Kirjoittaja Aihe: Vinkkiä akkuiskuporakoneen hankintaan  (Luettu 1542 kertaa)

Poissa fikamu

Vinkkiä akkuiskuporakoneen hankintaan
« : 23-10-2017, 14:03:57 »
Hei verstaslaiset  :)

Olen aikeissa hankkia iskuporakoneen ja tarpeena on saada aika monta reikää jämäkkiin betoniseiniin. Omalla pienellä sähkökäyttöisellä vehkeellä ei synny kuin suuri ääni, mutta vain pieni reikä  :(

Ajatuksenani olisi ostaa vanhan tilalle akuilla pelittävä masina. Onko foorumilaisilla minkä sortin käsityksiä koneista, jotka eivät nyt kuitenkaan maksaisi aivan "hunajaa". Itse olen tutkaillut Makitoja ja yhtä Milwaukeeta, mutta foorumilla on varmasti käyttäjiä, joiden mielipiteitä olisi hyvä kuulla.

Kiitän jo etukäteen avustasi.

Kari

Poissa niva

Vs: Vinkkiä akkuiskuporakoneen hankintaan
« Vastaus #1 : 23-10-2017, 14:14:03 »
Tämä sama asia on ollut esillä useamman kerran. Reikien tekemiseen betoniin oikea työkalu on poravasara, eli SDS+ istukka ja siihen sopivat terät. Letkullinen kone ei maksa maltaita. Akku SDS-koneet taitavat olla syrjää myöten aika hintavia?
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #2 : 23-10-2017, 14:25:50 »
Ensiksi kannattaa miettiä jatkuvuutta eli akkuja. Jos intoutuu ostaa muitakin akkukoneita niin sitten kannattaa ostaa samaa merkkiä.
Itse siirryin aikoinaan makitaan ja olen ollut tyytyväinen.
Poravasarana on tämä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/makita-dhr242z-18v-akkuporavasara-runko
Akkuja olen tilannut ebaystä, kiinalaisia mutta tuntuvat toimivan ihan ok.

Poissa otus

« Vastaus #3 : 23-10-2017, 14:45:21 »
 Miten tuo kone pärjäisi kiveen, onko kukaan kokeillut? Tuostahan on 50e kalliimmalla inan tehokkaampi DHR264Z -malli.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa lag

« Vastaus #4 : 23-10-2017, 22:23:48 »
Täältä ääni Makitalle,minulla on ollut tuo DHR202Z jonka kanssa pärjäilee listoitukset ja muut perus kiveen porailut.10mm menee vielä kiltisti.
On tuota tullut kallioonkin testattua kun ankkuroin laiturin kiinnikettä,muistaakseni 20 16mm reikää tuli kairattua noin 10cm syvyyteen.

Eli noilla tiedoilla tuon tehokkaamman version kiveen upottaminen ei pitäisi olla minkään asteen ongelma.

Poissa Nicholas-69

« Vastaus #5 : 23-10-2017, 22:33:26 »
Mulla on jo vuosia hyvin palvellut >
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/makita-dhr241z-18v-akkuporavasara-runko#spca
Kyseinen kone pieksee monet johdolliset SDS+ koneet mennen ja tullen !

Yleisenä vinkkinä !
Laadukas terä ja oikea tekniikka koneen käyttäjällä (sitä ei tarvi painaa) niin poravasaralla tekee reikiä melkein minne vaan

Poissa fikamu

« Vastaus #6 : 23-10-2017, 22:41:58 »
Kiitos kaikille aktiivisista palautteistanne. Taitaa lähteä minultakin vahvistunut ääni Makitalle. Sitä merkkiä jo mietin alun perin, mutta on aina viisasta kuulla muitakin kommentteja. Kiitos ja kumarrus.
Kerron kokemuksia jahka niitä kertyy ...

Poissa pera8x

« Vastaus #7 : 24-10-2017, 12:08:34 »
mulla on vain johdollisia koneita. yksi makitan isohko poravasara. onhan se kestävä ja muutenkin ihan ok. ainoa miinus on, että siinä on joku momentin rajotin tms. kun yrittää "väärin käyttää" konetta, niin joku siellä naksuu ja lyö tyhjää. jos vaikka jäykkää sementtiä, tai laastia sillä vatkaa, niin välillä lyö tyhjää jos liian nopeeta koittaa pyörittää. oisko joku sellanen, ettei voi polttaa moottoria tms. no, tuo on toiminut varmaan jo kohta kymmenen vuotta.

sitten on yksi kiinalainen sds+ istukkainen poravasara. voimaa tuntuu olevan enemmän, mitä ukon käsissä on paukkuja. tekee reijää mihin vain. ja ihmetyksekseni on ollut yllättävänkin kestävä. piikkailin sillä useemman kymmenen neliötä petonilattiaa. merkkiä en muista, mutta sellanen alle satasen halppis kone, jonka kestävyydeksi oletin korkeintaan joitain tunteja, mutta onkin kestänyt useampia satoja tunteja.. ihan sairaan hyvä kiinalaiseksi koneeksi.

Poissa vijama

« Vastaus #8 : 24-10-2017, 14:24:53 »
Nicholas-69 Kirjoitti:
Yleisenä vinkkinä !
Laadukas terä ja oikea tekniikka koneen käyttäjällä (sitä ei tarvi painaa) niin poravasaralla tekee reikiä melkein minne vaan

Juuri näin. Panostus laadukkaaseen terään, sillä se reikä tehdään. Olen käyttänyt Hiltin ja Alpen teriä, mutta jos jollain on tietoa ja/tai kokemusta vielä paremmista terästä, niin kuuntelen mielelläni.

Poissa Nicholas-69

« Vastaus #9 : 24-10-2017, 16:05:22 »

Juuri näin. Panostus laadukkaaseen terään, sillä se reikä tehdään. Olen käyttänyt Hiltin ja Alpen teriä, mutta jos jollain on tietoa ja/tai kokemusta vielä paremmista terästä, niin kuuntelen mielelläni.

Aikanaan tuli käytettyä paljon Diagerin booster-plus teriä ja ostin jopa varastoon (on vieläkin joitain käyttämättömiä pakissa), kunnes koivunen lopetti maahantuonnin
https://www.diager.com/en/produit/hammer-drill-bit-sds-plus-booster-plus/
https://www.diager.com/en/produits/beton-perforateur-en/

Sitten siirtynyt paljolti Työkalutuonnin edustamiin Heller Tri-jet teriin >
http://www.tyokalutuonti.fi/tkt
http://www.hellertools.com/en/products/hammer-drill-bits/product-detail/hellerproduct/trijet-hammer-drill-bit/
http://www.hellertools.com/en/products/hammer-drill-bits/

Toki muitakin kuten viimeaikoina Makitan Nemesis, Hiltin yms käyttänyt ja kokeillut vuosien saatossa mutta olen mieltynyt erivalmistajien 3 tai 4 särmäisiin/kulmaisiin sds+ teriin enkä edes kokeile muunlaisia

Poissa peko

« Vastaus #10 : 24-10-2017, 19:19:45 »
mulla on vain johdollisia koneita. yksi makitan isohko poravasara. onhan se kestävä ja muutenkin ihan ok. ainoa miinus on, että siinä on joku momentin rajotin tms. kun yrittää "väärin käyttää" konetta, niin joku siellä naksuu ja lyö tyhjää. jos vaikka jäykkää sementtiä, tai laastia sillä vatkaa, niin välillä lyö tyhjää jos liian nopeeta koittaa pyörittää. oisko joku sellanen, ettei voi polttaa moottoria tms. no, tuo on toiminut varmaan jo kohta kymmenen vuotta.

Se naksu on turvallisuutta varten, kun poraat esim. betoniin ja harjateräs juuri reiän reunassa niin varsinkin se perinteinen talttapäinen poranterä osaa nalkata het lennosta niin että lähtisi kone käsistä tai ranne rusetilla. Sekä estämässä juurikin sitä "väärin käyttöä"

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #11 : 24-10-2017, 19:37:57 »
Mä hankkisin kyllä johdollisen 230V koneen, jos ei ole jotain erityisen painavaa syytä hankkia akkukonetta. Akut ovat sököt 3-5v päästä, mutta johtokone kestää vähäisellä käytöllä helposti 20-30v.

Poissa niva

« Vastaus #12 : 24-10-2017, 20:21:32 »
Mä hankkisin kyllä johdollisen 230V koneen, jos ei ole jotain erityisen painavaa syytä hankkia akkukonetta. Akut ovat sököt 3-5v päästä, mutta johtokone kestää vähäisellä käytöllä helposti 20-30v.

Samaa mieltä. Poravasaraa harvempi käyttää samalla intensiteetillä kuin monia akkukoneita. Katsoo vaan, että on 4m johto, mikä yllättävästi kertoo muustakin laadusta.

Poissa otus

« Vastaus #13 : 24-10-2017, 20:46:51 »
 Akkujen suhteen toteaisin että jos hankkii saman tuoteperheen akkukoneita, pärjää parilla akulla melko kivasti olipa koneita yksi tai useampi. Samalla tapaa niitä joutuu uusimaan.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa niva

« Vastaus #14 : 24-10-2017, 21:21:55 »
Omien kokemusten mukaan 3 akkua on ehdoton minimi kun runkoja on useampi. Nykyisten akkujen lataaminen on niin nopeaa, että ei tarvi sentään 6:tta akkua, joka määrä NiCd aikaan mulla oli. Tällä hetkellä on 4 akkua, pärjää hyvin.