Kirjoittaja Aihe: "Sähköautosta ei ole mihinkään"  (Luettu 3356 kertaa)

Poissa niva

  • Viestejä: 549
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #15 : 25-10-2017, 14:36:24 »
Kun puhutaan sähköenergian tuotannon ja kulutuksen tasapainosta, niin se on välttämätöntä valtakunnan sähköverkon ylläpidon takia, koska muuten sähkön taajuutta ei voida pitää toleranssin sisällä.

Sähköautojen akut, joita ladataan aurinko- ja tuulivoimalla, ja joita käytetään liikkumiseen, ovat sähköverkon ulkopuolella, joten tuotannon ja kulutuksen tasapainovaatimus ei koske niitä. Mikä on erinomainen asia, koska aurinko ja tuuli ovat erittäin huonosti säädettävää energiaa, eli murheenkryyni valtakunnan verkkoon kytkettynä.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 148
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #16 : 25-10-2017, 14:51:14 »
Tervehdys


Tässä tietoa Teslan latauksesta. Normaalisti kun "lataus tolppa ei ole edes mitoitettu 2,5 kw:ta varten". Lainaus: Superchargerin lisäksi Model S:ää pystyy lataamaan kolmivaiheisesta 11 kW työmaapistokkeesta, joka antaa toimintasädettä noin 55 km/h. Normipistorasiasta (=Schucko) latauskin luonnistuu, mutta sillä toimintasäde kasvaa vain vaivaiset 14 km tunnissa. Terv TK

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 225
  • Kempele
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #17 : 25-10-2017, 15:10:50 »
Joo ei se mualima pelastu ennen ku se tuhoutuu 99 prosenttisesti.. ne muutamat jäljelle jääneet voi sitten keksiä pyörän uudestaan ;D

Kyllä mä voisin tuommosen teslan ottaa.. vois kepitellä oikeita superautoja varttimaililla ;)

https://youtu.be/_NnNEuxqoPo  2min jälkeen tapahtuu itse asia..

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 494
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #18 : 25-10-2017, 19:22:03 »
Ei mulla ole mitään sähköautoja vastaan. Sähkömoottori on jatkuvan pyörivän liikkeen voimanlähteenä hieno laite eri muodoissaan, säädettävyys ja hyötysuhde hyviä. Säätimet ovat hienoja vekottimia. Napamoottorilla päästään eroon mekaanisesta voimansiirrosta. Sähköauton heikko paikka on sen "tankki" ja tankkauksen hitaus. Suuremman energiamäärän talletus sähkönä on hankalaa. Akkutekniikan pitää vielä kehittyä paljon. Sen takia se sopii vasta lyhyeen säännölliseen ajoon.

Bensiinin ja dieselin energiatiheys n. 43 MJ/kg versus sähköauton akku 0,5 MJ/kg. Hieman pitää akkuja vielä kehittää ja sitä kuinka nopeasti tankkiin saadaan ladattua lisää energiaa.

Sähköauto ei ole päästötön. Valmistuksen ja kierrätyksen päästöt ovat ~samat kuin perinteisellä autolla. Renkaista samat pienhiukkaset ilmaan. Ajaminen on näennäisesti "päästötöntä" mutta kun se sähkö pitää tehdä jossakin. Tuuli- ja vesisähkö ovat ehkä vähäpäästöisempiä, myllyjen rakentamisessa omat haittansa ja kallista sähköä veronmaksajille. Sehän tässä on hölmöä kun nämä viher- ja ekopässit eivät tajua kokonaisuutta ja päätösvalta asioissa on ulkoistettu jonnekin lämpimämpään missä ei ymmärretä paikallisia olosuhteita.

Polttomoottorin hyötysuhdetta voi moittia huonoksi, mutta pitää taas katsoa vähän laajemmin. Lämmöntuotto on oikein hyödyllinen ominaisuus täällä kylmässä pohjolassa jossa suurimman osan vuodesta on tarve lämmitykselle. Kilowattitolkulla lämpöä tarjolla polttomoottorista. Sähköautoakin pitää lämmittää tietenkin sillä "päästöttömällä" sähkölämmittimellä mutta eiköhän sekin ole sitten toimintaetäisyydestä pois.
« Viimeksi muokattu: 25-10-2017, 20:22:50 kirjoittanut Teemu »

Poissa otus

  • Viestejä: 1 281
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #19 : 25-10-2017, 21:30:34 »
 Sikäli oli artikkeli oikeassa, ettei sähköauto pelasta meitä ilmastonmuutokselta. Siperian ikirouta on alkanut sulamaan ja sieltä vapautuva metaani on jo pistänyt isomman vaihteen tähän muutokseen. Jenkit vetäytyvät ilmastosopimuksista, Kiinalla ei ole aikomustakaan muuttaa toimintaansa kuin korkeintaan kosmeettisesti. Afrikassa ei edes tiedetä koko asiasta. Bonuksena maailman merien kokolailla peruuttamaton saastuminen muovista.
 Jotta eiköhän tämä ollut tässä. Viimeinen sukupolvi on nyt kokemassa vielä melko siedettävää ympäristöä.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Markus Nylund

  • Viestejä: 848
  • Vantaa
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #20 : 26-10-2017, 02:21:01 »
Sähköautojen akkupaketit pitäisi liisata ja standardoida kahteen eri kokoon, kauppakassit ja isot autot. Sitten vaan huoltikselle robottiin täyden akun vaihtoon jos ei ehdi lataamaan. Tulisi niillekin kauppaa vaikka ei kai yksittäinen jakeluasema nykyäänkään paljoa tankkauksilla tienaa. Auto lähettäisi robotille vanhan akun varaustiedon, auton merkin ja mallin. Akun liisaus voisi vähentää monella ahdistusta sähköauton hankintaan. Ihan kuin tämä olisi uusinta aiempaan ketjuun.
Nimim. Bensa on hyvä moottorisahassa ja pesuaineena. Autot kulkee dieselillä.
« Viimeksi muokattu: 26-10-2017, 02:24:21 kirjoittanut Markus Nylund »

Poissa ralu

  • Viestejä: 129
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #21 : 26-10-2017, 08:09:22 »
Tää on aika jännää miten näissäkin asioissa on muotivirtauksia; kultaisella 80 luvulla järjestettiin protestimarsseja ydinvoimaa vastaan, nyt tuntuu että ketään ei hetkauta kun uusia voimaloita pystytetään saatikka sitten jätteen varastointi. Näistähän saisi mielenkiintoisia aspekteja noihin ympäristöystävällisyyskeskusteluihin

Mää itte ootan sitä että kuka ensimmäisenä laittaa Teslan peräpaksiin agrekaatin varuilta.

Poissa KalleV

  • Viestejä: 536
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #22 : 26-10-2017, 08:35:23 »
Sähköautojen akkupaketit pitäisi liisata ja standardoida kahteen eri kokoon, kauppakassit ja isot autot. Sitten vaan huoltikselle robottiin täyden akun vaihtoon jos ei ehdi lataamaan. Tulisi niillekin kauppaa vaikka ei kai yksittäinen jakeluasema nykyäänkään paljoa tankkauksilla tienaa. Auto lähettäisi robotille vanhan akun varaustiedon, auton merkin ja mallin. Akun liisaus voisi vähentää monella ahdistusta sähköauton hankintaan. Ihan kuin tämä olisi uusinta aiempaan ketjuun.
Nimim. Bensa on hyvä moottorisahassa ja pesuaineena. Autot kulkee dieselillä.

Melkeen kaikki hyvät ideat on keksitty aiemminkin

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle

In order to overcome the limited operating range of electric vehicles, and the lack of recharging infrastructure, an exchangeable battery service was first proposed as early as 1896.[26] The concept was first put into practice by Hartford Electric Light Company through the GeVeCo battery service and initially available for electric trucks. The vehicle owner purchased the vehicle from General Vehicle Company (GVC, a subsidiary of the General Electric Company) without a battery and the electricity was purchased from Hartford Electric through an exchangeable battery. The owner paid a variable per-mile charge and a monthly service fee to cover maintenance and storage of the truck. Both vehicles and batteries were modified to facilitate a fast battery exchange. The service was provided between 1910 and 1924 and during that period covered more than 6 million miles. Beginning in 1917 a similar successful service was operated in Chicago for owners of Milburn Light Electric cars who also could buy the vehicle without the batteries.[26]

Poissa Eikka_

  • Viestejä: 37
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #23 : 26-10-2017, 09:03:55 »
Hmmm... mielenkiintoista. Mielestäni Anttonen nimenomaan esitti hyvin perusteltuja näkemyksiä. Olisi kiva jos voisit teilata niistä ainakin muutaman niin menettäisi tuo rauhallinen ja asiallinen puhuja uskottavuutensa.
Ilmeisesti pyyntö oli osoitettu minulle. Yritän vastata sotkematta politiikkaa mukaan, vaikka kuinka oleellista se tässä aiheessa on.
Luin siis uutisen ja katsoin videon. Pidän Anttosta yhden eturyhmän lobbaajana, joka puhuu kaikenlaista mikä ei vahingossakaan vähennä öljyn kulutusta. On liian vaikeaa ja on liian kallista jne jne. Poimin pari helppoa pointtia jutusta. Fiksummat löytänee enemmän.

-Keskimäärin suomalaisen päivässä kulkema matka on n.40km. (https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf3/lr_2012_henkiloliikennetutkimus_web.pdf)
Nykysähköautojen kantama riittää helposti. Ei tule pienhiukkaspäästöjä yms. paikallisia haittoja ja isossa laitoksessa palaa fossiilisetkin pienemmillä haitoilla, kun auton moottorissa. Ei niitä päästömittauksia autovalmistajat turhaan huijaa... Lisäksi öljynjalostus käyttää sähköä 1,6 kWh/L. Jollain 7L/100km bensaa syövällä autolla ja sähköautolla ajaa suunnilleen saman matkan bensan tekemiseen kulutetulla energialla.
 (https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html)
-Sahara jos saataisiin sitomaan 2tn/ha, tarkoittaisi se 5% vuotuisista päästöistä. Tämäkö olisi sitten hyödyllistä rahan käyttöä? Valitettavasti lähdettä tälle en enää löydä. Saa suhtautua kriittisesti  ;)
-Jotain tekisi mieli vääntää öljynjalostuksen jakeiden suhteesta ja lentomatkoista. Ei vaan riitä osaaminen eikä kiinnostus tutkia aihetta...


Poissa ulmis

  • Viestejä: 33
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #24 : 26-10-2017, 11:07:01 »
Tässä Ylen vertailu sähkö- ja polttomoottoriautojen päästöistä:
https://yle.fi/uutiset/3-8034654

Näyttäisi sähköauto olevan ekologisempi.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 794
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #25 : 26-10-2017, 12:38:30 »
Tässä Ylen vertailu sähkö- ja polttomoottoriautojen päästöistä:
https://yle.fi/uutiset/3-8034654

Näyttäisi sähköauto olevan ekologisempi.

Tuo valikoiduilla faktoilla varustettu mielipidekirjoitus "vertaili" vain hiidioksiidipäästöjä.

Miten teslasta ja muista ökyvatkaimista tuli yhtäkkiä ekoloogisia?

Pekka

Poissa ulmis

  • Viestejä: 33
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #26 : 26-10-2017, 13:15:49 »
Paha sanoa varmuudella, kun en ole asiantuntija.
Veikkaan kuitenkin, että kyse on keskiarvoista. Löytyyhän ökyautoja polttomoottoreistakin.

Tässä TM:n tuore artikkeli samasta aiheesta:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/polttoaineteollisuus-levittaa-valeuutisia-sahkoautot-tuottavat-50-vahemman-paastoja-kuin-dieselautot-kertoo-tutkimus/?utm_source=emaileri&utm_medium=email&utm_campaign=TM-kuvareportaasi%20Tokion%20autonayttelysta%20
« Viimeksi muokattu: 26-10-2017, 13:55:31 kirjoittanut ulmis »

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 794
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #27 : 26-10-2017, 14:57:48 »
Tarkoitin lähinnä sitä, että milloin CO2-päästöstä on tullut ainoa ekoloogisuuden mittari.

Pitäisi verrata samoja asioita eikä valikoida tarkoitusperiä palvelevaa otantaa.

Lisäksi aina kun käytetään keskiarvoja, niin ollaan jo lähtökohtaisesti metsässä. Arvatkaapa onko suomalainen keskimäärin mies?

Melkoinen osa hybridiautoista on tavattoman isoja yhden henkilön kuljettamiseen. Silti laskelmissa käytetään pieniä malleja vaikka totuus on toinen.

Hallitus tukee rikkaiden Teslahankintoja 500€/KK.
https://www.secto.fi/hub/ajankohtaista/viela-ehtii-valtion-energiatuen-piiriin/

Näin ne verorahat käytetään tehokkaasti ympäristön hyväksi!

Pekka

Poissa otus

  • Viestejä: 1 281
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #28 : 26-10-2017, 15:00:19 »
 Pari päivää takaperin raati (foorumilaiset) olivat kovin sitä mieltä että sähköauto ei suinkaan ole ekoteko, vaan itseasiassa peräti enempi saastuttava, kuin ottomoottoriauto. Nyt sitten tilanne taas on muuttumassa päinvastaiseksi. Jotenkin, edelleen, tuntuisi siltä että energiaa on helpompi jauhaa paremmalla hyötysuhteella isossa mittakaavassa, ehkäpä jopa ympäristöystävällisemminkin. Siinä missä auton akuston käyttöikä huitelee vuosikymmenen paikkeilla, löytyy polttomoottorista ja vaihteistosta runsaasti kuluvia osia ja niitäkin pitää vaihdella ja huoltaa. Moottoriöljyäkin kulunee joissain automalleissa. Ja kai akku on sähköautossa niin suuri, että se kannattaa materiaalien suhteen kierrättää.

 Vaan sanokaa nyt oppineemmat, miten tässä nyt asioihin pitäisi suhtautua? Onneksi ei ole sähköautoon varaa, joten jatkan ekoilua yli puoli miljoonaa kilometriä palvelleella ja melko pihillä dieselillä..
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa niva

  • Viestejä: 549
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #29 : 26-10-2017, 15:11:32 »
Mielestäni energian tuotantoa ei pidä käsitellä yhtenä könttinä, jossa isojen yksiköiden teho on päivänselvää. Sähköauton segmentti on liikenne. Liikenne pyörii öljyllä. Voiko se tulevaisuudessa pyöriä sähköllä, joka on tuotettu uusiutuvilla luonnonvaroilla, kuten auringolla ja tuulella? Tästä on mielestäni sähköautossa kysymys.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.