Kirjoittaja Aihe: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi  (Luettu 6818 kertaa)

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 551
Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« : 20-10-2017, 18:18:34 »
Moi!

Omistan vanhan italialaisen Cebora-merkkisen mig-hitsauslaitteen. Olen toistaiseksi pärjännyt pelkällä 0,9mm täytelangangalla, mutta nyt tuli autoon sen verran hitsattavaa, että ajattelin päivittää tuon kaasulliseksi. Mitäpä tarvitsen? Uuden suuttimen, 0,6mm langan ja CO2-pullon, jossa säätöventtiili. Riittävätkö nuo?

Mistä mahtaisi saada edullisia CO2-pulloja (Turku - H:ki akselilla) ja missä niitä saa täytettyä? Muistan jostain kuulleeni, että vanhoista hiilidioksisdisammuttimista on tehty tällaisia harrastaja-luokan pulloja.

Mikä olisi sopiva pullon koko? Paljonko esim. 5...6l pullolla hitsaa?

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 993
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #1 : 20-10-2017, 19:50:48 »
Minulla on juuri tuommoinen vanhasta sammuttimesta tehty pullo. Ostin suomenojalta sammutinhuollosta. Lienee parasta soitella sammutinhuoltoja tekeviin liikkeisiin ja kysellä, koska kyseessä ei ole mikään sarjatuotanto kampe. Modaus on ilmeisesti yksinkertainen, mutta tarvitsee kuitenkin ammattimiehen sen tekemään.

Poissa fieroman

  • Viestejä: 202
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #2 : 20-10-2017, 21:35:06 »
Kannattaa katsoa onko miggi tarkoitettu myös suojakaasulle. Sieltä pitäisi löytyä napaisuuden vaihto noissa yleensä samassa tilassa kuin lankakela. Lisäksi tietysti letkua kaasua varten ja paineen säätimet. Co2 pullot on noissa liikkeissä aika kalliita juuri kysyin kun täytätin omani niin uusi 6 kg pullo 270,-  Juurikin sammutinhuollossa espoon hannuksenpellossa. 6kg täyttö maksoi 49,90. Kannattaa katsoa vaikka torista siellä joku tamperelainen sammutinliike myy kohtuuhintaisia pulloja. Voit myös tarvita uuden langansiirtorullan jos aiot 0,6 mm lankaa käyttää.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 551
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #3 : 20-10-2017, 21:55:44 »
Kannattaa katsoa onko miggi tarkoitettu myös suojakaasulle. Sieltä pitäisi löytyä napaisuuden vaihto noissa yleensä samassa tilassa kuin lankakela. Lisäksi tietysti letkua kaasua varten ja paineen säätimet. Co2 pullot on noissa liikkeissä aika kalliita juuri kysyin kun täytätin omani niin uusi 6 kg pullo 270,-  Juurikin sammutinhuollossa espoon hannuksenpellossa. 6kg täyttö maksoi 49,90. Kannattaa katsoa vaikka torista siellä joku tamperelainen sammutinliike myy kohtuuhintaisia pulloja. Voit myös tarvita uuden langansiirtorullan jos aiot 0,6 mm lankaa käyttää.

On tarkoitettu suojakaasulle. Pitääkö silloin olla eri napaisuus kuin täytelangalla?

Se tamperelainen firma on varmaan Tamrex. Nettisivuilla ei ollut mainintaa näistä pulloista, mutta nyt kun sanoit, niin tuli mieleen jostain muistin sopukoista. Täyttävätkö sammutinhuollot noita noin yleisesti? Plan B olisi ostaa Argon + CO2 pullo Motonetista. Täyttö maksaa 59€ ja itse pullo 229€ (5l). Onkohan noilla iso ero hitsatessa?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/789817/ALbee-Weld-ArMix-ArCO2-hitsaussuojakaasu-15-CO-2-MAG-5L-VAIHTOPULLO

Hitsauskoneessani on optiot 0,6 ja 0,8mm umpilanka ja 0,9mm täytelanka. Pitääpä tutkia onko sama rulla.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 551
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #4 : 20-10-2017, 22:02:36 »
Kun hieman tarkemmin luin tuota Motonetin tuoteselostusta, niin:

"(Argon + CO2) Aktiivinen suojakaasu, (reagoi sulan kanssa). Soveltuu seostamattoman, vähäseoksisen ja RST- terästen MAG-hitsaukseen (Metal Active Gas Welding)".

http://www.motonet.fi/fi/tuote/789816/ALbee-Weld-ArMix-ArCO2-hitsaussuojakaasu-15-CO-2-MAG-5L-OMISTUSPULLO

Eli tuon mukaan tällä kaasulla vosi hitsata niin mustaa kuin ruostumatonta. Onnistuuko sama pelkällä hiilidioksidilla?

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 793
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #5 : 20-10-2017, 22:07:08 »
Onko koneessa kaasuvalmius, eli magneeettiventiili ja putkitettu kaasu suuttimelle asti?

Vai onko vain täytelankavehje?

Pekka

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 551
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #6 : 20-10-2017, 22:14:18 »
Onko koneessa kaasuvalmius, eli magneeettiventiili ja putkitettu kaasu suuttimelle asti?

Olettaisin näin, mutta ei ole kone nyt tässä käsillä. Ainakin siinä on paikka pullolle ja spekseissä valmius niin täyte- kuin umpilangalle.

http://www.cebotech.de/en/applikationen/automotive/migmag/cebora-bravo-155-combi.html

Poissa jom

  • Viestejä: 1 042
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #7 : 20-10-2017, 22:15:00 »
6kg co2 pullossa on 3000litraa kaasua. Eli jos virtaus 8litraa/min, pullolla hitsaa 6h 15min.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 551
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #8 : 20-10-2017, 22:25:08 »
6kg co2 pullossa on 3000litraa kaasua. Eli jos virtaus 8litraa/min, pullolla hitsaa 6h 15min.

Eli melko paljon. Ei liene harrastajan syytä ostaa suurempaa pulloa.

Motonetin seoskaasupullossa näköjään vain 1200l, jolla siis hitsaisi 2,5h Puolet vähemmän. Hmmm...

Poissa jaketech

  • Viestejä: 294
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #9 : 20-10-2017, 23:07:09 »
Onko koneessa kaasuvalmius, eli magneeettiventiili ja putkitettu kaasu suuttimelle asti?

Vai onko vain täytelankavehje?

Pekka

ei pakollinen magneettiventiilli. kahvassa voi olla mekaaninen venttiili mikä aukeaa samalla ku kahvassa olevaa nappia painaa. mulla on esabin koneesssa tämmönen venttiili

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 551
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #10 : 20-10-2017, 23:12:26 »
Osaako kukaan sanoa tuohon CO2 vs seoskaasu (Ar + CO2) kysymykseen? Siis kumpi on parempi yleiskäyttöön? Onnistuuko hiilidioksidilla hitsata rosteria vai vaan mustaa? 

Poissa juska

  • Viestejä: 1 289
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #11 : 20-10-2017, 23:13:53 »
Osaako kukaan sanoa tuohon CO2 vs seoskaasu (Ar + CO2) kysymykseen? Siis kumpi on parempi yleiskäyttöön? Onnistuuko hiilidioksidilla hitsata rosteria vai vaan mustaa?

CO2 on vain mustalle ja yleiskäyttöön seoskaasu on parempi, sillä tulee vähän nätimpi saumakin. Mutta CO2 on halvempi ja aavistuksen parempi autonpelteihin yms ruosteiden korjaukseen.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 551
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #12 : 20-10-2017, 23:26:55 »
Osaako kukaan sanoa tuohon CO2 vs seoskaasu (Ar + CO2) kysymykseen? Siis kumpi on parempi yleiskäyttöön? Onnistuuko hiilidioksidilla hitsata rosteria vai vaan mustaa?

CO2 on vain mustalle ja yleiskäyttöön seoskaasu on parempi, sillä tulee vähän nätimpi saumakin. Mutta CO2 on halvempi ja aavistuksen parempi autonpelteihin yms ruosteiden korjaukseen.

Joku sanoi aiemmin, että 49€/6kg (CO2). Motonetissa seoskaasu 59€/5l (Ar + CO2). Tietty 6kg taitaa olla liki tuplaten 5l, mutta ei tuo seoskaasukaan niin hirveän kallista olisi. Etenkin, jos kaupan päälle saisi mahdollisuuden hitsata rosteria.

Poissa fieroman

  • Viestejä: 202
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #13 : 21-10-2017, 10:51:51 »
Osaako kukaan sanoa tuohon CO2 vs seoskaasu (Ar + CO2) kysymykseen? Siis kumpi on parempi yleiskäyttöön? Onnistuuko hiilidioksidilla hitsata rosteria vai vaan mustaa?

CO2 on vain mustalle ja yleiskäyttöön seoskaasu on parempi, sillä tulee vähän nätimpi saumakin. Mutta CO2 on halvempi ja aavistuksen parempi autonpelteihin yms ruosteiden korjaukseen.
[/quote

Joku sanoi aiemmin, että 49€/6kg (CO2). Motonetissa seoskaasu 59€/5l (Ar + CO2). Tietty 6kg taitaa olla liki tuplaten 5l, mutta ei tuo seoskaasukaan niin hirveän kallista olisi. Etenkin, jos kaupan päälle saisi mahdollisuuden hitsata rosteria.
Onhan se yli tuplahintaista ja 5l pullo on niin pieni että sitä joutuu usein vaihtamaan. Yleensä kaasu loppuu kesken tärkeän työn ja harmittaa keskeyttää homma.
Tuossa se torissa myyvä liike. https://www.tori.fi/pirkanmaa/Hitsauskaasu_40041753.htm?ca=18&w=3
Hiilidioksidi on normi peltihommissa varsinkin vanhoja autoja hitsatessa parempi kun voi hiukan ruosteisiakin peltejä hitsailla.

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 886
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #14 : 21-10-2017, 10:59:10 »
Tuosta rosterin hitsauksesta sen verran, että lankahan pitää tietty olla ja tarkoitukseen sopivaa. Myöskin enemmän rosteria hitsatessa vaihdetaan rosteilangalle tarkoitettu lankajohdin - tai koko poltin letkuineen, jos on vaihdettavissa. En ole hetkeen ollut aktiivisesti hitsauskoneiden kanssa tekemisissä, mutta aikaisemmin ainakin mustaa hitsatessa lankajohdin oli metallia ja rosterilla teflonpinnoitettu. Metallisesta lankajohtimesta jää langan pintaa hiukkasia, jotka rosterilla 'saastuttavat' sauman.

Jussi
-     sitä saa mitä tilaa   -