Kirjoittaja Aihe: Briggs&Stratton 8 hp vm -97 kylmäkäynnistys takkuaa  (Luettu 1648 kertaa)

Poissa Joma

Tervehdys !

Minulla on ajettava White ruohonleikkuri Briggs&Stratton 8 hp koneella. Se on toiminut kuin kello 27 vuotta, mutta nyt teki tenän kylmäkäynnistyksessä. Kun sen saa käyntiin, niin lämpimänä se lähtee heti ilman ongelmia ja tyhjäkäyntikin in ihan kunnossa, mutta kylmäkäynnistyksestä ei meinaa tulla mitään. Kipinää löytyy, bensaa tulee kaasariin ja tulppaan, mutta vasta pitkien yritysten jälkeen se suostuu käynnistymään "pikkuhiljaa" täyteen käyntiin. Missä vika ?
Sytytystähän ei voi säätää, eihän ? Ainoa säätöhän on kai vauhtipyörän ja magneeton välys. Voiko se olla syynä ?

Poissa Tapio K

• Kempele
Vs: Briggs&Stratton 8 hp vm -97 kylmäkäynnistys takkuaa
« Vastaus #1 : 25-10-2017, 14:38:06 »
Jos löytyy jostakin puristuspainemittari niin niitähän voisi tutkailla.. voi olla että riksrattonilla on tullut ns, kilometrit täyteen.. lämpimänä paikat tiivistyy ja lähtee paremmin..

Poissa pera8x

« Vastaus #2 : 25-10-2017, 22:28:28 »
toimiikohan ryyppy kunnolla? minkä tyyppinen ryypytin siinä koneessa on? sellanen primer pumppu, vai ihan vaan kuristinläppä? noita noissa yleensä on. harvemmin oikeata rikastin piiriä. se pumppumallinen on mielestäni paras ja toimintavarmin. ja saa itte annostella sen, mitä nyt olettaa koneen tarttevankin huikkaa.

Poissa Lathe

« Vastaus #3 : 25-10-2017, 22:35:18 »
Karstaa venttiileissä sekä alkaa olla männänrenkaat lopussa.

Poissa Festool

« Vastaus #4 : 25-10-2017, 23:46:31 »
Siinä lienee rikastinläppä, jota ohjataan kaasuvivulla. Monimutkainen hässäkkä, jonka vipu irronnut?

Paikalla roija

« Vastaus #5 : 26-10-2017, 06:34:03 »
Onko seissyt pitkiä aikoja? Nykybensat vähän ongelmallisia. Omakaan leikkuri ei lähtenyt enää käyntiin. Käytin huollossa jossa putsasivat kaasarin ja tankin. Nyt käy kuin uutena.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #6 : 27-10-2017, 09:05:39 »
löytyikö vika? bensansaantia voi testata kun lurauttaa tulpanreijästä korkillisen bensaa että lähteekö.. jos lähtee niin bensansaannissa vikaa..

Joskus tulppakin voi antaa hyvän kipinän mutta kun ruuvaa paikoilleen niin paineen alaisena ei enää annakkaan.. kannattaa kokeilla useammalla tulpalla..

Poissa Lathe

« Vastaus #7 : 27-10-2017, 09:45:24 »
Olen monta Briggsiä elvyttänyt käyntiin kun olen puhdistanut niistä venttiilit sekä säätänyt välyksen.Tuppaavat nuo sivuventtilikoneet karstoittumaan venttiileistään aika helpolla joka aiheuttaa käyntihäiriöitä.Minulla on työn alla parhaillaan 5hp puutarhajyrsin,jota ei tahdo saada käyntiin millään kylmänä.Luulisin kun siihen vaihtaa kalvon kaasuttimeen sekä hioo venttiilit ja säätää välykset auttavan.Muutamaan koneeseen olen vaihtanut männänrenkaitakin kun savutusta on liikaa.Tuollaisen Briggsin normi moottorin kestoiäksi on laskettu 200tuntia,joita esim ruohonleikkureissa käytetään.Valmistaahan se myös parempia moottoreita joissa on tyyppimerkinnän perässä I/C nämä on yleensä ammattikoneissa.

Poissa naumi

« Vastaus #8 : 31-10-2017, 10:20:47 »
Minun Honda Monkey mopo oirehti samalla lailla joskus -80 luvulla. Syynä oli se että se sai liikaa ilmaa
rikkinäisen bensaletkun takia.