Kirjoittaja Aihe: "Sähköautosta ei ole mihinkään"  (Luettu 3450 kertaa)

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 372
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #30 : 26-10-2017, 15:15:52 »
Ja kai akku on sähköautossa niin suuri, että se kannattaa materiaalien suhteen kierrättää.

Litiumakkuromu 1000-2000 euroa tonni maailmanmarkkinamittakaavassa.

Teslan ~100kW akku maksaa nykyisellään kai jotain 30-40 tuhatta euroa, eli karkeasti ottaen teslan akun valmistus on kuluttanut 35000 euroekvivalentin verran energiaa kun se kierrätetään.
35000 eurolla saa aika paljon dieseliä...

Poissa Digiootti

  • Viestejä: 1 492
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #31 : 26-10-2017, 18:03:15 »
https://tekniikanmaailma.fi/autot/polttoaineteollisuus-levittaa-valeuutisia-sahkoautot-tuottavat-50-vahemman-paastoja-kuin-dieselautot-kertoo-tutkimus/?utm_source=emaileri&utm_medium=email&utm_campaign=TM-kuvareportaasi%20Tokion%20autonayttelysta%20*%20Testissa%201000%20***%20Yamaha-stereolaitteisto%20*%20Oho*%20Lukitsin%20itseni%20vessaan%20-%20paatin%20paasta%20ulos%20potkaisemalla&utm_term=***Polttoaineteollisuus%20levittaa%20valeuutisia***%20-%20Sahkoautot%20tuottavat%2050*%20vahemman%20paastoja%20kuin%20dieselautot*%20kertoo%20tutkimus&utm_content=u-2515559-57585561-1448979-5

Pitkä linkki ja asiaa vähän.

Poissa niva

  • Viestejä: 550
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #32 : 26-10-2017, 19:14:08 »
Jos tässä sallitaan lievä piruilu, niin sähköauton kyseenalaistajat ilmoittavat olevansa vähän muita viisaampia, jotka ymmärtävät kokonaisuuden. Ja että muut ovat taipuvaisia sotkeutumaan lillukanvarsiin. Eipä se taida näin olla. Kritiikki päinvastoin takertuu juuri tällä hetkellä oleviin ongelmiin, joita en suinkaan kiistä. Muistakaa sekin, että ainoastaan 10 vuotta sitten sähköauto oli lähinnä utopiaa, mutta nytpä niitä näkyy liikenteessä. Ei paljon, mutta kuitenkin peliin on tullut aivan uusi pelaaja.

Ja hieman laajemmin, kannattaa huomioida, että maalämmön suosio on kasvanut nopeasti varsinkin rivi- ja kerrostaloissa, kaukolämmön piirissä. Kyllä se vaan niin on, että uusiutuvan energian suosio on kasvussa. Syyt ovat sekä taloudellisia että eettisiä. Hieno homma.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 249
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #33 : 26-10-2017, 19:37:40 »
Kyllähän homa on niin että hyvinkin monilta ominaisuuksiltaan sähköautot ovat huomattavasti parempia verrattuna polttomoottoriautoon.
Ehkä ainoita heikkoukisa ovat hinta ja latausmahdollisuuksien puute. Joisaakin harvoissa tapauksissa toimintasäde yhdellä latauksella tulee ongelmaksi mutta sekin on juontaa juurensa tuohon latausmahdollisuuksiin.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Markus Nylund

  • Viestejä: 850
  • Vantaa
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #34 : 26-10-2017, 20:00:30 »
Jos tässä sallitaan lievä piruilu, niin sähköauton kyseenalaistajat ilmoittavat olevansa vähän muita viisaampia, jotka ymmärtävät kokonaisuuden. Ja että muut ovat taipuvaisia sotkeutumaan lillukanvarsiin. Eipä se taida näin olla. Kritiikki päinvastoin takertuu juuri tällä hetkellä oleviin ongelmiin, joita en suinkaan kiistä. Muistakaa sekin, että ainoastaan 10 vuotta sitten sähköauto oli lähinnä utopiaa, mutta nytpä niitä näkyy liikenteessä. Ei paljon, mutta kuitenkin peliin on tullut aivan uusi pelaaja.

Ja hieman laajemmin, kannattaa huomioida, että maalämmön suosio on kasvanut nopeasti varsinkin rivi- ja kerrostaloissa, kaukolämmön piirissä. Kyllä se vaan niin on, että uusiutuvan energian suosio on kasvussa. Syyt ovat sekä taloudellisia että eettisiä. Hieno homma.
Aika vanha utopia https://jalopnik.com/5870808/how-a-new-york-taxi-company-killed-the-electric-car-in-1900
Osittain öljy-yhtiöt tappoivat sähköautot. Toisaalta vieläkin painitaan samojen latausaika ongelmien kanssa. En ainakaan minä sähköautoja kritisoi. Nykyiset eivät vaan sovi omaan käyttööni. Hybrideihin luon jo pitkiä katseita.
Miksei sähköautojen ongelmia muuten saisi kritisoida ilman leimaa otsaan?

Poissa niva

  • Viestejä: 550
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #35 : 26-10-2017, 20:27:49 »
Miksei sähköautojen ongelmia muuten saisi kritisoida ilman leimaa otsaan?

Totta kai saa ja pitääkin. Leiman lyöjät lienevät muualla.

Sähköauto tuskin saa Suomessa suurta jalansijaa muulla kuin kohtuu "suurissa" kaupungeissa. Meillä ei olosuhteet oikein natsaa sähkökiesille. Mutta globaalisti sähköauto voi olla varsin merkittävä uusiutuvan energian innovaatio. Se on aidosti hajautettu ilmiö, kuten on tuotantokin. Eli win-win tilanne.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa fieroman

  • Viestejä: 202
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #36 : 26-10-2017, 21:18:38 »
Sähköauton suurin ongelma on akkuteknologia, mitään uutta ei ole juurikaan tiedossa ja jos nuo alkavat yleistyä niin litiumin hinta pompsahtaa. Silloin Teslankin akut alkavat maksaa niin paljon että moni harkitsee hankkimista. Kohta tesloja tulee siihen ikään että akusto pitää uusia jolloin omistajan pitää kaivaa taskuaan aika syvältä. Sähköauto olisi aivan huippuvärkki jos olisi olemassa joku sellainen akkuteknologia jossa akut ei kuoleentuisi ja olisi halpoja, lataus on pikku ongelma joka ratkeaa ajankuluessa mutta parempia akustoja tarvitaan.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 287
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #37 : 26-10-2017, 22:15:46 »
 Ei kai akun hintaa voi suoraan ynnätä sähköauton miinukseksi. Tai sitten pitää polttomoottorin ja sen tykötarpeiden hinta ynnätä normiauton miinukseksi. Paljonkohan maksaa euro 6 mukaisen moottorin kehittäminen verrattuna sähkömoottoriin? Entäpä ylläpito huoltoineen? Olettaisin, että sähkömoottorin ylläpito lienee melko yksinkertaista.

 Myöskään sähköauton latailu pelkästään aurinkoa ja tuulta käyttäen on hieman epäreilua vertailua. Sähköä voinee tuottaa muillakin tavoin ja vasta kun sitä tuotetaan pelkästään fossiilisista lähteistä, on vertailu polttomoottoriautoihin kestävällä pohjalla. Tuolloinkin täytyy ottaa huomioon polttoaineen jalostamisesta aiheutuvat kulut ja energiankulutus. Olikos se tässä ketjussa jossa kävi ilmi että pelkästään öljystä dieseliksi jalostaminen vaatii energiaa enemmän, kuin mitä sähköauto kuluttaa sähköä verrattuna jalostettuun polttoainemäärään?

 Mutta, ongelmia on monenlaisia ennen kuin täydellinen ratkaisu syntyy. Onko suunta sitten nyt parempi, kuin tyytyminen pelkästään polttomoottoriautoihin?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 651
  • Siuntio
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #38 : 26-10-2017, 23:15:13 »
Missä piileskelee talvikelpoiset sähköpakettiautot? Työmatkakotteroina sähköautoja suhisee länsiväylällä jo ruuhkaksi asti, ympäri vuoden. Ajan työpäivinä kotoa yhden tai kahden asiakkaan tykö, näiden sijainti vaihtelee. Illaksi ukko ja auto palaa lähes aina kotiin, mahdollisen latauspisteen ääreen. Kilsoja kertyy keskimäärin 200km/pv. Matkat 99% kantatietä, 800kg kantavuutta tarvitaan ja härvelin pitää mahtua <=2,2m parkkihalliin. Siedän helposti 4-500km rangen täydellä latauksella sekä 3h/50% latausajat jos tarvii pitemmälle lähteä. Lataushybridi tuottaisi turvallisuudentunnetta. Saa olla pikkuruinen oem-bensagenu vain akuston lataukseen, ilman mekaanista yhteyttä voimansiirtoon.

Subarun koppaan 20 vuotta takaperin väsätty kotimainen Elcat edes vähän yritti. Voimat ja teknologia ei silloin riittäneet, valtio osti muutaman mutta vehje jäi käytännössä kuriositeetiksi. Nyt parempaa tekniikkaa on ja tarvettakin ilmestyy. Pakettiauton pitää kulkea ihan samalla tavalla kun henkilöauton ja kyyti oltava yhtä mukavaa. 40-100km/h alle 3s riittää hienosti. Pakettiauton teoreettinen 10-20%-yksikön veroetu tarjoaa rajoitteena paikkaluvun ja nopeusrajoituksen, nolla Co2-päästöisena sekin klassinen veroperseily menee uusiksi.

Nissan Leaf, iBMW:t tai Toyota Auris ei vastaa tähän tarpeeseen. Proacen, Transportterin tai Viton kori Teslan tai Panameran pohjalevyllä olis mainio yhdistelmä. Kävin jälleen koeajamassa Teslan ässää ja äksää, luulivat myymälässä mun puhetta pakettiauton korista huumoriksi. Possukauppa suhtautui vakavammin muttei luvanneet lähivuosina tuotantomallia. Veholla ehdotin CLS-hybridin tekniikkaa Viton alle, keskustelu ponnahti konservatiivisesta marmorimuurista vastapalloon jo avauksessa. Täytyy vielä kokeilla LR group, edellisestä ideasta tarjosivat seuramatkan tehtaalle.

Uusi, mukavasti varustettu, fossiilista polttava pakettiauto maksaa Suomessa 40-60k€. Leaf ja Auris hybridit maksaa >40k€, Tesla alkaen 70k€. Kyllä 50k€ pitäs saada uusi sähköpaku jos jättää optioista 18" keikarivanteet, nahkaverhoilun, sähkötoimiset sivuovet ja automaattisen taskupysäköinnin ruksimatta :)
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 372
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #39 : 26-10-2017, 23:34:32 »
Ei kai akun hintaa voi suoraan ynnätä sähköauton miinukseksi. Tai sitten pitää polttomoottorin ja sen tykötarpeiden hinta ynnätä normiauton miinukseksi. Paljonkohan maksaa euro 6 mukaisen moottorin kehittäminen verrattuna sähkömoottoriin? Entäpä ylläpito huoltoineen? Olettaisin, että sähkömoottorin ylläpito lienee melko yksinkertaista.


no kyllä se akuston hinta ja tuotannonaikaiset päästöt &energiankulutus on nimenomaan sen sähköauton huonoin puoli ja suurin este yleistymiselle massoille. Ja syy miksi helvetin kallis Tesla on ainoa jossa on vähänkään reilumpi toimintasäde. Muut ongelmat ovat ihan rahalla ja poliittisella tahdolla ratkaistavissa, akkupuolella on ikävästi luonnonlait vastassa.

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 810
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #40 : 27-10-2017, 07:48:07 »
Jos tässä sallitaan lievä piruilu, niin sähköauton kyseenalaistajat ilmoittavat olevansa vähän muita viisaampia, jotka ymmärtävät kokonaisuuden. Ja että muut ovat taipuvaisia sotkeutumaan lillukanvarsiin. Eipä se taida näin olla. Kritiikki päinvastoin takertuu juuri tällä hetkellä oleviin ongelmiin, joita en suinkaan kiistä. Muistakaa sekin, että ainoastaan 10 vuotta sitten sähköauto oli lähinnä utopiaa, mutta nytpä niitä näkyy liikenteessä. Ei paljon, mutta kuitenkin peliin on tullut aivan uusi pelaaja.

Ja hieman laajemmin, kannattaa huomioida, että maalämmön suosio on kasvanut nopeasti varsinkin rivi- ja kerrostaloissa, kaukolämmön piirissä. Kyllä se vaan niin on, että uusiutuvan energian suosio on kasvussa. Syyt ovat sekä taloudellisia että eettisiä. Hieno homma.

Jos sallitaan lievä piruilu, niin sähköauton äännekkäimät kannattajat kokevat olevansa muita fiksumpia ja ettisesti korkeemmalla, joten heidän sähköautoilua pitöis tuke verovaroin joka pitäis kerätä muilta autoilioilta.

Mulle sopis työpaikka (jos sitä edes kohta on) liikenteeseen aivan hyvin vaikka kaksipaikkanen alle 100 km toimintasäteen kevyt kinneri, jolla ei tarvii päästä yli satasta ja mun puolesta voivat heittää sen muutaman kilsan suorankin 80 km/h rajoitusken 60 km/h rajoitukseen (jota on kaikki muut tiet) JOS:
* Auto ei maksa enempä kun Ford Fiesta
* Autoa ei tai latausta tueta yhtään yhteiskunnan puoleta, edes rankaisemalla muita polttoaineita. Sama kohtelu kaikille kulkuneuvoille.
* Yhteiskunta sallii autokatoksen kolmelle autolle
* Vakuutusmaksuissa/veroissa otetaan huomioon että minä ajan yhdellä autolla kerrallaan. Miksi maksaisin veroja siitä farkusta/paketiautosta jota tarvitsen pari kolme kertaa viikossa.

Aina voidaan "pyöritellä" näitä asioita mutun ja keskiarvon perusteella ja olis niin mukava jos joku maksas mun ideologian?

Ja tähänhän sitä ollaan menossa. Eihän asioissa ole mitään väliä, vaan pitä olla "hyvä pöhinä".

Pekka

Poissa Tee

  • Viestejä: 1 030
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #41 : 27-10-2017, 22:40:16 »
* Yhteiskunta sallii autokatoksen kolmelle autolle
Pekan lista oli utopistisen vaikea muilta paitsi tältä osin. Tämä on mahdollista tässä 15km päässä kauppatorista, vaikka 8 autolle, ja viranomaiskäsittelyssä menee 2 arkipäivää. Yhteiskunta on valmis, kuntien välillä on vaihtelua.

Poissa Anssi Suortti

  • Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Viestejä: 2 441
  • Kirkkonummi
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #42 : 27-10-2017, 22:47:40 »
Perheen 2. auto voisi olla hyvin sähköinen. Vaimo ajelee vuodessa 10 tkm ja matkat lyhyitä.
Mutta en ole valmis maksamaan siitä yhtään enempää kuin polttoaineköyttöisestä koslasta uutena.

Maksimi matkaksi yhdellä latauksella riittäisi 120-150 km.

Nissan leafin kokoinen saisi olla sen max. 25 k€.



- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 249
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #43 : 27-10-2017, 22:50:18 »
Eikait sillä Akun hinnalla ole merkitystä vaan sen auton hinnanalennuksella sen auton omistusaika. Käytännössä sillähetkellä kun esim teslan akku on loppuunajettu auton jäännösarvo on lähellä nollaa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa fieroman

  • Viestejä: 202
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #44 : 28-10-2017, 10:42:29 »
Eikait sillä Akun hinnalla ole merkitystä vaan sen auton hinnanalennuksella sen auton omistusaika. Käytännössä sillähetkellä kun esim teslan akku on loppuunajettu auton jäännösarvo on lähellä nollaa.
Juuri siksihän sillä akun hinnalla on merkitystä kun tulee tuollaisessa tapauksessa arvottavaksi ostaako uuden akun vai uuden teslan.