Kirjoittaja Aihe: "Sähköautosta ei ole mihinkään"  (Luettu 3248 kertaa)

Poissa TTA

  • Viestejä: 897
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #45 : 28-10-2017, 12:01:04 »
Itse kyrpiinnyin autoilun ikäviin puoliin niin paljon että ostin sähköavusteisen fillarin. Kotikaupungissani autoilua hankaloitetaan jatkuvasti ja kaikki pysäköinti tehdään maksulliseksi. Ne harvat ilmaisetkin parkit on varustettu mittarilla ja jos haluan käydä päiväkahvilla lukemassa lehden, maksaa se äkkiä kahvikupposen lisäksi 2 euroa lisää. Viimeinen niitti oli valtiovallan suunnitelmat moottoripyöräverosta, jota olisi pitänyt maksaa koko vuodelta vaikka pyörällä ajettaisiin vain 1 päivänä vuodessa.
Sähköavusteisen fillarin hyötyjä on löytynyt aivan valtavasti.
1. Ei minkään valtakunnan vuosittaisi veroja, vakuutuksia tai käyttömaksuja
2. Pysäköinti sallittu suoraan kaupan oven eteen - tai itseasiassa sitä ei ole rajoitettu juurikaan.
3. Reitit kaupungissa suorempia kuin autoilla, voi hyödyntää metsäpolkuja ja puistoja.
4. Usein kulkeminen on yhden ihmisen liikuttamista joten kapasiteetti riittää. Mutta kun tarvii kuljettaa naperoita, peräkärry tulee perässä huomaamatta.
5. Enää ei jää jossain paikassa käymättä, koska se on alamäen päässä ja täytyisi pois tullessa kivuta mäkiä taas ylös. Tähän liittyy kohta 3 eli reitit voi oikeasti katsoa kartalta suoraksi, koska korkeuserot ei haittaa mitään.
6. Suurimpia arkipyöräilyn esteitä, ainakin itselläni, on ollut se järkyttävä hiki joka tulee kun kevyenkin fillaroinnin jälkeen menee sisätiloihin. Ei ole kiva kaupassa asioidessa kun hiki valuu pitkin selkää. Sähköavusteiselle fillarilla hikoilun voi lähes kokonaan välttää - jos haluaa. Vastaavasti aamulla töihin mennessä tulee usein pudotettua avustuksen tasoa jotta saisi vähän kuntoilua ja hyvän aamulenkin.

En ajatellut tätä hankkiessa ekologisuutta. Tässä ketjussa pohditaan paljon sähköautoilun ekologisuutta ja yritetään perustella sen hankkimista/hankkimatta jättämistä näillä seikoilla. Mutta jos ajatellaan toiselta kantilta niin onko sillä neljä henkilöä kuljettavalla teräslaatikolla pakko ajaa kaikki matkat ja usein vielä yksin?

Toistaiseksi auto on pysynyt liikennekäytössä kun on muutama remonttihomma ja täytynyt vetää peräkärryä. Suunnitelmissa on senkin liikennekäytöstä poisto ja kokeilu kulkea ilman autoa.
Tähän perään ensimmäinen vastaaja varmasti aloittaa "työmatkani on 100km" ja seuraava "lapsia pitää kuskata harrastuksiin". En väitäkään että sopisi kaikille ja kaikkiin elämäntilanteisiin. Tällä hetkellä kuitenkin toimii ja optiona on tuo vanha auto.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #46 : 28-10-2017, 13:34:06 »
mää ymmärrän hyvin tuon sähköfillari pointin. ajelen itte kesällä ja joskus myös talvella mopedilla. se on kustannuksiltaan selvästi alhaisempi käyttää, kun auto. pensaa kuluu n. 2 litraa sataselle ja vakuutukset on n. 150 per vuosi. vakuutukissa se kuitenkin on jatkuvasti, niin päiväkohtaset maksut on samat, ajeli tai ei. ja pensiinin kulutus on niin minimaalista, ettei sekään juuri lompskaa rasita. halpaa ja ihan mukavaa tolla on liikkua. eikä juuri ajallisesti häviä autolle, kun ajellaan nurkka-ajoa, kaupunkiajoa. isommilla teillä auto on nopeempi.

mutta on tossa miinuksensakkin. vesikelillä tulee herkästi napattua auto alle, eikä juuri tule edes harkittua, että lähtiskö mopolla.. ja talven pakkasilla sama juttu. talvisin tulee ajeltua aika vähän. on se lämmin auto kuitenkin niin paljon mukavampi käyttää.

sähköfillaria tässä on tullut kuolattua jo jonkun aikaa, mutta aina se on jonnekkin unohtunut koko asia.

Paikalla Rami Lehto

  • Viestejä: 2 650
  • Siuntio
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #47 : 30-10-2017, 21:28:59 »
Sähköauto tuskin saa Suomessa suurta jalansijaa muulla kuin kohtuu "suurissa" kaupungeissa. Meillä ei olosuhteet oikein natsaa sähkökiesille.
Suomessa yli 90% yksityisistä henkilöautoista liikkuu <300km päivässä ja makaa >8h/vrk parkissa. Vaikka ajettuja kilsoja per kilpien välissä oleva henkilöauto painottais millävaan kertoimella haja-asutusalueiden eduksi niin pelkkä käyttövoima ei muodostu rajoitteeksi. Mikä olosuhde meillä estää sähköauton yleistymisen jos ajatuksesta pestään poliittiset ratkaisut ja tuotekehityksen kulut tässä ajanhetkessä sekä oletetaan että verkkosähkön jakelu kattaa 100% kansakunnan asutuksesta?

Jos mallissa pudottaa 90%-->50% varmasti turvalliselle puolelle niin kyseessä on edelleen merkittävä osuus tavisliikenteestä. Oivallan että osa kotteroista täytyy olla lähtövalmiina välittömästi avainta kääntäessä ja pitkät retket sukuloimaan ja hiihtolomalle jää sähköautolla tekemättä. En etsi riitaa tai ota puolia, tuo yleistys "meidän olosuhteista" vaan jäi korvaan surisemaan. Tekniikkaosastolla sähköpelin ekologisuus ei ole meikän maailmassa ykkösenä. Tehokkaalla sähkövehkeellä on kokemusperusteisesti kivampi ajaa päivittäisliikennettä kuin kotterolla jonka voimalaite jatkuvasti vispaa tuhatta kuluvaa osaa liikennevaloissa edestakas ihan turhaan.

Kotimainen autopolitiikka perinteisesti rankaisee ajoneuvojen lukumäärästä. Entäpä jos autoja sais vapaasti omistaa eri tarkoituksiin - Priuksella veivataan kesäkauden päivittäisliikenne, FL6:lla kuskataan verstasrojut ja Escaladella käydään koko perhe 1000km mummolassa ja hiihtolomalla. Malli tukee harvaa asutusta koska pihassa on kaupunkia enemmän parkkitilaa, vastaavasti snadilaiset saa maksaa parkkitilasta vastaavaa etua käyttäessään. Itävallassa homma toimii, kilvet ja vakuutus otetaan laskennallisesti eniten kuluttavaan kotteroon mutta samaa kilpiparia saa käyttää kaikissa muissakin omistajan katsastetuissa autoissa, yhdessä kerrallaan. Tuleva Suomiversio aiheesta lähtee blackbox LTE+GNSS-menetelmistä mutta ei kinata nyt siitä.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa cossuesco

  • Viestejä: 141
  • Hyvinkää
Vs: "Sähköautosta ei ole mihinkään"
« Vastaus #48 : 31-10-2017, 06:55:51 »
Tuli heti mieleen kun suomessa houkuteltiin ihmisiä ostamaan diesel-autoja ja seuraavana vuonna nostettiin dieselveroa...
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/norjan-tesla-kuljettajia-uhkaa-ylimaarainen-vero---kuluttavat-teita/pNaiYpgi
ja vähän taloustietoja: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/DX624gwF?ref=ampparit:39da&ext=ampparit