Kirjoittaja Aihe: Ontelolaatat ja sähköt  (Luettu 2997 kertaa)

Paikalla MaTaHa

  • Viestejä: 584
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #30 : 25-10-2017, 18:06:14 »
Messinkiankkuri on hyvä, M8 vaatii n.40mm syvän reijän, ei paljon tarvi välittää onteloista tai raudoista. Jos menee onteloon, niin voi kokeilla Hiltin kippiankkuria, eli tappi jonka pää kääntyy ontelossa poikittain ja sitten kiristetään. Ja mahdollisesti ruhjotaan ontelossa olevat sähköjohdot.
Aina on selvitty!!

Poissa henrik

  • Viestejä: 98
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #31 : 25-10-2017, 22:40:56 »
Tuolta seulahylsy
https://www.ikh.fi/fi/kiinnitystarvikkeet--heloitus/tulpat-ja-ankkurit/kemialliset-ankkurit

Tuosta video kohdasta 5:08 eteenpäin.
https://youtu.be/6j9yxVJc_Hk?t=5m8s
Kannattaako seulahylsy laittaa myös niihin koloihin, joissa ei puhkaistu onteloon asti reikää?

Onko tuo videon vääntömittari tärkeä vai voiko kiristää näppituntumalta?

Mikä on oikea kierretangon paksuus tässä tapauksessa?

Onko mutteriin mitään erityistä speksiä vai kunhan sopii kierretankoon?

PS. Mittasin rapussa lattiasta lattiaan korkeuden ja se oli 298 cm. Asunnossamme taas lattiasta kattoon on 263 cm. Erotus 35 cm, joka täsmää aiemman 33,5 cm:n kanssa. Nyt on taidettu siis karsia melko suurella varmuudella kahteen vaihtoehtoon ontelolaatta, joko OL27 (k. 265mm) tai OL32 (k. 320mm).

Poissa Sami Hiltunen

  • Aiempi nimimerkki Moduliviiva
  • Viestejä: 173
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #32 : 27-10-2017, 12:29:38 »
Mitta ~300 mm tarkoitti etäisyyttä kantavasta seinästä O0

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi pitää tuollainen etäisyys huomioida? Ei kai yksi reikä lujuuteen vaikuta?
Äh, minulla jäi jokin ihmeellinen aivopieru aiemmin keskustelussa mainitusta ontelon pään tulppavalusta pyörimään mieleen. Tuota mittaa ei siis tarvitse huomioida reikiä tehdessä. Kiitos tarkkaavaisuudestasi :)
"... ja hännillä ori Eri Hidasteeee..."

Poissa henrik

  • Viestejä: 98
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #33 : 29-10-2017, 22:59:31 »
Noniin, nyt on periaatteessa päätöksiä vitriinin kiinnitykseen kattoon:

https://drive.google.com/file/d/0BwHPHYaSteKVUXRFakd1Q1Q5Szg/view?usp=sharing on yksinkertaistettu malli kattoon kiinnitettävästä terästuesta, jonka päällä vitriini lepää (tulee oikeasti vähän enemmänkin kiinnitystä, mutta se muu on sitten vain plussaa). Painoa 150 kg ilman lastia ja 300–500 kg lastin kanssa + mahdolliset riuhtomiset, kun joku horjahtaa ja ottaa tukea.

Ihan yläosassa näkyy tuossa kymmenen reikää. Jokaiseen Ø10mm kierretanko, aluslevy, mutteri. Kattoon poraan Ø12mm koloja syvyydellä 95mm. Kun tulee ontelo, niin seulahylsy sisään. Jos ei onteloa, niin ei seulahylsyä.

Ostokset:
- 6 x setti seulahylsy+kierretanko+aluslevy+mutteri https://www.ikh.fi/fi/seulahylsy-15x85mm-2kpl-kierretanko-m10x115mm-2kpl-flbrp63315
- Vinyyliesterihartsi https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/injektiomassa-sormat-ith-300ve-300ml

Riittääkö tähän ihan vaan tuommoiset sinänsä pienet mutterit muttereiksi? Olisi kuitenkin mahdollista ostaa pitkiä (jatko)muttereita: http://www.stark-suomi.fi/fi/jatkomutteri-m10x50-mm-sinkitty-9-kpl

Eli tulee 10 kierretankoa. Pysyykö sillä katossa 500 kg + riuhtomiset ja vääntömomenttia aiheuttavat tönimiset?

Poissa Janne K.

  • Viestejä: 78
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #34 : 30-10-2017, 09:10:02 »
Yksi tuollainen kestää vetoa varmaan 2000kg tai oikeastaan sen mitä betoni kestää, eli tuolla kiinnityksellä tulee kyllä maanjäristyksen kestävä kiinnitys

Poissa Anssi Suortti

  • Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Viestejä: 2 438
  • Kirkkonummi
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #35 : 30-10-2017, 09:13:40 »
Eikös betoniin pidä laittaa ankkuripultit? Tuo seulapultti on tarkoitettu eri tarkoitukseen. Tsekkaa sen linkkisi kuvaus.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Fisu

  • Viestejä: 58
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #36 : 30-10-2017, 09:23:57 »
Noniin, nyt on periaatteessa päätöksiä vitriinin kiinnitykseen kattoon:

https://drive.google.com/file/d/0BwHPHYaSteKVUXRFakd1Q1Q5Szg/view?usp=sharing on yksinkertaistettu malli kattoon kiinnitettävästä terästuesta, jonka päällä vitriini lepää (tulee oikeasti vähän enemmänkin kiinnitystä, mutta se muu on sitten vain plussaa). Painoa 150 kg ilman lastia ja 300–500 kg lastin kanssa + mahdolliset riuhtomiset, kun joku horjahtaa ja ottaa tukea.

Ihan yläosassa näkyy tuossa kymmenen reikää. Jokaiseen Ø10mm kierretanko, aluslevy, mutteri. Kattoon poraan Ø12mm koloja syvyydellä 95mm. Kun tulee ontelo, niin seulahylsy sisään. Jos ei onteloa, niin ei seulahylsyä.

Ostokset:
- 6 x setti seulahylsy+kierretanko+aluslevy+mutteri https://www.ikh.fi/fi/seulahylsy-15x85mm-2kpl-kierretanko-m10x115mm-2kpl-flbrp63315
- Vinyyliesterihartsi https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/injektiomassa-sormat-ith-300ve-300ml

Riittääkö tähän ihan vaan tuommoiset sinänsä pienet mutterit muttereiksi? Olisi kuitenkin mahdollista ostaa pitkiä (jatko)muttereita: http://www.stark-suomi.fi/fi/jatkomutteri-m10x50-mm-sinkitty-9-kpl

Eli tulee 10 kierretankoa. Pysyykö sillä katossa 500 kg + riuhtomiset ja vääntömomenttia aiheuttavat tönimiset?

Tuolta sormatin sivuiltahan selviää nuo kuormitus arvot.
Esim. M10   Steel 5.8   Halkeilematon betoni C20/25   90 mm   120 mm   20 Nm   NRec   tension   13.5 kN

http://fi.sormat.com/products/72944/

Kyllähän noi normi mutterit riittävät vai joudutko jatkamaan jatkomuttereilla noita lyhyitä kierretankoja pidemmäksi? Jos näin niin silloin laittaisin ihan tavallisesta kiereetangosta tarpeaksi pitkät tapit kattoon.

Poissa henrik

  • Viestejä: 98
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #37 : 30-10-2017, 12:49:11 »
En tiedä onko vaara, että koko betoni lohkeaisi siten, että sellainen 30cm x 120cm lohkare betonia tippuisi sieltä katosta (eli vitriinin kiinnitys ei hajoaisi, mutta koko katto hajoaisi). Oletan nyt, että tällaista vaaraa ei ole.

Ankkuripultit vs. seulahylsyt: Jaa-a, tämänkin ketjun perusteella seulahylsy kuulosti melko järkevältä siihen tilanteeseen, että tulee onteloon reikä ja pitää saada jotenkin kuriin se, että massa ei pursua loputtomaan tyhjyyteen. Olen saanut nyt enemmän ääniä massan puolesta, joten ellei vielä tule soraääniä, niin menen sillä massalla + tarvittaessa seulahylsyillä.

Jos normimutterit riittävät, niin menen niillä. Eihän sellaista ilmiötä ole olemassa, että mutterit löystyisivät ajan myötä? Eli kiertyisivät itsestään painosta auki tai kierteet hajoaisivat hiljalleen?

Pistän nuo lyhyet kierretangot, koska niiden pituus riittää juuri sopivasti.

http://fi.sormat.com/products/72944/ ja kohta "Suorituskyky": Tuo 13.5 kN näyttäisi olevan 1377 kgf (kilogram-force). Luenko oikein, että massa jaksaa pitää yhtä kierretankoa 1377 kilon verran? Sellaisia kun on paljon, niin luulisi, että vaikka potkisi lujaa vitriinin vapaaseen kulmaan, niin ehkä se massa ei sitten murene eli heikko kohta ei liene sitten ainakaan massan kohdalla.

Poissa niva

  • Viestejä: 548
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #38 : 30-10-2017, 13:00:27 »
Oliko jo mainittu, että ontelolaattojen betoni on kovempaa laatua? Esimerkiksi Hiltin ruutipyssyllä ei saanut koolaussoiroja (50x50) kiinni, koska naulat eivät uponneet puuhun saakka. Piti poravasaralla porata satakunta reikää, kiinnitys lyöntiankkureilla. Oli kova homma...tässä tapauksessa reikiä on vähemmän.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 644
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #39 : 30-10-2017, 13:09:31 »
Normi lyöntiankkuri pysyy tuossa varmasti. Esim. neljällä M8:lla. Ei nyt kuitenkaan mitään tosi painavaa palkistorakennetta ripusteta.

Poissa Sami Hiltunen

  • Aiempi nimimerkki Moduliviiva
  • Viestejä: 173
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #40 : 30-10-2017, 13:44:18 »
http://fi.sormat.com/products/72944/ ja kohta "Suorituskyky": Tuo 13.5 kN näyttäisi olevan 1377 kgf (kilogram-force). Luenko oikein, että massa jaksaa pitää yhtä kierretankoa 1377 kilon verran? Sellaisia kun on paljon, niin luulisi, että vaikka potkisi lujaa vitriinin vapaaseen kulmaan, niin ehkä se massa ei sitten murene eli heikko kohta ei liene sitten ainakaan massan kohdalla.
Tähän kohtaan on pakko kommentoida, että katso arvot halkeilleen betonin kohdalta. Ontelolaattojen betonin on varmaankin jo kuivunut (kuivuessaan betoni kutistuu ja halkeilee), mitoituskin on tällöin varmemmalla puolella. Kestäähän se vetoa siltikin 620 kg/M10-tanko... Joten ihan kymmentä kappaletta kiinnikkeitä ei tarvita O0
"... ja hännillä ori Eri Hidasteeee..."

Paikalla kimmo_la

  • Viestejä: 427
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #41 : 30-10-2017, 13:51:15 »
Jossain toisessa keskustelussa Henri on muistaakseni esitellyt tämän vitriinin mutta huomiona:

Miten kierretangot kiinnittyvät vitriiniin? Jos 500 kg:n kaluste roikkuu ilmassa ja vaikka kierretangot varmasti pysyvätkin katossa, eihän ne tangot pääse irtoamaan vitriinistä tai kestääkö sen rakenne ylipäätään ehjänä tällaisen roikkumisen?

Kimmo


Muoks. Tuossa aiemmassa kuvassahan on teräskehikko, joka tulee vitriinin alle. Eli ottaa tuen alapuolelta niin kuin pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 30-10-2017, 14:02:17 kirjoittanut kimmo_la »

Poissa Scyyb

  • Viestejä: 990
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #42 : 30-10-2017, 20:32:55 »
Nykyään rakennesuunnittelussa tupataan käyttämään aika isoja varmuuslukuja syystä taikka toisesta. Tuntuu että lasketaan varman päälle ja sen jälkeen kerrotaan kahdella että varmasti riittää.

Tässä tapauksessa kun laskennallinen pulttien vetolujuus on yhteensä sen reilu 13tn, niin luulisi sillä päästävän riittävään varmuuteen. Tai en ainakaan itse henkeäni pidätellen pelkäisi vitriinin putoamista.

Poissa henrik

  • Viestejä: 98
Vs: Ontelolaatat ja sähköt
« Vastaus #43 : tänään kello 00:32:34 »
Noniin, nyt on näillä näppäimillä tulossa kriittisin vaihe eli asennus kattoon. Tarkennuksia settiini. Aiemmassa setissäni en ollut huomioinut betoniin poratun reiän putsaamista. Ilmeisesti ei pidä pelleillä sen asian kanssa, joten pitäisi hankkia vielä putsaamisvälineet.

Lopullinen setti:
- 6 x setti seulahylsy+kierretanko+aluslevy+mutteri https://www.ikh.fi/fi/seulahylsy-15x85mm-2kpl-kierretanko-m10x115mm-2kpl-flbrp63315
- Vinyyliesterihartsi https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/injektiomassa-sormat-ith-300ve-300ml (tai ei varmaan eroa jos https://www.ikh.fi/fi/ankkurointimassa-300ml-kem-up-viny-fl067 ?)
- Harja reiän puhdistukseen https://www.ikh.fi/fi/harja-10-12mm-porareianpuhdistukseen-flharja14
- Pumppu reiän puhdistukseen https://www.ikh.fi/fi/pumppu-betonipolyn-puhdistukseen-fl220

8–12 reikää Ø10mm kierretankoineen, aluslevy, mutteri. Kattoon poraan Ø12mm koloja syvyydellä 85mm, ja jos ei tule ontelo vastaan, niin se on hyvä juttu. Jos tulee ontelo, niin pitää suurentaa terällä Ø16mm sama reikä. Tässä tapauksessa seulahylsy sisään. Kun pursotan "umpinaiseen" reikään, niin pursotan sen verran vähän, että kierretangon tunkemisen jälkeen tippuu vain vähän massaa ulos katosta. Kun pursotan onttoon osuneeseen reikään, niin yritän pursottaa seulahylsyyn melko paljon ainetta. En tiedä minkälaista voimaa vaatii pursottaa seulan läpi, mutta nähdäkseni hommasta ei tule yhtään mitään ellei massaa mene tosi runsaasti verkon ulkopuolelle. Eihän se massa auta pelkästään verkon sisäpuolelle jäävänä. Tähän olisikin vielä hyvä saada kommentti:

Miten varmistan sen, että en tule pursottaakseni vahingossa (melkein) pelkästään seulahylsyn sisäpuolelle, jolloin itse seulahylsy olisi kiinni katossa vain nimellisesti?

PS. Olen yrittänyt nyt Zircon i520:lla ( http://www.zircon.com/tools/multiscanner-i520-onestep/ ) tsekata onko sähköjä katossa porauskohdissa. Periaatteessa laite sanoo ei, mutta toisaalta laite on varsin epämääräinen ainakin näin harvoin käytettynä.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 01:25:55 kirjoittanut henrik »