Kirjoittaja Aihe: Jyrsimeen tutustumassa -apua kaipaisin  (Luettu 1569 kertaa)

Poissa proplayer77

Jyrsimeen tutustumassa -apua kaipaisin
« : 21-10-2017, 17:08:03 »
Hankin ensimmäisen yläjyrsimeni tänään koska en ole sellaista ennen omistanut. En ole mikään hyvä puumies ollut koskaan mutta olen silti tehnyt kaikenlaisia projekteja.

Tietoisesti ostin ensimmäiseksi jyrsimeksi Bilteman halppiksen: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalujen/Ylajyrsin/Ylajyrsin-1200-W-2000021086/

Lisäksi ostin Einhellin teräsarjan HongKongista: https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/tyokalut/sahkotyokalut/sahkohoylat-ylajyrsimet-ja-tarvikkeet/einhell-bt-ro-1200-e-ylajyrsimen-terasetti-12-os/p/132971/

Tarve on tehdä seuraavaan Arcade projektiin T listoille urat, mutta kun olen netistä katsonut mitä kaikkea sillä pystyy tekemään niin voisihan sillä muutakin koittaa tehdä.
Tilasin erikseen sellaisen T lista terän,  tulee kun tulee.

Tästä Bilteman vehkeestä, ohjeista ei ollut apua. Eli kasasin sen ohjurin, mutta muuten en ymmärrä nyt paria asiaa.

Eli: Kun kiinnitän terän ja kirisin, niin uskoisin että terän pitää olla pohjassa saakka? Onko näin?
-> Kun kiinnitin terän pohjaan saakka, niin terän syvyys ei riitä kun painan jyrsimen pohjaan, vaan minun piti löysätä terä ja kiinnittää se lyhyemmin, niin silloin vasta se riitti esim. reunajyrsintään.
--> En tajua...?

Ja tosiaan äsken pidin ensimmäistä kertaa elämässäni (40v) yläjyrsintä kädessä :D.

Jollain on varmasti hyvää tietoa jopa tästä Bilteman masiinasta, veikkaisin että aikalailla sama muissa, koska terät ovat universaaleja. Tuossa on nyt kiinni 8mm ja nuo terätkin ovat 8mm, se t -listan terä on taas sitten 6mm, mutta tuossa tuli mukaan vaihtopala.

Kiitos etukäteen!:)

Poissa Woima

Vs: Jyrsimeen tutustumassa -apua kaipaisin
« Vastaus #1 : 21-10-2017, 17:34:20 »
Käyttöohjeessa sanotaan, että vähintään 20 mm terän akselista pitää olla kiristysholkin sisällä.
Jos terän pituus, kiinnitys pohjaan asti painettuna ei riitä, niin pitää ottaa terää ulommas. Kunhan on vähintään sen 20mm holkin sisällä, niin se riittää.
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.

Poissa proplayer77

« Vastaus #2 : 21-10-2017, 17:38:06 »
Ok.

Miten tuo korkeussäätö? Siinä on 50 ja siitä alaspäin mitta, mutten ymmärrä miten sitä käytän.

Esimerkkitapaus käytöstä:
Eli esimerkiksi jos haluan tehdä itse jyrsinpöydän (eli kiinnitän tuon jyrsimen siihen altapäin, nini silloin minun täytyy tehdä reikä keskelle ja reunojen tulee olla pleksin paksuiset, sanotaan vaikka 5mm.

-> Jos kiinnitän jyrsimen kuten sanoit ja teinkin kun testasin, niin mistä tuon mitan 5mm otan syvyydelle?

Poissa mara h

« Vastaus #3 : 21-10-2017, 18:07:17 »
Jos jyrsinpöydän teet, niin pöydässä pitäs olla hissi, tai sellanen jyrsin missä on hissi itessään, siis kammella kierrettävä korkeus-säätö, muuten homma on hankalaa, kun jyrsimen jouset laittaa hanttiin, voihan ne tietenkin poistaa. Korkeuden mittaaminen käy sellasella kahella jalalla seisovalla mittarilla, millään viivottimella tai mitalla ei saa tarkkaa tulosta terän korkeudesta pöydän pintaan nähden.

Poissa Festool

« Vastaus #4 : 21-10-2017, 18:25:13 »
Onko se syvyysrajoitin ihan ääripäässä, että terä pääsee laskeutumaan ihan alas?

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #5 : 21-10-2017, 18:27:43 »
Tämä saitti on pullollaan jyrsinpöydän rakennusohjeita. Lukaise läpi, löytyy varmasti sopivaa ohjetta.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa proplayer77

« Vastaus #6 : 21-10-2017, 18:31:04 »
Onko se syvyysrajoitin ihan ääripäässä, että terä pääsee laskeutumaan ihan alas?

Juu on, eli se muoviputkilo siinä keskellä menee pohjaan saakka.

Poissa proplayer77

« Vastaus #7 : 24-10-2017, 13:31:11 »

Juu on, eli se muoviputkilo siinä keskellä menee pohjaan saakka.

Eli se syvyysrajoitin ei siis ota vastaan, vaan tuo "putkilo" siinä keskellä - eli pääsee alas saakka.

Paikalla Stanley

« Vastaus #8 : 24-10-2017, 15:31:05 »
Roiskesuoja. Ota pois ja suojalasit päähän.
S

Poissa vijama

« Vastaus #9 : 24-10-2017, 15:37:11 »
Panostaisin laadukaisiin jyrsinteriin. Terä sen työn tekee ja kunnollisella terällä tulee hyvä jälki ja miellyttävä kokemus työstämisestä. Työssä onnistuminen on tärkeää jatkon kannalta. Itse käytän Amanan teriä: https://www.amanatool.com/ mutta edullisempiakin laatuteriä löytyy vaikka Plektratrading:sta.

Poissa Pölynen

« Vastaus #10 : 24-10-2017, 19:35:01 »
Eli: Kun kiinnitän terän ja kirisin, niin uskoisin että terän pitää olla pohjassa saakka? Onko näin?

Olen toiminut sen uskomuksen mukaan, että terä ei saa olla pohjassa saakka ennen kiristämistä. Näin siksi, että kiristämisen aikana terä pyrkii siirtymään hieman syvemmälle ja sille pitää antaa siihen mahdollisuus.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #11 : 24-10-2017, 21:38:12 »
..Olen toiminut sen uskomuksen mukaan, että terä ei saa olla pohjassa saakka ennen kiristämistä. Näin siksi, että kiristämisen aikana terä pyrkii siirtymään hieman syvemmälle ja sille pitää antaa siihen mahdollisuus.

Just näin.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Paikalla Tapio K

• Kempele
« Vastaus #12 : 24-10-2017, 22:18:05 »
Mulla on tuommonen bilteman jyrsin.. ostin silloin kun biltema tuli Kempeleeseen.. olisko ollut 2004.. vieläkin pelaa hienosti.

Tuon imuriliitännän kun poistaa menee alemmas.. terää ei tosiaan kannata pohjaan asti työntää, kun otat sen kiristinholkin pois näät niiden urien syvyyden, ne tarraa terään, tuo pari senttiä on hyvä nyrkkisääntö..

Noissa halvemmissa terissä ei nuo ohjainlaakerit tahdo kestää.. suojalasit kannattaa aina olla kun jyrsii O0

Tuo näyttää vähän erilaiselta muotoilun puolesta.. onko siinä portaaton nopeudensäätö?