapatenttina myös kierretankoihin perustuvan version, mutta siinä ei oikein tarkkuus ollut hyvä (saattoi taipua vauhdissa).

Akryylia tai vaneria ajattelin käyttää.

Poissa naumi

Vs: "Harppi" jyrsimelle
« Vastaus #1 : 12-10-2017, 09:10:40 »
Mulla on lähes valmiiksi tehtynä tämä:
http://www.lescopeaux.asso.fr/Techniques/Docs/Sante_Tripode_Anglais.pdf

Erityistä tuossa mallissa on se ettei tarvitse keskireikää, mutta soveltuu lähinnä pienille ympyröille.

Käytännön kokemusta minulla ei vielä siis ole, koska en ole saanut valmiiksi.

-Mika

Poissa ohrana

« Vastaus #2 : 12-10-2017, 09:18:46 »
Naumin malli mulla käytössä. Parasta tässä on jos tulee eka ajolla liian pieni reikä, voi ajaa toisen lastun perään. Harpilla se on hankalaa. Huonoa taas se että jiki pitää kiinnittää työstettävään kappaleeseen.

Poissa vijama

« Vastaus #3 : 12-10-2017, 10:06:41 »
Oman "Harppini" valmistin näiden ohjeisen mukaan: http://patwarner.com/router_circle_maker.html. Hyvin toimii.

Poissa Festool

« Vastaus #4 : 12-10-2017, 10:33:40 »
Tarvis tehdä jyrsimelle harppi kun aina välillä noita ympyröitä joutuu jyrsimään. Tähän mennessä olen käyttänyt yksinkertaisesti levyn soiroa johon jyrsin kiinni ja keskitalo sopivalle etäisyydelle terästä. Tuossa vaan on se huono puoli, ettei ole minkäänlaista hienosäätöä.

Google tarjoaa lähinnä tälläisiä;
http://www.redneckdiy.com/build-a-better-circle-cutting-jig/

Mielestäni noissa ei tuo lukitus ole kovinkaan pätevän/pysyvän oloinen. Onko verstaslaisilla parempia ideoita? Olen joskus tehnyt pikapatenttina myös kierretankoihin perustuvan version, mutta siinä ei oikein tarkkuus ollut hyvä (saattoi taipua vauhdissa).

Akryylia tai vaneria ajattelin käyttää.

Mulla on tuon linkin kaltainen ja hyvin toimii. Isot ja pienet reiät syntyy eikä epäilystäkään, ettei pysyisi asetus kiinni.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #5 : 12-10-2017, 10:37:01 »
Mulla on jo isojen reikien tekoon keskipisteeseen kiinnitetty version, mutta tuo pienten reikien teko kiinnostaa. Kaiutinrakenteluun oiva, kun pitää tehdä myös upotus. Nyt tarvitsis löytää 10mm akryyliä.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #6 : 12-10-2017, 10:43:34 »
Tuollainen kiireessä kyhätty versio, näköjään olen tehnyt viimeksi aika pienen rinkulan.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #7 : 12-10-2017, 11:27:18 »
Oman "Harppini" valmistin näiden ohjeisen mukaan: http://patwarner.com/router_circle_maker.html. Hyvin toimii.

Näyttää kovasti vastaavalta rakenteelta kuin vanerista tekemäni. Pääasiassa Hitachin 12 mm jyrsimelle, mutta tein saman tien kiinnitykset pienemmille Maktecille ja halpisjyrsimelle.

Ohjeet sovellettu Bill Hyltonin kirjasta Woodworking with the Router.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Vklnuppi

« Vastaus #8 : 14-10-2017, 11:51:00 »

Tämä on muuten aika yksinkertaisen nerokas keksintö. Juuri tämän takia kannattaa aina kysyä. Ei käynyt itselläni mielessäkään, että tuon kiskonhan voisi tehdä vaihdettavaksi.

Tuo neliö/ympyrä jigi on mielenkiintoinen, mutta vaatii vähän turhan paljon askartelua. Katsotaan josko tuollaisenkin joskus ehtisi värkkäämään.

Taidan siis tehdä kaksi mallia. Tuollaisen "vijaman" linkkaaman ja alkulinkin/"Jippen" postaaman kaltaisen.

Poissa Vklnuppi

« Vastaus #9 : 13-12-2017, 09:12:56 »
Tuli tehtyä pikana sekä tuollainen perinteinen jota nuo em. vanerisetkin edustavat, että tuo akryyliympyrä-malli. Kyllä perinteinen vie voiton. Osittain ilmeisesti omaakin mokaa, en tiedä tajusinko ohjeita tarpeeksi hyvin. Tuota laakeroitua voisin kritisoida:

- Melko sekavat ohjeet, mutta sen ymmärtää kun toisten iloksi vaan hyvää hyvyyttään tekee.
- Hankala käyttää kun käytännössä joutuu joka kerta irroittamaan ympyrän alustastaan tarkistaakseen tarkkuuden.
- Hankala kiinnittää. Jos jyrsittävä kappale on "base platea" paljon isompi tai pienempi
- Itse kiekon kiristäminen alustaan. Pyörii helposti se säädettävä pultti tyhjää. Kyllä sen siihen joka kerta on tukevasti saanut, mutta...
- Ilmeisesti käyttämäni tangot eivät olleetkaan täysin suorat->ääripäässä pyrkii nostamaan jyrsintä 1-2mm irti akryylilevystä. Jyrsin oli liimattaessa kiinni. Em. syystä pitää suurissa ympyröissä painaa jyrsintä normaalia enemmän ja kallistaa helposti->ruma ulkoreuna/heittoa.
- Heikentää imurintehoa + joutuu käyttämään huomattavan pitkiä teriä

Plussana tuossa oli, ettei kappaleeseen tarvitse porata reikää ja onnistuu myös ilmaan jyrsiminen, muttei tämä silti jatkoon mene.

Täytyy vielä tehdä proton lisäksi virallinen versio tuosta perinteisestä ja todennäköisesti kaksi. Suurille ja pienille ympyröille omansa.

Paikalla Eka Vekara

« Vastaus #10 : 13-12-2017, 09:48:22 »

Mielestäni noissa ei tuo lukitus ole kovinkaan pätevän/pysyvän oloinen. Onko verstaslaisilla parempia ideoita?

Eikö tuohon käsimutterin alle voisi tehdä vaan pidemmän alavasteen ja isomman prikan, vaikka kumipohjalla, jonka kitka estäisi keskipisteen liikkumisen?

Toinen vaihtoehto olisi ajaa pitkän suoran uran sijaa joukko viistoja uria, joista sitten löytyy aina sopiva säde, mutta lähes poikittaisella uralla. Siis ikään kuin

----------------------------------------
|  [X]--- / / / / / / / / / / / / / / / /     |

jossa [X] kuvaa jyrsimen paikkaa ja / uraa. Ekasta urasta löytyy vaikkapa säteet 20-22cm, tokasta 22-24, komannesta 24-26, jne.

Kolmas se, että korvaa nuo urat tarkoilla määrätyillä säteillä (rei'illä), jos ei ole pakko saada säätää ihan vapaasti.
« Viimeksi muokattu: 13-12-2017, 09:53:34 kirjoittanut Eka Vekara »

Poissa Vklnuppi

« Vastaus #11 : 13-12-2017, 11:10:36 »

Mielestäni noissa ei tuo lukitus ole kovinkaan pätevän/pysyvän oloinen. Onko verstaslaisilla parempia ideoita?

Eikö tuohon käsimutterin alle voisi tehdä vaan pidemmän alavasteen ja isomman prikan, vaikka kumipohjalla, jonka kitka estäisi keskipisteen liikkumisen?

Toinen vaihtoehto olisi ajaa pitkän suoran uran sijaa joukko viistoja uria, joista sitten löytyy aina sopiva säde, mutta lähes poikittaisella uralla. Siis ikään kuin

|  [X]--- / / / / / / / / / / / / / / / /     |

jossa [X] kuvaa jyrsimen paikkaa ja / uraa. Ekasta urasta löytyy vaikkapa säteet 20-22cm, tokasta 22-24, komannesta 24-26, jne.

Kolmas se, että korvaa nuo urat tarkoilla määrätyillä säteillä (rei'illä), jos ei ole pakko saada säätää ihan vapaasti.

Kyllä tuo ura&käsimutteri toimii epäilyistäni huolimatta. Tein kahdella mutterilla lukittavan version ja harppi on akryylia. Pitää siinäkin yhdellä niin todennäköisesti vanerilla/puulla vielä paremmin.

Noi yksittäisillä rei`illä tehtyjä olen yleensä käyttänyt töissä, mutta on tuo säädettävä tietysti paljon parempia jos harrastaa enemmän.