Kirjoittaja Aihe: Vanteiden elvytys  (Luettu 958 kertaa)

Poissa ralu

Vanteiden elvytys
« : 29-10-2017, 11:59:44 »
En haulla löytänyt niin pistetään oma topicci pystyyn.

Eli kuvan mukaiset alumiinivanteet jotka on aika ja talvet syönyt aika kuralle. Miten kannattaa elvyttää?

Oman rajoittuneen tietämyksen mukainen gameplan on soodapuhaltaa ne ja vetää kilikali maali (hopea/kromi) pintaan. Mutta onko soodapuhallus liika raju/pehmeä alumiinivanteelle? Kannattaako alle vetää jotain primeria tms. jotta pysyy paremmin?

Poissa JoelP

Vs: Vanteiden elvytys
« Vastaus #1 : 29-10-2017, 17:21:48 »
Tietämättä tarkemmin käytettävissä olevasta kalustostasi;

Kannumallinen soodapuhallin aiheuttaa tuossa hommassa vain pahan mielen ja tyhjän kukkaron. Lakka on todennäköisesti niin kovaa, ettei lähde puhaltamalla kunnolla ja soodaa kuluu paljon. Ostopalveluna saattaa soodapuhallus olla kallis, mutta kuitenkin hyvin soveltuva, ei ole todellakaan liian raju vaan pikemminkin liian pehmeä. Vanteiden neutralisointi on tärkeää soodapuhalluksen jälkeen, tai muuten saat olla tekemässä hommaa pian uudestaan. Neutralisointi tulee myös tehdä todella huolella pesten, alumiinivanteiden kanssa ruostumisesta ei ole huolta.

Hiekka- tai lasikuulapuhallusta tuohon on aluvanteiden kunnostukseen yleisesti käytetty. Riippuen puhaltajan ammattitaidosta, hiekkapuhalluksen jälkeen saattaa joutua hieman hiomapaperilla käymään läpi, jotta tulee siisti lopputulos. Myös soodapuhalluksen jälkeen noita syöpymiä saattaa joutua tasoittelemaan, riippuen kuinka syvälle ovat kerenneet mennä.

Suosittelisin ennemmin ruiskumaalausta jos on mahdollisuus siihen, ruiskumaalit ovat suhteessa halvempia ja lopputulos huomattavasti parempi. Pohjalle yleisesti happo- tai epoksimaali on hyvää tavaraa. Pulverimaalaus olisi lienee kaikista edullisin vaihtoehto ja kestääkin hyvin. Ainoa vika siinä on, ettei sitä oikein itse voi tehdä. Valitettavasti vanteiden kunnostaminen ei ole kovinkaan rahallisesti kannattavaa, ellei kyse ole harvinaisemmista tai ns. merkkivanteista. Etenkään, jos välineitä tekemiseen joutuu ostamaan huomattavasti.

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #2 : 29-10-2017, 22:16:47 »
Muun muassa Propinta Lahdessa ja Rimfix Sastamalassa kunnostavat alumiinivanteita. Jos haluat kovan pinnan, niin jauhemaalaten sitten. Jauhemaalaus tosin tahtoo pyöristää muotoja enemmän kuin normaali pulverimaalaus.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa Markus Nylund

• Vantaa
« Vastaus #3 : 29-10-2017, 22:21:10 »
Onko nuo halkeamat vaan pinnoitteessa vai onko tullut pitkällä varrella kiristettyä vanteen keskiö mäsäks? Semmosiakin on nähty ja siihen auttaa uudet vanteet.

Poissa ralu

« Vastaus #4 : 29-10-2017, 23:00:12 »
Kiitoksia kommenteista, antaa jonkinasteisia suuntaviivoja. Auto samaten kuin vamteet alkaa ollla mallia projekti eli siihen ei hirveästi satsata. Tehdään mitä pystytään/viitsitään ja helposti saadaan DIY/harraste hengessä.

Vanteiden neutralisointi on tärkeää soodapuhalluksen jälkeen, tai muuten saat olla tekemässä hommaa pian uudestaan. Neutralisointi tulee myös tehdä todella huolella pesten, alumiinivanteiden kanssa ruostumisesta ei ole huolta.

Valitettavasti vanteiden kunnostaminen ei ole kovinkaan rahallisesti kannattavaa, ellei kyse ole harvinaisemmista tai ns. merkkivanteista. Etenkään, jos välineitä tekemiseen joutuu ostamaan huomattavasti.

Kuinka tuo neutralisointi tehdään oikeaoppisesti?

Muun muassa Propinta Lahdessa ja Rimfix Sastamalassa kunnostavat alumiinivanteita. Jos haluat kovan pinnan, niin jauhemaalaten sitten. Jauhemaalaus tosin tahtoo pyöristää muotoja enemmän kuin normaali pulverimaalaus.

Täytyy varsin kysäistä tarjousta, onpahan ainakin vertailukohtaa

Onko nuo halkeamat vaan pinnoitteessa vai onko tullut pitkällä varrella kiristettyä vanteen keskiö mäsäks?

Ne on ihan pinnoitteessa eli itse vanne on ehyt.

Poissa JoelP

« Vastaus #5 : 29-10-2017, 23:22:52 »
Periaatteessa vesipesu riittää, käyttäen jotain hankausta (harjaa, pesusientä) kaverina. Painepesuri on jo tosi hyvä huuhtelemiseen. Ennen maalausta vielä normaalisti rasvanpoisto, niin riittää. Puhaltajat osaavat kertoa vielä tarkemmin.
Monessa tapauksessa soodapuhalluksen jälkeen vesipesu ei vain tosiaan käy, kun pinta tahtoo ottaa ruosteen tai vettä pääsee silloin vääriin paikkoihin.

Poissa Festool

« Vastaus #6 : 30-10-2017, 06:33:58 »
Jos värin laitatkin spraypullosta, niin lakka kannattaisi olla joko ruiskulla 2K tai sitten vastaava lakka spraypullossa. Siis selainen, jossa oma kovetin. Pelkkä sprayväri on aika turha yksinään.

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #7 : 30-10-2017, 07:31:42 »
Mitä eroa on jauhe- tai pulverimaalauksella?  ;)  Jauheet ovat yleensä polyesteri, epoksi tai niiden sekoitus. Muotojen pyöristyminen johtuu pinnoitteen paksuudesta.
http://www.uudenmaansooda.fi/ puhaltaa puhtaaksi ja jauhemaalaa. Hinta taitaa olla noin 250€ sarja. 0,1-0,6mm kivellä puhaltaa vanteet eli ei käytä soodaa tuossa hommassa.
« Viimeksi muokattu: 30-10-2017, 07:34:46 kirjoittanut cossuesco »

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #8 : 30-10-2017, 08:25:42 »
No ei mitään, mun piti kirjoittaa että normaali ruiskumaalaus :D, eikä enää näköjään voi vanhaa viestiä muokata.

Poissa Oki Asikainen

• Vaajakoski
« Vastaus #9 : 30-10-2017, 08:40:35 »
Vähän tietenkin riippuu missä päin Suomea tarve on mutta itse käytin projektimersun osia hiekkapuhalluksessa Pieksämäellä Suomen säiliöhuollolla. Ottivat w123-mersun takatukivarsista ja muutamasta muusta pienemmästä osasta puhallettuja ja maalattuna 55€:a. Aivan mitätön hinta millainen homma tehdä itse.

Jutustelun siinä hetken ja niillä näytti olevan muutamia vannesarjoja odottamassa puhallusta. Kysyin paljonko otatte noiden puhalluksesta ja maalauksesta, ihan 100€:a kuulemma kun pohjamaaliin asti laittaa. Erittäin kohtuullinen hinta mielestäni. Kyseessä on tietenkin suurehko firma joka tekee jatkuvasti kyseistä hommaa teollisuudelle niin silläkin sanoi, että pikkuhommat menee helposti sivussa. Varsinkin jos pohjamaaliksi kelpaa jokin teollisuusmaali mitä ovat juuri maalaamassa niin ei tarvitse edes maalia vaihtaa ja se näkyy heti hinnassa.
Savosta, Jumalan armosta

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
« Vastaus #10 : 30-10-2017, 13:54:46 »
Mitä itse olen kysellyt ja muilta kuullut, niin jauhemaalaus tai normaali ruiskumaalaus pohjatöineen on ollut 20-30 euroa per vanne.

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #11 : 30-10-2017, 16:49:20 »
Mitä itse olen kysellyt ja muilta kuullut, niin jauhemaalaus tai normaali ruiskumaalaus pohjatöineen on ollut 20-30 euroa per vanne.
Halpaa on, tuohon hintaan itse ei kannata koskea. Kokemusta on  :D