Kirjoittaja Aihe: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi  (Luettu 6764 kertaa)

Paikalla Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #30 : 21-10-2017, 17:03:40 »
Jos paksua rautaa hitsaa paljon, niin seoskaasu on käytännössä välttämättömyys. CO2:lla ei kai kuumakaari ole edes mahdollinen. Roisketta tulee enemmän, mutta sen tarttuvuuden pystyy kompensoimaan tarvittaessa roiskesuoja spraylla, jos on joku kriittinen kohde. Ei sauma ole niin nättiä, kuin seoskaasulla.

Kuitenkin CO2 on huomattavasti halvempaa ja sen täyttö onnistuu joka sammutinhuollossa. Eli harrastekäyttöön suosittelisin CO2. Kuitenkin ero ydintäytelangasta CO2:een on paljon suurempi kuin CO2 -> seoskaasuun. Kaikkia noita mulla on ollut, ja tällä hetkellä on oma 40 kg:n CO2 pullo. Tuossa pysyn, kunnes sattuu joku Tig ilmestymään nurkkiin.

Eikö paksulle tavaralle kannata jo hankkia sitten puikkokone? Samalla saa sen TIG:n, jos on tarvetta. Yhden mp:n tarakan olen hitsannut tigillä rosterista Kempin huippukoneella ja kieltämättä hienoa jälkeä tuli harrastajaltakin. Kaasuna lienee noissa tigeissä puhdas Argon.

Poissa fieroman

  • Viestejä: 202
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #31 : 21-10-2017, 17:45:17 »
Mitähän se suunnilleen maksaa tuollaisen 5l (se pienin pullo, joku 600mm korkea) hiilidioksidipullon täyttö? Ja täyttävätkö esim. sammutinhuollot kaikkia hiilidioksipulloja vai vaan omiaan?
Hiilidioksidipulloista puhutaan kiloista eikä litroista ja jos 6kg pullo maksoi juuri 49,90 niin 5kg maksaa tuskin enempää. Kaasua tulee kuitenkin yli tuplamäärä samankokoiseen seoskaasupulloon verrattuna.

Poissa fieroman

  • Viestejä: 202
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #32 : 21-10-2017, 17:56:45 »
Vielä migistä senverran että kaikkiin pikkuhommiin langan yms vaihto on niin suuritöistä kun tuollainen on enemmän tuotantokäyttöön alunperin suunniteltu. Kyllä useimmiten helpommalla pääsee kun on vaikka se puikkokone lisäksi. Minulla on pari miggiä, yksi dc tiggi, yksi ac/dc tiggi ja vielä puikkoinvertteri. Migillä ei tee mieli tehdä juuri muuta kuin peltiä. Sitten vielä noista autopeltihommista. Normi miggi käy oikeastaan vain oikeasti vanhojen autojen hitsaukseen, uudemmissa tehtaat kieltävät ja työ pitäisi tehdä kaarijuottona ettei suurlujuusterästen lujuus katoa. Kaarijuotto vaatii oman cusi lankansa ja puhtaan argonin miggiin sen lisäksi harrastajamallin migillä tekeminen on muutenkin haastavaa.

Paikalla Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #33 : 21-10-2017, 18:13:19 »
Normi miggi käy oikeastaan vain oikeasti vanhojen autojen hitsaukseen, uudemmissa tehtaat kieltävät ja työ pitäisi tehdä kaarijuottona ettei suurlujuusterästen lujuus katoa. Kaarijuotto vaatii oman cusi lankansa ja puhtaan argonin miggiin sen lisäksi harrastajamallin migillä tekeminen on muutenkin haastavaa.

Mahtaako tuolla olla mitään käytännön merkitystä? Siinä vaiheessa, kun autolle näytetään migiä, niin se koko pelti puuttu sieltä, joten mikä vaan hitsaus vaan parantaa tilannetta.

Poissa Woima

  • Viestejä: 616
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #34 : 21-10-2017, 19:25:10 »
Sitten vielä noista autopeltihommista. Normi miggi käy oikeastaan vain oikeasti vanhojen autojen hitsaukseen, uudemmissa tehtaat kieltävät ja työ pitäisi tehdä kaarijuottona ettei suurlujuusterästen lujuus katoa. Kaarijuotto vaatii oman cusi lankansa ja puhtaan argonin miggiin sen lisäksi harrastajamallin migillä tekeminen on muutenkin haastavaa.
Tuo ei pidä ihan täysin paikkansa. Esim. Volvo ei hyväksy kaarijuottoa lainkaan korjauksiin, vaan pitää hitsata MIG/MAG hitsauksella.
Seuraavilla merkeillä ei ainankaan ole ollut VAATIMUKSENA kaarijuotto missään kohtaa. Peugeot, Nissan, Mazda, Renault, Volvo, Dacia, BMW, Ford, näistä kokemuksia ja kouluja käyty.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Paikalla Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #35 : 21-10-2017, 20:34:48 »
Sitten vielä noista autopeltihommista. Normi miggi käy oikeastaan vain oikeasti vanhojen autojen hitsaukseen, uudemmissa tehtaat kieltävät ja työ pitäisi tehdä kaarijuottona ettei suurlujuusterästen lujuus katoa. Kaarijuotto vaatii oman cusi lankansa ja puhtaan argonin miggiin sen lisäksi harrastajamallin migillä tekeminen on muutenkin haastavaa.
Tuo ei pidä ihan täysin paikkansa. Esim. Volvo ei hyväksy kaarijuottoa lainkaan korjauksiin, vaan pitää hitsata MIG/MAG hitsauksella.
Seuraavilla merkeillä ei ainankaan ole ollut VAATIMUKSENA kaarijuotto missään kohtaa. Peugeot, Nissan, Mazda, Renault, Volvo, Dacia, BMW, Ford, näistä kokemuksia ja kouluja käyty.

Sori ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi valmistajan pitää hyväksyä jokin korjausmetodi? Jos uudempi auto, niin tsekkaako katsastumies, millä tavoin jokin korjaus on tehty, että noudattaa valmistajan ohjeita?

Poissa Woima

  • Viestejä: 616
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #36 : 22-10-2017, 07:59:18 »
Sitten vielä noista autopeltihommista. Normi miggi käy oikeastaan vain oikeasti vanhojen autojen hitsaukseen, uudemmissa tehtaat kieltävät ja työ pitäisi tehdä kaarijuottona ettei suurlujuusterästen lujuus katoa. Kaarijuotto vaatii oman cusi lankansa ja puhtaan argonin miggiin sen lisäksi harrastajamallin migillä tekeminen on muutenkin haastavaa.
Tuo ei pidä ihan täysin paikkansa. Esim. Volvo ei hyväksy kaarijuottoa lainkaan korjauksiin, vaan pitää hitsata MIG/MAG hitsauksella.
Seuraavilla merkeillä ei ainankaan ole ollut VAATIMUKSENA kaarijuotto missään kohtaa. Peugeot, Nissan, Mazda, Renault, Volvo, Dacia, BMW, Ford, näistä kokemuksia ja kouluja käyty.

Sori ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi valmistajan pitää hyväksyä jokin korjausmetodi? Jos uudempi auto, niin tsekkaako katsastumies, millä tavoin jokin korjaus on tehty, että noudattaa valmistajan ohjeita?

Eipä sitä korjausmenetelmää kukaan valvo. Valmistajilla on ohjeistukset korjauksiin ja odottavat että merkkikorjaamot niitä myös noudattavat.
Lunastettujen autojen kohdalla on tilanne toinen, niiden korjausta valvotaan katsastusmiesten toimesta, pitää näyttää että auto on korjattu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Paikalla Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #37 : 22-10-2017, 09:28:53 »

Sori ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi valmistajan pitää hyväksyä jokin korjausmetodi? Jos uudempi auto, niin tsekkaako katsastumies, millä tavoin jokin korjaus on tehty, että noudattaa valmistajan ohjeita?

Eipä sitä korjausmenetelmää kukaan valvo. Valmistajilla on ohjeistukset korjauksiin ja odottavat että merkkikorjaamot niitä myös noudattavat.
Lunastettujen autojen kohdalla on tilanne toinen, niiden korjausta valvotaan katsastusmiesten toimesta, pitää näyttää että auto on korjattu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Eipä taideta merkikorjaamoilla tehdä kauheasti ruostekorjauksia. :)

Mä olen korjannut monta pientä ruostereikää lasikuidulla. Toimii hyvin, kun sen tekee reilusti ennen katsastusta ja massaa kohdan huolella, ettei näytä korjatulta. Tällöin ko. kohtaa ei juuri tutkita niin kuin käy jälkitarkastuksessa. Toki hitsaus on parempi lujuuden kannalta, mutta välillä pitää purkaa niin paljon palavaa sisustusta, että kuituviritys houkuttelee.

Paikalla Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #38 : 23-10-2017, 15:10:51 »
Elintarviketukusta löytyi edullista hiilidioksidia, 10kg pullo 60€. Mahtaako kukaan tietää, onko noissa sama kierre kuin teollisuspulloissa? Eli käykö teollisuuspullon paineenalennin elintarvikepulloon?

« Viimeksi muokattu: 23-10-2017, 15:22:37 kirjoittanut Eka Vekara »

Poissa MasaP

  • Viestejä: 493
  • Tuusula
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #39 : 23-10-2017, 15:12:16 »
On sama kierre.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.

Paikalla Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #40 : 23-10-2017, 15:23:36 »
On sama kierre.

ok. kiitos. Mistähän löytäisi edullisen virtausmittarin? Puuilossa oli vaan seoskaasulle. Vai saako tuohon väliin adapterin?
« Viimeksi muokattu: 23-10-2017, 15:35:04 kirjoittanut Eka Vekara »

Poissa Mähis

  • Viestejä: 1 281
  • Sipoo
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #41 : 23-10-2017, 15:50:54 »

Ostaa seoskaasumittarin ja vaihtaa mutterin.

Paikalla Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #42 : 23-10-2017, 17:30:07 »
Löytyikin hyvä hitsiverkkokauppa ja samalla selvisi tuo kierrejuttu. Argon-mittari vaatii sovitekappaleen, koska siinä eri kierre.

http://www.ladek.fi/accessories/virtmittarit.html

Tuolla olisi myös rotametrejä edullisesti, mutta mahtaakohan olla vastaavaa hyötyä mig-hitsaukessa?

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 249
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #43 : 23-10-2017, 17:40:42 »
Biltemasta co2 mittari 45€ ja tuskin maksaa kalliimpi säädin itseään takaisin harrastehommissa. Sitä en kyllä osaa sanoa että onko tuosta paremmasta sätimestä jotain käytännön hyötyä.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsauslaite-ja-juottaminen/Lisavarusteet/Paineenalennusventtiili-kahdella-painemittarilla-2000016766/

Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa fieroman

  • Viestejä: 202
Vs: Täytelankamigin päivitys kaasumigiksi
« Vastaus #44 : 23-10-2017, 18:39:29 »
Elintarviketukusta löytyi edullista hiilidioksidia. Mahtaako kukaan tietää, onko noissa sama kierre kuin teollisuspulloissa? Eli käykö teollisuuspullon paineenalennin elintarvikepulloon?
Mulle on epäselvää kuka sen pullon omistaa. Hiilihappo näyttää maksavan 65,- euroa 10kg pullo mutta meneekö pullosta pantti vai pitääkö se ostaa vai mitä?